Funderar på att hoppa på Teknik och ekonomi på KTH...

Permalänk
Medlem

Funderar på att hoppa på Teknik och ekonomi på KTH...

Halloj,

Har länge varit osäker på vad jag vill studera till. Har under senaste halvåret kommit in på tankar kring Civilingenjör, bestämde mig även för att gå en bastermin för att få en garantiplats och har hittills varit ganska motiverad.
Det har dock varit som en dröm, som att jag lämnat verkligheten utanför och kanske tänkt som jag gjorde på gymnasiet. Det kommer att gå om jag vill osv. osv....
Men nu börjar jag landa mer och inser att det kanske inte är rätt väg att gå. Mest för att det blir svårt att studera heltid med småbarn, på grund av vabbandet och annat som kommer med att vara förälder. Vill inte heller ba, "nu ska pappa studera till civilingenjör så jag kommer inte ha mycket tid, vi syns om fem år" :D. Tid med barnen betyder mycket för mig!
Ni som studerar eller studerat till civilingenjör, hur mycket fritid har ni haft?

Därför har jag funderat vidare och kommit in på tankar kring Teknik och ekonomi på KTH. Lite konstigt program, men man börjar med att läsa ekonomi och sedan väljer inriktning, då skulle jag välja datateknik. Vad får ni för tankar när ni läser om utbildningen? https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/teknik-ekonomi

Jag har även funderat om jag ska läsa yh, kanske .Net eller något liknande. Om jag efter några år skulle tröttna på jobbet eller får svårt att få andra IT-jobb, kan jag alltid läsa till högskoleingenjör.

Vad tycker ni? och ni som har barn och studerar till ingenjör hur går det?

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att jag hade en klasskamrat som var singel mamma, hon hade det tungt men kom igenom det.
Hur mycket tid för barnen som blev över vet jag ej, men studera tar ju mycket av kvällar och helger.

Om du vill minska tiden det tar så kan du ju studera på egen hand de kurser du tänkt studera (kurslitteraturen går att få tag på innan).
Då kommer du ha mycket kunskaper sen innan och kommer då mer tid över.
Blir ju samma (om inte mer totaltid) men du delar upp det på längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Tänkte bara nämna att jag hade en klasskamrat som var singel mamma, hon hade det tungt men kom igenom det.
Hur mycket tid för barnen som blev över vet jag ej, men studera tar ju mycket av kvällar och helger.

Om du vill minska tiden det tar så kan du ju studera på egen hand de kurser du tänkt studera (kurslitteraturen går att få tag på innan).
Då kommer du ha mycket kunskaper sen innan och kommer då mer tid över.
Blir ju samma (om inte mer totaltid) men du delar upp det på längre tid.

Tack!
Hunnit tänka lite mer nu och så kom även ditt inlägg till hjälp. Jag tänker stt jag kör en bastermin på KTH, enligt lärarna så är det samma nivå och samma takt på basterminen som på civiling.. Jag lär märka då om jag klarar av det eller inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lal27:

Halloj,

Har länge varit osäker på vad jag vill studera till. Har under senaste halvåret kommit in på tankar kring Civilingenjör, bestämde mig även för att gå en bastermin för att få en garantiplats och har hittills varit ganska motiverad.
Det har dock varit som en dröm, som att jag lämnat verkligheten utanför och kanske tänkt som jag gjorde på gymnasiet. Det kommer att gå om jag vill osv. osv....
Men nu börjar jag landa mer och inser att det kanske inte är rätt väg att gå. Mest för att det blir svårt att studera heltid med småbarn, på grund av vabbandet och annat som kommer med att vara förälder. Vill inte heller ba, "nu ska pappa studera till civilingenjör så jag kommer inte ha mycket tid, vi syns om fem år" :D. Tid med barnen betyder mycket för mig!
Ni som studerar eller studerat till civilingenjör, hur mycket fritid har ni haft?

Därför har jag funderat vidare och kommit in på tankar kring Teknik och ekonomi på KTH. Lite konstigt program, men man börjar med att läsa ekonomi och sedan väljer inriktning, då skulle jag välja datateknik. Vad får ni för tankar när ni läser om utbildningen? https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/teknik-ekonomi

Jag har även funderat om jag ska läsa yh, kanske .Net eller något liknande. Om jag efter några år skulle tröttna på jobbet eller får svårt att få andra IT-jobb, kan jag alltid läsa till högskoleingenjör.

Vad tycker ni? och ni som har barn och studerar till ingenjör hur går det?

Tackar på förhand!

Jag skulle säga att jag överlag hade mer ledigt under min mastersutbildning på Chalmers mot nu när jag jobbar heltid. Däremot så fanns det perioder där det var 70h/vecka under plugget även om de var få.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu läser jag förvisso inte civilingenjör men högskoleingenjör som min andra högskoleutbildning. Jag är inne på mitt sista år så har prövat 2 år med studier och barn i förskoleåldern.

Jämfört med när jag läste på filfak för 10 år sedan har jag betydligt bättre motivation nu och bättre betyg. De flesta momenten är ändå förlagda till dagtid (då blir det likvärdigt med att jobba dagtid) men det förekommer perioder med sena labbar och då är det betydligt lättare att vara två föräldrar, i synnerhet för barnens skull om de är små.

Vill man verkligen utbilda sig så går det även om man har småbarn. Planering och tydlig kommunikation kring studierna är A och O, då hinner man vara med barnen om det är vad man prioriterar som högst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har ju inga barn, men jag skulle säga att så länge man inte har tagit fel program (alltså att man har onaturligt svårt för det) så borde man komma undan med snitt 40h/vecka. (varierar lite såklart). Vissa veckor lade jag 20h, andra veckor 60h, men överlag så hade jag klarat mig på 40h om jag satt varje dag och jobbade med plugget.

Rekommenderar det starkt, och lycka till!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lal27:

Halloj,

Har länge varit osäker på vad jag vill studera till. Har under senaste halvåret kommit in på tankar kring Civilingenjör, bestämde mig även för att gå en bastermin för att få en garantiplats och har hittills varit ganska motiverad.
Det har dock varit som en dröm, som att jag lämnat verkligheten utanför och kanske tänkt som jag gjorde på gymnasiet. Det kommer att gå om jag vill osv. osv....
Men nu börjar jag landa mer och inser att det kanske inte är rätt väg att gå. Mest för att det blir svårt att studera heltid med småbarn, på grund av vabbandet och annat som kommer med att vara förälder. Vill inte heller ba, "nu ska pappa studera till civilingenjör så jag kommer inte ha mycket tid, vi syns om fem år" :D. Tid med barnen betyder mycket för mig!
Ni som studerar eller studerat till civilingenjör, hur mycket fritid har ni haft?

Därför har jag funderat vidare och kommit in på tankar kring Teknik och ekonomi på KTH. Lite konstigt program, men man börjar med att läsa ekonomi och sedan väljer inriktning, då skulle jag välja datateknik. Vad får ni för tankar när ni läser om utbildningen? https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/teknik-ekonomi

Jag har även funderat om jag ska läsa yh, kanske .Net eller något liknande. Om jag efter några år skulle tröttna på jobbet eller får svårt att få andra IT-jobb, kan jag alltid läsa till högskoleingenjör.

Vad tycker ni? och ni som har barn och studerar till ingenjör hur går det?

Tackar på förhand!

Studerar Civing datateknik på ett av de stora tekniska universiteten och har barn. Dock ej ensamstående. Det är stundtals väldigt tufft men jag försöker hålla mig till 8-17 samt kvällar vid behov. Ska dock tilläggas att jag inte tagit vabb en hel dag sedan jag började (Har haft barn hemma men inte kunnat skita i studierna en hel dag helt enkelt). Inga studier på helgen för min del så där får jag tid för barnen.

Om du har frågor så får du gärna skicka PM så ska jag besvara så gott jag kan!