Elsäkerhetsverket: "9 av 10 HDMI-kablar uppfyller inte kraven"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ordmärkaren i mig kunde inte låta bli, förlåt:
Inte "högspänning", De gäller för "Starkström" (det är all "ström" som _kan_ vara farlig (för person/egendom (och husdjur som vi sa förr), _oavsett_ spänningsnivå. Dvs det skulle kunna vara 1,5V spänning (eller lägre) och ändå vara "starkström".

Tack!

Du har helt rätt.
Syns vem som var vaken igår kväll

Starkström skall det vara!

Är inte ordmärkning! Däremot en bra och korrekt rättelse.

Lågspänning - allt under 1000 volt, högspänning är allt över (förutom att gränsen även sätts till 1500 volt). Allt för att förvilla...

@Bael rättade ut det med volt.
1000 volt AC och 1500 volt DC

@medbor bidrog med förklaring
1000V AC RMS = sinusvåg på 1414V
---

1000V AC RMS = sinusvåg på 1414V

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ja och fråga dig själv av vilken anledning ett bolag skulle fuska med en produkt efter certifiering oavsett slag (nätagg eller kabel).

Vinstmarginal.

Det spelar ingen roll vilken certifiering det handlar om. I slutändan är det samma mål.

Kan du göra en kabel billigare och därmed få mer vinst istället för att skärma bättre så är det vad man gör. Vad stoppar ett bolag att göra det efter en certifiering.

Det uppdagas alltid i såna här "round-up" tester vilka som fuskar och inte oavsett om produkten är dyr eller billig.

Du måste trolla med mig om du inte förstår vad jag menar nu. Orkar inte förklara en gång till iaf.

Givetvis inget, förutom då deras rykte och kostnader vid påkommande. Precis som med falska märkningar.

Nej! Jag trollar inte!

Såg att någon kanske trollade med attl skriva certifiering i smyg, vilket var vad jag ursprungligen svarade på.
Skulle någon certifiera i smyg, så är jag förvånad om den då skulle finnas på marknaden mer än en kort tid. Anser uppriktigt att den vore urbotat dum och redo att låsas in som allmänfarlig... Eller liknande...

Vad har du svarat på?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis inget, förutom då deras rykte och kostnader vid påkommande. Precis som med falska märkningar.

Nej! Jag trollar inte!

Såg att någon kanske trollade med attl skriva certifiering i smyg, vilket var vad jag ursprungligen svarade på.
Skulle någon certifiera i smyg, så är jag förvånad om den då skulle finnas på marknaden mer än en kort tid. Anser uppriktigt att den vore urbotat dum och redo att låsas in som allmänfarlig... Eller liknande...

Vad har du svarat på?

Man certifierar nog inget i smyg för det tar ju bort hela vitsen med en certifiering för syftet är ju att visa att man klarar viss krav så endera certifierar man och "skryter" med det eller så skiter man i det och kanske dessutom ljuger om det men smygcertifiering låter som otroligt bortkastade pengar vad det än handlar om för typ av certifiering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man certifierar nog inget i smyg för det tar ju bort hela vitsen med en certifiering för syftet är ju att visa att man klarar viss krav så endera certifierar man och "skryter" med det eller så skiter man i det och kanske dessutom ljuger om det men smygcertifiering låter som otroligt bortkastade pengar vad det än handlar om för typ av certifiering.

Precis

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att dom inte publicerar vilka märken och modeller som testats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag tror du blandade ihop den faktiska tillverkaren av nätaggregatet (ex Powerflower OEM) och den som marknadsför aggregatet (ex corsair eller plexgear). Det verkar åsyftas att marknadsförande företag får initiala enheter för certifiering som inte representerar massproduktion. Därav att marknadsförande företag skulle certifiera med ett massproduktionsex "i smyg", dvs utan tillverkarens vetskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Lågspänning - allt under 1000 volt, högspänning är allt över (förutom att gränsen även sätts till 1500 volt). Allt för att förvilla...

0-1000V AC
0-1500V DC

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

0-1000V AC
0-1500V DC

De värdena ger ju samma spänningstoppar (ungefär)

1000V AC RMS = sinusvåg på 1414V

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Nbwu:

Nej vi borde gått på BNC istället som standard.

Om vi ska förhålla oss till standarder som använder BNC-kontakten så är SDI otroligt bra och stabilt. Seriell data, ingen kryptering, ingen EDID, bred bakåtkompatibilitet, multipla linkar, integrerade tidskoder, 16 PCM-kanaler med mera. Plus den fantastiska kontakten som togs fram i samband med Koreakriget på 50-talet.

Har man väl brukat det i år och dar är det verkligen svårt att uppskatta HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De värdena ger ju samma spänningstoppar (ungefär)

1000V AC RMS = sinusvåg på 1414V

Ja, men det blir ingen "förvillning" när man skriver 0-1000V AC samt 0-1500V DC att det är lågspänning!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ja, men det blir ingen "förvillning" när man skriver 0-1000V AC samt 0-1500V DC att det är lågspänning!

Absolut, jag bara noterade att det blev samma, det är nog därför de dubbla gränsvärdena och den till synes ojämna fördelningen uppstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, jag bara noterade att det blev samma, det är nog därför de dubbla gränsvärdena och den till synes ojämna fördelningen uppstått?

Ok, jag har bara noterat att det är dessa värden som gäller vid "lågspänning".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

0-1000V AC
0-1500V DC

Tack! Det klargjorde

Tog värdena ur minnet, hmm... Hur säger man om minne

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jag tror du blandade ihop den faktiska tillverkaren av nätaggregatet (ex Powerflower OEM) och den som marknadsför aggregatet (ex corsair eller plexgear). Det verkar åsyftas att marknadsförande företag får initiala enheter för certifiering som inte representerar massproduktion. Därav att marknadsförande företag skulle certifiera med ett massproduktionsex "i smyg", dvs utan tillverkarens vetskap.

Då har marknadsförande företag gjort fel helt enkelt, då dom vid certifiering binder sig vid att marknadsföra en produkt i enlighet med vad som är certifierat.
Det är med certifieringen deras skyldighet att se till så design och komponentval förblir densamma, så länge dom har den certifierade modellen på marknaden.
Kommer det en ny modell V2 eller liknade så skall processen göras om från start.

Enklast för marknadsförde företag är att under hela processen ha en dialog, samt ett avtal med tillverkande företag att design och komponentval är densamma. Utan avtal så har dom inte en aning om vad som är i kartongen dom säljer!

Med ett avtal som styr design och komponenter så är även marknadsförande företag säkrade för ekonomiska kostnader vid som ex. återkallande av produkt, då felet ligger hos tillverkaren.
OK, det kan bli ett skamfilat rykte. Men även det kan betyda en ekonomisk kompensation från tillverkaren av enheten.

Med andra ord, utan avtal så bör ansvarig/a direkt få sparken och kortaste vägen till lämplig institution.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Var ska man köpa verifierade kablar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nu anger du en sannolikhet på kanske 0.1%, om att en individ skulle leta efter kvalitetskablar från wish.

Alltså jag förstår hur du tänker. Men artikeln säger ju tydligt att testerna påvisar att så inte är fallet.

” men enligt studien var pris inte en avgörande faktor. I vissa fall presterade till och med de dyraste kablarna sämst och störde mest.”

Jag tror inte heller att någon letar kvalitetskabel på Wish. Men det verkar ju som att chansen att få en bra kabel inte är lägre på wish vilket jag hade förväntat mig.

Om priset inte är en garant för att kabeln är bra så kan man ju likaväl köpa en billig.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Var ska man köpa verifierade kablar då?

Prova hos de som jobbar med hembio/hembioinstallation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_swede:

nu vet jag inte riktigt om du va sarkastisk eller inte, men hur ska en coaxialkabel med 1 ledare och en retur/skärm ersätta en LVDS standard med ~20 ledare ?

Använder SDI-video dagligen i mitt yrke, fungerar utmärkt med en 1-ledad skärmad coax kabel, kör både 4K-video 60Hz och styrsignal på samma, även intercom och ljud i den, så ser faktiskt inga problelm?
t.ex 12G SDI klarar oerhört mycket mer än HDMI, och stör inget så vitt jag märkt av, ens vid stora mängder kablar.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om vi ska förhålla oss till standarder som använder BNC-kontakten så är SDI otroligt bra och stabilt. Seriell data, ingen kryptering, ingen EDID, bred bakåtkompatibilitet, multipla linkar, integrerade tidskoder, 16 PCM-kanaler med mera. Plus den fantastiska kontakten som togs fram i samband med Koreakriget på 50-talet.

Har man väl brukat det i år och dar är det verkligen svårt att uppskatta HDMI.

Ja SDI-kontakten kan man verkligen inte klaga på, att den både låser och dessutom klarar upp till 8K video 30Hz, det gör att HDMI får tok-stryk av den enligt mig.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova hos de som jobbar med hembio/hembioinstallation.

Det känns som att de brukar alltid rekommendera superdyra supra-kablar eller liknande. Känns ännu mer som att köpa grisen i säcken då eftersom du har pungat ut med så mycket mer pengar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ceogar:

Det känns som att de brukar alltid rekommendera superdyra supra-kablar eller liknande. Känns ännu mer som att köpa grisen i säcken då eftersom du har pungat ut med så mycket mer pengar.

Supra är verkligen inte nått du bör kalla superdyrt för de är visserligen inte en budgetkabel men de är längre från superdyra än budgetklassen, deras sortiment är snarare mellanprisklass.
De är dessutom en av få i världen som tillverkar kablar själva och de gör det i Ljungskile.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ceogar:

Det känns som att de brukar alltid rekommendera superdyra supra-kablar eller liknande. Känns ännu mer som att köpa grisen i säcken då eftersom du har pungat ut med så mycket mer pengar.

Att köpa en dyr men annars fullt fungerande produkt är aldrig att köpa grisen i säcken. Möjligtvis att elda för kråkorna där man slösar energi (pengar) i onödan. Grisen i säcken är att du köper är en oseriös vara som inte fungerar som säljaren utlovat. Likt en en dyr HDMI-kabel som inte klarar bandbredden du faktiskt behövde.

Supra har god renommé från just svenska installatörer och svenska butiker med att kablarna fungerar som de ska. Särskilt som de ofta ska dras genom väggar och rör. Som installatör vill man inte åka ut och dra om kablar därför att man sålt på sin kund något smäck som inte orkar med bildsignalen. Då säljer man produkter man kan ta ansvar för och som ger minimalt med krångel.

Innan vi hade AOC-kablar och behövde långa kablar för projektorer var Supra ganska mycket goto-produkten i Sverige som följd av just detta. Jag har besökt ett antal installationer för att kalibrera en projektor och aldrig haft problem med krånglande Supra-kablar. Men har fått påpeka för ett par kunder att kabeln de köpte via eBay för några hundralappar lägre pris än Supras kablar är så pass dålig att den blir snö i bilden från bitfel. Vilket kan göra mig till bringer of bad news när personen stolt på egen hand med en gör-det-själv-söndag har dragit den dåliga kabeln genom väggar och dessutom spacklat in allting...

Däremot finns det ingen omedelbar poäng med att betala 500+ kronor för Supra eller andra märken likt Belkin, för en enkel två meter kort kabel som ska dras mellan TV och Blu-rayspelare etc. Där fungerar det mesta idag och certifierade kablar behöver alltså inte vara dyrare än hundralappen eller två.

Permalänk
Medlem

Hej!

Eftersom Elsäkerhetsverket är en myndighet så tänkte jag att de har diarierfört något kring detta test. Mycket riktigt så fanns bilder över testade kablar (de som köptes i Sverige) att tillgå som offentlig handling. Gick väldigt smidigt att få de mejlat till sig. Tyvärr framgår ju inte vilka av dessa som var bra men kanske kan vara av lite intresse att veta vilka som ingick. Av de jag begärde ut (begärde inte alla) fanns dessa, resterande var antennkablar.

Belking 2m High-speed HDMI Cable with ethernet
Exibel 2m HDMI CABLE
Andersson 2m HDMI cable
Luxorparts 3m HMDI kabel

Mvh Henrik

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HenrikN:

Belking 2m High-speed HDMI Cable with ethernet
Exibel 2m HDMI CABLE
Andersson 2m HDMI cable
Luxorparts 3m HMDI kabel

Låter med andra ord som den vanliga högen massproducerade kablar som säljas via de stora, breda återförsäljarna. Skulle gissa hyfsat vilt att inköpspriserna på de kablarna från de kinesiska fabrikerna är runt 10–15 kronor styck.

Jag har ännu inte funnit någon certifierad kabel i en vanlig butik någonstans. Men förstås reagerat på att det säljs Belkin-kablar med ord som "Ultra High Speed 8K HDMI 2.1" för 699 kronor där ingenting är certifierat.

Permalänk
Medlem

Att dyrast inte alltid är bäst har man väl vetat länge? Speciellt när det gäller kablar.