Steam Deck testas med Cyberpunk 2077

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck testas med Cyberpunk 2077

Valves handhållna spelkonsol testas i DOTA 2, Doom, Shadow of the Tomb Raider och Cyberpunk 2077. Resultatet är som väntat blandat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Märkligt grej att testa Dota på low men cyberpunk på High

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är det inte cyberpunk som testas i Steam deck?

Edit: nu har rubriken ändrat från i till med. Makes sense

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Testade Cyberpunk 2077 i Wine härom veckan och det flyter på riktigt fint. Det enda problemet jag hade var stundtals sprakigt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Testade Cyberpunk 2077 i Wine härom veckan och det flyter på riktigt fint. Det enda problemet jag hade var stundtals sprakigt ljud.

Finns olika sätt att få bukt på det. För mig är prestandaskillnaden till Windows minimal, men med endast 4GB VRAM så kan jag inte ha lika höga inställningar som i Windows på grund av att DXVK, och även VKD3D förmodar jag, frigör aldrig oanvänt VRAM som DirectX kan göra.

Edit: Åtminstone VKD3D frigör oanvänt VRAM. Tror även DXVK gör det, men vad de inte gör är att växla saker fram och tillbaka mellan VRAM och RAM när gränsen överstigs.

För att fixa spraket så finns det olika saker man kan prova. För mig så hjälpte det att växla "audio driver" för Wine till "ALSA", bara en svag antydan till sprak vid ett fåtal tillfällen efter det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Nu är det ju knappast möjligt men hade gärna fått tag i min tidigare även om mjukvaran inte är redo. Ska ändå köra Windows och hade gärna haft den i händerna redan nu, och inte "Q1 2022".

Permalänk
Avstängd

Nästan ingen mening att ha sådan alls om man redan har OK PC. Hellre Switch 2.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Kan man ens se något ögongodis i 800p?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag körde high på alla inställningar med min 2080 ens

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

"Den som väljer att lägga en bokning idag får tålmodigt vänta på sin leverans till någon gång under 2022 års andra hälft."
^
The hell? om vi antar 2022-07-01 så är det 9 månaders leveranstid. Visst, jämfört med 3080 så är det väl rysligt snabbt antar jag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av UndaC:

Märkligt grej att testa Dota på low men cyberpunk på High

Reagerade också på det. Ska faktiskt bli riktigt intressant att se vad Steam Deck kan leverera om man orkar med att tweaka inställningarna i spel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Reagerade också på det. Ska faktiskt bli riktigt intressant att se vad Steam Deck kan leverera om man orkar med att tweaka inställningarna i spel.

Grymt bättre än en Switch i alla fall

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Trihxeem:

The hell? om vi antar 2022-07-01 så är det 9 månaders leveranstid. Visst, jämfört med 3080 så är det väl rysligt snabbt antar jag.

Vet du en annan grej som också tar 9 månader att tillverka? Ta lite föräldraledigt vettja

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) finns till Linux och ska funka bra till Cyberpunk 2077. Så lär komma till denna i många spel även om spelen inte har stöd officiellt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ChaosClocker:

Jag tror inte jag körde high på alla inställningar med min 2080 ens

Det är fördelen att ha en skärm med 1080*2560 2560*1080 som, går i 60 Hz, jag kör det i Ultra.

På förkommen anledning, ändrar jag från porträttläge.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är fördelen att ha en skärm med 1080*2560 som, går i 60 Hz, jag kör det i Ultra.

Spelar du i porträtt-läge?...

Permalänk
Medlem

Undrar när jag får min. Beställde den 19e Juli. Sedan undrar jag om jag kommer ångra att jag valde den billigaste varianten med tanke på lagringshastigheten främst

*Edit. Det gick att få reda på om man loggar in och går till denna sida: https://store.steampowered.com/steamdeck. För mig står det 1e kvartalet 2022*

*Edit2. Det verkar som att man kommer kunna modda dit en m2 ändå. Fan va najs!*

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Testade Cyberpunk 2077 i Wine härom veckan och det flyter på riktigt fint. Det enda problemet jag hade var stundtals sprakigt ljud.

Nu har jag inte spelat Cyberpunk på några månader men har haft fruktansvärt mycket ljudbuggar i just detta spel även i Windows. Inget sprak dock men vissa ljuder och toner har blivit utelämnade även när jag testat olika ljudinställningar i Windows och olika ljudutgångar på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nästan ingen mening att ha sådan alls om man redan har OK PC. Hellre Switch 2.

Tänker tvärt om.
Min switch kommer enbart användas för dom exklusiva spelen, resten jag kör på switch finns på PC också men är spel jag föredrar handhållet så då väljer jag hellre Steam Deck för man förlorar inte spelen till nästan gen som man gör med Nintendo

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Spelar du i porträtt-läge?...

Spionbild från Ratatosks datorhörna:

Skämt åsido, formatet blev nog omvänt bara även om det faktiskt finns en del som kör sådanna setuper. På tok för högt för min del dock.

Dold text
Skrivet av Molotov:

Tänker tvärt om.
Min switch kommer enbart användas för dom exklusiva spelen, resten jag kör på switch finns på PC också men är spel jag föredrar handhållet så då väljer jag hellre Steam Deck för man förlorar inte spelen till nästan gen som man gör med Nintendo

Resonerar typ lika. Enda spel jag vet att jag kommer köpa är kommande BotW-uppföljaren såvida inte en ny konsol släpps med titeln. Dags att Switch byts ut men ganska osannolikt att det händer inom ett år, inom två år lite mer troligt. Men möjligheten att kunna använda ens gigantiska spelbibliotek man redan har en gigantisk fördel även det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dlq84:

Spelar du i porträtt-läge?...

Vad är det?
Ah! nu fattar jag!
Japp kör med FOV på 30 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är fördelen att ha en skärm med 1080*2560 som, går i 60 Hz, jag kör det i Ultra.

Skrivet av dlq84:

Spelar du i porträtt-läge?...

Tänkte också på det! Vem spelar på högkant?
Men vissa kanske spelar så.
Skulle själv aldrig göra det

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänkte också på det! Vem spelar på högkant?
Men vissa kanske spelar så.
Skulle själv aldrig göra det

Ganska många telefonspel är ju designade för porträttläge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns som Steam Deck har fått en riktigt bra hype, och surr i media, som resulterat i bra försäljning initialt. Hoppas bara dom kan hålla vad dom lovar. Gillar deras uttalande att dom är måna att de ska vara en öppen plattform utan ned-låsning. Lite ovanligt i dessa tider, då de flesta tillverkare brukar låsa ner sina produkter. De mest spännande tycker jag är att om dom lyckas, så kommer de spilla över till Linux Desktop, och ge betydligt fler användare. Kanske är 2022 "The year of Linux Desktop". Jag håller tummarna

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tänkte jag mig nog inte köra de tyngre titlarna på en steam deck.
Hades, disco elysium, dead cell, ori 1 och 2 och liknande är väl det jag är mer intresserad av. tänker jag mig iaf.

Prestandan behöver vara tillräckligt bra för att dessa ska fungera problemfritt. Och kommande titlar ett tag framöver bör väl tilläggas.
Men det lär väl denna konsol klara av fint.

Det jag undrar lite mer över är väl snarare ljudet. Hur mycket låter den här grejen under användning? Den måste vara ganska tyst för att det här ska vara av intresse. Kanske kan man ställa den på quiet mode?
Ja det ska bli intressant att se lite mer tester.

Jag har lagt mig i boknigslistan, men väldigt sent. Det är jag helnöjd med. Konsolen kommer få testas ordentligt av många under nå halvår innan jag behöver ta ställning till om jag ska köpa eller inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Testpilot

Tanken för personlig del är inte att spela de senaste AAA-spelen på min Steam Deck öht faktiskt. Det är vad jag har den stationära datorn hemma för – kräma på i hög upplösning med massa ögongodis.

Tänker spela JRPG's och Indies mer än något annat, spel som jag kan luta mig tillbaka i recline stolen eller ligga i sängen med, bara ta det lugnt och njuta av lite avslappning. Kommer säkert bli en del New World "on the go" också då MMO-spel som inte har allt för många förmågor kommer göra sig fullt spelbara i formatet också

Är redligt taggad på att få hem min enhet nu

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det ju knappast möjligt men hade gärna fått tag i min tidigare även om mjukvaran inte är redo. Ska ändå köra Windows och hade gärna haft den i händerna redan nu, och inte "Q1 2022".

Om det visar sig att det är inte allt för mycket pill att byta NVme, varför inte köra bådeoch?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad hur känslan att spela Pathfinder eller Wasteland på steamdeck då det är mer vad jag hoppas på att spela på den.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänkte också på det! Vem spelar på högkant?
Men vissa kanske spelar så.
Skulle själv aldrig göra det

Flipperspel

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänkte också på det! Vem spelar på högkant?
Men vissa kanske spelar så.
Skulle själv aldrig göra det

Kanske bara spela flipper och gamla arkad shooters.