Permalänk
Medlem

Frys låter när man stänger den?

Häromdagen så slutade min 5 år gamla "no frost"-frys att kyla. Ringde tekniker som sa att jag måste defrosta den 48h då möjligt fläkten (eller något sånt lagt av pga frost) innan de kan göra något och att den möjligtvis skulle fungera efteråt.

Nu är den defrostad och klar, den kyler mycket bra. Enda nya är detta ljudet som uppstår varje gång jag stänger dörren?
https://www.youtube.com/watch?v=1sySenBzfBk

Någon som vet vad det kan bero på?
Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Min kyl och frys brummar igång när jag har öppnat och stängt dörren också. Din låter dock mycket mer, fläkten kanske är sliten och därför låte mer.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig två saker:

1. När den varma luften kommer in och kyls ner så sjunker trycket i frysen. Det brukar dock inte låta, snarare kännas om man försöker öppna dörren direkt igen.

2. Frysen försöker kyla ner luften så snabbt som möjligt för att minska tiden av varm luft på produkterna med hjälp av en fläkt eller liknande. Förstår inte varför det hade varit nödvändigt dock.

Har den låtit när du stänger förut och att det blivit mer nu, eller var den knäpptyst tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Kan tänka mig två saker:

1. När den varma luften kommer in och kyls ner så sjunker trycket i frysen. Det brukar dock inte låta, snarare kännas om man försöker öppna dörren direkt igen.

2. Frysen försöker kyla ner luften så snabbt som möjligt för att minska tiden av varm luft på produkterna med hjälp av en fläkt eller liknande. Förstår inte varför det hade varit nödvändigt dock.

Har den låtit när du stänger förut och att det blivit mer nu, eller var den knäpptyst tidigare?

Den har varit helt knäpptyst tidigare.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080