Permalänk
Medlem

Tempdiod åt hel...eller dålig kontakt?

Jo såhär är det, min idle temp nu är 58 celsius och går upp i 77 celsius efter lite hårt vice city lirande i 15 min cirkus ( den verkar inte komma högre än 77 by the way ) När jag tog bort blocket så fanns det knappt något as3 kvar, sitter på landet nu och har ingen pasta att smeta på

Blocket sitter inte med orginal distanserna utan med några nästan exakt likadana fast lite mindre så kontakten lär inte vara så åt hel...har inte mitt peltagg i fungerande form den är hos overclockers i luleå nu skulle jag tro

Det jag har är:

Swiftechblocket med pelt (kommer inte ihåg modellnamn )
Swiftechblocket på gpu med
Maxijet 1000 pump ( skiiiit grym )
Heatcore från dtekcustom med en sunon @ 12 volt ( tinitus here i come )
Baytank i 5 1/4
1/2 kopplingar på allt med pvc slang i samma dimension...
Gigabyte 8INXP mobo med P4 @ 2,4b

Nån som har nåt hum om dioden visar helt fel eller är det kontakten som är för dålig? Tar prollen skada ifall att temperaturen ifrån dioden visar fel men är ändå högt?

/tack för mig / 412 /

Permalänk

fungerar peltiern som den skall först och främst?

Permalänk
Medlem

P4orna klockar ju ned sig vid för hög temperatur. Har för mig det var 64° så den visar förmodligen fel, eftersom du fortfarande kunde spela spelet.

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

Kör du swifttech's pelt-block fast utan peltagg? Eller är det jag som inte begriper?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Peltiern skall funka som den skall, peltagget funkar inte så kör inte med det..

Hmm jo det är klar att P4orna klockar ner sig om det blir för varmt men vilken diod går processorn efter och vilket mätemobot? För med boxad kylning så ligger jag på 45 celsius tror jag så det kan juh vara en diod som sitter brevid eller nåt som gynnar luftkylning?

Permalänk
Medlem

Hur driver du peltiern om inte agget fungerar?

Permalänk
Medlem

Men vad sjutton driver du pelten med då?

EDIT: Petterk, du hann före

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Men jag driver juh den inte i huvedtaget! sucka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Men jag driver juh den inte i huvedtaget! sucka...

Men för sjutton, stäng av datorn genast. Du kan ju inte köra den utan pelten igång. Du skall vara glad att du inte får mer än 77 grader....

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Mr_Ristl: Det är la ingne skillnad på det blocket mer än att det sitter en pelt i? vad skulle det var för farligt att inte använda peltiern? försår mig inte på dig sucka

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAH skämtar du med oss? En block med pelt ska ju köras med en sådan :D. De kyler ju bara ena sidan av pelten och inte plattan som finns mellan cpu:n och den kalla sidan av pelten... Så den plattan är alltså inte kylld alls. Vill du ha kvar en fungerande cpu så koppla in peltiern eller ta bort den+coldpalten(plattan) eller vad den nu heter

Edit: Du har ju P4 så cpu:n kommer inte dö men du lär inte kunna spela på den heheheh om du vill ha mer än några få fps dvs

Permalänk
Medlem

LOL du ska vara glad att du kan använda datorn överhuvudtaget.

Ta bort peltiern och coldplaten om du inte ska använda peltiern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
HAHAHAHAH skämtar du med oss? En block med pelt ska ju köras med en sådan :D. De kyler ju bara ena sidan av pelten och inte plattan som finns mellan cpu:n och den kalla sidan av pelten...

¨Ähhh det måste gå att köra utan peltiern igång jag testade att koppla pelten till nättaget, den skall köras på 12 volt så röd till röd och svart till svart med klart det inte funkar, hade tänkt mig att pelten kunde använt alla ampere som inte använts av allt annat i mitt vanliga nättag

Äh jag svamlar som vanligt och vill ha tillbaka mitt pelt agg från overclockers så jag kan lira på min dator helt enkelt, solsting

Permalänk
Medlem

Röd från datorns nätagg är 5V.

Ta bort peltiern och coldplaten så länge du inte har ett agg och driva peltiern med.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Petterk
Röd från datorns nätagg är 5V.

Ta bort peltiern och coldplaten så länge du inte har ett agg och driva peltiern med.

[/QUOTE

Usch det är juh massa fin isolering med man måste slita bort då gah jaja jag får väl offra mig och köpa ny nånstans..

Permalänk
Medlem

röd ska till gul och svart ska till svart!

Visa signatur

MBP 13.3 Late 2010 - OSX LION
Nybliven mac fan boy.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av 412
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Petterk
Röd från datorns nätagg är 5V.

Ta bort peltiern och coldplaten så länge du inte har ett agg och driva peltiern med.

[/QUOTE

Usch det är juh massa fin isolering med man måste slita bort då gah jaja jag får väl offra mig och köpa ny nånstans..

[/QUOTE]

EDIT: Damit, läste just i instuktions manualen att garantin ryker om man sliter bort pelten och coldplaten står i valet eller kvalet, lär inte få pelt agget på 2 veckor åtminstone...gahh det här är svårt val....är det risk att man gör sönder peltiern? knäcker den typ?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill riskera garantin kan du väl köra luftkylt i 2 veckor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Om du inte vill riskera garantin kan du väl köra luftkylt i 2 veckor?

Med en luftkylning som ligger i stan och jag är på landet? riskera garantin är juh egentligen inget, har ingne garanti kvar alls på burken men inte kul om jag lyckas knäcka pelten när jag plcoker sönder....

Men får jag lägre temp om jag kör med pelten på agget jag använder eller är det bara är att glömma? för som det är nu har jag inte haft på "main" datorn på 2 dagar sitter på en laptop och är en anningen spelsugen

Permalänk
Medlem

412, hur kraftigt kragg har du i maskinen?

Swiftech:s peltier drar ju en hel del (jag antar att du har 226W-varianten) och P4:an får sin core-spänning från 12V matningen så den är nog tillräckligt belastad som det är. Om agget inte orkar med så kan du testa att köra peltiern på 5V istället för 12V (via 5V matningen från kragget). Effekten borde räcka för att hålla temperaturen inom rimliga gränser.

EDIT: Jag behöver väl inte säga det men, klocka ner!

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarwox
412, hur kraftigt kragg har du i maskinen?

Swiftech:s peltier drar ju en hel del (jag antar att du har 226W-varianten) och P4:an får sin core-spänning från 12V matningen så den är nog tillräckligt belastad som det är. Om agget inte orkar med så kan du testa att köra peltiern på 5V istället för 12V (via 5V matningen från kragget). Effekten borde räcka för att hålla temperaturen inom rimliga gränser.

EDIT: Jag behöver väl inte säga det men, klocka ner!

Ja jag har 226 w varianten, jo 12 lär vara ganska belastad, 5 volt sa du hmm undrar just om den lille stackarn orkar det men skall försöka igen, som det är nu är den nerklockad såklart och allt är på standard settings, datorn används inte och jag sitter och surar på en laptop och 56k modem, har blivit lovad att agget skall skickas direkt när det kommer till luleå så det lär la impa in på fredag eller onsdag eller nåt

Förresten använder la alla standard lufflänsar snäpp infästet som brukar sitta där man nu har dragit i sina muttrar til block? har fan det snäpp in fästet i stan med så det sket sig med luftkylningen

Tack för all hjälp / 412

EDIT: 480w antec trueblue tuffar i min maskin...