EU vill se USB Type-C för laddning av alla mobila enheter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Jag är också väldigt glad att den tiden är över, marknaden löste det, inte politiker i bryssel.

Den här standardiseringen kom till tack vare EU. De satte upp spelplanen och rådde parterna att komma överens.
Det har skötts snyggt helt enkelt. EU har inte kört över parterna utan lämnat utrymme åt parterna att gemensamt ta fram en lösning som passar branchen. Well played.
Pressen att ta fram en gemensam lösning kom däremot inte från branchen utan det är EU vi kan tacka här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Olika varianter av USB sedan länge, och skönt nog så har det blivit mer och mer Type C över tid. Type C FTW.

För övrigt så gör Fairphone redan så här; det var faktiskt trevligt att slippa få ytterligare jäkla laddare + kabel när jag och sambon köpte var sin 3+.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

trådlösladdning som alternativ hade vart trevligt. majoriteten av mina bärbara prylar som jag laddar frekvent är via trådlösladdning. sen lite spritt mellan olika usb/lightning/propriotära laddare)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Apple är väl den sista utposten här, resten har väl redan gått över.
Om jag inte minns fel var apple med i arbetsgruppen för attbta fram usb-c kontakten så prestigförlusten borde således vara mindre för dem än om det hade gällt micro-usb.

De lär ha gjort nästan allt av USB-C, med resten av Intel, om ryktena stämmer. Minns att USB-IF satsade hårt på 3.0-varianten av mikro-USB och var helt oförstående när den fick ett katastrofalt mottagande. USB-C dök upp väldigt snabbt efter det och var dessutom en bra kontakt, något USB-IF inte har gjort sen...nånsin.

Skrivet av MaxieTheHatter:

Iphone är den enda produkten i deras lineup som inte har usb c.

iPhone, Airpods (naturligt att de laddas med samma sladd som telefonen), mus/tangentbord/trackpad (vilket är KORKAT) och fjärren till AppleTV (som faktiskt är för tjock för USB-C) är de jag kan tänka på.

Citat:

Min gissning är att det inte beror på envishet, utan för att deras trogna kunder fortfarande ska kunna använda sina gamla lightning tillbehör.

Det är en del av det - att det var ett sånt jävla liv i vissa hörnen när de bytte från dock-porten. Det är nu 9 år sen, och de bytte ju inte år, så Lightning blir väl 10 år i alla fall. Dockporten levde i 11. Det är ganska lagom att byta av det skälet, och om de dessutom kan skylla på EU så har de ju en ursäkt.

Det andra är, som redan sagts i tråden, MFi-programmet. De tjänar liet pengar på det och ser det som en konkurrensfördel på marknaden.

Skrivet av flashen:

Apple kommer att skippa laddkabeln helt och köra trådlöst i så fall som är mindre effektivt, tycker om Apple men just här har dom tappat bollen

Finns risk för det. De är rejält sura över GrayShift, och det här hade ju varit en väg att få bort det. Det är nog bara miljöaspekten som håller dem tillbaka.

Skrivet av cyklonen:

Alla USB-kontakter borde vara B-typ, anser jag. Den bästa ur hållfasthetssynpunkt. Väldigt trist att dessa förkrympta och veka alternativ tillåtits ta över.

USB-C är specad för att klara 10 000 i och urkopplingar. Det är mycket mer än USB-A och mikro-B. Kan inte hitta vad gamla stora B-porten hade.

Skrivet av Niolator:

Det här har ju redan EU försökt. De fick med alla utom Apple. Vad får dem att tro att de lyckas den här gången? Angående att USB-C skulle bli obsolete tror jag inte. USB-C om tio år är en helt annan USB-C med högre överföringshastigheter och större kraftöverföring än vad vi har idag.

Att man redan då visste att mikro-USB behövde bytas ut ganska snart - den stöder ju inte USB 3. USB-C är mycket mer framtidssäker, och dessutom en riktigt bra port till skillnad från mikro-USB.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag tänkte också det. Jobbigt när USB D kommer och ingen enhet har det.

Använder nästan enbart USB C idag förutom på en gammal pannlampa vilket är grymt irriterande.

Fast måste kontakten ändras bara för att sladd o protokoll gör det? Är väl mer det det handlar om.
Ta HDMI som exempel. Kommer ju nya bättre hela tiden, men inte sjutton byter de form på kontakten varje gång

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

USB-C är specad för att klara 10 000 i och urkopplingar. Det är mycket mer än USB-A och mikro-B. Kan inte hitta vad gamla stora B-porten hade.

Jag pratar om brytning. B-kontakten är bra dimensionerad i alla riktningar. C är väldigt smal och kan mycket lätt brytas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast måste kontakten ändras bara för att sladd o protokoll gör det? Är väl mer det det handlar om.
Ta HDMI som exempel. Kommer ju nya bättre hela tiden, men inte sjutton byter de form på kontakten varje gång

Nej det behövs inte. Men USB C är en ganska stor och klumpig kontakt jämfört med lightning t ex. Dessutom är de inte så värst hållbara. Min USB C kontakt på min Oneplus 6 började glappa rejält efter tre år, så den klarade bara runt 1000 in och utdragningar innan den gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej det behövs inte. Men USB C är en ganska stor och klumpig kontakt jämfört med lightning t ex. Dessutom är de inte så värst hållbara. Min USB C kontakt på min Oneplus 6 började glappa rejält efter tre år, så den klarade bara runt 1000 in och utdragningar innan den gick sönder.

Jag håller med, tycker också att lightning är mycket bättre. Men ser hellre att allt är lika o lite sämre än massa olika. Men hade varit gött om Apple släppte lightningkontakten helt fritt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Flera år innan lagförslaget har gått igenom. Så när det då slutligen har gått igenom i en avlägsen framtid så är USB-C totalt obsolet, med andra ord. Och så får alla EU-medborgare gå och ladda med något som känns medeltida

.

fast det finns väll inte ens någon standard än som ens är påtänkt att ersätta typ c ? och är inte målet att typ c ska ersätta även typ A så småningom ? men drar ut på tiden då typ c kostar så mycket mer jämfört med typ A än så länge. så att typ c skulle ersättas inom några år är nog inte så troligt. då är det mer troligt att det över till någon form av trådlös standard.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hur röstar jag JA till EU två gånger?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Någon som förstår om man måste supporta laddning via kabel? Om jag som produktutvecklare tycker att det är kasst med kabel och bara vill erbjuda trådlös laddning. Är det förbjudet då? I så fall, om USB-D kommer i framtiden, får man då inte använda den? Eller skall lagtexten uppdateras? Om den uppdateras har man ju inte vunnit något utan hamnar återigen i en drös oanvändbara kontakter?
Inte lätt sånt här

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Absolut inget fel med att försöka begränsa sådant här för att spara på världens resurser samt att det också underlättar.

Dock känns det känns lite tandlöst då 1000 ton är så pass lite att det knappt märks i det stora hela.
Jag hoppas att de förutom detta går vidare med förslag om att tvinga tillverkare att de måste hålla sina enheter med uppdateringar under flera år för att man skall slippa byta ut dem bara pga mjukvara.
De borde även titta på reparationer av enheter och tvinga företag att möjliggöra reparationer av enheter till humana priser för att de skall kunna leva längre.
Visst är det en ekonomisk fråga men med tanke på hur mycket pengar Apple mfl tjänar så är det nog inga större problem för någon utom möjligen aktieägarna ett tag innan marknaden vant sig vid det

Alla bäckar små.. Kan ju generera ringar på vattnet och sprida sig till ytterligare standardisering inom även andra områden.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 White, Ryzen 3700X, ASUS Rog Crosshair Hero VII, 18GB DDR4 3200MHZ CL14, 500GB NVMe +500gb SSD +1tb HDD, Gigabyte RTX 3080 Vision OC, Alienware 3423dw, Ducky One 2 Tuxedo TKL MX Brown, Logitech G303 Shroud Edition.

Permalänk
Inaktiv

För miljön är det väl ungefär skit samma men för bekvämlighet och sinnesro vore det suveränt. Försöker redan idag bojkotta produkter som inte har usb-c

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enbom:

Går ju ändå kablar till "pucken" eller vad man nu har för lösning. Så du måste ju ändå lägga den precis på den. Typ Apples variant är ju mer som en vanlig kontakt fast med magneter istället för ett hål man kopplar in den.

Jag förstår hur du menar men jag tycker trådat funkar bättre och kan ge högre effekt ifall man måste ladda sin telefon snabbare.
Däremot skulle jag vilja ha funktion att stänga av snabbladdning om man inte behöver det.

Men det är lättare att lägga telefonen på en plats elerl använda ett ställ än att koppla in en kabel.

Skrivet av b-earl:

Goddag miljöbov!
Du vet om att det går åt mera energi att ladda trådlöst än med en kabel?

Ja men fördelarna överväger ändå tycker jag.

Skrivet av Teval:

Jag är också väldigt glad att den tiden är över, marknaden löste det, inte politiker i bryssel.

Marknaden löser nästan inget utan tvingande lagstiftning.

Skrivet av Youjimbo:

Någon som förstår om man måste supporta laddning via kabel? Om jag som produktutvecklare tycker att det är kasst med kabel och bara vill erbjuda trådlös laddning. Är det förbjudet då? I så fall, om USB-D kommer i framtiden, får man då inte använda den? Eller skall lagtexten uppdateras? Om den uppdateras har man ju inte vunnit något utan hamnar återigen i en drös oanvändbara kontakter?
Inte lätt sånt här

Det står "skall" i förslaget om de stödjer laddning via kabel, trådlöst är alltså ett ok alternativ. Ursäkta radbrytningarna, du kan läsa dokumentet själv om de förvillar.

SPECIFICATIONS ON CHARGING CAPABILITIES
1. Hand-held mobile phones, tablets, digital cameras, headphones, headsets, handheld videogame consoles and portable speakers, in so far as they are capable of being recharged via wired charging, shall:
(a) be equipped with the USB Type-C receptacle, as described in the standard EN IEC 62680-1-3:2021 ‘Universal serial bus interfaces for data and power - Part 1-3: Common components - USB Type-CTM Cable and Connector
Specification’, which should remain accessible and operational at all times;
(b) be capable, in the case of charging power lower than 60 watts, of being charged with cables which comply with the standard EN IEC 62680-1-3:2021
‘Universal serial bus interfaces for data and power - Part 1-3: Common
components - USB Type-CTM Cable and Connector Specification’.

2. Hand-held mobile phones, tablets, digital cameras, headphones, headsets, handheld videogame consoles and portable speakers, in so far as they are capable of being recharged via wired charging at voltages higher than 5 volts or currents higher than 3 amperes or powers higher than 15 watts, shall:
(a) incorporate the USB Power Delivery, as described in the standard EN IEC
62680-1-2:2021 ‘Universal serial bus interfaces for data and power - Part 1-2:
Common components - USB Power Delivery specification’;
(b) ensure that any additional charging protocol allows the full functionality of the USB Power Delivery referred to in point (a).
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46755/attachments/4/t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är lättare att lägga telefonen på en plats elerl använda ett ställ än att koppla in en kabel.

Ja men fördelarna överväger ändå tycker jag.

Marknaden löser nästan inget utan tvingande lagstiftning.

Det står "skall" i förslaget om de stödjer laddning via kabel, trådlöst är alltså ett ok alternativ. Ursäkta radbrytningarna, du kan läsa dokumentet själv om de förvillar.

SPECIFICATIONS ON CHARGING CAPABILITIES
1. Hand-held mobile phones, tablets, digital cameras, headphones, headsets, handheld videogame consoles and portable speakers, in so far as they are capable of being recharged via wired charging, shall:
(a) be equipped with the USB Type-C receptacle, as described in the standard EN IEC 62680-1-3:2021 ‘Universal serial bus interfaces for data and power - Part 1-3: Common components - USB Type-CTM Cable and Connector
Specification’, which should remain accessible and operational at all times;
(b) be capable, in the case of charging power lower than 60 watts, of being charged with cables which comply with the standard EN IEC 62680-1-3:2021
‘Universal serial bus interfaces for data and power - Part 1-3: Common
components - USB Type-CTM Cable and Connector Specification’.

2. Hand-held mobile phones, tablets, digital cameras, headphones, headsets, handheld videogame consoles and portable speakers, in so far as they are capable of being recharged via wired charging at voltages higher than 5 volts or currents higher than 3 amperes or powers higher than 15 watts, shall:
(a) incorporate the USB Power Delivery, as described in the standard EN IEC
62680-1-2:2021 ‘Universal serial bus interfaces for data and power - Part 1-2:
Common components - USB Power Delivery specification’;
(b) ensure that any additional charging protocol allows the full functionality of the USB Power Delivery referred to in point (a).
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46755/attachments/4/t...

Grundproblemet kvarstår. Det blir EU och inte industrin som bestämmer vilken innovation man skall ha. Kommer något företag investera i innovation för laddning via kabel? Vad är vinsten i den typen av investering för företag? En förhoppning om att EU tycker det var bra och ändrar lagtexten? Eller skall EU fortsätta innovation inom området och investera i vidareutveckling av kontakt-standarder?

För att sätta det i perspektiv som är lättare att smälta:
Tänk om lagkravet kom 2000. Vilken kontakt hade man då valt? När hade man funderat på att ändra den?

Denna typ av lagkrav är enkla att trycka ur sig över några öl i en bastu, men är de verkligen bra att förverkliga?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

För mig hade de gärna fått ta det något steg längre. Varför begränsa sig till dessa kategorier av varor liksom? För allt laddbart som inte kräver kraftigare grejer, och det får vara rätt kraftiga grejer för USB-C lär väl stöda upp emot 200 W snart, så borde USB-C funka utmärkt. Laddbara dammsugare, fjärrkontroller, spelkontroller, rakapparater, eltandborstar, kanske till och med elcyklar och liknande.

Sen borde man standardisera protokoll också, det borde vara en standard för video över USB-C exempelvis, varför måste jag köpa en specifik Nintendo-docka för att kunna köra min Switch på teven? Jag har en USB-C-docka för datorn så den borde funka där lika bra, samma med telefoner. Snabbladdning borde också vara en standard. Inte att alla tillbehör måste följa alla standarder, men vill man ha snabbladdning så borde det vara standarden, vill man ha video så borde det vara enligt standarden. Ljud är ju ett problem idag till och med, jag hade en telefon utan hörlursutgång (Moto Z2) där jag fick med en USB-C till 3,5 mm-adapter, nu har jag en Pixel 5 utan hörlursutgång, men adaptern fungerar inte utan jag behöver en mer avancerad med inbyggd DAC.

Underbart att ha en kontakt som funkar för allt, på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att det hela är en dålig idé. Olika enheter har olika behov av kontakter. Man får ju med en kabel som passar enheten, och kabelns livslängd är som regel kortare än prylens, om den används ofta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är lättare att lägga telefonen på en plats elerl använda ett ställ än att koppla in en kabel.

Ja men fördelarna överväger ändå tycker jag.

Beror på. Jag har en kabel som hänger över soffkanten där jag brukar sitta / ligga och då enkelt kunna koppla in telefon om den behöver laddas. Blir svårt ha något ställ mitt i soffan samt svårt att använda telefonen samtidigt man laddar den.

Jag tycker kabel har mer fördelar än nackdelar mot trådlös laddning. Det enda jag kan tänka mig är smidigare är just när man ska ladda telefon över natten (även om man nu inte rekommenderas att göra så) då man "bara kan lägga den på bordet" typ.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Youjimbo:

Grundproblemet kvarstår. Det blir EU och inte industrin som bestämmer vilken innovation man skall ha. Kommer något företag investera i innovation för laddning via kabel? Vad är vinsten i den typen av investering för företag? En förhoppning om att EU tycker det var bra och ändrar lagtexten? Eller skall EU fortsätta innovation inom området och investera i vidareutveckling av kontakt-standarder?

För att sätta det i perspektiv som är lättare att smälta:
Tänk om lagkravet kom 2000. Vilken kontakt hade man då valt? När hade man funderat på att ändra den?

Denna typ av lagkrav är enkla att trycka ur sig över några öl i en bastu, men är de verkligen bra att förverkliga?

Vi har ju haft ett krav redan, ändå gick det utmärkt att gå från micro-USB till USB-C, så jag tror detta problem är överdrivet.

Sen kan man förstås diskutera vad för innovationer som man tror ska komma inom kablar liksom? Magnetkontakt är trevligt kanske, men Apple har ju stängt den möjligheten för alla andra (utom de som har hållhakar på Apple förstås). Annars vet jag inte vad som hade funkat i en annan kontakt som inte funkar med USB-C. TB4 går ju över USB-C exempelvis, så vi lär inte ha någon brist på bandbredd på grund av kontakten på ganska länge i alla fall. Kvarstår gör väl extremt tunna enheter eller något som inte har plats för USB-C-kontakten, men den är ju ändå rätt tunn. Och det är ju inget krav på att ha en kontakt vad jag förstår, har man en enhet som laddas trådlöst så kan man skippa kontakter helt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SweMerlin:

Flera år innan lagförslaget har gått igenom. Så när det då slutligen har gått igenom i en avlägsen framtid så är USB-C totalt obsolet, med andra ord. Och så får alla EU-medborgare gå och ladda med något som känns medeltida

Grejen med USB-C är ju att det är en kontaktstandard bara, säger inte allt för mycket om protokollen i sig. Finns t.ex. USB-C-kablar som bara laddar, som tar ström och laddning, som är USB 3.1 eller 3.2 (hela gen-debacklet) o.s.v...

Det som EU försöker då råda bot här utöver ett gemensamt UTTAG är ju laddning genom USB DP, men om tolkat rätt stoppar inte detta tillverkare från att implementera egna standarder parellellt också - Exempelvis Qualcomm Quickcharge eller liknande.

Den enda direkta begränsningen här ligger väl i hur många amp (watt) en ensam USB-C kontakt kan hantera, i dagsläget är väl 100W max, men ligger redan planerat att utökas till 240W inom snar framtid. med andra ord ser jag inga begränsningar i USB-C som sig, utan snarare att det kommer vara viktigt för tillverkare att tydligt specifiera både på enheter och kablarna i sig vad kräven/specifikationerna är (t.ex. om en laptop kräven en kabel med kapacitet för minst 180W vid laddning).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Youjimbo:

Grundproblemet kvarstår. Det blir EU och inte industrin som bestämmer vilken innovation man skall ha. Kommer något företag investera i innovation för laddning via kabel? Vad är vinsten i den typen av investering för företag? En förhoppning om att EU tycker det var bra och ändrar lagtexten? Eller skall EU fortsätta innovation inom området och investera i vidareutveckling av kontakt-standarder?

För att sätta det i perspektiv som är lättare att smälta:
Tänk om lagkravet kom 2000. Vilken kontakt hade man då valt? När hade man funderat på att ändra den?

Denna typ av lagkrav är enkla att trycka ur sig över några öl i en bastu, men är de verkligen bra att förverkliga?

Det finns absolut inget i förslaget som hindrar någon att ta fram en annan bättre kontakt om de vill, det ställer bara krav på att en viss typ av kontakt ska finnas om man vill använda en kabel, inte att andra kontakter inte får finnas.
Å andra sidan visar den så kallade marknaden gång på gång att den inte kan lösa sånt här utan lagstiftning så lagar är bra.
Förresten så har även Kina liknande krav så det är väl bara USA som fortsätter att vara det laglösa vilda västern.
Dessutom visar denna ändring att man kan ändra kraven om tekniken utvecklas vilket är ett mycket starkt argument mot att det på nått sätt hindrar utveckling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker faktiskt att det hela är en dålig idé. Olika enheter har olika behov av kontakter. Man får ju med en kabel som passar enheten, och kabelns livslängd är som regel kortare än prylens, om den används ofta.

Jag ser inte att det betyder att detta är en dålig idé. Varför har man olika behov av kontakter? Om en klarar allt ifrån att ladda en tandborste långsamt eller ansluta hörlurar till ens telefon till att ansluta en laptop med flera högupplösta skärmar, laddning och allt, så räcker väl den?

Att man får med en kabel och att den inte håller så är ju bara argument för en sådan här standardisering. Jag minns tiden när Ericsson ändrade standarden, som förstås bara gällde just deras telefoner, typ varje år. Kontakten var dessutom ömtålig med sina små plastdetaljer som skulle fjädra och tryckas in i telefonen, och kabeln satt fast i strömadaptern så när den oundvikligen gick sönder fick man köpa en helt ny laddare, om man ens kunde hitta någon av rätt modell. Har alla USB-C så kommer det att finnas kablar att få tag i överallt, och laddare att låna överallt.

Skrivet av enbom:

Beror på. Jag har en kabel som hänger över soffkanten där jag brukar sitta / ligga och då enkelt kunna koppla in telefon om den behöver laddas. Blir svårt ha något ställ mitt i soffan samt svårt att använda telefonen samtidigt man laddar den.

Jag tycker kabel har mer fördelar än nackdelar mot trådlös laddning. Det enda jag kan tänka mig är smidigare är just när man ska ladda telefon över natten (även om man nu inte rekommenderas att göra så) då man "bara kan lägga den på bordet" typ.

Jo trådlös laddning är ganska överskattat absolut. Dessutom slösar det energi. Men en fördel är ju offentlig laddning. Sitter man på en flygplats eller en buss, kanske i något annat land, så hade jag varit lite tveksam att koppla in en kabel för att ladda min telefon. Man har ju ingen aning om vad som finns i andra änden liksom. Men att lägga den på en laddplatta är ju riskfritt. Ska det slå så behöver man ha en standard förstås, och sen vill det till att det finns enheter nog som stöder trådlös laddning för att det ska vara värt att bygga in sådana på diverse offentliga platser och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Underbart att ha en kontakt som funkar för allt, på alla sätt.

Problemet är over-engineering. USB-C donet är en standard för DATAÖVERFÖRING som också kan leverera ström för att det kan vara praktiskt för en del prylar.
Är den optimal för billig, säker strömleverans utan att skapa problem med vattentäthet osv? Naturligtvis inte.
Ett kontaktdon som skall sköta dataöverföring för datormöss OCH kunna fungera för dataöverföring för 8k skärmar (upp till 80Gb/s med DP2.0) är i en knepig position redan där. Och nu skall den dessutom vara standarden för att leverera ström till mobiltelefoner och allt annat under 200W?

USB-C är inte det perfekta kontaktdonet på något sätt. Om nu EU har någon tjänsteman som känner sig tvungen att ge sig in och pilla, kanske inte steg nummer ett är att låsa industrin vid ett kontaktdon för dataöverföring som bara är det nu vanligaste i en lång evolution. I synnerhet som kontaktdonet till utrustningen är oberoende av det man hävdar är ett problem, själva laddarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ser inte att det betyder att detta är en dålig idé. Varför har man olika behov av kontakter? Om en klarar allt ifrån att ladda en tandborste långsamt eller ansluta hörlurar till ens telefon till att ansluta en laptop med flera högupplösta skärmar, laddning och allt, så räcker väl den?

Nej, och det du skriver visar att du inte förstår problemet.

Jag skriver det igen: olika prylar kan ha behov av olika typer av kontakter.

Det kan handla om utrymme, kostnad (USB-C är extremt dyrt!), specialbehov när det gäller tätning eller material, samt strömkapacitet (att det "går" att skicka massa genom USB-C betyder inte att det är en bra idé).

Att därför tvingas till att använda en kontakt som är medelmåttig på det mesta, men inte riktigt bra på nåt, är därför väldigt dåligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Problemet är over-engineering. USB-C donet är en standard för DATAÖVERFÖRING som också kan leverera ström för att det kan vara praktiskt för en del prylar.
Är den optimal för billig, säker strömleverans utan att skapa problem med vattentäthet osv? Naturligtvis inte.
Ett kontaktdon som skall sköta dataöverföring för datormöss OCH kunna fungera för dataöverföring för 8k skärmar (upp till 80Gb/s med DP2.0) är i en knepig position redan där. Och nu skall den dessutom vara standarden för att leverera ström till mobiltelefoner och allt annat under 200W?

Men är det verkligen ett problem? Visst hade en billig enhet kunnat vara aningen billigare med en simplare kontakt men samtidigt gör ju en standardisering att USB-C-kontakter kommer att vara billiga liksom. Och det är inget krav att ha elektronik i kontakten för USB-C som det exempelvis är för Lightning, så de behöver inte vara så komplicerade.

Citat:

USB-C är inte det perfekta kontaktdonet på något sätt. Om nu EU har någon tjänsteman som känner sig tvungen att ge sig in och pilla, kanske inte steg nummer ett är att låsa industrin vid ett kontaktdon för dataöverföring som bara är det nu vanligaste i en lång evolution. I synnerhet som kontaktdonet till itrustningen är oberoende av det man hävdar är ett problem, själva laddarna.

Det behöver inte vara perfekt utan bara tillräckligt bra, och standarden förstås. Sen betyder inte denna standardisering att vi aldrig kommer att byta kontakt, bara att branschen (branscherna) behöver komma överens om en ny standard, sen är det bara att byta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Nej, och det du skriver visar att du inte förstår problemet.

Jag skriver det igen: olika prylar kan ha behov av olika typer av kontakter.

men kan du ge ett exempel då?

Citat:

Det kan handla om utrymme, kostnad (USB-C är extremt dyrt!),

Jag kan köpa USB-C-kontakter för 10-12 cent och jag är ingen OEM liksom, det finns säkert billigare att få tag i men är inte standardisering värt några cent per enhet liksom?

Citat:

specialbehov när det gäller tätning eller material,

Jag har haft flera "vattentäta" enheter med exponerade USB-C-kontakter så jag ser inte det problemet, nej.

Citat:

samt strömkapacitet (att det "går" att skicka massa genom USB-C betyder inte att det är en bra idé).

Varför inte?

Citat:

Att därför tvingas till att använda en kontakt som är medelmåttig på det mesta, men inte riktigt bra på nåt, är därför väldigt dåligt.

Men säg hur du skulle göra den bättre då? För i mina ögon är USB-C väldigt nära perfekt. Det är en liten kontakt som klarar i princip alla behov (utöver riktigt strömkrävande enheter), kablarna och kontakterna är billiga, den är till och med vändbar. Jag hade gärna sett att den kunde leverera mer ström, min jobbdator kräver separat strömadapter exempelvis, men det är ju på gång så det problemet är ju snart löst liksom. Så vad är problemen som du ser? Hållbarheten är bra, en USB-C ska tåla minst dubbelt så många i och urkopplingar som micro-USB exempelvis, men det är klart att den kunde vara bättre. Å andra sidan finns det ju inget som hindrar någon att bygga tåligare både kontakter och pluggar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Flera år innan lagförslaget har gått igenom. Så när det då slutligen har gått igenom i en avlägsen framtid så är USB-C totalt obsolet, med andra ord. Och så får alla EU-medborgare gå och ladda med något som känns medeltida

Läser man lagförslaget står där dock tydligt

Citat:

Will the proposal be an obstacle to innovation?
...
Any technological developments in wired charging can be reflected in a timely adjustment of technical requirements/ specific standards under the Radio Equipment Directive. This would ensure that the technology used is not outdated.
...

Så när lagen väl är på plats kan man bara göra en uppdatering att tills 2030 så ska alla sålda telefoner ha USB-D istället

En annan intressant del av det är:

Citat:

What are the measures the Commission is proposing today?
...
Give consumers the possibility of choosing whether to purchase a new electronic device with or without a new charger;

Har en hel hög med micro-usb speciellt men även usb-c sladdar som bara ligger och skräpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Iphone är den enda produkten i deras lineup som inte har usb c.

Apple's "Magic" tangentbord, trackpad och mus har Lightning-kontakt för laddning och data. Men det är bara vanlig USB 2.0 över kontakten ändå: inga extra funktioner som ljud, video eller annat som Apple har speciallösningar för på Lightning i mobiltelefoner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns absolut inget i förslaget som hindrar någon att ta fram en annan bättre kontakt om de vill, det ställer bara krav på att en viss typ av kontakt ska finnas om man vill använda en kabel, inte att andra kontakter inte får finnas.
Å andra sidan visar den så kallade marknaden gång på gång att den inte kan lösa sånt här utan lagstiftning så lagar är bra.
Förresten så har även Kina liknande krav så det är väl bara USA som fortsätter att vara det laglösa vilda västern.
Dessutom visar denna ändring att man kan ändra kraven om tekniken utvecklas vilket är ett mycket starkt argument mot att det på nått sätt hindrar utveckling.

Exakt, USB-C måste finnas. Men man får inte ersätta den med en annan. Kul om vi skrev lagkravet 2000 och ställde krav på USB-A på alla telefoner...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Grundproblemet kvarstår. Det blir EU och inte industrin som bestämmer vilken innovation man skall ha. Kommer något företag investera i innovation för laddning via kabel? Vad är vinsten i den typen av investering för företag? En förhoppning om att EU tycker det var bra och ändrar lagtexten? Eller skall EU fortsätta innovation inom området och investera i vidareutveckling av kontakt-standarder?

För att sätta det i perspektiv som är lättare att smälta:
Tänk om lagkravet kom 2000. Vilken kontakt hade man då valt? När hade man funderat på att ändra den?

Denna typ av lagkrav är enkla att trycka ur sig över några öl i en bastu, men är de verkligen bra att förverkliga?

Om vi vänder blickarna till elbilar och deras kontakter för att laddas så finns i USA en sex-sju olika kontakttyper för det finns ingen som sagt att dessa kontakttyper ska användas. Det gör att varje biltillverkare har sin egen och då måste antingen varje laddstolpe ha support för alla eller så blir det att du enbart laddar på din tillverkares stolpe.
I EU finns krav på att varje laddare och bil ska ha en viss typ för DC-laddning och en för AC-laddning. Sen finns en gammal Chadamo (Japan tror jag). I EU har Tesla fått anpassa sig vilket nu möjliggör att Tesla-bilar kan ladda på alla och de andra kan teoretiskt ladda på Tesla-nätverk.
Vissa saker är bra att det standardiseras och vissa ska få vara fria. Svårt att dra gränser, men kontaktytor, eller gränssnitt är ett ställer som kan vara bra.