Intel Core i9-12900K slår AMD Ryzen 9 5950X i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-12900K slår AMD Ryzen 9 5950X i prestandatest

I ett av de första prestandatesterna där Intel "Alder Lake" kan sträcka på benen uppvisas ett rejält prestandalyft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Att AMD pressat Intel är det bästa som hänt på länge, när Intel äger prestandatronen ohotat så stagnerar utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Det känns väl som att Intel stått och stampat (på desktop inte minst) i många många många år nu. Det är väl dags för lite konkurrens igen.

Men något som är minst lika viktigt är ju hur denna arkitektur kommer stå sig när det kommer till energi, till exempel mot M1. Det skulle jag säga är avgörande för x86 och dess framtidsutsikter

Permalänk
Medlem

Intel vet iaf hur man pressar ur precis allt man kan med högre nm.
Vore väldigt intressant och se vad de kunnat göra med lägre nm som AMD kör på.

Permalänk
Medlem

Nice. 30% snabbare är ju inte marginellt sett mot 11700K/10900K/5950X. Moores lag rullade igång igen....?!

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nu kan en del av frågan besvaras då Twitter-profilen @9550pro hittat prestandaresultat för Intels kommande Core i9-12900K i databasen för Ashes of the Singularity, var spelmotor nyligen fått stöd för 16-kärniga processorer.

Nämnvärt är att Ashes precis fått stöd för precis 16 kärnor och 24 trådar... Lite suspekt att de sätter gränsen på just 24 och inte 32.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nämnvärt är att Ashes precis fått stöd för precis 16 kärnor och 24 trådar... Lite suspekt att de sätter gränsen på just 24 och inte 32.

Hur står sig 5950 vs 5900?

Permalänk
Medlem

Det var väl på tiden! Your move nu AMD.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Då det inte står något om bios-inställningar och kylning så är det saltkaret som gäller.
Som vanligt är det bäst att gäspa lite förstrött innan riktiga tester finns att tillgå.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Snusfri

Måste vara fake och Photoshop, AMD är ju bäst på allting i allt för det säger alla techtubers!

/s

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Det var väl på tiden! Your move nu AMD.

Får hoppas de hänger med eller lite ikapp så det blir lite höger och vänster punches mellan Intel och AMD men jag tror inte Zen 3+ kommer vara lika snabb som Alder Lake då det verkar "bara" vara vanliga Zen 3 fast med mer Cache (V-Cache). Däremot Zen 4 blir nog rätt intressant.

Fast man måste ju såklart vänta på fristående tester innan man dömer bort något.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Nämnvärt är att Ashes precis fått stöd för precis 16 kärnor och 24 trådar... Lite suspekt att de sätter gränsen på just 24 och inte 32.

Det går väl inte heller att mäta på Apples cpuer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att denna benchmark nyttjar upp till 24 trådar gör väl rimligtvis att skillnaden mellan en 5900x och 5950x är minimal, dessutom presterar ju Intel 10th gen snarlikt 5000-serien från AMD i detta test. När vi dessutom inte vet vilket minne (DDR4 eller DDR5) som används eller om 12900k körs helt stock eller öveklockad till månen, så är det svårt att dra några större slutsatser annat än att man kanske kan vara försiktigt positiv och hoppas på ett ganska stort hopp, kring 15-20% i spel, från Intel denna gång.

Permalänk
Medlem

nån som har en aning om hur mycket man vinna med SAM på i Ashes med en AMD GPU? skulle var nyfiken hur mycket AMD skulle komma ikapp med set på.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kan komma ikapp med 3D V-cache och gå om igen med Zen 4. Intel har fortfarande 90% av servrar och 80% av laptop. Dock kanske vi får vara glada att AMD finns kvar överhuvudtaget? Innan Ryzen såg det ganska mörkt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hoppas AMD kan komma ikapp med 3D V-cache och gå om igen med Zen 4. Intel har fortfarande 90% av servrar och 80% av laptop. Dock kanske vi får vara glada att AMD finns kvar överhuvudtaget? Innan Ryzen såg det ganska mörkt ut.

Komma ikapp?

Processorn som prestandatestas är inte släppt
Prestandatestet kommer från företaget som ska inom kort lansera ovan nämnda processor
Företaget i fråga har en snarare lång historia av att inte bara ljuga för journalister , utan även, precis som alla andra hårdvaruföretag, vinkla sanningen något.

Avvakta tills vi får riktiga tester och processorn faktiskt är släppt, först då är det möjligt att faktiskt jämföra.
5xxx-serien har ju ändå något år på nacken nu

Edit*
När det kommer till laptops så tror jag fler börjar få upp ögonen, så det är möjligt att förtroendet från tillverkare börjar komma tillbaka, först då kommer det bli möjligt att faktiskt hitta okej laptops med AMD (Jag köpte en med Intel för det fanns helt enkelt ingen 2 in 1 med AMD då)

Serversidan tror jag kan växa rejält närmaste åren. Gäller bara att man fortsätter pressa, det är kul med konkurrans

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Nice. 30% snabbare är ju inte marginellt sett mot 11700K/10900K/5950X. Moores lag rullade igång igen....?!

Jag tror den största anledningen till IPC ökningen är att Intel breddat till sex decoders mot det vanliga fyra. Apple kör åtta i sin M1.

Yoshman får gärna fylla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går väl inte heller att mäta på Apples cpuer.

??? Apple har ingen SMT, utan det är precis så många kärnor och trådar som de säger - 8 för M1, varav 4 är den svagare sorten (Icestorm).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Bra med konkurrens. Som jag tidigare har skrivit så tror jag Alder Lake framgång hänger mycket ihop med hur bra DDR5 blir i början. Blir DDR5 minne lika lättköpta som en PS5a och det går inte ens ställa sig i kö för att förboka, ja då lär Alder Lake få det svårt även om stöd för gamla ddr4 minne finns.

Men annars bra sammanträffande med windows 11.

Sedan är jag nyfiken på maxstödet av ram. Jag hoppas på 512GB eller något så processorn kan driva lite större laster lokalt än vad svenssons kör. Iofs kvittar det första versionen då 512GB DDR5 inte lär vara billigt i början.

Ni som undrar vad man ska med mycket ramminne på desktop, så antar jag ni är samma personer som undrade varför man behövde ha mer än 2kärnor + ht på desktop. Där denna cpu har 8 gånger så mycket kärnor som vissa sa behövdes.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

??? Apple har ingen SMT, utan det är precis så många kärnor och trådar som de säger - 8 för M1, varav 4 är den svagare sorten (Icestorm).

Jag syftar mer på att arm numera är snabbare och vi får väl vänta och se när det dyker upp desktopcpuer på arm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror den största anledningen till IPC ökningen är att Intel breddat till sex decoders mot det vanliga fyra. Apple kör åtta i sin M1.

Yoshman får gärna fylla i.

Det får vi väl se när vi kan analysera kärnan, exakt vad som gett ökningen, men det är solklart att Intel har gått bredare på många områden. Personligen tror jag inte att dekodern är så väldigt viktig, eftersom de ändå kör från uop-cachen rätt ofta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra med konkurrens. Som jag tidigare har skrivit så tror jag Alder Lake framgång hänger mycket ihop med hur bra DDR5 blir i början. Blir DDR5 minne lika lättköpta som en PS5a och det går inte ens ställa sig i kö för att förboka, ja då lär Alder Lake få det svårt även om stöd för gamla ddr4 minne finns.

Men annars bra sammanträffande med windows 11.

Sedan är jag nyfiken på maxstödet av ram. Jag hoppas på 512GB eller något så processorn kan driva lite större laster lokalt än vad svenssons kör. Iofs kvittar det första versionen då 512GB DDR5 inte lär vara billigt i början.

Ni som undrar vad man ska med mycket ramminne på desktop, så antar jag ni är samma personer som undrade varför man behövde ha mer än 2kärnor + ht på desktop. Där denna cpu har 8 gånger så mycket kärnor som vissa sa behövdes.

Jag har själv tänkt köpa 128gb eller 256gb å bygga en fläskig 2gamer1cpu rigg så snart grejjerna släpps.
Men 512gb? Vad tusan ska du med så mycket till? Om du inte ska köra 4-6gamer1cpu eller ha igång femtioelva spelservrar samtidigt som du raytrace:ar å encode:ar videos å streamar OBS å spelar crysis på max?

Permalänk
Medlem

Vi får vänta tills Sweclockers får sätta tänderna i cpu då vet vi vad den går för

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Jag har själv tänkt köpa 128gb eller 256gb å bygga en fläskig 2gamer1cpu rigg så snart grejjerna släpps.
Men 512gb? Vad tusan ska du med så mycket till? Om du inte ska köra 4-6gamer1cpu eller ha igång femtioelva spelservrar samtidigt som du raytrace:ar å encode:ar videos å streamar OBS å spelar crysis på max?

Jag tänkte jag ett högt maxtak på plattformen som leder till att man kan bygga ut senare. Jag kommer ej köpa så mycket minne av en enda anledning att det kostar mycket pengar.
Men runt dem rammängden du pratade om, ja har man mycket skit igång så äter det minne. Jag jobbade t.ex. en gång med ett cadprogram Autodesk revit och där var 64GB ram ej tillräckligt enbart för denna när jag importerade en megastor ritning, sedan skulle man ha mycket annat skit igång. Så 128GB ramförbrukning ligger man lätt på lokalt om man jobbar med riktigt stora saker lokalt.

Permalänk
Datavetare

Resultat från AoC har väl ungefär lika stort värde som t.ex. Cinebench: det är en datapunkt, men en datapunkt som har väldigt liten relevans för de flesta och får rätt mycket känslan att likt CB beror prestanda i AoC på saker som ofta inte är speciellt applicerbart på ”generell” prestanda.

Det som är värt att notera är ändå hur mycket snabbare 11900K är, hela 39 % (i detta test)!

Är själv mer taggad på läckorna som pekar på att 12900K kommer bli första CPU att bryta 2000 poäng-gränsen i Geekbench 5 för ST i stock.

GB lider fortfarande av att de första tre versionerna var direkt värdelösa, men GB4 fixade de flesta problemen och med GB5 har detta seglat upp som en av de absolut bästa benchmarks som finns om man vill ha en måttstock på ”generell” prestanda.

Som referens ligger 5950X på runt 1700 poäng och Apples M1 ligger strax över 1700 poäng. M1 har relativt sett bättre heltalsprestanda än både Intel och AMD, ska man tro läckorna lär Apple ändå ligga helt i nivå med Alder Lake sett till heltalsprestanda -> i praktiken kommer Apple fortsätta ha mobiler/bärbara som matchar de absolut snabbaste desktop x86_64 modellerna!

Nu lär 12900K dra löjligt mycket ström, men når den faktiskt >=2000 poäng ST och om AoS är någon form av indikator på spelprestanda infinner sig en stor fråga: varför är Golden Cove så pass mycket snabbare?

En sak som både Intel och AMD dragit sig för att är ”bredda” front-end. En ”bred” x86 front-end är extremt komplext och drar massor med ström. AMD tittade på att bredda Zen3 till 5-wide, men de skippade det då det i.o.f.s gav bättre prestanda men det minskade perf/W. Intel har dragit till med 6-wide i Golden Cove (innan det körde både Intel och AMD med 4-wide).
Apple ligger fortfarande långt före i mängd utfört arbete per cykel, fast de kör ARM64 och kan därför använda en 8-wide front-end utan allt för stora problem!

Angående att Golden Cove skulle vara ett resultat av konkurrens från AMD: tänk igen! Vad vore logiken för Intel att släppa den ledning de hade i tillverkningsteknik bara för att AMD inte hängde med? Intel låg mer än en generation före alla andra, de blev väl kaxiga och tog en långt större tugga med 10 nm än de kunde svälja.

Nu när Intels 10 nm (Intel 7) börjar fungera ser vi det vanliga mönstret: Intel har den bästa noden när man jämför med TSMCs och Samsungs processer med motsvarande densitet. Problemet är att TSMC redan har sin nästa generation igång och Samsung är nära ett släpp.

Intels största problem just nu är inte AMD, de ska snarare vara otroligt tacksamma för att AMD håller uppe intresset för x86. Det stora problemet är att x86_64 är tekniskt underlägsen ARM64, de kunder som migrerar till ARM64 är antagligen förlorade för all framtid medan det räcker att göra en ”Core2” för att få tillbaka kunderna från AMD. Att Apple inte bara droppade Intel utan också gick till en egen design som får Intel/AMDs bärbara designer att se ut som museiföremål är ett rejält problem för Intel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror den största anledningen till IPC ökningen är att Intel breddat till sex decoders mot det vanliga fyra. Apple kör åtta i sin M1.

Yoshman får gärna fylla i.

IPC eller FPS fanns "båda" med på Twitter-länken

Står sig %:en vid lansering så är det ju bra för oss konsumenter att utvecklingen rullar framåt. Oavsett om man handlar en Intel 12 eller Ryzen 6000 propp
De senaste myrkliven har ju inte varit så upphetsande, läs Intel gen 10 till 11..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Intel kommer dra ifrån AMD igen, dra ifrån rejält alltså.

Permalänk
Medlem

Det visade resultatet överraskar föga.
Skillnaden i rå prestanda kommer minska när AMD släpper släpper Zen 3D (före Alder Lake?).
Sedan blir det intressant att jämföra prestandan mot pris och effektförbrukning...

Permalänk
Medlem

Så en processor som inte ens är släppt än är bättre än en annan processor som snart är 1 år gammal (och kommer vara när Alder lake släppt). Hur är det jätteimponerande?

Glöm inte att Intel också har släppt ännu en processorserie sen AMD släppte sin som varken var bättre än AMDs men det var också en väldans massa osanningar som spottades ut från Intel vid det släppet.

Så ta detta med ett badkar salt säger jag.

Det bör vara mer naturligt att jämföra Intel 12-serien med AMD 6000-serien. Nu blir det väl bara så att Intel släpper sin först denna gången.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Ser ut som att Intel kommer dra ifrån AMD igen, dra ifrån rejält alltså.

Du glömmer Zen 3 3d V-cache. Kommer ge minst en 10% prestandaökning.