Har du köpt, eller ska du köpa någon av IPhone 13 modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Haft mobilen i 3 dagar och face id misslyckas ibland i mörkret. Inget större bekymmer men det vore nice att ha under-display touch id som komplement (iPhone 14?). Har man Apple Watch kan man tydligen öppna mobilen med den istället.

Mitt enda klagomål är avsaknad av USB C, annars perfekt mobil!

Fast det är ändå lustigt, lyckas själv låsa upp i totalt mörker. Aja, njut av din mobil 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fast det är ändå lustigt, lyckas själv låsa upp i totalt mörker. Aja, njut av din mobil 👍

Faktiskt positivt överraskad med, har testat i totalt mörker (förutom skärmen på lägsta ljusstyrka). Vissa kanske dock har mer "karaktär" i ansiktet som är lättare att särskilja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Faktiskt positivt överraskad med, har testat i totalt mörker (förutom skärmen på lägsta ljusstyrka). Vissa kanske dock har mer "karaktär" i ansiktet som är lättare att särskilja?

Den har ju en IR-projektor som lyser upp ditt ansikte så den är inte beroende av ljus

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Den har ju en IR-projektor som lyser upp ditt ansikte så den är inte beroende av ljus

Kan vara pga att jag på kvällarna tar av mig kontaktlinserna och sätter på mig glasögon. Eller pga att mina ögon är väldigt små... Märkte att face id inte låser upp ifall man blundar

Händer sällan att face id misslyckas, jag skulle vilja ha typ en "försök igen" knapp när det väl sker istället för att behöva slå in koden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Kan vara pga att jag på kvällarna tar av mig kontaktlinserna och sätter på mig glasögon. Eller pga att mina ögon är väldigt små... Märkte att face id inte låser upp ifall man blundar

Händer sällan att face id misslyckas, jag skulle vilja ha typ en "försök igen" knapp när det väl sker istället för att behöva slå in koden

Även om det inte ska behöva egentligen så kan du ju lägga in flera ansikten i faceid. Dvs ett när du har glasögon på och ett där du inte har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Du kan lägga in fler "ansikten" om du kraftigt byter skepnad under dagen. Att den inte låser upp när du blundar är del av deras "attention" inställning. En säkerhetsgrej för att den inte ska låsas upp utan din vetskap/av misstag. Går att stänga av om man vill. Har dock inte testat själv.

Permalänk
Medlem

Fick min idag, en Pro Max 256 gb i Silver. Redig pjäs men jädrigt trevligt!

Har dock problem med FaceID, problem med TrueDepth-kameran. Hoppas att det är något strul med mjukvaran men hård reset gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell • HHKB Hybrid Type-S
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Även om det inte ska behöva egentligen så kan du ju lägga in flera ansikten i faceid. Dvs ett när du har glasögon på och ett där du inte har det

Skrivet av Kwirek:

Du kan lägga in fler "ansikten" om du kraftigt byter skepnad under dagen. Att den inte låser upp när du blundar är del av deras "attention" inställning. En säkerhetsgrej för att den inte ska låsas upp utan din vetskap/av misstag. Går att stänga av om man vill. Har dock inte testat själv.

Tack för tipset!

Har bara använt Face ID i 3 dagar, men fortsätter det bli fel lägger jag till ett ansikte med glasögon.

Tyckte det var bra att den inte låser upp när jag blundar (testade av säkerhetsskäl), också bra att man kan stänga av men det får bli en sista utväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Angående face id tycker jag exakt tvärtom, den missar väldigt sällan och är riktigt snabb.
Sen går ett det ju snabbare med en optisk som man kan trycka in på medans telefonen är i fickan ex.
Överlag tycker jag dock face id funkar ypperligt.

Jag har kommit på vad problemet var. Ibland har jag inte glasögonen på mig. Som sagt, skit bakom spakarna.

Permalänk
Medlem

Ansiktsigenkänningen är ju också en av de bättre funktionerna, på min förra s21 var den helt fruktansvärd, gick aldrig att låsa upp i minsta mörker och även idagsljus var den undermålig. Här går det på ett ögonblick när som helst. Den enda jag har haft liknande bra ansiktsigenkänning är på en oneplus och huawei.

Det enda jag saknar är en inställning så det hade låst upp sig direkt så man slapp swipea upp👌

Permalänk
Medlem

Beställde ifrån mediamarkt och har en 13 pro på ingång nu till tjejen. då äre bara min kvar nu. "gjorde 2 olika ordrar"

Permalänk
Medlem

Jahapp kunde inte hålla mg. Blev en iPhone 13 (128GB) för 9775,16kr (benify ger inte så stor rabatt på telefoner men ok)

Nu behöver jag ett case men det får vi ta sen

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Yes! Nu är min på väg från Comviq. 13 Pro, 256Gb Grafit. 11280:- totalt för telefonen. Helt ok. Nu har dom höjt priset, men hann beställa innan dom höjde. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Som många skribenter skriver. För några uppdateringar för att kalla det en ny telefon. Dom skulle gjort som när 4an skulle ersättas. Kalla den 12S.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Viking
Skrivet av Knotvillage:

Som många skribenter skriver. För några uppdateringar för att kalla det en ny telefon. Dom skulle gjort som när 4an skulle ersättas. Kalla den 12S.

Det spelar väl ingen som helst roll?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det spelar väl ingen som helst roll?

13 känns ju lite oturligt… så av den anledningen borde det varit 12S och sen 14… (men 13 är helt klart en större uppgradering än en S-modell. Skillnaden i batteritid är mer än märkbar och jag blir glad av skärmen varje dag, så mycket bättre är den!)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Viking
Skrivet av Mindfighter:

13 känns ju lite oturligt… så av den anledningen borde det varit 12S och sen 14… (men 13 är helt klart en större uppgradering än en S-modell. Skillnaden i batteritid är mer än märkbar och jag blir glad av skärmen varje dag, så mycket bättre är den!)

Tycker bara det känns dumt att klämma in S-modeller nu när de inte gjort det på många år. Nya iPhones varje år med ett högre nummer varje år, enkelt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tycker bara det känns dumt att klämma in S-modeller nu när de inte gjort det på många år. Nya iPhones varje år med ett högre nummer varje år, enkelt.

Jag håller med dig (och som jag skrev uppgraderingsmässigt är det absolut en ny modell och inte bara ett ”S”-steg), bara siffran 13 som känns konstig, man har ingen rad 13 på flyg, ofta saknas våning 13 på hotell o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Verkar som att just Silver modellen är helt tvärstopp i landet.. Resten blå, grafit, guld ramlar in däremot...

Permalänk
Medlem

Hämtat min pro i grafit idag. Riktigt trevlig skärm och supersmooth i gränsnitten.

Annan fråga; Linserna sticker ju ut bra mycket nu, gissar att dom kommer repas rätt lätt, så funderar på något skydd för dessa? Jag köpte hem någon lens shield för ophone 13 pro från skalhuset.se eller vad det heter, men inte installerat det ännu. Hur gör ni andra? Kör ni med skydd på linserna eller inget skydd alls?

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Annan fråga; Linserna sticker ju ut bra mycket nu, gissar att dom kommer repas rätt lätt, så funderar på något skydd för dessa? Jag köpte hem någon lens shield för ophone 13 pro från skalhuset.se eller vad det heter, men inte installerat det ännu. Hur gör ni andra? Kör ni med skydd på linserna eller inget skydd alls?

Kör med apple läderskal så har lite skydd från den ramen, men linserna är rätt ”flush”, så de ligger nog mot bordet. Får se, utgår ifrån att linserna är relativt reptåliga och om inte får applecare ta hand om det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen inte stänga av ljudet när man skickar sms, utan att stänga av allt ljud? Vailhelv… 😳😳😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Kan man verkligen inte stänga av ljudet när man skickar sms, utan att stänga av allt ljud? Vailhelv… 😳😳😳

Jo, gå in i inställningar och sen ”Ljud och Haptik”. Där avbockar du ljud vid ”skicka brev”. Har inget sms ljud när jag skickar nu och har ljud på i övrigt.

Edit: Funkade visst inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Finns en app som heter “inställningar”, du kan ju kolla där

Dryghet åsido, gå in på inställningar och ganska högt upp i listan har du en flik för ljud. Där kan du ställa in olika ljud (eller stänga av) för olika saker.

Vill du bara temporärt stänga av ljudet för sms och ringsignaler så använder du den fysiska flärpen på sidan av mobilen.

Exit: tvåa på den pucken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo, gå in i inställningar och sen ”Ljud och Haptik”. Där avbockar du ljud vid ”skicka brev”. Har inget sms ljud när jag skickar nu och har ljud på i övrigt.

Funkar inte för mig. Och enligt olika guider och forum stänger det bara av ljudet för mail. ”Wouup” kvarstår.

https://www.maketecheasier.com/turn-off-outgoing-messages-sou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Funkar inte för mig. Och enligt olika guider och forum stänger det bara av ljudet för mail. ”Wouup” kvarstår.

https://i.postimg.cc/y84jPVnX/352-E4267-5421-453-A-9-BFA-77-E645053-CF3.png

Näe märkte nu ett ljud när jag skickade sms jag inte hörde förut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

https://i.postimg.cc/y84jPVnX/352-E4267-5421-453-A-9-BFA-77-E645053-CF3.png

Huh, konstigt. Har testat lite nu (för jag hörde inget från min enhet).

Om man har helt tyst på mottagande av sms så hörs det ingenting när man skickar sms. Men om man har ett ljud för mottagande av sms så här man ett ljud när ett sms skickas. Men, ljudet som hörs är samma som när man skickar mail, d.v.s. inte det man har som sms-ljud.

Mycket konstigt. Undra om det är en bugg eller en feature :/

Permalänk
Medlem

Ni som köpt Iphone 13 / 13 Pro / Pro Max med abonnemang, vad har ni fått tag i för deals med surfmängd och månadskostnad?

Kikar runt lite själv efter en bra deal på Pro modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Näe märkte nu ett ljud när jag skickade sms jag inte hörde förut.

Skrivet av Trunk:

Huh, konstigt. Har testat lite nu (för jag hörde inget från min enhet).

Om man har helt tyst på mottagande av sms så hörs det ingenting när man skickar sms. Men om man har ett ljud för mottagande av sms så här man ett ljud när ett sms skickas. Men, ljudet som hörs är samma som när man skickar mail, d.v.s. inte det man har som sms-ljud.

Mycket konstigt. Undra om det är en bugg eller en feature :/

Enligt alla guider och forum så har det alltid varit så. Fyfan, nu blev jag lite besviken.

Man får lära sig att leva med det. Eller göra som alla jag känner som haft iPhone sen tidigare; stänga av allt ljud helt. Det förklarar varför de alltid missar mina samtal och sms… 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Eller göra som alla jag känner som haft iPhone sen tidigare; stänga av allt ljud helt. Det förklarar varför de alltid missar mina samtal och sms… 😑

Du får göra det. Mitt liv blev lite, liiiite bättre sedan jag gjorde det.Enda gången jag har ljudet på är när jag vet att jag väntar ett viktigt samtal. I majoriteten av fallen hör eller känner man vibrationerna så det är sällan man missar samtal och när man väl gör det så tittar jag ändå på mobilen såpass ofta att det sällan går mer än någon/några timmar efter man missat samtalet vilket inte är hela världen.