Tornchassi för data hoarding

Permalänk
Medlem

Tornchassi för data hoarding

Halloj,

Är på jakt efter ett tornchassi där jag kan mosa in minst 8st 3,5 tums diskar. Det får gärna finnas flera 5,25 tums platser också (minst 2).
Har inte köpt ett chassi sen Fractal R4 kom ut på marknaden så jag har ingen koll på vad som är värt att köpa längre.

Permalänk
Medlem

Define 7 XL har plats för upp till 18 stycken 3,5" hårddiskar och har också plats för 2 stycken 5,25"-enheter. Med de monterade får du dock inte plats för 18 hårddiskar, men det ser ut som att 16 stycken borde få plats. Kika i manualen så ser du vad som får plats.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ToJa92:

Define 7 XL har plats för upp till 18 stycken 3,5" hårddiskar och har också plats för 2 stycken 5,25"-enheter. Med de monterade får du dock inte plats för 18 hårddiskar, men det ser ut som att 16 stycken borde få plats. Kika i manualen så ser du vad som får plats.

Han behöver få plats med (minst) 8 diskar, inte 18.

Also: https://youtu.be/FAy9N1vX76o?t=223

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Define 7 XL har plats för upp till 18 stycken 3,5" hårddiskar och har också plats för 2 stycken 5,25"-enheter. Med de monterade får du dock inte plats för 18 hårddiskar, men det ser ut som att 16 stycken borde få plats. Kika i manualen så ser du vad som får plats.

Se där, men hur många slädar får man med från början? Får man verkligen bara med 2 stycken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Se där, men hur många slädar får man med från början? Får man verkligen bara med 2 stycken?

Ser ju så ut, från fractals hemsida

https://support.fractal-design.com/support/solutions/articles...

Define 7 XL & Meshify 2 XL:
5 x HDD Tray Kit - Type B (2-pack)
2 x SSD Bracket Kit - Type B (2-pack) - 3 locations on top of the PSU shroud
1 x Universal Bracket (2-pack) - These can be installed in any unused 120mm fan location in your build (Note: two are already included with the case)

(Behöver 10st HDD trays, 4st SSD trays och 2 Universal trays för 16 totalt)

Kollar man Inet så är det ytterligare 1253 kr för att köpa till alla HDD och SSD brackets direkt men kan ju köpa så många man behöver och expandera allt eftersom. Noterade även att varken Inet eller Webhallen har HDD trays i lager dock.

Sen rekomenderar jag nog XL Meshify istället för XL, är billigare och har samma mängd lagring enda nackdelen är väll fönstersidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Se där, men hur många slädar får man med från början? Får man verkligen bara med 2 stycken?

Du får med två hårddiskburar som har plats för två hårddiskar vardera, samt 6 st slädar för 2,5"/3,5" hårddiskar. Så totalt 10 3,5" hårddiskar kan du montera utan att köpa till extra slädar. Du får också med 2 stycken 2,5" slädar avsedda för SSDer. Se sida 6 i manualen.
Sen verkar tillgången på extra slädar vara dålig för tillfället, vad jag kan se behöver du 5 extra slädar och en "multibracket" för att kunna montera alla 18 hårddiskar (tre hårddiskar sitter då dock i taket vilket kanske inte är den mest optimala positionen, då du inte kan montera några fläktar där då). Exempel på ett sådant bygge finns i manualen på sida 10.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Define XL R2 är det du söker..

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-x...

Ligger runt 16-1700 och ger dig 8 st 3.5" och 4 st 5.25", bra kylning är oxå ett plus. Det går att köpa till hårddiskburar att sätta vid sidan om med om man så vill för framtida expansion.

https://imgur.com/a/L2qfK#z06H24z

Ps. Inte mina bilder, men har något liknande så att säga.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Ser ju så ut, från fractals hemsida

https://support.fractal-design.com/support/solutions/articles...

Define 7 XL & Meshify 2 XL:
5 x HDD Tray Kit - Type B (2-pack)
2 x SSD Bracket Kit - Type B (2-pack) - 3 locations on top of the PSU shroud
1 x Universal Bracket (2-pack) - These can be installed in any unused 120mm fan location in your build (Note: two are already included with the case)

(Behöver 10st HDD trays, 4st SSD trays och 2 Universal trays för 16 totalt)

Kollar man Inet så är det ytterligare 1253 kr för att köpa till alla HDD och SSD brackets direkt men kan ju köpa så många man behöver och expandera allt eftersom. Noterade även att varken Inet eller Webhallen har HDD trays i lager dock.

Sen rekomenderar jag nog XL Meshify istället för XL, är billigare och har samma mängd lagring enda nackdelen är väll fönstersidan.

Skrivet av ToJa92:

Du får med två hårddiskburar som har plats för två hårddiskar vardera, samt 6 st slädar för 2,5"/3,5" hårddiskar. Så totalt 10 3,5" hårddiskar kan du montera utan att köpa till extra slädar. Du får också med 2 stycken 2,5" slädar avsedda för SSDer. Se sida 6 i manualen.
Sen verkar tillgången på extra slädar vara dålig för tillfället, vad jag kan se behöver du 5 extra slädar och en "multibracket" för att kunna montera alla 18 hårddiskar (tre hårddiskar sitter då dock i taket vilket kanske inte är den mest optimala positionen, då du inte kan montera några fläktar där då). Exempel på ett sådant bygge finns i manualen på sida 10.

Ser grymt ut! Känns precis som det jag är ute efter. Tack för informationen!