Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har iPhonebatterier alltid vart dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Just 12 Mini är lite ökänd för att ha värdelös batteritid

Det kan jag gå med på. Fast inte att 40% försvinner när telefonen är i standby med strömspararläge på (7½ timme).

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Just 12 Mini är lite ökänd för att ha värdelös batteritid

Nja, min räcker i två dygn utan problem med över 4 timmars skärmtid per dag.

Har även en Xiaomi Redmi 4X med 4000 mAh och jag skulle vilja påstå att min iPhone 12 Mini håller lika länge.

Nu har iPhone 13 Mini däremot fått ett 2500 mAh-batteri jfm det tidigare på 2227 mAh i 12 Mini.

Tänk på att iPhone SE 2020 enbart har 1821 mAh, så Mini:n tuffar på rätt bra!

Jämfört med Android-lurar med betydligt större batterier, så verkar Apple lyckats med effektivare OS och hårdvara.

Permalänk
Medlem

Kollade GSMArena och där har iPhone 12 Mini tolv timmar under 3G talk time och min Redmi 9T för 1200 kronor har 49 timmar. Skrämmande dåligt, i synnerhet på en så pass dyr telefon.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Kollade GSMArena och där har iPhone 12 Mini tolv timmar under 3G talk time och min Redmi 9T för 1200 kronor har 49 timmar. Skrämmande dåligt, i synnerhet på en så pass dyr telefon.

Man ska väl inte jämföra äpplen och päron allt för mycket för den delen.

Iphonen är en high end telefon i miniformat.

Jämför typ med en elbil som kostar 200 000 och har 10 mil räckvidd medan en volvo 240 minsann klarar 50 mil på en tankning… Skrämmande? Ptja kanske om din res väg är 11 mil, men om du har andra behov där elbilen trumpfar volvon så behöver det inte vara skrämmande.

Men man bör vara medveten om vilken produkt man köper och vad den har för fördelar och nackdelar. Ty det finns inte en telefon med endast fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Kollade GSMArena och där har iPhone 12 Mini tolv timmar under 3G talk time och min Redmi 9T för 1200 kronor har 49 timmar. Skrämmande dåligt, i synnerhet på en så pass dyr telefon.

Vi väljer vad vi fokuserar på Saxat från GSMArena:

"Our battery life test is now complete, and the iPhone 12 mini did surprisingly well. It posted very decent numbers in our screen-on tests - the mini can manage 12 hours while playing videos or browsing the internet. The talk time isn't impressive though - it's also about 12 hours."

Du råkade även utelämna att Redmi 9T har ett batteri på 6000 mAh, vilket är nära tre ggr större än det i iPhone 12 Mini.

En av bristerna med 12 Mini är däremot telefontäckning under dåliga förhållanden, där jag även gissar att 3G täckning inte är prio på en 5G-lur.

Kan meddela att Samsung S20 får 14h i 3G talk time

Permalänk
Medlem

Köpa en 12 mini och klaga på batteritid är ju som att köpa en gammal mini cooper och klaga på dragkapaciteten.

Trodde inte det fanns folk som fortfarande bara köper saker utan någon som helst koll. Söker man så är väl de flesta artiklarna om hur dåligt batteriet är i 12 mini? Samma på youtube.

Permalänk
Medlem

Jag laddar min Iphone 7 i princip varje dag, ibland flera gånger. Det är hopplöst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Viking
Skrivet av creativ:

Köpa en 12 mini och klaga på batteritid är ju som att köpa en gammal mini cooper och klaga på dragkapaciteten.

Trodde inte det fanns folk som fortfarande bara köper saker utan någon som helst koll. Söker man så är väl de flesta artiklarna om hur dåligt batteriet är i 12 mini? Samma på youtube.

Kan nog vara bra att läsa lite av tråden iaf.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Är det en 2G?

Oj, menade en första generationens Iphone SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

det är något fel på din telefon.

Haha det roligaste med detta inlägget är att du hade rätt!!

Fick min telefon utbytt helt och hållet av Apple i Täby idag. Min felsökning (och med hjälp av alla i den här tråden) verkade stämma och den diagnostiken teknikern fick ut på plats visade att telefonen aldrig hamnade i viloläge. Utan den hade i princip lika mycket aktivitet på dygnets alla timmar. Jag och teknikern härledde till FaceID, för precis vid den tidpunkten som jag inaktiverar FaceID så fanns det inte längre några staplar i hans grafer.

Tack för alla svar i den här tråden! Kommer uppdatera min batteritid igen under morgondagen eller kanske morgonen efter om det vill sig väl

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Tack för alla svar i den här tråden! Kommer uppdatera min batteritid igen under morgondagen eller kanske morgonen efter om det vill sig väl

Skönt att du fick telefonen utbytt! Har också varit förbi Apple Store i Täby för hjälp vid ett par tillfällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Haha det roligaste med detta inlägget är att du hade rätt!!

Fick min telefon utbytt helt och hållet av Apple i Täby idag. Min felsökning (och med hjälp av alla i den här tråden) verkade stämma och den diagnostiken teknikern fick ut på plats visade att telefonen aldrig hamnade i viloläge. Utan den hade i princip lika mycket aktivitet på dygnets alla timmar. Jag och teknikern härledde till FaceID, för precis vid den tidpunkten som jag inaktiverar FaceID så fanns det inte längre några staplar i hans grafer.

Tack för alla svar i den här tråden! Kommer uppdatera min batteritid igen under morgondagen eller kanske morgonen efter om det vill sig väl

Bra att det förhoppningsvis löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag laddar min Iphone 7 i princip varje dag, ibland flera gånger. Det är hopplöst.

iPhone 7, gissar att den har några år på nacken? Har du checkat vad du har för batterihälsa?
Alla batterier blir dåliga över tid oavsett tillverkare. Har du en kapacitet <80% så skulle jag iaf satsa på ett batteribyte, kan göra underverk.

Går säkerligen att få till en hyfsat billig peng hos din lokala butik även om det såklart är bäst att gå via Apple själva för att garantera originaldelar.

https://support.apple.com/en-us/HT208387

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av rj45:

Haha det roligaste med detta inlägget är att du hade rätt!!

Fick min telefon utbytt helt och hållet av Apple i Täby idag. Min felsökning (och med hjälp av alla i den här tråden) verkade stämma och den diagnostiken teknikern fick ut på plats visade att telefonen aldrig hamnade i viloläge. Utan den hade i princip lika mycket aktivitet på dygnets alla timmar. Jag och teknikern härledde till FaceID, för precis vid den tidpunkten som jag inaktiverar FaceID så fanns det inte längre några staplar i hans grafer.

Tack för alla svar i den här tråden! Kommer uppdatera min batteritid igen under morgondagen eller kanske morgonen efter om det vill sig väl

Självklart hade han rätt att det var något fel på telefonen när den beter sig sådär

Skönt att du fick telefonen utbytt! Nu behöver du inte stänga av wifi, BT eller GPS! Eller för den delen går runt med energisparläge påslaget heller.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nja, min räcker i två dygn utan problem med över 4 timmars skärmtid per dag.

Har även en Xiaomi Redmi 4X med 4000 mAh och jag skulle vilja påstå att min iPhone 12 Mini håller lika länge.

Nu har iPhone 13 Mini däremot fått ett 2500 mAh-batteri jfm det tidigare på 2227 mAh i 12 Mini.

Tänk på att iPhone SE 2020 enbart har 1821 mAh, så Mini:n tuffar på rätt bra!

Jämfört med Android-lurar med betydligt större batterier, så verkar Apple lyckats med effektivare OS och hårdvara.

Tack för din screenshot på dina automationer. Jag gjorde likadana!

Får ja fråga dig vad du har för batterihälsa? Har du optimerad batteriladdning aktiverad? Tack på förhand!

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Tack för din screenshot på dina automationer. Jag gjorde likadana!

Får ja fråga dig vad du har för batterihälsa? Har du optimerad batteriladdning aktiverad? Tack på förhand!

Har 100% i batterihälsa och har optimerad batteriladdning påslaget. Brukar däremot aldrig ladda fullt eller ladda ur batteriet helt. Ofta laddar jag från kanske 30-40% upp till 80-90%.

Automationer är riktigt kraftfulla. Borde tweaka mina lite mer, men de funkar helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har 100% i batterihälsa och har optimerad batteriladdning påslaget. Brukar däremot aldrig ladda fullt eller ladda ur batteriet helt. Ofta laddar jag från kanske 30-40% upp till 80-90%.

Automationer är riktigt kraftfulla. Borde tweaka mina lite mer, men de funkar helt ok.

Tack för svar! Då vet jag

Om du har några fler roliga idéer som rör automationer är jag öppen för att ta emot! Kikade lite igenom och hittade en sida som heter shortcutsgallery, om de är av intresse.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

iPhone 7, gissar att den har några år på nacken? Har du checkat vad du har för batterihälsa?
Alla batterier blir dåliga över tid oavsett tillverkare. Har du en kapacitet <80% så skulle jag iaf satsa på ett batteribyte, kan göra underverk.

Går säkerligen att få till en hyfsat billig peng hos din lokala butik även om det såklart är bäst att gå via Apple själva för att garantera originaldelar.

https://support.apple.com/en-us/HT208387

Själva enheten är drygt 1½ år, då jag fick den utbytt i ett garantiärende. Batteriet är på 91%, men jag tycker överlag att batterikapaciteten har varit dålig. Detta är min tredje Iphone 7 sedan 2017, så jag börjar vänja mig... Ska försöka behålla den ett par år till, sen får det kanske bli nåt nyare.

Jag har en Iphone SE (2nd) via jobbet och det märks att tekniken i den är modernare, även om batterikapaciteten är snarlik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.