Permalänk
Medlem

Switch före router?

Ska flytta till en ny bostad inom kort som har 2 nätverksuttag i varje rum, patch panelen sitter i hallen tillsammans med den inkommande nätverksanslutningen.

Vore det möjligt att koppla in inkommande anslutningen till en switch och sedan från switchen till portarna och därefter till var sin router (en på nedre plan och en på övre plan) som får agera någon sorts mesh för att få maximal täckning?

Att ställa en router direkt i skåpet var en tanke men vet inte om det är så smart eftersom att skåpets dörr är i metall vilket säkert skulle försvaga signalen ganska mycket.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Ja så länge du får fler än en IP av din ISP så går det bra.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Vila i frid

Gör rätt från början. Ställ routern i skåpet där dörren är av metall, att du sen kopplar in fler routers (eller konfade som AP) gör inget eftersom dubbel-NAT'ning (router på router) inte kommer att skapa något problem som inte går att lösa med portforwarding i de sällsynta fall som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Det blir i så fall separata nätverk, men så länge du får fler IP nummer av din ISP så ska det fungera. Normalt får man 1-5st.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Har du utrustning du vill återanvända eller ska du köpa nytt? Jag hade nog köpt en Edgerouter X och en billig switch och satt dessa i skåpet och kopplat till alla uttag, sen två st AP (tex AC Lite eller Unifi 6, vad som nu är det senaste som täcker behovet).

Eller samma sak med befintlig hårdvara om du har det. Finns väl ingen egentlig anledning att köra switchen före routern. I värsta fall kan du koppla in routern i ett av rummen och skicka tillbaka signalen till patchpanelen och därefter sätta en switch om du absolut inte vill ha routern i skåpet. Det kanske till och med täcker upp båda våningarna tillräckligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Rekordmedlem

Teknisk möjligt är det väl men mycket dumt och troligen mer komplicerat än du tror om det ska fungera bra för du behöver använda vlan om det ska göras på rätt sätt.
Koppla inkommande i routern och anslut accesspunkter i den om det är bättre wifitäckning du egentligen vill uppnå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med en router utan wifi, switch på det och sen accesspunkter.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Ja så länge du får fler än en IP av din ISP så går det bra.

Generellt sett går det inte bra. Dels får man sällan flera IP'n från ISP idag. Och dels kommer TS få två separata nätverk i hemmet som inte når varandra, det kommer ge diverse problem med prylar som inte når varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ska flytta till en ny bostad inom kort som har 2 nätverksuttag i varje rum, patch panelen sitter i hallen tillsammans med den inkommande nätverksanslutningen.

Vore det möjligt att koppla in inkommande anslutningen till en switch och sedan från switchen till portarna och därefter till var sin router (en på nedre plan och en på övre plan) som får agera någon sorts mesh för att få maximal täckning?

Att ställa en router direkt i skåpet var en tanke men vet inte om det är så smart eftersom att skåpets dörr är i metall vilket säkert skulle försvaga signalen ganska mycket.

Nej.

Sätt routern i det rum du vill ha den. Dra inkommande till patchen i det rummet, in i routern och sen en LAN-koppling tillbaka till patchrummet. Sätt sedan den kopplingen in i switchen och dra sedan vidare till resterande rum. På så sätt behöver du bara köpa en accesspunkt till den andra våningen.

Edit: Gjorde en ful teckning också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det går också att VLAN-separera Internet/LAN direkt i skåpet med en switch, sedan ha routern på annan plats, om man vet vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Generellt sett går det inte bra. Dels får man sällan flera IP'n från ISP idag. Och dels kommer TS få två separata nätverk i hemmet som inte når varandra, det kommer ge diverse problem med prylar som inte når varandra.

Ja, man får flera nätverk. Vilket faktiskt kan vara en fördel ibland. Exempelvis mer bandbredd (dubbel) i LAN om man behöver det. Eller ett nätverk som man bara kör IoT på, av säkerhetsskäl. Så har jag det hemma, dvs. IoT/Google Home/Samsung-TV på ett nätverk skiljt från mina datorer som går på ett annat som är parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Nej.

Sätt routern i det rum du vill ha den. Dra inkommande till patchen i det rummet, in i routern och sen en LAN-koppling tillbaka till patchrummet. Sätt sedan den kopplingen in i switchen och dra sedan vidare till resterande rum. På så sätt behöver du bara köpa en accesspunkt till den andra våningen.

Edit: Gjorde en ful teckning också.
https://i.imgur.com/jkKoQgt.png

Håller med om att det är såhär du ska göra om du inte har emot att offra båda uttagen i rummet där den kommer hamna, du har ju troligtvis en liten switch inbyggd i den så jag gissar att det inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Jag kör en switch innan min pfSense router, då kan jag "tagga-up" de VLAN som används för TV och slippa ha den trafiken gå genom routern.

Skrivet av Parmenides:

Ja så länge du får fler än en IP av din ISP så går det bra.

Skrivet av teejee:

Generellt sett går det inte bra. Dels får man sällan flera IP'n från ISP idag. Och dels kommer TS få två separata nätverk i hemmet som inte når varandra, det kommer ge diverse problem med prylar som inte når varandra.

Det går utmärkt, varför skulle det inte gå? Så länge man inte ställer in switchen att tilldelas en IP-adress ifrån operatören (via DHCP), eller låter flera enheter ligga emot "o-taggade" portar som oftast används för internet.

Många operatörer har olika tjänster på olika VLAN, bara att tagga upp dessa korrekt så fungerar det hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag kör en switch innan min pfSense router, då kan jag "tagga-up" de VLAN som används för TV och slippa ha den trafiken gå genom routern.

Det går utmärkt, varför skulle det inte gå? Så länge man inte ställer in switchen att tilldelas en IP-adress ifrån operatören (via DHCP), eller låter flera enheter ligga emot "o-taggade" portar som oftast används för internet.

Många operatörer har olika tjänster på olika VLAN, bara att tagga upp dessa korrekt så fungerar det hur bra som helst.

Klart man kan ha en switch före routern om man vet precis vad man gör och har speciella behov, oftast behövs också särskild utrustning (som managerbar switch). TS har inte såna behov.

Det är gott om trådar som i länken nedan här på Sweclockers där folk kopplar in sig före routern och sen får problem.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1645497-problem-med-up...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Klart man kan ha en switch före routern om man vet precis vad man gör och har speciella behov, oftast behövs också särskild utrustning (som managerbar switch). TS har inte såna behov.

Det är gott om trådar som i länken nedan här på Sweclockers där folk kopplar in sig före routern och sen får problem.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1645497-problem-med-up...

Det har ju att göra med brist på kunskap än tekniska begräsningar, det enda jag dementerade var just detta tekniska begräsningar.

Tack och bock.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Skrivet av Parmenides:

Ja så länge du får fler än en IP av din ISP så går det bra.

Skrivet av Maskaren:

Det blir i så fall separata nätverk, men så länge du får fler IP nummer av din ISP så ska det fungera. Normalt får man 1-5st.

Skrivet av macmann1:

Har du utrustning du vill återanvända eller ska du köpa nytt? Jag hade nog köpt en Edgerouter X och en billig switch och satt dessa i skåpet och kopplat till alla uttag, sen två st AP (tex AC Lite eller Unifi 6, vad som nu är det senaste som täcker behovet).

Eller samma sak med befintlig hårdvara om du har det. Finns väl ingen egentlig anledning att köra switchen före routern. I värsta fall kan du koppla in routern i ett av rummen och skicka tillbaka signalen till patchpanelen och därefter sätta en switch om du absolut inte vill ha routern i skåpet. Det kanske till och med täcker upp båda våningarna tillräckligt.

Kommer att använda mig av befintlig hårdvara till att börja med, kanske blir aktuellt att köpa något nytt beroende på om den gamla routern som inte slängdes fungerar som den ska med Merlin istället för stock FW (var instabil och klippte uppkopplingen då och då). Det är två stycken ASUS RT-AC68U som jag tänkte att använda.

Vad gäller antalet IP-adresser vet jag inte om det blir 1 eller 5 st, antar att det beror på vilken ISP som valet faller på, men mest troligt Bahnhof då de är billigare än övriga. Har någonstans läst att Ownit ger 5 och Bahnhof 1 IP-adress.

Skrivet av Pelegrino:

Nej.

Sätt routern i det rum du vill ha den. Dra inkommande till patchen i det rummet, in i routern och sen en LAN-koppling tillbaka till patchrummet. Sätt sedan den kopplingen in i switchen och dra sedan vidare till resterande rum. På så sätt behöver du bara köpa en accesspunkt till den andra våningen.

Edit: Gjorde en ful teckning också.
https://i.imgur.com/jkKoQgt.png

Ber om ursäkt på förhand för att frågan förmodligen är rätt dum, men det kan inte bli någon sorts feedback-loop ifall jag kopplar in patch 1 -> router -> patch 2? Minns att en på jobbet gjorde någon liknande grej och satte i en kabel som var lös i ena ändan i ett av uttagen och det sänkte hela nätverket.

Skrivet av hasenfrasen:

Gör rätt från början. Ställ routern i skåpet där dörren är av metall, att du sen kopplar in fler routers (eller konfade som AP) gör inget eftersom dubbel-NAT'ning (router på router) inte kommer att skapa något problem som inte går att lösa med portforwarding i de sällsynta fall som kan uppstå.

Skrivet av Veidit:

Kör med en router utan wifi, switch på det och sen accesspunkter.

Det låter nog som det enklaste alternativet, att kör inkommande -> router utan wifi -> switch -> patchar. Hoppas bara att det får plats i skåpet, vill minnas att det var rätt trångt där och endast hade plats för 1 strömkontakt. Vad bör jag välja för router, om jag nu behöver en tredje för detta ändamål, förutsatt att jag väljer 1000/1000 mb/s?

Skrivet av mrqaffe:

Teknisk möjligt är det väl men mycket dumt och troligen mer komplicerat än du tror om det ska fungera bra för du behöver använda vlan om det ska göras på rätt sätt.
Koppla inkommande i routern och anslut accesspunkter i den om det är bättre wifitäckning du egentligen vill uppnå.

Skrivet av maDa:

Det går också att VLAN-separera Internet/LAN direkt i skåpet med en switch, sedan ha routern på annan plats, om man vet vad man gör.

Har tyvärr inga större kunskaper i nätverk och helst bör det nog ligga på samma nätverk för att få en sömlös övergång mellan de två routrarna utan en massa trixande.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Om det är dubbla uttag i varje rum kan du ju "skicka tillbaka" "inkommande"
Inkommande till patch för ett av uttagen i det dubbla i rummet, sen i det rummet sätter du router 1, i det andra uttaget sätter du också i routern och "skickar tillbaka" till där inkommande var och sätter switch som du sen patchar upp mot det övriga uttagen i huset, nackdelen är att det dubbla uttaget blir använt bara till routern, men går ju att ansluta kablar direkt till routern i det rummet istället

Skulle själv inte "börja" med en switch från inkommande, kommer nog bli problem om man inte är duktig på nätverk.

Hoppas det gick att förstå vad jag menade

Eller som andra har nämnt sätta en router där inkommande är, men blir ju då en extra kostnad och eventuellt platsbrist

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för alla svaren!

Ber om ursäkt på förhand för att frågan förmodligen är rätt dum, men det kan inte bli någon sorts feedback-loop ifall jag kopplar in patch 1 -> router -> patch 2? Minns att en på jobbet gjorde någon liknande grej och satte i en kabel som var lös i ena ändan i ett av uttagen och det sänkte hela nätverket.

Det finns inga dumma frågor Om du följer trådarna i bilden så ser du att det inte blir någon loop utan allt är enkel väg. Lösningen ovan (som @Viochee nedan också rekommenderade) är väldigt vanlig idag och rekommenderas ofta på forumet när du har dubbla uttag i varje rum då patchpanelen sällan sitter i det rum du vill att ditt wifi ska utgå från.

Skrivet av Viochee:

Om det är dubbla uttag i varje rum kan du ju "skicka tillbaka" "inkommande"
Inkommande till patch för ett av uttagen i det dubbla i rummet, sen i det rummet sätter du router 1, i det andra uttaget sätter du också i routern och "skickar tillbaka" till där inkommande var och sätter switch som du sen patchar upp mot det övriga uttagen i huset, nackdelen är att det dubbla uttaget blir använt bara till routern, men går ju att ansluta kablar direkt till routern i det rummet istället

Skulle själv inte "börja" med en switch från inkommande, kommer nog bli problem om man inte är duktig på nätverk.

Hoppas det gick att förstå vad jag menade

Eller som andra har nämnt sätta en router där inkommande är, men blir ju då en extra kostnad och eventuellt platsbrist

Jag gjorde en ritning ovan för din beskrivning

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för alla svaren!

Det låter nog som det enklaste alternativet, att kör inkommande -> router utan wifi -> switch -> patchar. Hoppas bara att det får plats i skåpet, vill minnas att det var rätt trångt där och endast hade plats för 1 strömkontakt. Vad bör jag välja för router, om jag nu behöver en tredje för detta ändamål, förutsatt att jag väljer 1000/1000 mb/s?

Har tyvärr inga större kunskaper i nätverk och helst bör det nog ligga på samma nätverk för att få en sömlös övergång mellan de två routrarna utan en massa trixande.

God förmiddag

Så här hade jag byggt:
* Router: https://www.webhallen.com/se/product/245979-Ubiquiti-UniFi-US...
* Switch (svår att få tag på): https://www.webhallen.com/se/product/261966-Ubiquiti-UniFi-US...
* Accesspunkt billigast: https://www.webhallen.com/se/product/233075-Ubiquiti-UniFi-UA...
* Accesspunkt bäst inom rimligt pris: https://www.webhallen.com/se/product/335098-Ubiquiti-UniFi-6-...

DOCK behövs en kontroller som du kan köra som mjukvara på din dator eller via en fysisk Cloud Key lokalt (eller tjänst på Internet): https://www.webhallen.com/se/product/290555-Ubiquiti-UniFi-Cl...

Sen kan du sätta upp fler switchar ute i hemmet med om du vill, så har jag gjort.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Hjälpsam

Jag håller med om Unifi, men skulle föreslå att ha en Dream Machine som router i centralt rum.

Fiber -> uttag 1 i TVrum -> Dream Machine -> tillbaka till skåpet genom uttag 2 -> dumswitch (behöver inte vara unifi) -> resten av rummen.

Liknande koppling som ovan eminenta painskillz av @Pelegrino

Behövs mer Wifi i någon del av huset komplettera med en Unifi AC Lite accesspunkt.

Fördel med Dream Machine över brandvägg i skåpet är att den har både bättre prestanda och inbyggd kontroller (cloud key som inte finns att få tag på för tillfället) för smidig hantering av hela nätverket via en app i din telefon eller via dator efter behag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Lösningen som @Pelegrino visar med en bild borde fungera bra. Och med den lösningen använder du en av dina routers till att agera router och den andra som switch+AP i ett annat rum. Det du behöver är nog en Switch i skåpet. Tänk på att Acus routrar verkar vara rätt känsliga för värme, så ställa in i ett patchskåp är nog inte så bra.

Jag har en AC3200 och den fungerade bra med Merlin, men nu stöder inte Merlin min längre så installerade Freshtomato, det fungerar klockrent för mig. Får 500/500 från datorn på AC-bandet när routern är 4 meter i ett tv-skåp.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för alla svaren!
...
Det är två stycken ASUS RT-AC68U som jag tänkte att använda.

Ber om ursäkt på förhand för att frågan förmodligen är rätt dum, men det kan inte bli någon sorts feedback-loop ifall jag kopplar in patch 1 -> router -> patch 2? Minns att en på jobbet gjorde någon liknande grej och satte i en kabel som var lös i ena ändan i ett av uttagen och det sänkte hela nätverket.
...

Konfigurera den ena RT-AC68U som router, dvs internet IN och lokalt nätverk UT på den.
Konfigurera den andra som ren accesspunkt dvs kabel med lokalt nätverk IN och trådlöst lokalt nätverk UT

Koppla som @Pelegrino ritade så blir det rätt. Jag tror det kan bli enklare för dig om du ser patchpanelen och uttagen i väggen som förlängningskablar (det är precis vad det är). Det enda som händer är att du har en förlängningskabel på inkommande internet till den plats där du vill ha routern (för att du ska kunna nyttja WiFi-funktionen från den). Sen nästa förlängningskabel går från LAN-sidan på routern till switchen som ger ditt lokala nätverk via kabel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag håller med om Unifi, men skulle föreslå att ha en Dream Machine som router i centralt rum.

UniFi Dream Router släpps snart så jag hade i sådana fall väntat på den om möjligt. Den har uppgraderats till WiFi6, PoE på två av portarna och intern lagring om man tänker köra kameror eller annat. Risken finns väl förstås att den blir någon tusing dyrare…

https://www.youtube.com/watch?v=ySedVXALdXQ

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FireFox:

Ber om ursäkt på förhand för att frågan förmodligen är rätt dum, men det kan inte bli någon sorts feedback-loop ifall jag kopplar in patch 1 -> router -> patch 2? Minns att en på jobbet gjorde någon liknande grej och satte i en kabel som var lös i ena ändan i ett av uttagen och det sänkte hela nätverket.

Det låter nog som det enklaste alternativet, att kör inkommande -> router utan wifi -> switch -> patchar. Hoppas bara att det får plats i skåpet, vill minnas att det var rätt trångt där och endast hade plats för 1 strömkontakt. Vad bör jag välja för router, om jag nu behöver en tredje för detta ändamål, förutsatt att jag väljer 1000/1000 mb/s?

Du har helt rätt i att det är lätt att koppla fel, och det är också en bra anledning att hålla det enkelt. Och med enkelt menar jag då att sätta en router i skåpet som du sedan kopplar till de patchuttag som du vill använda. Allt kommer i samma nätverk och är skyddat bakom NAT. Sedan kopplar du in de accesspunkter du behöver som vilken annan enhet som helst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mayhem SWE:

UniFi Dream Router släpps snart så jag hade i sådana fall väntat på den om möjligt. Den har uppgraderats till WiFi6, PoE på två av portarna och intern lagring om man tänker köra kameror eller annat. Risken finns väl förstås att den blir någon tusing dyrare…

https://www.youtube.com/watch?v=ySedVXALdXQ

Sweeeet!!! Blev rätt pepp på den. Kör USG->AC-PRO->Mesh-Pro(x2) hemma nu.

Edit: "snart" är nog lite entusiastiskt. När den väl går i Beta-stadie kan vi nog börja räkna ner ca 6 månader till rimlig tillgänglighet. Så tror inte det är värt att vänta på Dream Router om man har behov just nu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mayhem SWE:

UniFi Dream Router släpps snart så jag hade i sådana fall väntat på den om möjligt. Den har uppgraderats till WiFi6, PoE på två av portarna och intern lagring om man tänker köra kameror eller annat. Risken finns väl förstås att den blir någon tusing dyrare…

https://www.youtube.com/watch?v=ySedVXALdXQ

Ser najs ut, men ser ingen nytta för mig med WiFi. Min router står i ett plåtskåp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Beroende på hur mycket utrymme som finns i skåpet så funderar jag på en av dessa två switchar att ha efter en router.

https://www.webhallen.com/se/product/202548-Netgear-ProSafe-P...

https://www.maxgaming.se/sv/natverksswitcher/switch-rack-10-1...

Netgear känner man ju till ganska väl vad det är för märke och vilken kvalitet de erbjuder men Lanberg har jag aldrig hört talas om förut, vet ni om de tillverkar bra utrustning?

I värsta fall så får jag gå på en Ubiquiti UniFi Switch Lite med 16 portar, då de är ganska dyra och jag inte hittat någon annan switch med 16 portar i den storleken.

https://www.webhallen.com/se/product/325362-Ubiquiti-UniFi-Sw...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FireFox:

Beroende på hur mycket utrymme som finns i skåpet så funderar jag på en av dessa två switchar att ha efter en router.

https://www.webhallen.com/se/product/202548-Netgear-ProSafe-P...

https://www.maxgaming.se/sv/natverksswitcher/switch-rack-10-1...

Netgear känner man ju till ganska väl vad det är för märke och vilken kvalitet de erbjuder men Lanberg har jag aldrig hört talas om förut, vet ni om de tillverkar bra utrustning?

I värsta fall så får jag gå på en Ubiquiti UniFi Switch Lite med 16 portar, då de är ganska dyra och jag inte hittat någon annan switch med 16 portar i den storleken.

https://www.webhallen.com/se/product/325362-Ubiquiti-UniFi-Sw...

Vet inget om Lanberg men verkar vara nått oem, den verkar inte vara managerbar vilket Netgearen är så det är ju inte direkt jämförbara funktionsmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inget om Lanberg men verkar vara nått oem, den verkar inte vara managerbar vilket Netgearen är så det är ju inte direkt jämförbara funktionsmässigt.

Valde dessa två switchar på grund av formfaktor och pris. Osäkert däremot om jag kommer ha användning för en managerbar switch och det kanske finns en billigare variant med samma formfaktor?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Valde dessa två switchar på grund av formfaktor och pris. Osäkert däremot om jag kommer ha användning för en managerbar switch och det kanske finns en billigare variant med samma formfaktor?

Behöver du så många portar samtidigt? Det räcker att du kopplar in (”patchar”) de uttag som du faktiskt använder. Det är t o m praxis att göra så ute på företag.

Stor chans att du kan klara dig med en billig liten 8-portars switch.