Krypto-Bankkort i Sverige?

Permalänk
Medlem

Krypto-Bankkort i Sverige?

Hej alla intresserade!

Jag har som många andra teknikintresserade lite småslantar investerat i några kryptovalutor och blev för ett tag sen sugen på någon form av crypto debit-card som fungerar i Sverige.

BlockFi verkade lovande tyckte jag så kvickt igenom deras registrerings- och verifierings-process begav jag mig och såg till min förtjusning att Sverige fanns som alternativ, men när jag hade gått igenom hela processen och verifierat allt för att kunna få ett kort så visade det sig att själva kredit/bank -kortsdelen inte ännu var tillgänglig i Sverige.

Tji får man som inte läser på mer ordentligt. Då jag efter några månader fortfarande inte hört något nytt från Blockfi så har jag gett upp på det alternativet.

Funderade även på Crypto.com's alternativ men då jag hört en del tveksamheter därom så vill jag avstå deras.

Så för att koka ner det hela,

TLDR;
är det någon här som har koll på vad det finns för vettiga alternativ för fysiska kryptokort i Sverige som tillåter att man betalar direkt med krypto?

PS
Jag är medveten om att det måste ske någon form av krypto-fiat konvertering till Euro eller SEK och att man inte faktiskt kan betala på t.ex Ica Kvantum med krypto, men så nära man kan komma! Det är ju rätt häftigt ändå.

ps
Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Quickbit har planer på att lansera ett kort för just det, oklart när. De har visst redan en app i testfasen.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade Revolut och tycker det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Quickbit har planer på att lansera ett kort för just det, oklart när. De har visst redan en app i testfasen.

Jo det känns dock som lite samma grej som Blockfi, soon™ liksom. Jag är ute efter något som redan är lanserat och testat i Sverige, men tack för tipset

Skrivet av Viper_82:

Jag skaffade Revolut och tycker det fungerar riktigt bra.

Har hört talas om Revolut i förbifarten här och där, men aldrig riktigt förstått exakt vad dem gör. Ska läsa på lite, tackar för tipset!

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, hur genomförs detta i praktiken, med tanke på exempelvis varierande gas fees för ethereum, långa väntetider på transfers etc. Vore trist att behöva betala typ 100kr avgift per köp och stå och vänta ett par timmar i kassan när man köper mjölk på ica

Såklart förstår jag att korttjänsten ligger ute med fiat medan kryptohandeln sker, men hur i hela friden kan det genomföras så att alla parter blir nöjda? Måste man inte betro tjänsten med sina privata nycklar, betala avgift per köp etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Av nyfikenhet, hur genomförs detta i praktiken, med tanke på exempelvis varierande gas fees för ethereum, långa väntetider på transfers etc. Vore trist att behöva betala typ 100kr avgift per köp och stå och vänta ett par timmar i kassan när man köper mjölk på ica

Såklart förstår jag att korttjänsten ligger ute med fiat medan kryptohandeln sker, men hur i hela friden kan det genomföras så att alla parter blir nöjda? Måste man inte betro tjänsten med sina privata nycklar, betala avgift per köp etc?

Vad jag förstått så förvaras allting hela tiden i kort-förvaltarens (fel ord?) krypto-plånbok, och när du köper för krypto görs ingen faktisk kryptoöverföring utan det dras bara från ditt kryptosaldo hos exempelvis crypto.com och det betalas i Euro eller Kronor från kortet.

Överföringsavgifter som vanligt blir det dock när man överför sin krypto till dem konton man har kopplade till kortet till att börja med.

Om jag förstått det hela rätt

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Iofs, jag säljer av på coinbase och skickar euro till revolut. Kanske inte var det du tänkte på? Men annars så är revoluts mastercard helt gratis och det kostar 0.15 euro att skicka dit så det är billigt att använda iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Vad jag förstått så förvaras allting hela tiden i kort-förvaltarens (fel ord?) krypto-plånbok, och när du köper för krypto görs ingen faktisk kryptoöverföring utan det dras bara från ditt kryptosaldo hos exempelvis crypto.com och det betalas i Euro eller Kronor från kortet.

Överföringsavgifter som vanligt blir det dock när man överför sin krypto till dem konton man har kopplade till kortet till att börja med.

Om jag förstått det hela rätt

Det stämmer.

Jag har ett gäng olika kort, crypto.com, Binance och Coinbase t.ex.

Binance är det kortet jag använder mest, du får en mängd cashback beroende på hur mycket BNB du har på platformen och du kan konvertera mellan krypto->eur vid köp.
Har också ett crypto.com-kort som jag främst använder för gratis netflix, spotify och amazon prime. Crypto.com kostar en del om du ska få de högre nivåerna och du måste ladda det med EUR. Coinbase kort är väl det sämsta av dom, en avgift för konvertering och ingen cashback.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det stämmer.

Jag har ett gäng olika kort, crypto.com, Binance och Coinbase t.ex.

Binance är det kortet jag använder mest, du får en mängd cashback beroende på hur mycket BNB du har på platformen och du kan konvertera mellan krypto->eur vid köp.
Har också ett crypto.com-kort som jag främst använder för gratis netflix, spotify och amazon prime. Crypto.com kostar en del om du ska få de högre nivåerna och du måste ladda det med EUR. Coinbase kort är väl det sämsta av dom, en avgift för konvertering och ingen cashback.

Det här är exakt den typ av tips jag var ute efter, låter som att det är Binance som gäller. Stort tack för din input!

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Skrev nyligen en tråd om detta. Det blev Nuri för min del. Funkar bra för mig.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1643103-bankkort-for-k...

Edit: I praktiken gör jag så att jag skickar BTC (eller ETH) till plånboken i appen, säljer kryptovaluta till EUR i appen och gör betalningarna med EUR. Så säljer alltså av kryptovaluta till EUR vid behov för att fylla på kortet med pengar. Som ett slags kontantkort som man tankar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skrev nyligen en tråd om detta. Det blev Nuri för min del. Funkar bra för mig.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1643103-bankkort-for-k...

Edit: I praktiken gör jag så att jag skickar BTC (eller ETH) till plånboken i appen, säljer kryptovaluta till EUR i appen och gör betalningarna med EUR. Så säljer alltså av kryptovaluta till EUR vid behov för att fylla på kortet med pengar. Som ett slags kontantkort som man tankar upp.

Det var en del intressant läsning, tack för att du delade med dig

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"