Fissions-kärnkraft har ju sina fördelar och man kan argumentera starkt för dess fortsatta existens, men själv är jag av åsikten att detta är en död häst att försöka piska vidare på, vi bör väl fortsätta köra våra nuvarande verk tills de är slut, men sedan är det lika bra att lägga ned för gott.
Och varför dådå?
Jo, för att vi kommer aldrig att lyckas bygga några nya reaktorer någonstans, oavsett vad för magisk supersäker reaktorteknik som kommer att uppfinnas; det kommer att bli miljöprotester och överklaganden i sådan enorm utsträckning att även om alla miljöprövningar och tillståndsprocesser beviljas (vilket lär vara en exceptionellt lång pappersexercistid bara det), så kommer det dröja 20 år innan reaktorn väl är i drift och kanske mer därtill, och kostnaderna kommer att bli fullständigt astronomiska som följd.
Se bara på den finska reaktorn vaddennuheter de hållit på och byggt sedan seklet var ungt, över 8 miljarder euro (!!!) i totalkostnad om jag minns rätt var uppskattningarna redan 2011 och det är enormt mycket mer än den ursprungliga projektionen; man kan ju bara gissa vad den verkliga slutsumman blir, om det ens offentliggörs. Och mer än 12 år i förseningar. (!!!)
Så, varför ens bry sig om kärnkraft när det är helt döfött från första stund? Vi har inte tid att vänta så länge på mer Svensk energiförsörjning! Vi måste vända oss mot förnyelsebar el istället, nu, med en gång. Hur mycket vindsnurror och andra gröna energisystem (typ vätgasgenerering/bränsleceller, batteri och kinetisk energilagring mm) kan vi inte få för över 80 miljarder svenska penningar?!
Ganska mycket mer än motsvarande en enda kärnreaktor skulle då jag gissa.
Och låt oss inte förglömma att även toriumreaktorer genererar radioaktivitet och använder sig av radioaktiva och extremt giftiga tungmetaller. Det här är inget ängladamm direkt, gruvbrytning av dessa ämnen är en skitig, miljöfarlig verksamhet som hotar den lokala miljön och grundvattnet, samt gruvarbetares hälsa, och detsamma gäller anrikning och bränslebearbetning också. Kolla upp hur mycket radioaktivitet anläggningen i Sellafield i Storbritannien släppt ut under decennierna...
Vi har ju förbjudit sådan här gruvbrytning i Sverige, sedan över ett halvt århundrade typ. Om vi inte är villiga att försörja oss själva med eget bränsle för miljöns skull, varför ska vi då vältra över problematiken på andra för? Det är väl en av de stora invändningarna iallafall jag har mot allt som har med traditionell kärnkraft att göra; det känns som hyckleri av högsta graden måste jag säga. Vill du jobba med att bryta uran, eller torium för den delen? Förmodligen inte, skulle jag tro. Så varför ska då någon annan göra det åt dig?