Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jobbar ju inom äldreomsorgen, så att jobba hemifrån har aldrig varit ett alternativ

Precis. Finns många jobb som man måste arbeta ute/på plats.

I regel är det de välbetalda jobben som har fördelen att jobba hemma fritt, delvis slipper den gruppen betala resan och extra restiden. Sen kan man dra egna slutsatser av det förstås.

Permalänk
Medlem

På vår arbetsplats är det sagt att vi ska vara på kontoret tre dagar i veckan varav fredag är en obligatorisk dag just för att alla ska kunna ses och känna gemenskap.
Känns la gött att återgå men det innebär att kontorsstolen som jag haft hemma under pandemin får återgå till kontoret den också. Att jag själv kommer investera i en stol för hemma kontoret är liten således lär det väl bli heltid på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många chefer och folk på kontoret säger hela tiden hur viktigt det är med spontana möten och kontakt mellan avdelningar vid kaffemaskinen och sånt. Känns mer som att det håller oss effektiva tillbaka för att deras prestationer ska se bättre ut relativt. Tror jag jobbar kanske 30% av tiden effektivt på kontoret. Resten är typ lunch, någon som knackar på axeln, kaffekö och pendling...

Under alla mina år så har en stor andel av de bästa lösningarna uppstått under avslappnade fika-pauser som egentligen inte alls skulle handla om jobb. Bästa problemlösningen kan inte tvingas fram genom workshop/möte (för det är för uppstyltat för en del så det hämmar kreativitet och/eller så är helt enkelt inte rätt personer på plats). …så de har en poäng om kontakten mellan avdelningar o.s.v. Men absolut, mer ”mekaniska” arbetsuppgifter utförs mer effektivt på annan plats än kontorslandskap.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Under alla mina år så har en stor andel av de bästa lösningarna uppstått under avslappnade fika-pauser som egentligen inte alls skulle handla om jobb. Bästa problemlösningen kan inte tvingas fram genom workshop/möte (för det är för uppstyltat för en del så det hämmar kreativitet och/eller så är helt enkelt inte rätt personer på plats). …så de har en poäng om kontakten mellan avdelningar o.s.v. Men absolut, mer ”mekaniska” arbetsuppgifter utförs mer effektivt på annan plats än kontorslandskap.

Beror lite på vilka förväntningar och hur mycket struktur man har i sin möteskultur. Framförallt om man har strikt agenda och har folk som styr möten.

Skulle chansa på att vi har 50% styrda möten och resten är små och mycket mer spontana.

De innovationer vi gjort sedan pandemin började har främst varit under förutsättningslösa möten, eller där det tilläts dötid där folk kunde ställa relevanta frågor eller komma med förslag som låg långt utanför agendan eller anledningen till mötet.

Det kräver nog rätt typ av folk också dock. Jag var ju en av dem som frågade professorn om något var oklart mitt under en föreläsning flr 200+ pers på universitetet.

Man måste ha ett klimat där folk vågar yttra sin magkänsla, och där inga frågor räknas som dumma.

I övrigt håller jag med att det är annorlunda att kunna knacka någon på axeln eller ställa en spontan fråga vid fikat, helt enkelt för att personen helt plötsligt finns där, rakt i centrum av ens medvetande. Självklart kan det väcka en tanke och hjälpa en idé.

Dock kommer inte en introvert person som inte känner en annan från en annan avdelning på första-namns-basis spontant börja prata om random saker på en fikastund. Ofta går denna person tillbaka till sin dator med kaffet eller sitter i ett hörn och mobilsurfar

Permalänk
Medlem

Jobbar på lager så har inte varit hemma något under pandemin förutom att sova typ.
Det där med att jobba hemifrån gäller inte för en stor del av befolkningen.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk

Bytte jobb under pandemin med löftet att även efter pandemin få jobba så gott som heltid hemma.
Det blir bara jobb på kontoret vid särskilda möten som måste göras på plats.

Jag jobbar huvudsakligen som QA Lead / Test Automator för webbutveckling.

Permalänk
Medlem

På jobbet 100%. Fungerar bra för mig.
Gillar inte att besudla mitt hem med jobb.
Sen har jag 10 minuter med cykel, det spelar in också...

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det är intressant hur många som nu verkar ha kommit på att man kan ställa krav på sin arbetsgivare, att kräva att få jobba hemma har man ju alltid kunnat göra tidigare också om man velat. Det är ju såklart alltid lättast att göra när man bytt jobb så båda parterna var med på uppgörelsen från början men det går ju att ställa ultimatum annars också. Det är som allt annat i uppgörelsen mellan arbetstagare och arbetsgivare, en förhandlingsfråga.

Jo, men innan pandemin så har fler gått med på att arbeta på kontoret, det blir därför svårare att förhandla till sig att kunna arbeta hemifrån om arbetsgivaren gärna ser att man sitter på kontoret. Kravet på valet av arbetsplats ligger således numera i arbetstagarnas händer och inte i arbetsgivarnas.

Men håller med att de flesta är allmänt kassa på att ställa krav och löneförhandla.

Permalänk
Medlem

Jobbar som högstadielärare, ingen distansundervisning under covid. Varit alla dagar på jobbet i trånga klassrum med hundratals elever som inte kan följa rekommendationer. Många kollegor fick covid under senaste året, inte jag vad jag vet. Jobbigast har varit att de har varit så sjukt mycket vikarier hela tiden vilket gör det rörigt. Så bizniz as usual för mig och har varit genom hela covid.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Då har arbetsgivaren som rekryterat under pandemin per automatik alltså tyckt att det inte är ett krav att ses fysiskt, annars hade man inte rekryterat under dessa omständigheter. Jag köper inte det, vi har liknande situation och jag köper inte riktigt det argumentet.

Tja, om någon t.ex säger upp sig under pandemin måste man ju också kunna ersättningsrekrytera, jag tycker inte att man ska tolka det som att det implicit inte finns något behov för att träffas fysiskt ibland.

Men det är naturligtvis olika hur man upplever behovet av att träffas fysiskt för att känna sig produktiv. Det du citerade speglar nog mer mina egna behov snarare än min arbetsplats argument för att återgå till en liten del kontorsarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Hehe, har de inte snart haft två år på sig att utvärdera hemmajobb?

Nja hehe, det som ska utvärderas är om två dagar på kontoret är okej eller om det ska minskas till en dag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Du litar alltså inte på dina anställda. Det kanske är det som är problemet, och inte varifrån de utgår när de gör sitt arbete.

Stämmer nog det med. Jag ser ju att dom inte drar in lika mycket när dom jobbar hemma.

Nä säljare ska vara tävlingsinriktade och i grupp då presterar dom som bäst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av korreWorre:

På nuvaranade jobb ska vi vara där 60% men ingen vill det i princip, världens sämsta kontor om man är utvecklare. Också ett av de mest deprimerande kontor jag nånsin sett faktiskt. Verkar som att chefen blundar ifall ingen på vår avdelning är där. Säger hellre upp mig än att vara där faktiskt.

I början av pandemin hade jag ett annat jobb och hade ett riktigt awesome kontor: frukostbuffé, tv-spel, satt i avskiljda inredda rum med stora skrivbord och bra utsikt över centrala Sthlm. Kunde få mycket bättre flow i mitt arbete där än hemma då, det varavades med en hel del tv-spel om dagarna. Så det var kul att åka dit!

Kan en arbetsgivare inte erbjuda bättre arbetsmiljö på kontoret än hemma så finns det inte en chans i h*lvetet att sätter mig där och utvecklar

Varför bytte du?!?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte jobba hemifrån så för min del ändras absolut ingenting när det gäller jobbet.

Permalänk
Medlem

Vårt kontor ska renoveras och väntas bli öppet landskap så ja, jag lär fortsätta jobba hemma så mycket som bara går, gick ifrån förra jobbet där vi först hade lite mer fasta platser, alltså ex här sitter utveckling och så kunde utvecklare sätta sig lite som de ville kring dem platserna. Vi tekniker hade fasta vilket var skönt, inte just att det är fasta som är det viktiga men att vi samma team kan sitta tillsammans avskilt. Sedan gick vi till ett helt öppet landskap med "A2" concept, man sätter sig varje dag där man vill, fungerar kanske för säljare och folk som inte jobbar i team på samma sätt, men blir snabbt sjukt stökigt och högljutt, mycket störningsmoment, så när corona kom och min chef var tvungen att låta oss jobba hemifrån har det varit en dröm. Trivs bra hemma, hunden behöver inte vara på hunddagis, jag kan sova längre, slipper pendla och har mycket mer tid, hänga en tvätt på lunchen osv är rätt skönt med för att få kvällen fri

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jobbat hemma i ett år och nu har man fått komma tillbaka till konsultkontoret.

Min kund sitter flera timmar bort så jobbat remote hela tiden och de vill fortsätta med det så tanken är väl att åka in lite då och då till konsultkontoret men det blir ju verkligen udda. De sitter ju med sina uppdrag och jag med mina så vi "behöver" ju inte träffas utan det är väl mest om man vill luncha med någon. Sen tycker jag det är svårt att tima in med andra då man inte har fasta dagar för åka in.

Mjaa får se hur mycket man åker in känner jag.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AshyStyle:

Varför bytte du?!?

Det kanske inte var frivilligt...
En hel del bolag fick minska bemanningen om deras marknad påverkades negativt av pandemin.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det blev många olika budskap vartefter.
1. Långsam återgång.
2. 50% på kontoret
3. Minst 3 dagar på kontoret.
4. Helst 4 dagar på kontoret.
Varav 3 och 4 dök upp i går, så den långsamma upptrappningen var tydligen 1 dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det blev många olika budskap vartefter.
1. Långsam återgång.
2. 50% på kontoret
3. Minst 3 dagar på kontoret.
4. Helst 4 dagar på kontoret.
Varav 3 och 4 dök upp i går, så den långsamma upptrappningen var tydligen 1 dag.

Vi hade en plan om upptrappning från 100% hemma till max 50% på kontoret, till minst 50% på kontoret villket eg. skulle ha gällt efter nyår men efter denna våg så vet jag inte ens vad som gäller längre... och mina barn var lediga så länge samt sjuka så har varit 100% hemma i alla fall i en månad... kanske forsätter med det tills någon opponerar sig?

Permalänk
Lego Master

Hemma sen lite före jul nu. Ingen aning om hur länge det kommer fortgå, men åtminstone tills omikron-vågen är klar. Men sen har man ju hittat nån hybrid-version på Cypern som är lite oklar i smitthänseende. Jag räknar med att träffa mina kollegor till påsk, ungefär. Och sen blir det hemma till midsommar, för att folk får socialt överspel och ska kramas med varenda jävel så vad nu för skit som roterar då får riktigt fint fäste när restriktionerna släpper nästa gång.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vi hade en plan om upptrappning från 100% hemma till max 50% på kontoret, till minst 50% på kontoret villket eg. skulle ha gällt efter nyår men efter denna våg så vet jag inte ens vad som gäller längre... och mina barn var lediga så länge samt sjuka så har varit 100% hemma i alla fall i en månad... kanske forsätter med det tills någon opponerar sig?

Nuvarande restriktion/rekommendation är ju att alla som kan ska jobba hemifrån.
Vi hade 1-2 dagar på kontoret före jul men sen dess är det helt hemifrån igen.
Skulle tro att den rekommendationen ligger kvar till mars-april minst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nuvarande restriktion/rekommendation är ju att alla som kan ska jobba hemifrån.
Vi hade 1-2 dagar på kontoret före jul men sen dess är det helt hemifrån igen.
Skulle tro att den rekommendationen ligger kvar till mars-april minst.

Med tanke på att vi senaste dagarna har mer än dubblerat det gamla rekordet från sommaren 2020 i smittspridning så känns det rimligt att det kan ta en stund innan det lugnar ner sig

Permalänk
Medlem

Jag har sagt till min grupp att de inte behöver komma in mer än viktiga möten/workshops som mår bättre av att utföras på plats.
Detta meddelade jag under hösten och har gällt tillsvidare.

Vi försöker ha ett gruppmöte på plats en förmiddag varannan vecka men i och med nya restriktionerna så blir det nog inget av det på ett tag.

Jag vill inte tvinga någon att åka in till kontoret om de inte känner för det, då kommer de bara söka upp en annan firma som tillåter dom att jobba hemifrån.
Så länge de utför sitt jobb på ett bra sätt och finns tillgängliga under vanlig arbetstid (dvs inte bara jobbar EM-Kväll) så får dom sitta hemma.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

De flesta (alla?) företag följer väl rekommendationerna så är väl mestadels hemma fram till april / maj när det blir varmare förhoppningsvis och smittotalen går ner.

Det jag reagerar på mest är att det efter två år inte finns något endgame. Visst har vi kanske höga smittotal, men det är inte många som blir rejält sjuka (=sjukhusvård) eller till och med dör (Sverige har 7:e högsta överdödligheten i Europa totalt för pandemin och lägst för 2021, https://twitter.com/Greayer/status/1479563545322958849?s=20).

Då det för mig veterligen är omöjligt att utrota en "förkylning" (Corona-viruset är vad förkylningsvirus är) så måste vi komma fram till hur vi skall hantera situation på 10-tals år sikt. Exempelvis som influensan, som väl tar död på fler per capita, som vi hanterar genom vaccinering på hösten för riskgrupper. Alternativt kan vi leva "nedstängda" för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har sagt till min grupp att de inte behöver komma in mer än viktiga möten/workshops som mår bättre av att utföras på plats.
Detta meddelade jag under hösten och har gällt tillsvidare.

Vi försöker ha ett gruppmöte på plats en förmiddag varannan vecka men i och med nya restriktionerna så blir det nog inget av det på ett tag.

Jag vill inte tvinga någon att åka in till kontoret om de inte känner för det, då kommer de bara söka upp en annan firma som tillåter dom att jobba hemifrån.
Så länge de utför sitt jobb på ett bra sätt och finns tillgängliga under vanlig arbetstid (dvs inte bara jobbar EM-Kväll) så får dom sitta hemma.

Du har mig en sund inställning, önskar min chef delade den.

Skrivet av Ibymafayhas:

De flesta (alla?) företag följer väl rekommendationerna så är väl mestadels hemma fram till april / maj när det blir varmare förhoppningsvis och smittotalen går ner.

Det jag reagerar på mest är att det efter två år inte finns något endgame. Visst har vi kanske höga smittotal, men det är inte många som blir rejält sjuka (=sjukhusvård) eller till och med dör (Sverige har 7:e högsta överdödligheten i Europa totalt för pandemin och lägst för 2021, https://twitter.com/Greayer/status/1479563545322958849?s=20).

Då det för mig veterligen är omöjligt att utrota en "förkylning" (Corona-viruset är vad förkylningsvirus är) så måste vi komma fram till hur vi skall hantera situation på 10-tals år sikt. Exempelvis som influensan, som väl tar död på fler per capita, som vi hanterar genom vaccinering på hösten för riskgrupper. Alternativt kan vi leva "nedstängda" för evigt.

Nja, inte vårt företag. Här kör chefen sitt eget race och skiter i restriktioner. 1 av 5 i min grupp hemma, rullande schema, resten på kontoret. Världsklass

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen är att vi ska följa rådande rekommendationer.
Men också vara på kontoret minst 60%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Senaste uppdateringen är att vi ska följa rådande rekommendationer.
Men också vara på kontoret minst 60%.

Hehe, som att man ska ha 20 års erfarenhet och vara nyexad...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Hehe, som att man ska ha 20 års erfarenhet och vara nyexad...

Du glömde att erfarenheten ska vara på ett tool som skapades för två år sedan...

Permalänk

100% hemifrån. Att ta sig till jobbet blir dessutom dyrt. Runt 300kr tror jag en resa går på när man köper dagskort.

Skrivet av keyser:

Senaste uppdateringen är att vi ska följa rådande rekommendationer.
Men också vara på kontoret minst 60%.

Som för mig innan rtestriktionen.

Min bild bland de anställda är att många som har jättedyra bostäder precis vid jobbet vill att alla ska åka till jobbet. Det kommer olika argument hela tiden och ironiska anklagelser som om personer som inte åker till jobbet ogillar dem etc.

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Vårt kontor ska renoveras och väntas bli öppet landskap så ja, jag lär fortsätta jobba hemma så mycket som bara går, gick ifrån förra jobbet där vi först hade lite mer fasta platser, alltså ex här sitter utveckling och så kunde utvecklare sätta sig lite som de ville kring dem platserna. Vi tekniker hade fasta vilket var skönt, inte just att det är fasta som är det viktiga men att vi samma team kan sitta tillsammans avskilt. Sedan gick vi till ett helt öppet landskap med "A2" concept, man sätter sig varje dag där man vill, fungerar kanske för säljare och folk som inte jobbar i team på samma sätt, men blir snabbt sjukt stökigt och högljutt, mycket störningsmoment, så när corona kom och min chef var tvungen att låta oss jobba hemifrån har det varit en dröm. Trivs bra hemma, hunden behöver inte vara på hunddagis, jag kan sova längre, slipper pendla och har mycket mer tid, hänga en tvätt på lunchen osv är rätt skönt med för att få kvällen fri

Dessa öppna kontorslandskap. Man kan ha olika namn på samma sak, jag kallar dem mer för hönsbur.
Jag har arbetat med eget rum, gemensamma rum och kontorslandskap. Där man i kontorslandskapen konstant har någon som pratar med en kund över telefon och det känns inte alls seriöst. Vissa personer som älskar att prata med kunder över telefon säger att de stör sig inte, nej men alla vi andra. Även om man kan ha på sig hörlurar och slippa oljudet, så ska man själv ibland ringa.

*edit*
Självklart finns det olika öppna kontorslandskap. Men att ha det när de anställda väldigt mycket ska ringa kunder och prata, så blir intrycket för kund med allt oljud så det är svårt att höra att här har vi ringt in ett specialist företag. Utan mer att de har blivit vidarekopplat till ett callcenter i ett fattigt land.