Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Undrar väl mest om man faktiskt sparar något på att betala timpris på laddningen. Visst att det är billigt på natten men om man gör av med mycket el i övrigt på t ex en luftvärmepump, är det fortfarande lönt?

Har Tibber och Easee. Du får halva ditt månadspris om du "smartladdar" och låter Tibber styra laddningen. Men är det lågt nattpris som t.ex. häromdagen med nollkostnad ett tag så slår man ju av smartladdnigen och laddar "som vanligt".

Laddaren ar varit klockren för min del, den är lätt att styra. Den var billig, skaffa en referal kod till Tibber för 500 kr rabatt. Jag kan inte komma på något som är negativt med Easee laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har Tibber och Easee. Du får halva ditt månadspris om du "smartladdar" och låter Tibber styra laddningen. Men är det lågt nattpris som t.ex. häromdagen med nollkostnad ett tag så slår man ju av smartladdnigen och laddar "som vanligt".

Laddaren ar varit klockren för min del, den är lätt att styra. Den var billig, skaffa en referal kod till Tibber för 500 kr rabatt. Jag kan inte komma på något som är negativt med Easee laddaren.

Du menar att det är ungefär halva priset jämfört med en vanlig laddare?

Jag har nämligen rörligt elpris men inte fattat hur det funkar riktigt. Är det en genomsnitt på priset man får varje månad? För det räknas ju inte per timme?

Just nu laddar jag bara från kl 23:30 mest för att vår elkonsumption är låg på natten och inte riskerar säkringen. Om det påverkar priset vet jag inte.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag kan inte komma på något som är negativt med Easee laddaren.

Att lastbalanseringen enbart är trådlös och dessutom beroende av en molntjänst tycker jag är en klar nackdel med Easee iallafall.

Permalänk
Samsung Sverige

För den som är investerad i mitt bildrama så blev det tillslut en BMW 330e. Tyvärr inte en ren elbil, det blev en hybrid men då kan vi å andra sidan göra oss av med andrabilen. Så på totalen blir det billigare och jag räknar med att bilen lär tankas var tredje månad på ett ungefär. Majoriteten av tiden bör den gå på eldrift då räckvidden ändock ligger runt 4 mil

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

Jag äger Volvon idag (Volvo V90 CC -18) men var för lat för att kolla så googlade. Enligt Transportstyrelsen kostar den 1592 kronor/år i skatt, så faktiskt markant lägre än de 6097 jag skrev.

V90 CC har inte en skatt utan det beror på motor, utrustning och så (sen har jag inte så bra koll på Volvos modeller, den kanske bara finns med en motor?). Sen innebär ju bonus/malus-skatten att de flesta bilar, som inte är elbilar, har en mycket högre skatt de första tre åren. Jag sökte på V90 CC och fick upp detta exempel, 10049 per år för en 2020-modell, om den hade varit registrerad efter första april i år så hade den kostat 12759 per år, de första tre åren. Efter tre år 4277.

Citat:

Kollade även upp Enyaqs verkliga förbruking.
I testet som körs i 90 km/h respektive 120 km/h visar Enyaq upp en förbrukning på omkring 166 Wh/km samt 236 Wh/km vid den högre hastigheten.

Så säg 2,5 kWh/mil. Då tar jag i lite och räknar med att värma bilen ibland.

Däcken är nog lågt räknade. Kanske skall dubblas?

Vad angår restvärdet är det egentligen mindre intressant för mig, mest för att visa att det kostar köpa ny bil.

https://i.imgur.com/FfOYXLI.png

Kostnaden för däck har väldigt mycket att göra med vilka däck man behöver och storleken på dem. Större fälgar ger dyrare däck och i allmänhet högre förbrukning. En tung bil sliter mer på däcken, men också en bil med snabb acceleration förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Att lastbalanseringen enbart är trådlös och dessutom beroende av en molntjänst tycker jag är en klar nackdel med Easee iallafall.

Ja detta tycker jag också är oroande. Charge Amps Halo som jag har är helt beroende av molntjänsten. T ex så har jag schemalagd laddning. Så dör mitt internet på natten så missas schemat och ingen laddning sker. Jag tror att det går att återställa laddaren på något vis men då blir den stendum.

Man tycker att det inte borde varit så svårt att slänga in en random mikro kontroller och btoch klockbatteri så den inte är beroende av internet för konfigurering, om 10-20 år lär de ju lägga ner molntjänsterna då det är för dyrt, säger sig självt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

V90 CC har inte en skatt utan det beror på motor, utrustning och så (sen har jag inte så bra koll på Volvos modeller, den kanske bara finns med en motor?). Sen innebär ju bonus/malus-skatten att de flesta bilar, som inte är elbilar, har en mycket högre skatt de första tre åren. Jag sökte på V90 CC och fick upp detta exempel, 10049 per år för en 2020-modell, om den hade varit registrerad efter första april i år så hade den kostat 12759 per år, de första tre åren. Efter tre år 4277.
Kostnaden för däck har väldigt mycket att göra med vilka däck man behöver och storleken på dem. Större fälgar ger dyrare däck och i allmänhet högre förbrukning. En tung bil sliter mer på däcken, men också en bil med snabb acceleration förstås.

Jo, blev förvånad att jag bara betalar 1592 kr i skatt. Låter billigt för en T5.

VOLVO V90 CROSS COUNTRY (2018)
Årlig skatt: 1 592 SEK
Om bilen hade omfattats av malus-reglerna som började gälla 1 juli 2018 hade skatten varit 6 939 kr per år under de första tre åren och om den hade omfattats av reglerna från och med 1 april 2021 skulle skatten vara 9 524 kr.

Volvon väger 2 ton den med, så borde bli ungefär samma däckslitage tänker jag mig. Har 19"-are på båda bilarna så ungefär samma pris gissar jag. Vi får se. Kör ganska lugnt, så ingen stor däckslitare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja detta tycker jag också är oroande. Charge Amps Halo som jag har är helt beroende av molntjänsten. T ex så har jag schemalagd laddning. Så dör mitt internet på natten så missas schemat och ingen laddning sker. Jag tror att det går att återställa laddaren på något vis men då blir den stendum.

Man tycker att det inte borde varit så svårt att slänga in en random mikro kontroller och btoch klockbatteri så den inte är beroende av internet för konfigurering, om 10-20 år lär de ju lägga ner molntjänsterna då det är för dyrt, säger sig självt.

Detta är också något som jag funderade en hel del på när jag köpte laddboxen.

Det som är bra med Eease är att det går bra att ladda (utan lastbalansering då) fast internet går ned. Men då med en förkonfigurerad hastighet (tror jag kör 6A).

Och eftersom jag kör med schemaläggning av laddningen i bilen så går det bra att schemalägga trots inget internet. Undrar om styrningen av schemaläggningen går bra från appen fast internet är nere? Borde fungera...

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag tjatat om detta tidigare, men utvecklingen går ju svindlande fort nu.

När kommer killer-elbilen, den som får majoriteten att byta ut sin ICE-bil, och kommer den innan fossila drivmedel fasas ut och staten blir tvingade till saftiga subventioner?

Alltså en elbil i storleken av en Golf kombi, Kia Ceed, typ... med 40+ mil räckvidd på vintern och supersnabb laddning (som Kia EV6*), till ett pris på runt 200k?

Majoriteten, alltså de som måste byta ut sina fossilbilar för att uppnå klimatmålen, köper ju trots allt inte 500k+ bilar och är inte heller intresserade av 400 hästkrafter eller vad bilen gör 0-100 på, utan vill ha en vettig och lagom rymlig bil som inte kostar skjortan utan tar dig A-B på ett trevligt sätt.

Ok, jag inser att det jag pratar om i princip ÄR en Kia EV6, men för 40 % av priset. Hur lång tid ca borde en sådan prissänkning ta? Tre år? Fyra?

* "4,5 minuters laddning ger dig en räckvidd på 100 km. Ladda 10 - 80 procent på under 18 minuter."

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag vet att jag tjatat om detta tidigare, men utvecklingen går ju svindlande fort nu.

När kommer killer-elbilen, den som får majoriteten att byta ut sin ICE-bil, och kommer den innan fossila drivmedel fasas ut och staten blir tvingade till saftiga subventioner?

Alltså en elbil i storleken av en Golf kombi, Kia Ceed, typ... med 40+ mil räckvidd på vintern och supersnabb laddning (som Kia EV6*), till ett pris på runt 200k?

Majoriteten, alltså de som måste byta ut sina fossilbilar för att uppnå klimatmålen, köper ju trots allt inte 500k+ bilar och är inte heller intresserade av 400 hästkrafter eller vad bilen gör 0-100 på, utan vill ha en vettig och lagom rymlig bil som inte kostar skjortan utan tar dig A-B på ett trevligt sätt.

Ok, jag inser att det jag pratar om i princip ÄR en Kia EV6, men för 40 % av priset. Hur lång tid ca borde en sådan prissänkning ta? Tre år? Fyra?

* "4,5 minuters laddning ger dig en räckvidd på 100 km. Ladda 10 - 80 procent på under 18 minuter."

/hulle.

Vilka funktioner som folk vill ha vet jag inte, men att det måste finnas bilar till ett vettig pris är ju en förutsättning.
Nästa sak är själva infrastrukturen att kunna ladda bilen. Hastigheten på laddningen är det minsta problemet. Det måste överhuvudtaget vara möjligt att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag vet att jag tjatat om detta tidigare, men utvecklingen går ju svindlande fort nu.

När kommer killer-elbilen, den som får majoriteten att byta ut sin ICE-bil, och kommer den innan fossila drivmedel fasas ut och staten blir tvingade till saftiga subventioner?

Alltså en elbil i storleken av en Golf kombi, Kia Ceed, typ... med 40+ mil räckvidd på vintern och supersnabb laddning (som Kia EV6*), till ett pris på runt 200k?

Majoriteten, alltså de som måste byta ut sina fossilbilar för att uppnå klimatmålen, köper ju trots allt inte 500k+ bilar och är inte heller intresserade av 400 hästkrafter eller vad bilen gör 0-100 på, utan vill ha en vettig och lagom rymlig bil som inte kostar skjortan utan tar dig A-B på ett trevligt sätt.

Ok, jag inser att det jag pratar om i princip ÄR en Kia EV6, men för 40 % av priset. Hur lång tid ca borde en sådan prissänkning ta? Tre år? Fyra?

* "4,5 minuters laddning ger dig en räckvidd på 100 km. Ladda 10 - 80 procent på under 18 minuter."

/hulle.

Allt pekar på att Tesla kommer va först dit. Men en bil som massproducers såklart. Alla kan göra en begränsad lansering av vilken bil som helst. Sök på "Model 2" tidmässigt skulle jag gissa tidigast 2025 för en bil med liknande spec men aningen dyrare.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Någon här som har en Garo GLB 22kW? Har fått offert på en sådan, så synpunkter mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Någon här som har en Garo GLB 22kW? Har fått offert på en sådan, så synpunkter mottages tacksamt.

Jag har en sådan. Den har inga flashiga extra funktioner egentligen, men gör det den ska.
Man kan schemalägga laddning, kolla förbrukning osv. Den återupptar laddning om lastbalanseringen stryps till under 6A (standardvärde, går att reglera uppåt).
Lastbalanseringen är dock högst rekommenderat om man bor i hus! Den har man igen snabbt i formen av problemfritt laddande.
Man behöver aldrig ställa om bilens laddhastighet, eller laddarens för den biten. Finns inte 3x6A tillgängligt så pausas laddningen tills dess att effekten är tillgänglig igen.

Allt som allt, väldigt nöjd med den.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Någon här som har en Garo GLB 22kW? Har fått offert på en sådan, så synpunkter mottages tacksamt.

Jag har en och är nöjd så här långt. Känns som en kvalitetsprodukt som kommer fungera över tid. Byggd av standardkomponenter så den går att underhålla/laga när så behövs.

Men den är inte så "häftig" som tex Easee, som jag också har, med appar och funktioner. Men åt andra sidan inte heller beroende av molntjänster.

Är man ute efter en stabil laddare som kommer göra sitt jobb över tid så kan jag rekommendera Garo.
Det enda jag stör mig på är att den lyser för starkt. Har löst det med ett lager maskeringstejp på insidan av kåpan.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Lite oklart varför den är typ dubbelt så dyr som en Easee dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tack för svar. Lite oklart varför den är typ dubbelt så dyr som en Easee dock?

Kåpa av metall vettu

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Doomfarer:

Någon här som har en Garo GLB 22kW? Har fått offert på en sådan, så synpunkter mottages tacksamt.

Jag valde en sådan med lastbalansering, Wi-Fi och rfid-läsare, kan varmt rekommendera den. Den bygger som sagt på standardprylar som gör det som förväntas utan behov av internet och molntjänst. Enkelt och funktionellt!

Webbgränssnittet ser ut såhär

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså en elbil i storleken av en Golf kombi, Kia Ceed, typ... med 40+ mil räckvidd på vintern och supersnabb laddning (som Kia EV6*), till ett pris på runt 200k?
.
.
.
Ok, jag inser att det jag pratar om i princip ÄR en Kia EV6, men för 40 % av priset. Hur lång tid ca borde en sådan prissänkning ta? Tre år? Fyra?

Jag tror 12-15 år är ett mer rimligt antagande, De "heta" modellerna som precis lanserats har ju en leveranstid på upp mot ett år, det finns inte kapacitet för mer än så just nu.
Och ordrarna kommer välla in för varje ny elbilsgeneration när pris går ner och värd/funktion går upp vilket kommer sätta ännu större press på batterifabrikerna och hela produktionskedjan.
Sen finns det ju ingen anledning för något företag att lanserat något för 40% av priset de tog för tre-fyra år sedan, så nej det kommer dröja.

Permalänk
Medlem

Jag hade lite pirr i magen när jag beställde en Model S för 9 månader sedan.. men det har änna börjat släppa nu. Lev beräknat mitten av 2022..

Finns det någon här som haft en Tesla och bytt till ett annat märke? I så fall vilket och vilken modell?
Nöjd?
Ska provköra Taycanen när jag hinner..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tack för svar. Lite oklart varför den är typ dubbelt så dyr som en Easee dock?

Ja, det kan man absolut fundera över.

Jag upplever att Easee känns som en konsumentprodukt med många funktioner och en enhet med allting på ett kretskort och molnlösningar.
Garo känns mer som en industrilösning med lösa standardkomponenter och trådad kommunikation byggd för funktion över lång tid.

Om det ena är billigare än det andra att producera finns det säkert andra som kan bedöma bättre än mig.

Men som ägare till en av varje kan jag se flera för och nackdelar med båda.

Till den teknikintresserade som kan stå ut med lite strul i kommunikation och molnlösningar så är Easee det klart roligare valet.
Har hittills fått starta om lastbalanserade ett par gånger och molntjänster har varit nere ett par gånger också sedan maj.

Till den som väger stabilitet och funktion före finesser så är Garo det rätta valet.

I det stora hela är båda bra laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Sen finns det ju ingen anledning för något företag att lanserat något för 40% av priset de tog för tre-fyra år sedan, så nej det kommer dröja.

Du menar förutom konkurrens och teknisk utveckling? Priserna sjunker ju konstant (med undantag för hela konstiga covidhistorien). Det vi tycker är "high tech" idag, 40 mils räckvidd och snabbladdning, det är ju skåpmat som ingen blir det minsta imponerad av om 2-3 år.

Det var inte så länge sedan biltillverkare tog 25 000+ för navigation som var sämre än vad en budgettelefon för en tusenlapp gör idag.

Nä, max 5 år tänker jag, men det är ju inte omöjligt med 3.

Om Tesla släpper en Model 2 eller Z eller vad de vill kalla den om ett par år för (vad Elon säger, 21 000 Eur), med 40+ mil räckvidd och snabbladdning, så kan ju inte övriga tillverkare fortsätta sälja motsvarande för 500 000 kr, de blir så illa tvungna att sänka priserna de med.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du menar förutom konkurrens och teknisk utveckling? Priserna sjunker ju konstant (med undantag för hela konstiga covidhistorien). Det vi tycker är "high tech" idag, 40 mils räckvidd och snabbladdning, det är ju skåpmat som ingen blir det minsta imponerad av om 2-3 år.

Det var inte så länge sedan biltillverkare tog 25 000+ för navigation som var sämre än vad en budgettelefon för en tusenlapp gör idag.

Nä, max 5 år tänker jag, men det är ju inte omöjligt med 3.

Om Tesla släpper en Model 2 eller Z eller vad de vill kalla den om ett par år för (vad Elon säger, 21 000 Eur), med 40+ mil räckvidd och snabbladdning, så kan ju inte övriga tillverkare fortsätta sälja motsvarande för 500 000 kr, de blir så illa tvungna att sänka priserna de med.

/hulle.

Jo, men tilkommer ju frakt, tull och moms i Sverige: Följer den samma mönster som tidigare bilar kommer den där $25 000 Tesla Model 2 att kosta minst från $30 000 i USA och 400 000 kronor i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Du menar förutom konkurrens och teknisk utveckling? Priserna sjunker ju konstant (med undantag för hela konstiga covidhistorien). Det vi tycker är "high tech" idag, 40 mils räckvidd och snabbladdning, det är ju skåpmat som ingen blir det minsta imponerad av om 2-3 år.

Tja, batteripriserna går förstås nedåt nu när utvecklingen går väldigt fort där, men inte så fort, och bilars priser i allmänhet är ju ganska stabila och sakta stigande.

Citat:

Det var inte så länge sedan biltillverkare tog 25 000+ för navigation som var sämre än vad en budgettelefon för en tusenlapp gör idag.

Det är inte ovanligt att ta rejält betalt för navigation fortfarande. Inte på elbilar men det handlar nog mest om att det knappt inte finns några billiga elbilar. Men ser man på de billigaste elbilarna som fanns nyligen, Citigo och syskonen, så kunde man inte ens välja till navigation utan man var hänvisad till en mobilhållare.

Citat:

Nä, max 5 år tänker jag, men det är ju inte omöjligt med 3.

Om Tesla släpper en Model 2 eller Z eller vad de vill kalla den om ett par år för (vad Elon säger, 21 000 Eur), med 40+ mil räckvidd och snabbladdning, så kan ju inte övriga tillverkare fortsätta sälja motsvarande för 500 000 kr, de blir så illa tvungna att sänka priserna de med.

/hulle.

Men det kommer inte att ske, om det inte är en elmoppe med tak eller liknande. Elon är inte magisk och batterierna kostar vad de kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jo, men tilkommer ju frakt, tull och moms i Sverige: Följer den samma mönster som tidigare bilar kommer den där $25 000 Tesla Model 2 att kosta minst från $30 000 i USA och 400 000 kronor i Sverige.

Tror den kommer tillverkas i Kina, men får väl hoppas att de även gör den i Tysklands-fabriken...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad av vad som händer de närmsta åren från Trafikverkets sida, med elekrifierade motorvägar etc, än när det kan tänkas släppas en magisk elbil som får alla att vilja övergå från fossilt. Infrastrukturen involverar myndigheter och deras sedvanliga saktfärdhet.

Rosenbad kanske skulle uppvakta norrmännen och höra om de kan tänkas vara intresserade av att delfinansiera en elektrifiering av E6. Annars lär det väl ta 35 år i vanlig ordning innan det händer något i väst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Är mer intresserad av vad som händer de närmsta åren från Trafikverkets sida, med elekrifierade motorvägar etc, än när det kan tänkas släppas en magisk elbil som får alla att vilja övergå från fossilt. Infrastrukturen involverar myndigheter och deras sedvanliga saktfärdhet.

Rosenbad kanske skulle uppvakta norrmännen och höra om de kan tänkas vara intresserade av att delfinansiera en elektrifiering av E6. Annars lär det väl ta 35 år i vanlig ordning innan det händer något i väst.

Tja det krävs ju lite internationellt samarbete om man ska lyckas med något sånt. Däremot tycker jag att laddare är infrastruktur och borde byggas av det offentliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Att lastbalanseringen enbart är trådlös och dessutom beroende av en molntjänst tycker jag är en klar nackdel med Easee iallafall.

Om man kör lastbalansering via watty är det så. Men försökte få ett tydligt svar (genom att läsa deras hemsida) på om deras nya lastbalanserare som kopplas på han-porten och är beroende. Det står att den både kan prata via wifi och radio. Något ställe skriver via wifi.

Skrivet av Doomfarer:

Någon här som har en Garo GLB 22kW? Har fått offert på en sådan, så synpunkter mottages tacksamt.

Jag skulle säga att nackdel är priset och att den är rätt offline.

Skrivet av Doomfarer:

Tack för svar. Lite oklart varför den är typ dubbelt så dyr som en Easee dock?

De är byggda som elcentraler, med standarkomponenter och har en raspberry pi i sig. Medan andra fabrikat byggt en helt ny produkt, optimerat och integrerat allt. Så de blir billigare till kund. Garo är definitivt mer service-vänlig, medan på Easee är det att byta/skicka iväg hela enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Är mer intresserad av vad som händer de närmsta åren från Trafikverkets sida, med elekrifierade motorvägar etc, än när det kan tänkas släppas en magisk elbil som får alla att vilja övergå från fossilt. Infrastrukturen involverar myndigheter och deras sedvanliga saktfärdhet.

Rosenbad kanske skulle uppvakta norrmännen och höra om de kan tänkas vara intresserade av att delfinansiera en elektrifiering av E6. Annars lär det väl ta 35 år i vanlig ordning innan det händer något i väst.

Ja, elbilen är det minsta bekymret just nu. Infrastrukturen måste anpassas rejält först.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om man kör lastbalansering via watty är det så. Men försökte få ett tydligt svar (genom att läsa deras hemsida) på om deras nya lastbalanserare som kopplas på han-porten och är beroende. Det står att den både kan prata via wifi och radio. Något ställe skriver via wifi.

Den som heter Pulse kopplas med nätverkskabel till elmätaren, men kommunikationen med laddboxen verkar fortfarande ske trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Den som heter Pulse kopplas med nätverkskabel till elmätaren, men kommunikationen med laddboxen verkar fortfarande ske trådlöst.

Ja, trådlöst. Inget fel med det. Men frågan om det är cloud-tjänst beroende eller inte