Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tack, taget! Betalar gärna +400kr i månaden för vårt hushåll än de större el-kostnader vi haft senaste året p.g.a. avsaknad av tillräckligt med kärnkraft som drivit upp priserna till vansinnesnivåer.

Kärnkraft ger dyrare el, inte billigare, så några minskningar av kostnaden lär det inte bli förstås.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kärnkraft ger dyrare el, inte billigare, så några minskningar av kostnaden lär det inte bli förstås.

Inga strömavbrott heller.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur förklarar du då elpriserna när magasinen i norr är dåligt fyllda och det inte blåser i Sverige? Priset sticker direkt rejält uppåt och det märks i plånboken mer än de tänkta 400kr/mån., finns ingen energikälla numer som hanterar att vädret inte är "bra nog" för el-alstring. Ja, det skulle vara oljan då, men jag är inte jätteimponerad av att vi eldar upp 140.000 liter olja per dygn och mer skulle vi uppenbarligen behöva elda för att pressa ner priserna...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vad ska vi anta för kostnad att starta upp två fungerande (nåja) verk då? Jag får det förresten till att kosta 67 miljarder för 2st AP1000. Dessa var dessutom de första = dyrare att producera. Vad får du 100 miljarder för ett verk ifrån?

Jag vet inte vad det skulle kosta att starta upp två nedlagda reaktorer, jag tror inte det finns något referensram för det har väl aldrig hänt innan?
Det är en grov uppskattning men det är baserat på vad det har kostat att bygga i västvärlden de senaste åren. 19 miljarder euro Flammanville (1st), 22 miljarder pund Hinkley Point (2st), 8,5 miljarder euro Olkiluoto (1st) och 25 miljarder dollar Vogtle (2st).

Skrivet av Mindfighter:

Tack, taget! Betalar gärna +400kr i månaden för vårt hushåll än de större el-kostnader vi haft senaste året p.g.a. avsaknad av tillräckligt med kärnkraft som drivit upp priserna till vansinnesnivåer.

Du har ingen el för de pengarna än. Det löser inte problemet nu, så andra lösningar kommer byggas ut under tiden och det gör att det i sin tur blir mer osäkert att bygga ett nytt kärnkraftverk eftersom behovet kommer minska. Om det blir en valfråga är det all bets are off förstås

Skrivet av Mindfighter:

Hur förklarar du då elpriserna när magasinen i norr är dåligt fyllda och det inte blåser i Sverige? Priset sticker direkt rejält uppåt och det märks i plånboken mer än de tänkta 400kr/mån., finns ingen energikälla numer som hanterar att vädret inte är "bra nog" för el-alstring. Ja, det skulle vara oljan då, men jag är inte jätteimponerad av att vi eldar upp 140.000 liter olja per dygn och mer skulle vi uppenbarligen behöva elda för att pressa ner priserna...

Det står på föregående sida men det verket är bara igång för att det är lönsamt, inte för att det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det står på föregående sida men det verket är bara igång för att det är lönsamt, inte för att det behövs.

Ja, men för att få ner elpriserna så det faktiskt lönar sig för folk att byta till elbilar o.s.v. så egentligen behöver vi köra det mycket mer och kanske bygga något till där vi kan elda på.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du har ingen el för de pengarna än.

Nä, men om jag får ner min elfaktura med 400+ kr i månaden (vilket är fullt rimligt) så lägger jag gärna dessa på en vettig infrastruktursatsning som det faktiskt skulle vara att bygga ett modernt kärnkraftverk.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, jag ville bara peka ut vart vinklingen låg lite liksom.
Nej men det är inte så enkelt att räkna på. Vad är det värt med en massa svängmassa i systemet? Hur mycket behövs? Är det värt att betala för mer?

Om man kan sätta ett pris på koldioxid kan man väl sätta ett pris på svängmassa? Det borde finnas ganska gott om siffror på vad ett strömavbrott kostar.

Skrivet av Reckie:

Upplever ni att det finns någon sorts beröringsskräck för att tala klarspråk kring effektbristen?
Man har trots allt stängt ned fyra reaktorer de senaste åren (O1, O2, R1 och R2) men personligen har jag inte sett att det nämns i medias förklaringar?

Varken journalister eller folk i allmänhet klarar av att skilja på energi och effekt. Så länge politikerna envisas med att dra upp dimridåer om energiöverskott på årsbasis så kommer ingen att bry sig om det verkliga problemet eftersom de inte förstår skillnaden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Visst är det så att när det är mörkt och vindstilla etc etc att elpriserna då drar iväg. De kan bli så ruggigt dyrt att det är ännu dyrare än till och med kärnkraften. Så himla dyrt kan det bli! Så fort situationen har normaliserats så sjunker priserna till långt under kärnkraften igen.

Kärnkraften är leveranssäker och släpper inte ut växthusgaser men den är attan i mig inte billig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Inga strömavbrott heller.

Det har inte varit några strömavbrott i modern tid som har berott på elbrist, så du behöver inte oroa dig för strömavbrott på grund av det redan. Bor du i skogen så kan du få strömavbrott av andra orsaker förstås men inte ens hundra kärnkraftverk hade ju hjälpt det.

Skrivet av Mindfighter:

Vad snackar du om? Elen är ju jättebillig nu (inte förra veckan däremot).

Att elda olja pressar inte priserna, däremot är det såpass dyrt att elda olja att det inte är lönsamt normalt sett men när vi hamnar i en sådan situation som vi var i nyligen med lite vind över stora områden och efter en torrare period än normalt så blir det lönsamt. Det går lätt att fixa det dock, beskatta oljan mer baserat på utsläppen den orsakar så blir det aldrig lönsamt och då hade de aldrig startat Karlshamnsverket mer än i beredskap.

Men den här uppfattningen om att det är billigt med kärnkraft måste redas ut lite, för det är det inte. El från den nya reaktorn i Olkiluoto har jag sett beräkningar på att den kommer att kosta mellan 170 och 380 öre per genererad KWh ungefär. Även den lägre siffran är ju många gånger över el från vindkraft exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad snackar du om? Elen är ju jättebillig nu (inte förra veckan däremot).

Antar att du bor i SE1, jag bor i SE3:
https://elspot.nu/

För malmö var spotpris på 163 öre/kwh men även för mig med 140 öre/kwh den 15:e t.ex., blev dyrt med påslag, skatter, avgifter o.s.v..., men absolut bor man i SE1 nära älvarna med eran låga elskatt där så förstår jag att man inte tycker det är så dyrt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ja, men för att få ner elpriserna så det faktiskt lönar sig för folk att byta till elbilar o.s.v. så egentligen behöver vi köra det mycket mer och kanske bygga något till där vi kan elda på.

Elbilar är lönsamt redan även om elpriset ökar en hel del. Vi behöver heller inte mer el för att hantera elbilar även om alla bytte till elbilar direkt.

Skrivet av Mindfighter:

Nä, men om jag får ner min elfaktura med 400+ kr i månaden (vilket är fullt rimligt) så lägger jag gärna dessa på en vettig infrastruktursatsning som det faktiskt skulle vara att bygga ett modernt kärnkraftverk.

Någonstans måste kärnkraften betalas, hittills har vi betalat den till stor del med skattepengar för det är det enda sättet att få någon som helst ekonomi i det. Sen har det varit tillåtet att bygga nya kärnkraftverk i Sverige under ganska många år nu, men utan subventioner, och det har förstås ingen varit intresserad av för då går man back med enorma summor.

Men för all del, ni kärnkraftsförespråkare kan väl starta en förening och samla in lite pengar och se vart ni hamnar. Samlar ni in hundra miljarder eller så, så kan ni säkert hitta något företag som är villig att bygga ett kärnkraftverk åt er, och sen efter tio-tjugo år när det börjar producera el så får ni el från kärnkraft till i bästa fall samma kostnad som vi andra får förnybart. Win... eller?

Skrivet av zarkov:

Om man kan sätta ett pris på koldioxid kan man väl sätta ett pris på svängmassa? Det borde finnas ganska gott om siffror på vad ett strömavbrott kostar.

Säkert, men gör det då. Svängmassa tas alltid upp av kärnkraftsförespråkare men jag har aldrig sett några siffror på hur mycket som krävs, eller knappt vilka enheter man skulle använda, bara att det är viktigt och bara (?) kärnkraft kan lösa det tydligen, så fram med miniräknarna och upp till bevis liksom.

Citat:

Varken journalister eller folk i allmänhet klarar av att skilja på energi och effekt. Så länge politikerna envisas med att dra upp dimridåer om energiöverskott på årsbasis så kommer ingen att bry sig om det verkliga problemet eftersom de inte förstår skillnaden.

Så du allvetande, vad är problemet då? För det jag hör är typ: "Vi förbrukar mer el på vintern och öh... solen skiner inte lika mycket på vintern och därför går det inte ihop..." Solel är en droppe i havet så det har ingen betydelse. Eller menar ni att det blåser mindre på vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Av de historiska energipriserna att döma är det lönsamt, inte jättelönsamt men tillräckligt för att hålla öppet dem. Jag antar att 22 öre/kWh är inklusive bolagsskatt? Kalkylen blir betydligt sämre för nya reaktorer och vissa månader skulle de vara lönsamma men årsvis blir det nog en förlustaffär. Artikeln nämner att kärnkraft kräver skalfördelar för att ekonomin ska gå ihop och verkar inte riktigt tro på SMRs. Många förslag handlar om att de vill satsa på att effektivisera byggprocessen, men det blir nog svårt tror jag. I teori finns det mycket utrymme för förbättring men det mesta som kan förbättras är inte av teknisk natur och kräver andra åtgärder. Av alla förslag tror jag nog mest på att bara skala upp reaktorerna, resten känns mer som småsaker och de är mindre förutsägbara.
Återigen... Det finns inga Gen IV reaktorer, du kan inte påstå att de är mycket säkra, effektiva, billiga och flexibla. Du tror och hoppas att de kommer vara det men det går inte att veta i dagsläget. I teori är praktik och teori samma, i praktiken är de inte det
Variansen kan bli enorm tänker jag. Om du bara tänker på en råvara, betong, försök fundera över var du ska dra gränsen och varför du har med vissa saker men inte vissa andra saker? Pengar gör kalkylen enklare som Lars redan var inne på.

Påståendet "Det finns inga Gen IV reaktorer" är falskt. Flera av reaktorerna finns visst och är i drift. Det som idag fortfarande saknas för att en anläggning ska få kallas Gen IV är upparbetningskedjan. Typ vad Rokkasho Reprocessing Plant ska klara av när den blir färdig.

Skrivet av Petterk:

Måste ju gå att bygga kärnkraften efter man lägger beställningen också. Har alla samma idé kommer vi inte få några verk.

Pumpkraftverk och vanliga magasin är den bästa energilagringen vi har, vätgas ökar bara energianvändningen och därav mängden fossila bränslen som används.

Att förse oss med el nattetid är minsta problemet.

Skogen kan du förgasa och använda i kombikraftverk och framställa flytande bränslen ur, eller så säljer du kartong till Kina och importerar naturgas från grannländerna. Är inte som vi kommer bo i nollenergihus som sagt så det gäller att slösa så mycket som går.

Pumpkraftverk är underskattade och kostnadseffektiva. Vi behöver tänka på alla aspekter av energigenerering/lagring inför framtiden. Vi kan inte spotta åt varken vind, kärnkraft eller biokraft samt batteri-, vätgas- eller pumpkraftslagring utan alla måste få vara med i spelet för att vi ska klara målen och våran framtida försörjning. Vi har ignorerat problemet för länge för att bara kunna kolla på de bästa lösningarna idag.

Skrivet av ingenjören:

Vad ska vi anta för kostnad att starta upp två fungerande (nåja) verk då? Jag får det förresten till att kosta 67 miljarder för 2st AP1000. Dessa var dessutom de första = dyrare att producera. Vad får du 100 miljarder för ett verk ifrån?

Uppenbarligen en överskattning. Mycket av pengarna i de fördyrade projekten har sin grund i rena missar och effektivitetsproblematik. Frankrike bygger uppenbarligen reaktorer med halva summan på bara fyra år. Efter haveriet med ubåtsaffären skulle Sverige kanske ringa upp Frankrike och fråga om de är intresserade av att bygga ut kärnenergin i Sverige. Det skulle nog vara väldigt bra för våra diplomatiska kontakter - och vårat elnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

El från den nya reaktorn i Olkiluoto har jag sett beräkningar på att den kommer att kosta mellan 170 och 380 öre per genererad KWh ungefär.

Du har ingen länk till källan?

Skrivet av Balconette:

Påståendet "Det finns inga Gen IV reaktorer" är falskt. Flera av reaktorerna finns visst och är i drift. Det som idag fortfarande saknas för att en anläggning ska få kallas Gen IV är upparbetningskedjan. Typ vad Rokkasho Reprocessing Plant ska klara av när den blir färdig.

Du får gärna länka till en fungerande Gen IV reaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Antar att du bor i SE1, jag bor i SE3:
https://elspot.nu/

För malmö var spotpris på 163 öre/kwh men även för mig med 140 öre/kwh den 15:e t.ex., blev dyrt med påslag, skatter, avgifter o.s.v..., men absolut bor man i SE1 nära älvarna med eran låga elskatt där så förstår jag att man inte tycker det är så dyrt.

Det står klart och tydligt vart jag bor under mitt namn på alla inlägg. Vad jag menar är att elpriset i hela landet ligger på €48,55 per MWh just nu (och i Finland och i norra Norge), vilket är en tredjedel av vad det var förra veckan typ. https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Mer förnybart betyder mer variationer i elpris, det är ett faktum. Men de flesta rapporter och utredningar har också kommit fram till att elpriset kommer att bli lägre i snitt. Förbrukar man mycket el så är det förstås en aspekt att ta med i beräkningarna, eller om man bara är snål. Vänta med att ladda elbilen fullt tills imorgon om det är höga priser idag exempelvis, eller sänk termostaten en grad till på natten och ta på dig en filt liksom. Mer kärnkraft hade tvärtom betytt stabilare priser, men också högre priser, mycket högre om de inte subventioneras kraftigt av staten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Nope. Jag har läst mycket till diskussionen i denna tråd och jag hittar inte det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Uppenbarligen en överskattning. Mycket av pengarna i de fördyrade projekten har sin grund i rena missar och effektivitetsproblematik. Frankrike bygger uppenbarligen reaktorer med halva summan på bara fyra år. Efter haveriet med ubåtsaffären skulle Sverige kanske ringa upp Frankrike och fråga om de är intresserade av att bygga ut kärnenergin i Sverige. Det skulle nog vara väldigt bra för våra diplomatiska kontakter - och vårat elnät.

För stora infrastrukturprojekt har ju en tendens att levereras i tid och inom budget Jag har nämnt alla kärnreaktorer som har byggts i västvärlden de senaste 10-15 åren, alla har blivit försenade och hamnade långt utanför budget. Hur har du lyckats hitta några andra reaktorer i Frankrike som byggdes på 4 år och för halva kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du får gärna länka till en fungerande Gen IV reaktor.

Har tagits upp flera gånger i tråden, men nåväl, här är några exempel på fungerande reaktorer:
https://en.wikipedia.org/wiki/BN-600_reactor
https://en.wikipedia.org/wiki/BN-800_reactor
https://en.wikipedia.org/wiki/HTR-10
https://en.wikipedia.org/wiki/J%C5%8Dy%C5%8D_(nuclear_reactor...
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Experimental_Fast_Reactor
https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Breeder_Test_Reactor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Vi har ignorerat problemet för länge för att bara kunna kolla på de bästa lösningarna idag.

Den bästa och enda lösning är att använda mindre energi. Sverige har väldigt goda förutsättningar och vi kommer fortsätta använda fossila bränslen om vi inte går mot att förbruka avsevärt mindre energi, andra länder har nästan inget annat än fossila energikällor att vända sig till.

Permalänk
Medlem

Ingen av dessa går att köpa, som vi var inne på tidigare kanske det kan finnas exportvariant av BN-1200 om 20 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

För stora infrastrukturprojekt har ju en tendens att levereras i tid och inom budget Jag har nämnt alla kärnreaktorer som har byggts i västvärlden de senaste 10-15 åren, alla har blivit försenade och hamnade långt utanför budget. Hur har du lyckats hitta några andra reaktorer i Frankrike som byggdes på 4 år och för halva kostnaden?

Flamanville 3 är ett bra exempel på motsatsen i alla fall. Planen var €3,3 miljarder och i drift 2012. Nu beräknas kostnaden vara €19,1 och förhoppningen är att den ska vara igång i slutet av 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lägstaantagandet är fyra år, d.v.s. när allt går som smort och inget krånglar: https://world-nuclear.org/information-library/country-profile...

Sedan så fördyras saker av att kompetens förlegas. Tydligen har Frankrike stagnerat ganska mycket de senaste tjugo åren och det drar såklart upp priserna mer än om produktionskedjan skulle vara i full gång.

Permalänk
Medlem

https://world-nuclear.org/information-library/nuclear-fuel-cy...
"Generation IV designs are still on the drawing board and will not be operational before the 2020s."
Jag vet inte vem jag ska tro på, du eller world-nuclear.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen av dessa går att köpa, som vi var inne på tidigare kanske det kan finnas exportvariant av BN-1200 om 20 år.

Påståendet var mer att tekniken inte existerar i verkligheten, så därför kan vi inte satsa på något som bara konceptuellt skulle kunna tänkas fungera. Men de finns idag och vi vet därför att de faktiskt fungerar.

Att få reaktorerna klara för kommersiell export/användning ligger såklart en bra bit in i framtiden, mest för att vi behöver avancerade upparbetningskedjor innan vi kan gå Gen IV fullt ut. Det är här som forskningen ligger just nu, vilken metod som är mest effektiv/säker/billigast...

Med nuvarande investerings/forskningtakt så är 20 år ingen orimlig uppskattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

"Generation IV designs are still on the drawing board and will not be operational before the 2020s."
Jag vet inte vem jag ska tro på, du eller world-nuclear.

Wikipedia listar flera reaktorer som är byggda enligt vad Gen IV-designen specifierar. De existerar definitivt. Det som formuleringen antagligen syftar på är att det inte finns någon anläggning som klassas som Gen IV, för det kräver en fungerande upparbetningskedja.

Det är inte mig du ska tro på, det är därför jag länkar in källor.

Edit:
World nuclar skriver under en annan sida:

"Two SFRs are operational: the BN-600 and BN-800 at Beloyarsk in Russia (grid connection 1980 and 2015). Another is under construction: Kalpakkam PFBR of 500 MWe in India (delayed, now expected in 2021). The BN-800 is largely an experimental reactor for fast reactor fuel. GIF observes that the technology is "deployable in the very near-term for actinide management."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Wikipedia listar flera reaktorer som är byggda enligt vad Gen IV-designen specifierar. De existerar definitivt. Det som formuleringen antagligen syftar på är att det inte finns någon anläggning som klassas som Gen IV, för det kräver en fungerande upparbetningskedja.

Det är inte mig du ska tro på, det är därför jag länkar in källor.

Edit:
World nuclar skriver under en annan sida:

"Two SFRs are operational: the BN-600 and BN-800 at Beloyarsk in Russia (grid connection 1980 and 2015). Another is under construction: Kalpakkam PFBR of 500 MWe in India (delayed, now expected in 2021). The BN-800 is largely an experimental reactor for fast reactor fuel. GIF observes that the technology is "deployable in the very near-term for actinide management."

Du hade rätt, den första Gen IV som nådde kritisk nivå gjorde det för 11 dagar sen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/HTR-PM
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Chinas-HTR-PM-rea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du hade rätt, den första Gen IV som nådde kritisk nivå gjorde det för 11 dagar sen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/HTR-PM
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Chinas-HTR-PM-rea...

O.o

Så startskottet för en fulländad Gen IV gick för 11 dagar sedan?

"On September 12 2021 at 9:35 AM the first reactor went critical marking the first criticality of 4th generation nuclear"

Nu måste jag fira att mänskligheten gjort ett stort framsteg. Hörs en annan dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Påståendet var mer att tekniken inte existerar i verkligheten, så därför kan vi inte satsa på något som bara konceptuellt skulle kunna tänkas fungera. Men de finns idag och vi vet därför att de faktiskt fungerar.

Att få reaktorerna klara för kommersiell export/användning ligger såklart en bra bit in i framtiden, mest för att vi behöver avancerade upparbetningskedjor innan vi kan gå Gen IV fullt ut. Det är här som forskningen ligger just nu, vilken metod som är mest effektiv/säker/billigast...

Med nuvarande investerings/forskningtakt så är 20 år ingen orimlig uppskattning.

Några kostnader existerar inte och flera projekt blev aldrig av, så utvecklingen går inte direkt framåt.

Permalänk
Inaktiv

Fissions-kärnkraft har ju sina fördelar och man kan argumentera starkt för dess fortsatta existens, men själv är jag av åsikten att detta är en död häst att försöka piska vidare på, vi bör väl fortsätta köra våra nuvarande verk tills de är slut, men sedan är det lika bra att lägga ned för gott.

Och varför dådå?

Jo, för att vi kommer aldrig att lyckas bygga några nya reaktorer någonstans, oavsett vad för magisk supersäker reaktorteknik som kommer att uppfinnas; det kommer att bli miljöprotester och överklaganden i sådan enorm utsträckning att även om alla miljöprövningar och tillståndsprocesser beviljas (vilket lär vara en exceptionellt lång pappersexercistid bara det), så kommer det dröja 20 år innan reaktorn väl är i drift och kanske mer därtill, och kostnaderna kommer att bli fullständigt astronomiska som följd.

Se bara på den finska reaktorn vaddennuheter de hållit på och byggt sedan seklet var ungt, över 8 miljarder euro (!!!) i totalkostnad om jag minns rätt var uppskattningarna redan 2011 och det är enormt mycket mer än den ursprungliga projektionen; man kan ju bara gissa vad den verkliga slutsumman blir, om det ens offentliggörs. Och mer än 12 år i förseningar. (!!!)

Så, varför ens bry sig om kärnkraft när det är helt döfött från första stund? Vi har inte tid att vänta så länge på mer Svensk energiförsörjning! Vi måste vända oss mot förnyelsebar el istället, nu, med en gång. Hur mycket vindsnurror och andra gröna energisystem (typ vätgasgenerering/bränsleceller, batteri och kinetisk energilagring mm) kan vi inte få för över 80 miljarder svenska penningar?!

Ganska mycket mer än motsvarande en enda kärnreaktor skulle då jag gissa.

Och låt oss inte förglömma att även toriumreaktorer genererar radioaktivitet och använder sig av radioaktiva och extremt giftiga tungmetaller. Det här är inget ängladamm direkt, gruvbrytning av dessa ämnen är en skitig, miljöfarlig verksamhet som hotar den lokala miljön och grundvattnet, samt gruvarbetares hälsa, och detsamma gäller anrikning och bränslebearbetning också. Kolla upp hur mycket radioaktivitet anläggningen i Sellafield i Storbritannien släppt ut under decennierna...

Vi har ju förbjudit sådan här gruvbrytning i Sverige, sedan över ett halvt århundrade typ. Om vi inte är villiga att försörja oss själva med eget bränsle för miljöns skull, varför ska vi då vältra över problematiken på andra för? Det är väl en av de stora invändningarna iallafall jag har mot allt som har med traditionell kärnkraft att göra; det känns som hyckleri av högsta graden måste jag säga. Vill du jobba med att bryta uran, eller torium för den delen? Förmodligen inte, skulle jag tro. Så varför ska då någon annan göra det åt dig?

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det relativt enkelt att lösa sådana här problem på pappret, men svårt i praktiken.

Vi skulle ju naturligtvis kunna smälla upp 100 000 vindkraftverk, och anlägga enorma pumpkraftverk med reservoarer, vilket, tillsammans med en utbyggd kraftöverföring skulle kunna förse Sverige med grön OCH stabil elförsörjning.

Men att få igenom det med marklov hit och dit? Att få staten att låna upp tusentals miljarder?

Som vanligt är det påhittad byråkrati och påhittade ekonomiska system som sätter käpparna i hjulet. Det är ju lite frustrerande att den enda aktören som SKULLE KUNNA göra detta är Kina... de kan bara beordra 25 miljoner människor att bygga detta utan lön, och tvångsförflytta 100 miljoner människor. Vi hade ju också kunnat göra detta, utan att ta till sådana drastiska metoder.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Som vanligt är det påhittad byråkrati och påhittade ekonomiska system som sätter käpparna i hjulet.

Tja, rent konkret så är ju allt människan funnit på påhittat, så det där känns inte direkt som ett så värst starkt argument måste då jag säga. "Påhittad byråkrati" och dylikt är ju annars sånt man hör från folk som hellre ser sin egen ekonomiska vinning gå före natur och/eller folks väl och ve, och ofta använder jobb och välstånd osv för att sälja in varför vi ska förstöra och skita ner sånt som sedan inte kommer att gå att återställa i ursprungligt skick igen.