Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Klarar man sig på Nissan Leaf med det lilla batteriet eller har man konstant range ångest om man ska någonstans?
Tråkigt att ångra sig i 3år?
Har 38mil till föräldrarna

Jag hade nog köpt större. Ffa med chademo (om dom fortf kör det). Lite beroende på hur ofta du åker dit dock. I övrigt en väldigt trevlig bil.
Men man får nog räkna med 15-16 mil en ruggig vinterdag som max om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Ok, väldigt nära att slå till på en Skoda Enyaq 80X. Lite osäker på vilka tillval man skall ha men ffa om det är värt 10,000 kr för två års extra garanti (3 -> 5 år). Tänkte inte ta det då jag tänker att en ebil inte borde ha så mycket fel, men är jag dum då? En enkel service går ju lätt på 10k kr.

Privatköp, inte leasing. Hur tänker ni andra?

Tänker att dom där två åren är lite extra trygghet men också kanske gör att den är lättare att sälja.
Sen beror det ju på vad den extra garantin täcker.
Men jag skulle tagit den extra garantin, i sammanhanget är det rätt lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Ok, väldigt nära att slå till på en Skoda Enyaq 80X. Lite osäker på vilka tillval man skall ha men ffa om det är värt 10,000 kr för två års extra garanti (3 -> 5 år). Tänkte inte ta det då jag tänker att en ebil inte borde ha så mycket fel, men är jag dum då? En enkel service går ju lätt på 10k kr.

Privatköp, inte leasing. Hur tänker ni andra?

Hur långt tänker du köra på den tiden? Jag hade varit intresserad av det men kör för långt på den tiden.

Har du fått pris på service?
Min ID.4 har jag inte servat än men min e-golf kostade totalt 3000kr i service de två åren och 6000 milen jag körde den.

Permalänk
Medlem

Serviceavtalet till en Enyaq kostar ju 100kr/månad. Skulle tecknat det direkt vid privatköp.
I samband med leasing så prutade dom bort det helt, så servicen bör ju inte vara jättedyr.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Serviceavtalet till en Enyaq kostar ju 100kr/månad. Skulle tecknat det direkt vid privatköp.
I samband med leasing så prutade dom bort det helt, så servicen bör ju inte vara jättedyr.

Vad är det dom avser göra pä en service av en Enyaq? Kartuppdateringar eller finns det något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad är det dom avser göra pä en service av en Enyaq? Kartuppdateringar eller finns det något annat?

Kolla bromsar kanske (pga mycket regen-körning), kupéfilter, bromsolja vartannat år möjligen.
Småsaker, därav låg kostnad.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Service på en ID.3 ligger enligt uppgift från återförsäljaren på ca 2500-3000 kr och ska ske vartannat år oavsett miltal. Det är en inspektionsservice där dom kollar kaross, bromsar etc. och byter bromsvätska och invändiga filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Det gjorde det på båda min diesel tiguaner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Det gjorde det på båda min diesel tiguaner också.

Inte så mycket att fundera på då.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Då har man till slut gått och blivit förälder till en liten laddboxbebis.
Nu väntar vi bara på utökning av själva bilen också 😂

Meanwhile får jag roa mig med att försöka få tyst på siren-larmet i den avställda bensinaren vars batteri laddades ur under pandemin. Den tjuter så vackert, så vackert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Hur långt tänker du köra på den tiden? Jag hade varit intresserad av det men kör för långt på den tiden.

Har du fått pris på service?
Min ID.4 har jag inte servat än men min e-golf kostade totalt 3000kr i service de två åren och 6000 milen jag körde den.

Kör typ 2500 mil/år så inget extremt. Inget pris på service än och visste inte ens att det fanns ett serviceavtal att teckna. Så nästa fråga blir väl om det är värt det.

Så 1) Skall jag ha serviceavtal, vilken nivå om ja? 2) Skall jag ha 2 års extra service?

Edit: Men om det bara kostar 100/kr månad för enkla avtalet känns det som en no brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Kör typ 2500 mil/år så inget extremt. Inget pris på service än och visste inte ens att det fanns ett serviceavtal att teckna. Så nästa fråga blir väl om det är värt det.

Så 1) Skall jag ha serviceavtal, vilken nivå om ja? 2) Skall jag ha 2 års extra service?

Edit: Men om det bara kostar 100/kr månad för enkla avtalet känns det som en no brainer.

Hej, skulle kört serviceavtal men inte extra garanti. Om jag minns rätt när jag beställde min Enyaq så är de dyrare serviceavtalen att du får lånebil, däckhotell etc. kändes inte värt det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Inte så mycket att fundera på då.

Nej. Det va inte det när jag tecknade det för min första Tiguan. Problemet bestod då i att avtalet va på 36 månader eller 4000mil.
Tiguanen skulle servas vid 3000mil eller 2 år vilket i praktiken betydde att jag betalade 3600kr för en oljeservice och inget mer.

Jag hade till och med två månader kvar på avtalet när jag bytte till Tiguan nr2.

Läs avtalet och räkna om det passar in för hur ni kör. På ID.4 är det service varje 24 månader vilket skulle göra ett 36 månaders avtal som att betala för en service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Läs avtalet och räkna om det passar in för hur ni kör. På ID.4 är det service varje 24 månader vilket skulle göra ett 36 månaders avtal som att betala för en service.

Bra tips. Nu prutade vi bort kostnaden helt, så det spelar inte så stor roll. Men jag ska ha det i åtanke till bästa bil.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Första elbilen beställd.. Har ett stort intresse för bilar och jag har kört det mesta. Kändes sjukt trist att sätta sig i fossilaren efter att ha provkört Teslan..

Estimerad leverans i december. Gott om tid nu med att ordna med laddbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Nej. Det va inte det när jag tecknade det för min första Tiguan. Problemet bestod då i att avtalet va på 36 månader eller 4000mil.
Tiguanen skulle servas vid 3000mil eller 2 år vilket i praktiken betydde att jag betalade 3600kr för en oljeservice och inget mer.

Jag hade till och med två månader kvar på avtalet när jag bytte till Tiguan nr2.

Var det en begagnad Tiguan du köpte?
Ny skall den servas när den säger till vilket i princip innebär inspektion och oljeservice vid olika tillfällen och inte på fasta intervaller.
Likadant så skall VW's serviceavtal gälla till 4500 mil eller 36 månader.

Jag har haft min Tiguan i 5 år och första servicen jag betalde själv var vid ca 6000 mil, innan dess var den inne på 2 inspektioner och 2 oljeservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AyEss:

Första elbilen beställd.. Har ett stort intresse för bilar och jag har kört det mesta. Kändes sjukt trist att sätta sig i fossilaren efter att ha provkört Teslan..

Estimerad leverans i december. Gott om tid nu med att ordna med laddbox.

Beställde en laddbox för snart 8 veckor sedan och inte fått den så gott om tid vet jag inte.

Även där har dom problem med komponenter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Beställde en laddbox för snart 8 veckor sedan och inte fått den så gott om tid vet jag inte.

Även där har dom problem med komponenter.

Oj, då får jag ligga på. Kan alltid köra schuko tills man har fått stolpen, ingen brådska för mig.

Permalänk
Medlem

Björn Nyland har en video där han åker i Mercedesbuss som har "solid state battery".
Kul att det utvecklingen rör på sig.
I videon jämför de energiåtgången och en Tesla med 5 pers drar ca 30 Wh/km per person , bussen som tar 80 pers drar 15 Wh/k per person, och en fossilbil ca 100 Wh/km per person.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Björn Nyland har en video där han åker i Mercedesbuss som har "solid state battery".
Kul att det utvecklingen rör på sig.
I videon jämför de energiåtgången och en Tesla med 5 pers drar ca 30 Wh/km per person , bussen som tar 80 pers drar 15 Wh/k per person, och en fossilbil ca 100 Wh/km per person.
https://youtu.be/Om3uVW4lskE

Det är jättebra, men det är lite konstigt att räkna på bussar som att de alltid är fulla för i allmänhet är det ju sällan de är det. Inte bilarna heller visserligen.

Dagens dieselbussar är förhållandevis rätt effektiva (jämfört med fossilbilar alltså), en stadsbuss drar typ 2-2,5 liter diesel per mil vilket är ungefär som fyra rätt snåla bilar liksom.

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så har BMW just nu en rätt ok deal på leasingavtal på i3. 12 mån avtal(!), 1000 mil, 2795kr/mån. i3 är ju påväg ut ur produktion och har inte den mest imponerande specen längre (ffa batterikapaciteten) men om man söker en lite mindre elbil att fräsa runt med på stan så..

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Om någon är intresserad så har BMW just nu en rätt ok deal på leasingavtal på i3. 12 mån avtal(!), 1000 mil, 2795kr/mån. i3 är ju påväg ut ur produktion och har inte den mest imponerande specen längre (ffa batterikapaciteten) men om man söker en lite mindre elbil att fräsa runt med på stan så..

Jo det är en ganska bra deal. Jag hade svårt att hitta siffror för längre avtal än 12 månader, men någon i tråden fick väl ungefär samma månadskostnad, min förhoppning hade varit att det skulle bli billigare men man kan inte få allt.

Jag hoppas det går att köpa loss dessa ett år gamla i3:or nästa år för ett billigt pris, då min leasing går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är jättebra, men det är lite konstigt att räkna på bussar som att de alltid är fulla för i allmänhet är det ju sällan de är det. Inte bilarna heller visserligen.

Dagens dieselbussar är förhållandevis rätt effektiva (jämfört med fossilbilar alltså), en stadsbuss drar typ 2-2,5 liter diesel per mil vilket är ungefär som fyra rätt snåla bilar liksom.

Tyckte väl det mer var intressant hur effektiva bussarna är och även el kontra fossilbränsle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Tyckte väl det mer var intressant hur effektiva bussarna är och även el kontra fossilbränsle.

Jo absolut. Men det är lite vinklat att räkna på det sättet, man borde väl räkna på en person i en bil för det är ju i princip snittet, och sen snittet av passagerare på en buss. Med Tesla specifikt är det till och med tveksamt att man lagligt kan få in fem pers då maxlasten är så låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ny skall den servas när den säger till vilket i princip innebär inspektion och oljeservice vid olika tillfällen och inte på fasta intervaller.

Jag har haft min Tiguan i 5 år och första servicen jag betalde själv var vid ca 6000 mil, innan dess var den inne på 2 inspektioner och 2 oljeservice.

Det stämmer nog som du säger att det var 4500 mil.
Båda var nya men den första hade inte delade intervaller.
Sak samma. Poängen var att det lät billigare än va det var.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Som den andra personen nämnde så är ju inte bussar fullpackade jämt, men bara som en tankelek så kan man ju också betänka besparingen i vägträngsel. Om en 12 meter lång buss tar 80 pers och en 4,7m Tesla Model 3 tar 5 pers så krävs det 16 Teslor och 75 meter vägsträcka med bilarnas kofångare dikt an mot varandra för att transportera en motsvarande mängd personer. Och såklart väldigt mycket mer vägsträcka i realiteten då biltåg inte är något vi uppfunnit ännu - och ännu mer i realiteten lär mängden Teslor snarare ligga någonstans runt 50-70 stycken (eller kanske mer, då de flesta av oss kör ensamma i en bil eller med endast en passagerare som mest), och då krävande 235-330 meter vägsträcka cirkus om de packas tjuvtätt, och någonstans runt en halv kilometer eller mer väg i kötrafikshastighet - och mycket mer såklart i högre hastighet; väldigt snabbt mångdubbelt mer.

Och detta då jämfört med bara 12 meter för bussen... Och så svär folk över rusningsköer när de sitter fast i dem, håhåjaja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Skrivet av MacAllan:

Skrivet av Asus_84:

Det stämmer nog som du säger att det var 4500 mil.
Båda var nya men den första hade inte delade intervaller.
Sak samma. Poängen var att det lät billigare än va det var.

Lite off topic i denna tråd, men har också en Tiguan (2019) på lease just nu, gjorde nyligen första servicen, de ville ha något hutlöst för den (närmre 6k). Det var på VW i Malmö. När jag då informerade dem att jag hade gratis service i kontraktet så blev det så klart 0kr.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Lite off topic i denna tråd, men har också en Tiguan (2019) på lease just nu, gjorde nyligen första servicen, de ville ha något hutlöst för den (närmre 6k). Det var på VW i Malmö. När jag då informerade dem att jag hade gratis service i kontraktet så blev det så klart 0kr.

Samma här, första olje och inspektionsservicen tillsammans blev mellan 5 - 6000, så bara dom gör avtalet till en vinst.

Serviceavtal på en förbränningsmotor brukar alltid löna sig, men på en elbil kan det vara annorlunda eftersom det inte är så mycket att serva i motorväg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Äntligen på plats efter ett par månaders väntan! Väldigt nöjd så här långt.
Snabb uppvärmning av kupén, ombonad känsla, sköna stolar och allmänt väldigt bra komfort trots 20" och Sportline.
Grymt helljus och smidigt med LED-matrix som sköter sig mycket bättre än Octavians ljusreglering.
Familjen ryms bättre och förbrukningen ser lovande ut, blir spännande att se snittet vintertid.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz