Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tim Cooks uppmaning att sluta läcka läcker

Permalänk
Melding Plague

Tim Cooks uppmaning att sluta läcka läcker

Apples VD Tim Cook uppmanar anställda att sluta läcka och lovar krafttag mot läckor i internt memo, som även det letar sig ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är oerhört töntigt med hemlighetsmakeri och NDA. Inget jag hade ens tillåtit om jag hade varit chef.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Rekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker att det är oerhört töntigt med hemlighetsmakeri och NDA. Inget jag hade ens tillåtit om jag hade varit chef.

Så om du var chef eller ägare för ett företag, som du vill ska gå bra och tjäna pengar, och företaget hade en banbrytande ny produkt eller teknologi på gång, skulle du då inte vilja stoppa dina anställda från att läcka information om den produkten eller teknologin till konkurrenter och riskera att dom hann före ut på marknaden?

Ett NDA handlar inte bara om att nyfikna konsumenter ska få veta hur nästa Iphone kommer att se ut, utan för att skydda IPn, varumärken, information, kommande produkter... the list goes on.

Vill bara veta hur du tänker

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Håller med Tim, som konsument tappar man lusten att se dessa shower om man vet allt på förhand redan.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Läckor är trista. Roligare med tvättäkta produktlanseringar som förr i tiden där man förhoppningsvis blir överraskad (eller inte beroende på produkten). Dessutom får man ju korrekt fakta vid officiella produktlanseringar, läckorna är ju alltid tvivelaktiga och bidrar bara till massa tjafs och konspirationsteorier.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Så om du var chef eller ägare för ett företag, som du vill ska gå bra och tjäna pengar, och företaget hade en banbrytande ny produkt eller teknologi på gång, skulle du då inte vilja stoppa dina anställda från att läcka information om den produkten eller teknologin till konkurrenter och riskera att dom hann före ut på marknaden?

Känns som om ni talar om olika saker. Att utveckla en mobiltelefon tar flera år, läckorna dyker ofta upp dagar eller veckor innan faktiska släppet. Det finns ju en skillnad mellan att tillfredställa entusiasters nyfikenhet och vad som närmast kan ses som industrispionage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

där man förhoppningsvis blir bamboozled

Varför vill du bli lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Håller med Tim, som konsument tappar man lusten att se dessa shower om man vet allt på förhand redan.

Vad bra då slipper man kanske sitta och fundera ut vad de ljuger om den här gången. 😉

Permalänk
Hjälpsam

I heard you don't like leaks, so we leakt this message about not leaking in a leak.
/Xzibit

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Jag tycker faktisk Apple är väldigt duktiga på att hindra läckor. Jag misstänker de vidtar extrema åtgärder. Minns ni den där tjejen som läckte hennes far jobbmobil och han fick sparken? https://www.youtube.com/watch?v=yCfRpSuIcI8
Ett företag som Apple är tvingade att vidta kraftiga åtgärder av flera anledningar. Förutom konkurrenter så kan det hindra folk att köpa deras produkter. Vet man om att det snart kommer en mycket bättre pryl så kan folk avvakta med sitt köp. Speciellt på Appleprylar där priset inte brukar sjunka före nästa version kommer.

Jag tror att folk kämpar så hårt för att få jobba hos Apple och de inte vill riskera något bidrar till att det läcker så lite. Jämför man emot Samsung så är dessa en komponenttillverkare åt andra företag och de själva då offentliggör saker som deras kamerasensorer innan telefonen har fått dessa.

Att sedan vi som spekulerar gissar så bra beror på att det händer så lite och det som händer är väldigt förutsägbart. Jag minns inte senast när jag blev förvånad av en ny mobil eller datorkomponent släpptes? I princip allt så har man gissat ut ungefär hur det skulle vara. Visst senaste Nvidia presterade lite bättre än vad man trodde, men fokus på ray tracing visste man om.

*edit*
Vissa säger att t.ex Apple M1 inte var förutsägbart. Nja hur många år innan listade man ut att denna övergång skulle ske? Sedan den närmsta tiden innan så var det mer ett faktum som alla intresserade visste det skulle ske. Det var ju knappast någon som fick en chock över det hela.

Permalänk
Medlem

Det sitter en hel marknadsföringsavdelning på Apple och småflinar, efter det mejlet: "Jaaa, undrar vem det kan vara?"

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker att det är oerhört töntigt med hemlighetsmakeri och NDA. Inget jag hade ens tillåtit om jag hade varit chef.

Skulle inte köpa en aktie i bolaget du är vd eller våga bevaka den ens.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker faktisk Apple är väldigt duktiga på att hindra läckor. Jag misstänker de vidtar extrema åtgärder. Minns ni den där tjejen som läckte hennes far jobbmobil och han fick sparken? https://www.youtube.com/watch?v=yCfRpSuIcI8
Ett företag som Apple är tvingade att vidta kraftiga åtgärder av flera anledningar. Förut utom konkurrenter så kan det hindra folk att köpa. Vet man om att det snart kommer en mycket bättre pryl så kan folk avvakta med sitt köp. Speciellt på Appleprylar där priset inte brukar sjunka före nästa version kommer.

Jag tror att folk kämpar så hårt för att få jobba hos Apple och de inte vill riskera något bidrar till att det läcker så lite. Jämför man emot Samsung så är dessa en komponenttillverkare åt andra företag och de själva då läcker saker som deras kameror.

Att sedan vi som spekulerar gissar så bra beror på att det händer så lite och det som händer är väldigt föresägbart. Jag minns inte senast när jag blev förvånad av en ny mobil eller datorkomponent släpptes? I princip allt så har man gissat ut ungefär hur det skulle vara. Visst senaste Nvidia presterade lite bättre än vad man trodde, men fokus på ray tracing visste man om.

Känns ändå som årets modeller lanseras till lägre pris än förra året?

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Skulle inte köpa en aktie i bolaget du är vd eller våga bevaka den ens.

Känns ändå som årets modeller lanseras till lägre pris än förra året?

Jag har inte stenkoll på priserna. men steget upp till 128GB i basversionen var skitbra, vilket leder till ytterst få av alla miljontals köpare behöver betala extra för att få en större.

Men det finns som sagt många orsaker till att hålla inne med information och det handlar inte bara om konkurrenter utan även kunder. Kunderna kan dessutom bli besvikna om de hör att en sak inte kommer men de tror att det kommer på nästa.
Alla tillverkare vill sedan låta rätt information komma ut när de vill, inget speciellt med detta.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns mänskliga anställda kommer läckor alltid finnas och inget de kommer kunna stoppa.

Visst lite tråkigt är det väl, för man vet typ nästan allt om alla saker innan eventen osv alltid.

Väldigt få fall där större saker inte haft några leaks innan en release.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att leaks är rätt tråkiga. Då nyheterna ofta kommer ut flera månader/år innan release. Vilket gör produkterna "gamla" vid release.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Apples marknadsföring bygger på överrasknings-momentet, så det är klart att de vill förhindra läckor. Att det läcker från tillverkare av mobilskal osv kan man inte göra något åt, men nya funktioner vill man inte att det läcker.

Jag tror att Apple har något av ett problem med sin interna kultur. De har alltid varit hemlighetsfulla, men verkar ha anställt så många nya att den kulturen urholkas. Samma sak gäller tjafset om att jobba hemifrån efter pandemin - någon startade ett upprop för att de skulle få jobba på avstånd allihop för alltid (alltså inte att jobba hemma men kunna komma in, utan flytta till en annan delstat). Det kommer Apple aldrig att acceptera, hela deras arbetssätt bygger på att man är på kontoret. Att man jobbar hemifrån ibland är helt OK, men att flytta tvärs över landet och bara sitta och koda är helt främmande för hur de vill bygga grejer. Att någon ens försöker få till ett upprop tyder på att de inte riktigt begriper hur det fungerar.

Skrivet av Ryssfemma:

Känns ändå som årets modeller lanseras till lägre pris än förra året?

Svenska priserna gick ner. Amerikanska låg still, undantaget den uppgraderade iPad mini som gick upp och hamnade i mellanklassen istället för som tidigare i ett vakuum mellan mellanklassen och lågpris-iPadden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns som om ni talar om olika saker. Att utveckla en mobiltelefon tar flera år, läckorna dyker ofta upp dagar eller veckor innan faktiska släppet. Det finns ju en skillnad mellan att tillfredställa entusiasters nyfikenhet och vad som närmast kan ses som industrispionage.

Du har rätt, jag kanske missförstod kommentaren. Jag tolkade den som att personen var emot NDAs och andra sekretessavtal vad dom än innefattade eller menade att skydda.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Så länge det finns mänskliga anställda kommer läckor alltid finnas och inget de kommer kunna stoppa.

Visst lite tråkigt är det väl, för man vet typ nästan allt om alla saker innan eventen osv alltid.

Väldigt få fall där större saker inte haft några leaks innan en release.

Hur stor det allmänna intresset är spelar väldigt stor roll. Apple tillhör ett av de företag som flest är nyfikna på, vad random mindre telefontillverkare har på gång är det mindre som ens vill veta.

Men jag påstår att nästan alla större datorkomponentlanseringar de sista har varit förutsägbara bara för att de har följt en naturliga utvecklingskurva. Jag som själv satt med en SE P800 år 2002. Och jag visste att en mobil som iPhone en dag "snart" kommer. Frågan är bara vilken dag och från vilken tillverkare? Sedan kom Apple med deras iPhone och man visste snart kommer den få 3G. Och snart kommer skärmen bli lite större ut till kanterna, snabbare cpu och bättre kamera.
Utan att ha någon som helst tillgång till information så hade man kunnat gissat en uppdatering som har pågått som den gjorde.
Visst självklart hade man inte gissat rätt exakt på årtalen. Så att år 2002 gissat exakt vad iPhone 13 skulle ha för specifikation idag är svårt. Men endast gissa ett år framåt vad en existerande produkt kommer få för uppdateringar, ja det är ofta enkelt.
Det man såklart hade missat var FaceID, och 3D touch (som floppade).

Detsamma gäller även Intel/AMD. Man hade inte år 2000 gissat exakt rätt på exakt vad för processorer som de skulle lansera vilket år. Men inget större unikt ej förutsägbart har inträffat som gjorde en paff. Visst Bulldozer kassa singelcoreprestanda och AMD dark age hade man ej förutspått och hur den hade slutat. Eller intels komback från P4 med core Duo.

*edit*
När man googlar på kommande telefoner så får man ibland upp en automatgenererad sida där det står att nästa telefon kommer ha lite snabbare cpu, bättre batteri och kamera än den som finns idag. De har även lagt in att mobilen ska få större skärmutnyttjande, fast det har de nog nu tagit bort när kanterna ej kan bli så mycket mindre.

*edit2*
Min uppsats förkortat.
Jag tror att vi gissar så himla rätt på nästa iPhone etc främst för att de kommande är så otroligt förutsägbara. Man missar saker som Cinema inspelning etc som är svårgissade.

Permalänk
Medlem

Riskabelt att läcka ett helt mail i sin originalform om de bestämt sig för att skicka ut det med små förändringar till varje anställd för att hitta läckan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Jag hade helst sett at företag spelar med mer öppna kort, men eftersom de vägrar så är det bra att läckor finns.

Dessutom har de blivit bättre och träffsäkrare med åren. Där det tidigare krävdes grävskopor med salt behöver man oftast bara ett kryddmått eller på sin höjd en matsked.

Produkterna i sig blir liksom inte bättre eller sämre beroende på när man får reda på att de finns eller deras specifikationer. Hela grejen med hemlighetsmakeriet får det bara att verka som om företagen inte riktigt vill stå för sina produkter, och att NDA's och annat trams mest är ett sätt att få folk att vänta istället för att köpa konkurrenternas produkter. Så det är bara ohederligt och fånigt.

Mer läckor åt vanligt hederligt folk!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undrar vad Nintendo gör eftersom de brukar hålla tätt

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Undrar vad Nintendo gör eftersom de brukar hålla tätt

Har en sundare företagskultur som gör att folk blir tillräckligt lojala för att inte läcka, skulle jag tro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven om läckor. Jag vill inte läsa något om kommande produkter, men jag vill väldigt gärna veta allting bakom-kulisserna om saker som redan har hänt.

Ett exempel är de läckorna som drabbade Nintendo och som drabbade Pokémon över de senare åren. Det är regelrätta intrång och inte samma sak, men vi fick se en massa kod, en massa builds, en massa tidiga versioner av spel som är 20+ år gamla. Jag har intresse i sådana saker, och Nintendo lär aldrig som företag lyfta på de locken, för att de vill bevara magin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Riskabelt att läcka ett helt mail i sin originalform om de bestämt sig för att skicka ut det med små förändringar till varje anställd för att hitta läckan.

Dom använder nog maillistor som alla andra företag, jobbigt att försöka knåpa ihop småändringar till varje anställd, det är ju ändå ett par stycken som jobbar på Apple.

Permalänk
Medlem

Kommer än idag ihåg Steve Jobs säga "Stop me if you've already seen this" när han visade upp Iphone 4. Läckan blev en enorm nyhet som spreds som en löpeld, och det spekulerades livligt om huruvida läckan var sann eller inte, då Iphone 4 var ett enormt framsteg. Sen dess har läckor blivit vardag, och tar död på all spänning inför ett event, så att Apple vill ta hårdare tag mot läckor ser jag som ett plus, och gärna något som andra företag får haka på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Forssk:

Dom använder nog maillistor som alla andra företag, jobbigt att försöka knåpa ihop småändringar till varje anställd, det är ju ändå ett par stycken som jobbar på Apple.

Jag misstänker att de har hemliga koder i mycket. Så om man t.ex. begär att få en pdf från deras system så får man en pdf med en hemlig kod i som talar om när och vem som tog ut den. Detta går säkert förbättra ännu med att ha självförstörande dokument etc. Jag kan tänka mig att Apple har egna dokumentläsarprogram där man aldrig ens får ta hem dokument utan man läser dem direkt från liveservern. Sedan spärrat inspelning, skärmdump och kameraförbud på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Håller med Tim, som konsument tappar man lusten att se dessa shower om man vet allt på förhand redan.

Vet? Du menar gissar att det som "läcks" faktiskt stämmer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |