House of the Dragon (Game of Thrones-spinoff)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

House of the Dragon (Game of Thrones-spinoff)

Preimiär 2022.

"The story of House Targaryen will be told. House of the Dragon, the prequel to Game of Thrones, is coming to HBO and HBO Max.

Based on George R.R. Martin’s “Fire & Blood,” the series, which is set 200 years before the events of Game of Thrones, tells the story of House Targaryen."

Någon som känner pepp?
Var väl fem olika spinoffs på g varav de flesta lades ner har jag för mig?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

https://www.youtube.com/watch?v=fNwwt25mheo

Preimiär 2022.

"The story of House Targaryen will be told. House of the Dragon, the prequel to Game of Thrones, is coming to HBO and HBO Max.

Based on George R.R. Martin’s “Fire & Blood,” the series, which is set 200 years before the events of Game of Thrones, tells the story of House Targaryen."

Någon som känner pepp?
Var väl fem olika spinoffs på g varav de flesta lades ner har jag för mig?

Bra trailer! Visar inte mycket vilket är bra, jag tror de hade runt 5 ideér på spinoffs men 2 ska bli serier (kan ha fel var mycket rykten ett tag).

Känner mig pepp om de lyckats ta det som var så bra i de första säsongerna, maktspelet, intrigerna och inte speedat!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Samsung Sverige

Ja alltså..jag ljuger ju om jag säger att jag inte kommer se serien. Men jag är dock försiktigt optimistisk. Prequeln gav ju en redigt dålig smak i munnen efter sista säsongen.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Får gåshud. Är det Iwan Rheon jag hör som "narrator"? Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Lego Master

Alltså det jag ser som största problemet är att det inte finns speciellt mycket källmaterial att gå efter, vad gäller specifika dialoger och karaktärer. Visst vet vi "en del" om världen runt det som täcktes specifikt i böckerna, men det som gjorde de första säsongerna av GoT så speciella var ju alla år av finslipning GRRM lagt ner för att få det så finurligt och idiotsäkert som möjligt.

Här har man en helt ny setting utan råmaterialet att gå efter. Jag förväntar mig samma flopp som sista säsongerna av GoT, men jag blir glad om jag blir motbevisad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja alltså..jag ljuger ju om jag säger att jag inte kommer se serien. Men jag är dock försiktigt optimistisk. Prequeln gav ju en redigt dålig smak i munnen efter sista säsongen.

//Pontus

Myeah. Jag har inget hopp alls men om det blir något överhuvud taget så får man väl se det ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså det jag ser som största problemet är att det inte finns speciellt mycket källmaterial att gå efter, vad gäller specifika dialoger och karaktärer. Visst vet vi "en del" om världen runt det som täcktes specifikt i böckerna, men det som gjorde de första säsongerna av GoT så speciella var ju alla år av finslipning GRRM lagt ner för att få det så finurligt och idiotsäkert som möjligt.

Här har man en helt ny setting utan råmaterialet att gå efter. Jag förväntar mig samma flopp som sista säsongerna av GoT, men jag blir glad om jag blir motbevisad.

jag tänker att om de har bra producenter samt regissörer så kanske det är bättre utan något material utan de har sin egna story från början tillslut. GoT failade ju när det visade sig hur dåliga de var utan böckerna som grund så med tur kan dessa istället göra något bra av att inte ha material. Jag kan ha fel men hoppas kan man

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Lego Master
Skrivet av NatureBoyyy:

jag tänker att om de har bra producenter samt regissörer så kanske det är bättre utan något material utan de har sin egna story från början tillslut. GoT failade ju när det visade sig hur dåliga de var utan böckerna som grund så med tur kan dessa istället göra något bra av att inte ha material. Jag kan ha fel men hoppas kan man

Ja, som sagt blir jag gärna motbevisad. Men jag tänker inte ge mig själv några stora förhoppningar innan första avsnitten är ute.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

D&D är väl inte inblandade i denna, så man får väl gå in med ett öppet sinne. Verkar ju som stämningen och det grafiska stämmer överens med gamla GoT. Annars är det ju bara HBO som är gemensam nämnare, hoppas jag iaf. Har inte efterforskat nåt i det.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Avstängd

Sålänge Dum&Dummare inte försöker skriva manus kan det inte bli sämre än sista 3 säsongerna av GoT.

Pepp med reservation!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Efter sista säsongen av GoT så tappade jag intresset för världen och konceptet totalt, hör aldrig heller någon ens nämna serien sedan den slutade.

The dragons are coming i typ 6 säsonger utan någon payoff i slutet gör serien till ett skräckexempel för hype.
Har svårt att lita på något längre när man blir lovad något superintressant längre fram.

Som tur är så har andra serier blivit bättre sedan GoT fanns, så man har ju sluppit den typen av skräp.
Ett exempel på liknande skräp är väl Lost som är extremt luddigt och spårar ur totalt, det fanns helt enkelt inte något fast intressant koncept från början, bara massa mystisk hype.
Då kommer inte ens Lost i närheten av GoT i misslyckande.

Jag är inte bitter....

Permalänk
Medlem

Kommer se den men kändes väldigt "meh".

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det logiska vore ju att de antecknat vad folk ansåg var så bra med GoT och varför sista säsongen är så "hatad" och sen gör något bra från det.

Meen i vanlig ordning måste man hålla igen hypen lite för sin egna skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får gåshud. Är det Iwan Rheon jag hör som "narrator"? Eller är jag ute och cyklar?

Tror inte det. Skulle kunna vara Matt Smith möjligen, eller han som spelar den gamle kungen (Viserys I).

Skrivet av Shudnawz:

Alltså det jag ser som största problemet är att det inte finns speciellt mycket källmaterial att gå efter, vad gäller specifika dialoger och karaktärer. Visst vet vi "en del" om världen runt det som täcktes specifikt i böckerna, men det som gjorde de första säsongerna av GoT så speciella var ju alla år av finslipning GRRM lagt ner för att få det så finurligt och idiotsäkert som möjligt.

Här har man en helt ny setting utan råmaterialet att gå efter. Jag förväntar mig samma flopp som sista säsongerna av GoT, men jag blir glad om jag blir motbevisad.

Det är baserat på en bok, den ”encyklopedi-liknande” Fire & Blood som avhandlar händelser i den här världen utan detaljer. Tänk Silmarillion för GoT. Om de håller sig till grundidén så kan det nog bli bra.

Grundproblemet med GoT var att Martin själv inte riktigt visste hur han skulle komma från den första halvan till den andra. Han har ju faktiskt fortfarande inte kommit dit. Serien gick vidare utan den planen, men med karaktärerna utmejslade som GRRM ville ha dem. Här har man en plan över vad som skall hända, men utan att karaktärerna är så tydliga. De kan göra slutskurken till ett vidrigt monster redan från början istället för att göra henne till en snygg tjej som man känner medlidande med och sedan misslyckas fullständigt med karaktärsutvecklingen till ett monster.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot det men är inte så optimistisk för slutet heller eftersom andra boken inte är ute. Risk för repris.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Dark Ages ??
Jätte mörk trailer. Man tycker väl att dom borde lärt sig något från Battle of Winterfell, men verkar inte som det.

Permalänk
Medlem

Dog inte detta universum under Säsong 7, sen slutade allting bara utan fortsättning?! Trodde verkligen de var klara så, det var ju dåligt nog mot slutet, lite som 70s shows sista säsong ungefär.

Tur att de aldrig gjorde någon säsong 8 i alla fall, det hade nog blivit skit. Inte så lätt att trycka in så mycket story i så få avsnitt

Permalänk
Medlem

För mig var det rätt tydligt, ju mer drak och svärd-fokus det blev i GoT ju sämre tyckte jag serien vart

Visa signatur

*
*
*
*
*

Permalänk
Medlem

Otroligt hypad!

Till skillnad från alla andra gillade jag sista säsongen i GoT och håller inte med att den var dålig som de flesta verkar tycka

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pskjonte:

Otroligt hypad!

Till skillnad från alla andra gillade jag sista säsongen i GoT och håller inte med att den var dålig som de flesta verkar tycka

Jag håller med dig, folk överdriver så. Dock kändes det som att storyn var rushad och att de bara ville få slut på det. 2 säsonger hade varit mer ultimat, de reste långvägars på ett avsnitt liksom. Men det var fortfarande överlag bra.

Permalänk
Medlem

Känner ingen hype efter Game of Thrones avslutet tyvärr. Hade hellre sett en serie där man får följa efter att hon seglar iväg!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Man är ju hyfsat bränd på game of thrones. Första säsongerna var riktigt bra men slutade ju på skitnivå och om de inte har speciellt mycket material att utgå ifrån så ser jag inte hur de kan hålla tillräckligt hög kvalitet för att det ska vara värt att kolla på?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Otroligt hypad!

Till skillnad från alla andra gillade jag sista säsongen i GoT och håller inte med att den var dålig som de flesta verkar tycka

Skrivet av anon134512:

Jag håller med dig, folk överdriver så. Dock kändes det som att storyn var rushad och att de bara ville få slut på det. 2 säsonger hade varit mer ultimat, de reste långvägars på ett avsnitt liksom. Men det var fortfarande överlag bra.

Ursäkta men, jag har noll förståelse för att nån kan tycka sista säsongen var nåt annat än skitdåligt. Visst att den var snygg o att skådespelarna gjorde sitt bästa med det dom fick, för det dom fick i form av manus var verkligen under all kritik. Brist på logik överallt hela tiden, fullt med plotholes o plotarmor osv. O det som gör att den blir ännu lite extra skitdålig o som svider extra i oss alla är ju att den var så otroligt jättebra i början. Var några småsmissar ibland, men den höll extremt hög nivå. Antiklimax utav bara helvete alltså.
Har dock lite högre förhoppningar på den nya serien efter som Dumb & Dumber inte har med den att göra, o för att HBO antagligen har lärt sig lite sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ursäkta men, jag har noll förståelse för att nån kan tycka sista säsongen var nåt annat än skitdåligt. Visst att den var snygg o att skådespelarna gjorde sitt bästa med det dom fick, för det dom fick i form av manus var verkligen under all kritik. Brist på logik överallt hela tiden, fullt med plotholes o plotarmor osv. O det som gör att den blir ännu lite extra skitdålig o som svider extra i oss alla är ju att den var så otroligt jättebra i början. Var några småsmissar ibland, men den höll extremt hög nivå. Antiklimax utav bara helvete alltså.
Har dock lite högre förhoppningar på den nya serien efter som Dumb & Dumber inte har med den att göra, o för att HBO antagligen har lärt sig lite sen dess.

Och själv förstår jag inte hur folk kan ha en sådan brist på distans att de påstår att sista säsongen var bland det sämsta som sänts på TV. Nu menar jag inte att du påstår det men jag minns när säsongen var aktuell då var det ganska många på sweclockers och internet överlag som gav den 1/10 i betyg.

Jag kan förstå att man blir redigt besviken med tanke på hur bra serien varit innan, men 1/10 i betyg? Det är rent objektivt inte rimligt. Jag menar, alla som sett vilka serier som går på valfri TV-kanal vet att det finns mängder med serier som är märkbart värre än sista säsongen av GoT var. 1/10 är ungefär vad lågbudget dokusåpor från Mozambique har (fråga mig inte hur jag vet…) och tro mig, steget mellan dessa och de sämsta avsnitten av GoT är stort, riktigt jävla stort.

Så, nu har jag fått avreagera mig lite ;). Jag borde kanske egentligen skriva i gubbgnällstråden men jag står för att jag stör mig lite på folk som har svårt att sätta rimliga betyg på saker och ting. Och ja, det inkluderar även de som sätter 10/10 på saker som har stora och uppenbara brister, t.ex. sista säsongen av GoT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Och själv förstår jag inte hur folk kan ha en sådan brist på distans att de påstår att sista säsongen var bland det sämsta som sänts på TV. Nu menar jag inte att du påstår det men jag minns när säsongen var aktuell då var det ganska många på sweclockers och internet överlag som gav den 1/10 i betyg.

Jag kan förstå att man blir redigt besviken med tanke på hur bra serien varit innan, men 1/10 i betyg? Det är rent objektivt inte rimligt. Jag menar, alla som sett vilka serier som går på valfri TV-kanal vet att det finns mängder med serier som är märkbart värre än sista säsongen av GoT var. 1/10 är ungefär vad lågbudget dokusåpor från Mozambique har (fråga mig inte hur jag vet…) och tro mig, steget mellan dessa och de sämsta avsnitten av GoT är stort, riktigt jävla stort.

Så, nu har jag fått avreagera mig lite ;). Jag borde kanske egentligen skriva i gubbgnällstråden men jag står för att jag stör mig lite på folk som har svårt att sätta rimliga betyg på saker och ting. Och ja, det inkluderar även de som sätter 10/10 på saker som har stora och uppenbara brister, t.ex. sista säsongen av GoT.

Att många satte 1/10 har väl med den där relativiteten att göra, alltså att den var sååå bra i början o byggde upp såå väldigt mycket engagemang hos många, så att när väl den där bajskorven till säsong 8 kom så var besvikelsen, sveket o ilskan till D&D så enorm att 1/10 var det enda rätta. Att det sen kommer andra serier från Mozambique som från början håller skitdålig nivå är en annan sak, för då skrattar man bara lite, stänger av o gör nåt annat av sitt liv istället. Riktigt så enkelt var det inte med GoT tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F1NGGY:

För mig var det rätt tydligt, ju mer drak och svärd-fokus det blev i GoT ju sämre tyckte jag serien vart

GRRM var inte involverad efter s4 och hans böcker användes allt mindre som en källa i senare säsonger. Serien gick från bland det bästa TV hade att erbjuda till nästan normal idiot Hollywood produktion.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är nog inte riktigt rättvist att skylla allt som gick snett med GoT bara på HBO.

De trodde säkert att GRRM skulle ha släppt Winds Of Winter och ha en bra uppfattning om sista boken när det väl blev dags att producera andra halvan av serien, boken innan Winds of Winter publicerades ungefär samtidigt som säsong ett började visas på TV, men sen dess har det gått över ett årtionde nu utan att uppföljaren kommit.

Permalänk
Medlem

Jag kollade faktiskt om Game of thrones för bara några veckor sen och det är ju faktiskt en riktigt bra tv-serie. Säsong 8 är dock en besvikelse givetvis men inte så illa som man mindes det när man kollade första gången. Det som man mest retar sig på är att saker och ting kunde blivit så jävla bra om man följt det mönster som funnits tidigare i serien där sker och ting INTE blir så som folk hoppas på och karaktärer som man hejar på helt plötsligt får en kniv i bröstet. Men inget sånt i säsong 8 alls, alla "goda" klarar sig. Annars var den ju väldigt vacker att titta på så man får trösta sig med det.

Jag kommer att kolla på House of the dragon iallafall. Det kan nog bli bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Är nog inte riktigt rättvist att skylla allt som gick snett med GoT bara på HBO.

De trodde säkert att GRRM skulle ha släppt Winds Of Winter och ha en bra uppfattning om sista boken när det väl blev dags att producera andra halvan av serien, boken innan Winds of Winter publicerades ungefär samtidigt som säsong ett började visas på TV, men sen dess har det gått över ett årtionde nu utan att uppföljaren kommit.

Så klart inte, jag förstår ju att D&D inte orkade att jobba med samma sak i all evighet heller, de la ju minst 10 år av sina liv på projektet och det kan nog få även skådisar att tröttna. Dessutom så kunde ju faktiskt GRRM även om han inte fick böckerna färdigt varit involverat i serien till slutet, då hade det säkerligen blivit bättre. Det hade kanske t o m blivit bättre om han inte hade berättat slutet till dem i korthet, de kanske hade en bättre idé på hur man skulle avsluta det själv..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Är nog inte riktigt rättvist att skylla allt som gick snett med GoT bara på HBO.

De trodde säkert att GRRM skulle ha släppt Winds Of Winter och ha en bra uppfattning om sista boken när det väl blev dags att producera andra halvan av serien, boken innan Winds of Winter publicerades ungefär samtidigt som säsong ett började visas på TV, men sen dess har det gått över ett årtionde nu utan att uppföljaren kommit.

Det var väl ungefär 0 % HBO's fel?

De erbjöd ju Dum&Dummare massor med tid och pengar för att avsluta serien med så många avsnitt de ville. De vägrade för de skulle ju åka och jobba hos Netflix och hade bara bråttom att få klart skiten.

Visa signatur

Mr. Scriptman