Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk

Här är favoriten Lagavulin 16, oslagbar smakmässigt och perfekt prismässigt mellan finwhisky och bjudwhisky

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt Laphroaig Lore hittils i tråden vad jag sett, hett tips om man gillar rökigt. Skillnaden mellan klassikern 10 är att det är mycket rikare toner och smaker som sitter i länge efter inmundigandet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

glengoyne 21 är nog min favorit whisky. annars mest fin Rom som dricks nu för tiden.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Någon mer som uppskattar Deanston 12yo?
Blivit en favorit dom senaste åren. Inte speciellt dyr på sina 499kr heller!

Vi var i Edinburgh med jobbet 2019 och var bl.a. på Deanston destilleri. 12 var helt OK men var tyvärr trumfad av det vi smakat på tidigare under dagen (Glengoyne 12 och 18 år). Virgin oak var inget vidare, men spanish oak riktigt grym.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

glengoyne 21 är nog min favorit whisky. annars mest fin Rom som dricks nu för tiden.

Ett tag var den lilla flaskan på systemet (200ml) billigare i literpris än den vanliga, det var trevligt då den kostar en del. Tyvärr verkar det vara åtgärdat nu..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

glengoyne 21 är nog min favorit whisky. annars mest fin Rom som dricks nu för tiden.

Samma här, rom är mer intressant Ron Esclavo Solera XO är en favorit.

Men ska det vara whiskey, blir det bourbon whiskey, Jim beam alla sorter gillar jag.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

En riktigt prisvärd whisky enligt mitt tycke är Speyburn 10 Years 349 kr.
Mild och fruktig visserligen långt ifrån lika komplex som en Glengoyne 21, men helt OK för priset.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Vi var i Edinburgh med jobbet 2019 och var bl.a. på Deanston destilleri. 12 var helt OK men var tyvärr trumfad av det vi smakat på tidigare under dagen (Glengoyne 12 och 18 år). Virgin oak var inget vidare, men spanish oak riktigt grym.

Kul! Glengoyne 12yo var inte speciellt dyr, jag får lägga den på minnet.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av starkbock:

Inhandlade nyligen en flaska Aberlour A'Bunadh, Aldrig smakat den så det ska bli intressant nu till helgen. Har ni något att säga om den? Komemr jag bli besviken?

Den är fasligt bra. Mest prisvärda whiskyn enligt mig. Den enda whiskyn som jag tycker är godare än Aberlour A'Bunadh är Yamazaki.

Permalänk
Medlem

Jag är helt såld på japansk whisky och har blivit det ända jag köper, även om man har några andra gamla flaskor.
Hibik harmony, Yamazaki 12 year och Hakushu 12 är mina favoriter!
Även Nikka from The barell är en väldigt fin whisky!

Måste jag endast välja en att dricka så blir det Hibiki Harmony!

Permalänk
Samsung Sverige

Denhär tråden får jag nog ta och följa!

Jag är ingen stordrickare själv men när det är alkoholdags så är det whiskyn som kommer fram

Jag har dock ingen riktigt favorit utan brukar för det mesta köpa en ny flaska när den gamla tar slut.
Alltid roligast att prova något nytt i mitt tycke

Så med det nämnt så får ni gärna skriva vad jag ska prova härnäst då min nuvarande japanska whisky snart är slut, whiskyn får gärna vara åt det fruktigare hållet och priset under 700 kr/flaskan

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Bra whisky stavas s c o t c h. 😋
Har bara en flaska Cragganmore 12 som jag smakar på alltför sällan. Blir garanterat att skaffa en ny innan den tar slut.

Gillade inte whisky innan jag smakade min första single malt, så det är inte alltid bara snobberi att en del snöat in på dem. Märket var Drumguish vilka verkar ha försvunnit, antagligen var den för mild för kategorin. Främst imponerades jag av smakerna som kom efter när man sippade på lite vatten. Cragganmore har lite av det med, men smakar framförallt mer när man dricker den.

Permalänk
Medlem

Var tidigare en sk whisky-snobb, då var det enbart Skotsk single malt som gällde, framförallt rökiga sorter (Laphroaig o liknande). Körde benhårt på att man skulle ha max en droppe vatten i whiskyn osv osv, ni som vet, ni vet.

Numera dricker jag lika gärna en god bourbon, irländsk whiskey, whisky-drinkar, whisky med eller utan vatten, whisky med eller utan is. Man dricker helt enkelt efter eget tycke och smak, och inte efter vad andra säger åt en hur det ska drickas.

Måste jag välja bara en, så är Laphroaig Cask Strength favoriten.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Glen Moray speyside single malt scotch whisky (private edition)
2005
1400:- på systemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har aldrig varit särskilt förtjust i whiskey då jag inte gillar den skarpa smaken, rökigheten o.s.v. Men för några veckor sedan prövade jag Bourbon för första gången, och det tyckte jag faktiskt var riktigt gott. De hade dock en helt annan karaktär än de whiskeys från Skottland, Irland o.s.v. jag provat tidigare. Mer vanilj, brunsocker, nötter, knäck o.s.v. än rök och tjära. De märken jag provade var Jim Beam och Maker's Mark, så inga märkvärdiga saker vad jag förstått.

Finns det något speciellt man ska titta efter om man gillar den smaken snarare än mer traditionellt rökig whiskey? Finns det destillerier närmare hemmaplan (Sverige, Skottland o.s.v.) som producerar liknande saker eller är det "Amerikansk smörja" som gäller?

Titta på nåt som är sherryfatslagrat , Indien Japan och Taiwan gör väldigt bra whiskey , länkar till en av mina absoluta favoriter , vattnas efter smak/behov.
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/kavalan-8531901/

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ingen som nämnt Laphroaig Lore hittils i tråden vad jag sett, hett tips om man gillar rökigt. Skillnaden mellan klassikern 10 är att det är mycket rikare toner och smaker som sitter i länge efter inmundigandet.

Den är grym! Synd att den inte gått att köpa på bolaget på länge men verkar vara på G in igen.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

Det som fick mig att gilla Whisky är egentligen en bourbon, men, iaf, en Woodford Reserve, riktigt god faktiskt!

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/woodford-reserve-1...

Den kan jag rekommendera starkt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Behöver jag ens nämna vilken som är min favorit?

Permalänk
Medlem

Jag kan ändå inte stava rätt så för mig gör det strunt samma hur det står. Ser inte skillnad i stavningen på vad som är vad (whisky som whiskey för mig).

Annars är det Irlänsk whisky som jag fastnat lite för nu men historiskt sett vill jag känna havet i ansiktet, höra måsarna, känna doften av nytjärad trä eka med lång eftersmak av torv. Vilket är typ 80% av innehavet av antalet flaskor jag har i källaren. Islay whisky är nog det bästa sen skivat bröd men alltid trevligt att prova annat också. Speyside tycker jag är för söt och blommigt. Highland är helt OK. Testat några Japanska också men upplever dem som lite åt det tunna hållet. Men det finns ju som sagt en hel uppsjö av sorter men vardags whisky är nog Famous Grouse en av de bättre om man inte dricker singel malt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Har för mig att där finns en regel för när det stavas med e och utan!

I länder som börjar på vokal (usa, irland) ska det vara med e.

I länder som börjar på konsonant ska det vara utan.

Någon som kan bekräfta/dementera? Finns där ens fler länder som stavar med e?

"Amrut Indian Single Malt Whisky"

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

"Amrut Indian Single Malt Whisky"

Då så

Då är det bara Irland / Usa som hädar och kallar det whiskey?

Permalänk
Inaktiv

Jag har blivit lite nykär i svensk whisky efter att ha gått genom en hel del av High Coasts smaker.

Fantastiskt, är det jag har att säga.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en bra whisky < 1500kr? Det ska vara en present till min far och jag vet att han gillar rökig whisky, sett att han har en del Laphroaig men tror inte han har någon dyrare.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Vad det heter beror ju på var den är ifrån.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av sebbeharry:

Någon som har tips på en bra whisky < 1500kr? Det ska vara en present till min far och jag vet att han gillar rökig whisky, sett att han har en del Laphroaig men tror inte han har någon dyrare.

För 1 649 kronor får du en Octomore 11.1. Har inte testat den själv, men Octomore är rökigast möjliga korn i alla fall. Samtliga versioner har varit en upplevelse värd namnet, har testat i princip alla fram till 10.3.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag har blivit lite nykär i svensk whisky efter att ha gått genom en hel del av High Coasts smaker.

Fantastiskt, är det jag har att säga.

Någon speciell favorit? Har inte provat något från High Coast ännu. Fram tills för någon månad sedan så hade whisky från Sverige inte levererat någon fin upplevelse för mig (köpte en flaska Smögen 8 year old batch 2 för som blev en liten ögonöppnare med sin rökighet)

Har tidigare köpt en sampler pack Mackmyra som jag tyckte var usel i allmänhet hehe, samt en Spirit of Hven Tycho’s star som jag inte kom överens med.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Någon som har tips på en bra whisky < 1500kr? Det ska vara en present till min far och jag vet att han gillar rökig whisky, sett att han har en del Laphroaig men tror inte han har någon dyrare.

Kolla efter Octomore.
Med någon droppe vatten så börjar röken smyga sig fram!

OnT:
Ogillar att inte ha en Aberfeldy 12yo/16yo hemma. Blir aldrig några sura miner när man bjuder be dom.
21åringen är inte tråkig heller!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden men nuvarande ’go-to’ är Box från Sverige, riktigt trevlig och fungerar i många sammanhang

Permalänk
Medlem

Whiskey från Japan

Hejsan!
Gillar verkligen Japansk Whiskey: Ohishi Whisky, Niwakami, samt Nikka sorterna Mycket prisvärda sorter..
Tommy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av warh0g:

Någon speciell favorit? Har inte provat något från High Coast ännu. Fram tills för någon månad sedan så hade whisky från Sverige inte levererat någon fin upplevelse för mig (köpte en flaska Smögen 8 year old batch 2 för som blev en liten ögonöppnare med sin rökighet)

Har tidigare köpt en sampler pack Mackmyra som jag tyckte var usel i allmänhet hehe, samt en Spirit of Hven Tycho’s star som jag inte kom överens med.

Jag tycker High Coast är en bra nivå över mackmyra, och ett par nivåer till över spirit of hven, har just den du nämnde där bakom mig i hyllan. Den var väl sådär.

Personliga favoriter är Älv som har en fantastiskt elegant och ren smak, och Timmer när jag är sugen på något mer rökigt. Mina vänner föredrar Hav, jag har nog inte ens hört någon säga något dåligt om High Coast.

Även High coasts 63 har lyckats med något av ett lite intressant experiment enligt mig. Resultatet blev fantastiskt.

https://highcoastwhisky.se/produkter/sixty-three/