Brist på passiva komponenter efter långa tillverkningsstopp

Permalänk
Melding Plague

Brist på passiva komponenter efter långa tillverkningsstopp

Tillgången på kondensatorer, resistorer och andra passiva komponenter kraftigt försämrad efter nedstängningar i Malaysia och Indonesien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske ska lägga upp mina gamla resistorer på ebay/tradera o se vad man får för de.

Permalänk
Medlem

Släng upp dom på spoten om du har många, är där många företag måste handla ifrån nu tyvärr :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Happ, då ser väl de flesta en anledning till att höja komponentpriser än mer. Även om det i vissa fall inte behövs (ännu)
Likt mycket annat.

Jag är inte konspiratorisk men det känns som att framförallt inom IT världen så har coronan utnyttjats rejält för diverse problem. Vissa är nog helt legitima. Men känns mer som ett gyllene tillfälle att hävda brist här och där så vi kan höja priserna lite till.

För det har ju visat sig att folk är beredd att betala överpriser för framförallt elektronik. (GFX kort framförallt i åtanke här)

Men nu åker väl moderkorten och lite annat på en fin känga snart.

Permalänk

Egentligen inte så konstigt.

Finns det någon gång i världshistorien tidigare, som de har varit att verksamheter har fått stänga ner sin produktion, samtidigt som många anställda av staterna har fått pengar ändå? Detta till den grad att de sitter hemma och har tråkigt, men har god ekonomi för att handla och handlar mer än vad de gjorde när de jobbade?

Man kan ha olika åsikter om både tolkning och hur rätt påståendet ovanför är. Men det har lett till att det är så brist på väldigt mycket teknikprylar.

Jämför man med finanskrisen 2008, Ja då stängdes också fabriker ner. Men folk hade inte pengar att handla för och det blev ingen brist på produkter, snarare brist av köpare. Krisen 1991, 1929 etc. Folk blev utan jobb, fick mycket ledigt. Men konsumtionen skenade samtidigt inte iväg på ej "livsviktiga nöjesprylar" utan dess like, tvärt om så gick företag som sålde sånt i konkurs då det var brist av köpare.

*edit*
Vad som av staterna är rätt att göra är en politisk diskussion. Men att det har blivit komponentbrist har en direkt samband med staters agerande. Och raka motsatsen brist på köpare och konkurrser är nog värre så..

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta var en nyhet. Lagar elektronik åt folk och saker har ju varit restnoterat till 1+ år ganska länge nu i vissa fall.
Främst köper jag kondensatorer men även andra passiva komponenter.

Men men kan vi sluta med RGB i allt nu då så slösar vi lite mindre passiva komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Happ, då ser väl de flesta en anledning till att höja komponentpriser än mer. Även om det i vissa fall inte behövs (ännu)
Likt mycket annat.

Jag är inte konspiratorisk men det känns som att framförallt inom IT världen så har coronan utnyttjats rejält för diverse problem. Vissa är nog helt legitima. Men känns mer som ett gyllene tillfälle att hävda brist här och där så vi kan höja priserna lite till.

För det har ju visat sig att folk är beredd att betala överpriser för framförallt elektronik. (GFX kort framförallt i åtanke här)

Men nu åker väl moderkorten och lite annat på en fin känga snart.

Men det är nästan samma läge inom stål och trä industrin också. Brist på material och stigande priser hela 2021.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

I princip allt har stigande priser och har haft det ett bra tag. Centralbanker världen över har länge försökt dölja den stigande inflationen, genom att mäta priser på helt oväsentliga saker eller göra om hur de beräknar inflation. Men nu kan inte ens Centralbankerna hålla undan det faktum att världen är full av nytryckta pengar och betydligt mindre full av saker att köpa för dem.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vet inte om detta var en nyhet. Lagar elektronik åt folk och saker har ju varit restnoterat till 1+ år ganska länge nu i vissa fall.
Främst köper jag kondensatorer men även andra passiva komponenter.

Men men kan vi sluta med RGB i allt nu då så slösar vi lite mindre passiva komponenter?

Jag tror faktiskt inte att folk är beredda att förlora de extra fps som RGB faktiskt ger...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag tror faktiskt inte att folk är beredda att förlora de extra fps som RGB faktiskt ger...

Ja dom där extra 20% till fps det ger är ett problem.

Vi fick bara 10% extra fps med CCFL och LED för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vet inte om detta var en nyhet. Lagar elektronik åt folk och saker har ju varit restnoterat till 1+ år ganska länge nu i vissa fall.
Främst köper jag kondensatorer men även andra passiva komponenter.

Men men kan vi sluta med RGB i allt nu då så slösar vi lite mindre passiva komponenter?

kan bara instämma!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja dom där extra 20% till fps det ger är ett problem.

Vi fick bara 10% extra fps med CCFL och LED för 20 år sedan.

Blir till att gå tillbaka till racing stripes och bara 5% boost

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Blir till att gå tillbaka till racing stripes och bara 5% boost

Vänta du till det blir brist på färg, svart pigment blir bristvara, då får vi nöja oss med biega chassin igen, -5% till FPS :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men det är nästan samma läge inom stål och trä industrin också. Brist på material och stigande priser hela 2021.

Mjo allrahelst inom trä är jag medveten om. Men det har ju börja gå tillbaka. Jag vet inte om man kan tillämpa min logik ovan när det gäller träd. De då det finns i så mycket större utsträckning.
Priserna här i sverige t.ex har inte varit i närheten så illa som det har varit i usa. Kanske är det för att vi har mycket skog? Nja kan det nog heller inte vara då det finns gott om träd inom usa med. Däremot när det gäller specifika träslag så är tillgången lite mer begränsad. Men det är mestadels iom frakten.

Det har blivit riktigt dyrt med frakt under de senaste 2 åren. Så därför ökar även priserna på produkterna.
Men just trä har vi inte direkt haft problem med som usa.

Gällande metal så kan jag inte kommentera, har ingen kunskap där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vänta du till det blir brist på färg, svart pigment blir bristvara, då får vi nöja oss med biega chassin igen, -5% till FPS :/

får samla damm i datorn å dra racing strips med fingret 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Göteborgaren:

får samla damm i datorn å dra racing strips med fingret 👍

Beige är en jättebra färg för då syns inte dammet lika tydligt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Undrar vi fortfarande tillverkar induktanser och transformatorer i Sverige?
Vet aldrig om vi gjort kondensatorer men möjligtvis resistorer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleeZy:

Mjo allrahelst inom trä är jag medveten om. Men det har ju börja gå tillbaka. Jag vet inte om man kan tillämpa min logik ovan när det gäller träd. De då det finns i så mycket större utsträckning.
Priserna här i sverige t.ex har inte varit i närheten så illa som det har varit i usa. Kanske är det för att vi har mycket skog? Nja kan det nog heller inte vara då det finns gott om träd inom usa med. Däremot när det gäller specifika träslag så är tillgången lite mer begränsad. Men det är mestadels iom frakten.

Det har blivit riktigt dyrt med frakt under de senaste 2 åren. Så därför ökar även priserna på produkterna.
Men just trä har vi inte direkt haft problem med som usa.

Gällande metal så kan jag inte kommentera, har ingen kunskap där.

Fast det har varit/är rätt illa. En kollega byggde altan i sommar, köpte på sig virket i början på sommaren. Efter semestern visade det sig att det skulle krävas mer och det virket (typ en tredjedel till om inte mindre) kostade nästan lika mycket i inköp som den första bunten. 18mm MDF med svart yta har blivit 75% dyrare i inköp (hela buntar i storformat) bara under våren.

Gällande stål är det först under sent 2020/2021 vi sett höjningar; jag har för mig att hela den kedjan är längre. Men från Q2 2021 har det varit lätt kalabalik. Dagspriser gäller på allt. Har vi en offert som säger t ex 179kr/styck x 200 st kan den siffran två veckor senare (då vår kund bestämt sig) vara 209kr/styck. Vissa av våra varor, främst de i rostfritt, har blivit 50% dyrare i inköp, på tre månader. Det går snack om att priserna ska gå ner och bli lite stabilare under Q4, så det är ett elände att planera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

I princip allt har stigande priser och har haft det ett bra tag. Centralbanker världen över har länge försökt dölja den stigande inflationen, genom att mäta priser på helt oväsentliga saker eller göra om hur de beräknar inflation. Men nu kan inte ens Centralbankerna hålla undan det faktum att världen är full av nytryckta pengar och betydligt mindre full av saker att köpa för dem.

.

Riksbanken tillämpar det genialiska upplägget att vikta ner produkter i inflationskorgen, om dom går upp i pris.. Resonemanget är väl att om biff blir dyrare så köper folk mer kyckling istället, och man vill spegla vad svensson köper. Men med den metoden så kommer det sluta med att det bara är kattmat kvar i inflationsmåttet, men ingen inflation iallafall, gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Riksbanken tillämpar det genialiska upplägget att vikta ner produkter i inflationskorgen, om dom går upp i pris.. Resonemanget är väl att om biff blir dyrare så köper folk mer kyckling istället, och man vill spegla vad svensson köper. Men med den metoden så kommer det sluta med att det bara är kattmat kvar i inflationsmåttet, men ingen inflation iallafall, gött!

Man skulle vart en katt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Vet inte om detta var en nyhet. Lagar elektronik åt folk och saker har ju varit restnoterat till 1+ år ganska länge nu i vissa fall.
Främst köper jag kondensatorer men även andra passiva komponenter.

Men men kan vi sluta med RGB i allt nu då så slösar vi lite mindre passiva komponenter?

Nej det är lätt värt att offra det för RGB!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag varför ikeas led paneler är så hårt restade...iallafall i sthlm området.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Egentligen inte så konstigt.

Finns det någon gång i världshistorien tidigare, som de har varit att verksamheter har fått stänga ner sin produktion, samtidigt som många anställda av staterna har fått pengar ändå? Detta till den grad att de sitter hemma och har tråkigt, men har god ekonomi för att handla och handlar mer än vad de gjorde när de jobbade?

Man kan ha olika åsikter om både tolkning och hur rätt påståendet ovanför är. Men det har lett till att det är så brist på väldigt mycket teknikprylar.

Jämför man med finanskrisen 2008, Ja då stängdes också fabriker ner. Men folk hade inte pengar att handla för och det blev ingen brist på produkter, snarare brist av köpare. Krisen 1991, 1929 etc. Folk blev utan jobb, fick mycket ledigt. Men konsumtionen skenade samtidigt inte iväg på ej "livsviktiga nöjesprylar" utan dess like, tvärt om så gick företag som sålde sånt i konkurs då det var brist av köpare.

*edit*
Vad som av staterna är rätt att göra är en politisk diskussion. Men att det har blivit komponentbrist har en direkt samband med staters agerande. Och raka motsatsen brist på köpare och konkurrser är nog värre så..

Det är även många som förlorade jobb under 2020.
Självklart så är det varje år både folk som blir av med jobb och folk som får jobb.
Men 2020, tror det var värst våren 2020, så var det betydligt fler som blev av med sina jobb än vanligt.
Det är inte alla som har kunnat antingen jobba hemifrån eller sitta hemma och rulla tummarna och lyft pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Undrar vi fortfarande tillverkar induktanser och transformatorer i Sverige?
Vet aldrig om vi gjort kondensatorer men möjligtvis resistorer.

Det är nog bara specialare i så fall, det mesta görs i Kina, Indien, Östeuropa m.m. numera.

Rifa har gjort kondensatorer länge. Har blivit uppköpt i omgångar och är numera del av Kemet. Vet inte om det finns nån produktion kvar i Sverige längre. Fanns produktion av elektrolyter på 1990 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vet inte om detta var en nyhet. Lagar elektronik åt folk och saker har ju varit restnoterat till 1+ år ganska länge nu i vissa fall.
Främst köper jag kondensatorer men även andra passiva komponenter.

Men men kan vi sluta med RGB i allt nu då så slösar vi lite mindre passiva komponenter?

Nonono, dont touch my rgb.

Permalänk
Avstängd

Globaliseringen verkar lite skör. Kanske inte så smart att flytta all tillverkning till Asien. Räcker ju med att ett skepp fastnar i en kanal.

Men men... Att maximera vinst är ju allt här i världen.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag tror faktiskt inte att folk är beredda att förlora de extra fps som RGB faktiskt ger...

Dekortrimning. Gjorde det på min första bil, så fort den gick med neon undertill och färgglada led-lister.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det är nog bara specialare i så fall, det mesta görs i Kina, Indien, Östeuropa m.m. numera.

Rifa har gjort kondensatorer länge. Har blivit uppköpt i omgångar och är numera del av Kemet. Vet inte om det finns nån produktion kvar i Sverige längre. Fanns produktion av elektrolyter på 1990 talet.

Lunddahl gör audiotransformatorer, ABB större grejer. Bägge special. Har för mig att det fanns några som gjorde isolationstrafos också men även det special.

RIFA ja väldigt känt märke. Visste inte ens att det var svenskt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Riksbanken tillämpar det genialiska upplägget att vikta ner produkter i inflationskorgen, om dom går upp i pris.. Resonemanget är väl att om biff blir dyrare så köper folk mer kyckling istället, och man vill spegla vad svensson köper. Men med den metoden så kommer det sluta med att det bara är kattmat kvar i inflationsmåttet, men ingen inflation iallafall, gött!

Ja, det är ett utmärkt sätt att mäta inflation, om man vill säkerställa att inflationen man mäter håller sig låg

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Globaliseringen verkar lite skör. Kanske inte så smart att flytta all tillverkning till Asien. Räcker ju med att ett skepp fastnar i en kanal.

Men men... Att maximera vinst är ju allt här i världen.

Vi vill alla kunna köpa billigt, få är beredda att köpa en borrmaskin Made in EU för 5000kr, när man kan köpa en kinesisk no-name för 500kr. Ingen politiker som vill ha kvar sitt jobb efter nästa val kommer försämra detta. Inte en riksbanken som inte är valbar av folket. Ergo: vi är alla giriga slavar i kapitalets ideologi. Vilket kommer leda oss i fördärvet, vi vet om att det finns en klimatkris sedan många år, men fortsätter med den kontraproduktiva konsumtionen tills majoriteten går under...