Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chromatic:

Hejsan!

Jag fick beviljat att starta en diskussionstråd om kärnkraft!
Ett ämne som alltid fascinerat mig och det är intressant att höra folks inställningar och tankegång kring ämnet.

Notera att det inte är ok att prata om den politiska debatten kring kärnkraft.

År 2019 så stod kärnkraft för ca 39% av våran elproduktion, men det är alltid en het debatt om man ska släcka reaktorerna eller bygga nytt.

Det finns intressanta, så kallade 4e generationens kärnkraftverk som bland annat ska vara ännu säkrare än förut. Det danska företaget Seaborg Thechonologies håller utveckling av denna nya kärnreaktor med smält salt för thorium och utbränt kärnbränsle. Det som blir över är material som enbart behöver förvaras i 300 år, men det går även att återanvända materialet till annat också.

I dom nya salt-reaktorerna utgör det smälta saltet både bränsle och kylmedium. I botten på rektorn finns en plugg av icke smält salt. Blir temperaturen för hög, smälter denna och allt salt dumpas i tankar under reaktorn. Säkerhetssystemet är alltså helt automatiskt och oberoende av energitillförsel.

Men detta är säkert bara en av många olika framtida tekniker, tror ni att kärnkraft kommer få en större vikt för klimatet i framtiden, eller tror ni att den sakta kommer fasas ur?

Tycker du inte alls om kärnkraft, oavsett design? Varför?

Jag vill höra allt!

https://illvet.se/teknik/energi/atomkraft/radioaktivt-mirakel... (Låst artikel, men otroligt intressant)
https://www.arbetarbladet.se/artikel/vastvarlden-vill-hindra-...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rde_generationens_reakt...

Fördelar.

• Billig (om den slipper sponsra vindkraft).

• Fungerar även när solen inte skiner.

• Fungerar även när det inte blåser.

• Löser energikrisen i tiotusentals år.

• Kan lokaliseras i Södra Sverige, som ligger långt från Norra Sveriges vattenkraftverk.

• Släpper inte ut koldioxid.

• Har folkets stöd.

• Spillvärmen kan användas som fjärrvärme.

Nackdelar.

• Tar tid att bygga.

• Politiker fegar ur, vad gäller beslut om mer kärnkraft.

• Billig energi, ger mindre tagelskjortor åt Svenska folket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Det är inte så säkert att det skulle bli billigare. Vi har redan nettoexport och kan därmed förbättra kalkylerna för vår installerade effekt genom att sälja av överskottet. Att begränsa den möjligheten kommer innebära att vi får in mindre pengar till drift vilket istället ökar på våra egna priser. Grundtanken med att bygga ihop näten är just den att man inte ska behöva sitta med lika mycket utbyggd överkapacitet i nätet som inte ens kan användas. Så det där låter lite väl populistiskt. Njää säger jag på den.

Ja ok. Nu tänker jag på det.
Men tänk på det här då. Spanien är ett varmt land. Det är inte Sverige.

Spanien har dyrare elpriser än Sverige.
Även tyskland har dyrare elpriser än Sverige.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?...

Nej.

Ja det är ett surt läge. Frågan är om man skulle ha samma pris i hela landet - eller om befintlig modell är bättre där marknadsekonomin ska locka in investeringar med högre elpriser till SE4. Jag vet inte vad som är bäst. Produktion saknas iaf på området.

Det står väl till här. Vind och sol är billgare än kärnkraft vid nybygge.
Ämnet är komplext. Läs gärna mer på exempelvis wikipedia då de har en sammanställning av läget med en mängd olika sätt att räkna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

Sedan kräver kärnraften väldigt långa ledtider innen det blir vinst igen. Med tanke på att det politiska landskapet kan svänga kring kärnkraftsfrågor så innebär så långa ledtider ytterligare risker vilket gör det ganska oattraktivt att investera i för privata marknaden.
De kärnkraftverk sombyggs - de byggs för skattepengar där ekonomin är sekundär. Lite mer planekonomiskt tänk. Det är OK för att säkra infrastruktur. Men knappast för att det är mest ekonomiskt.

Det är ju danskjävlarna genom EU som tvingade oss dela in Sverige i 4 elområden. Glöm inte det. Innan dess kostade elen lika mycket i hela landet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon333222:

Det är ju danskjävlarna genom EU som tvingade oss dela in Sverige i 4 elområden. Glöm inte det. Innan dess kostade elen lika mycket i hela landet.

Tråkigt att Riksdagen hindrade Karl den tionde, från att befria Danmark från danskarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fördelar.
[ul]
[li]Billig (om den slipper sponsra vindkraft).[/li]

Du menar nuvarande kärnkraftverk och inte nya kärnkraftverk antar jag. Annars får du gärna länka till några billiga som har byggts nyligen! I västvärlden förstås.

Citat:

[li]Spillvärmen kan användas som fjärrvärme.[/li]
[/ul]

Det går att göra men det är otroligt ovanligt att använda (en del av) spillvärmen som fjärrvärme, jag vet att Schweiz gör det för något av sina kärnkraftverk. Det finns antagligen en anledning till varför det är så ovanligt? Det hade varit bra att köra det som ett kombicykelverk med tanke på de stora värmeförlusterna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pine-orange:

Du menar nuvarande kärnkraftverk och inte nya kärnkraftverk antar jag. Annars får du gärna länka till några billiga som har byggts nyligen! I västvärlden förstås.

Eftersom det knappt har byggts några nya i västvärlden, de senaste trettio åren, är det svårt att gissa produktionskostnaderna för nybyggnation.
De två som nu byggs, är försenade och fördyrade, men man kan också se dem lite som prototyper.
Efterföljarna blir rimligen både billigare och snabbare att bygga.
Men det ligger kärnkraften i fatet helt klart, för Sverige, bör Vattenfall ta första spadtaget.

Citat:

Det går att göra men det är otroligt ovanligt att använda (en del av) spillvärmen som fjärrvärme, jag vet att Schweiz gör det för något av sina kärnkraftverk. Det finns antagligen en anledning till varför det är så ovanligt? Det hade varit bra att köra det som ett kombicykelverk med tanke på de stora värmeförlusterna.

En orsak är att det ger sämre verkningsgrad för elproduktionen, ju större skillnad på varmt och kallt, desto bättre verkningsgrad,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Fri marknad. Jag ser bara elpriset skena. Hur förklarar du för de som bor på
sE4. Vad ska de dra ned på nu i vinter? Norrmännen utreder exportstopp. Det borde vi med göra. När har vi någonsin behövt utlandet om vi fick behålla Barsebäck, Ringhals och Oskarshamn? Vi behövde ingen. Glöm inte det. Om Tyskarna vill betala 8kr/kWh. Kan skåningen göra det också? Där har du problemet. Texas hade inte tillräckligt med planerbar el. Tänk att ett kärnkraftverk kan köra 80% och om det kommer en köldknäpp och det behövs mer kräm i nätet. Då skruvar man upp den till 90 eller 100%. Försök att få det blåsa mer när du behöver mer el. Så alla intermittenta kraftkällor förblir just intermittenta. De sabbar för kärnkraften samtidigt drömt beroende av kärnkraften som baskraft.

Det är tydligare vad allting kostar nu. Innan var det bara en del av den oändligt stora skattepotten. Visst elpriset är högt just nu, men det kommer antagligen minska snart. Nord Stream 2 drar igång inom några månader och det fördubblar gasflödet till Europa. Under tiden kommer de fortsätta bygga ut andra energikällor. Sen vill du inte köra kärnkraftverken på 80%, det gör att kostnadskalkylen inte går ihop längre eftersom dina driftskostnader inte minskar.

Citat:

Som svar på din fråga. Det är all time high nu. In an avregleringen låt priset på 15-20öre per kWh. Vad ligger vi på idag? Det enda som fungerat med avregleringen, är telefonin och det beror på att operatörerna kan bygga egna nät och konkurrera. Det gör vi inte i med elnät.

Inte ens de gamla kärnkraftverken är lönsamma vid de priserna, inte så konstigt att de lades ner i så fall. Jag kommer inte ihåg exakt men Ingenjören gav några breakeven siffror och jag tror de var högre än 15-20 öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag kommer inte ihåg exakt men Ingenjören gav några breakeven siffror och jag tror de var högre än 15-20 öre.

Produktionskostnaden inklusive allt ligger på ca 22-23öre på Ringhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Eftersom det knappt har byggts några nya i västvärlden, de senaste trettio åren, är det svårt att gissa produktionskostnaderna för nybyggnation.
De två som nu byggs, är försenade och fördyrade, men man kan också se dem lite som prototyper.
Men det ligger kärnkraften i fatet helt klart, för Sverige, bör Vattenfall ta första spadtaget.

På 2000talet har vi Flammanville, Olkiluoto, Hinkley Point och Vogtle att förhålla oss till i alla fall. Kostnaden för den billigaste uppskattas bli €8,5 miljarder, TVO valde att inte bygga en till.

Citat:

En orsak är att det ger sämre verkningsgrad för elproduktionen, ju större skillnad på varmt och kallt, desto bättre verkningsgrad,

Du kanske tänker på ett annat upplägg? Jag tänker att det är kylvattnet som du skulle använda som fjärrvärme och det är efter turbinerna, så det borde inte påverka elverkningsgraden.

Skrivet av chbg:

Produktionskostnaden inklusive allt ligger på ca 22-23öre på Ringhals.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej inte rakt av, skulle snarare säga att EPR bara blir dyrare att bygga. De första 6 EPR 2 beräknas ju kosta minst 46 miljarder euro, så de räknar inte med några dunderförbättringar i.a.f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kanske tänker på ett annat upplägg? Jag tänker att det är kylvattnet som du skulle använda som fjärrvärme och det är efter turbinerna, så det borde inte påverka elverkningsgraden.

Efter lågtrycksturbinerna är temperaturen för låg för att kunna använda som fjärrvärme.
Det har gjorts utredning på var man skulle behöva ta ut fjärrvärmen och det var om jag minns rätt före högtrycksturbinen dvs precis i början.

Anledning är att du måste använda värmeväxlare. Skulle aldrig få det godkänt att ta det direkt från processen ens på en pwr, på bwr tror jag tanken var att värmeväxla i två steg så man får en extra barriär mot risken att få ut radioaktivitet ut anläggningen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Efter lågtrycksturbinerna är temperaturen för låg för att kunna använda som fjärrvärme.
Det har gjorts utredning på var man skulle behöva ta ut fjärrvärmen och det var om jag minns rätt före högtrycksturbinen dvs precis i början.

Anledning är att du måste använda värmeväxlare. Skulle aldrig få det godkänt att ta det direkt från processen ens på en pwr, på bwr tror jag tanken var att värmeväxla i två steg så man får en extra barriär mot risken att få ut radioaktivitet ut anläggningen.

I smältsaltreaktorer finns det ju gott om värme i alla fall. Tror inte vattenreaktorer är bästa källan för fjärrvärme, framförallt eftersom de ligger en bit från närmaste bebyggelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag vet inte om jag riktigt litar på dig. Har du någon källa om detta? Efter reaktorn är det knappt någon skillnad på ett vanligt värmekraftverk och ett kärnkraftverk, bortsett från säkerhet givetvis. Om vanliga kraftverk kan extrahera fjärrvärme och trots det få ut kraften ur deras turbiner så borde logiskt ett kärnkraftverk stå inför exakt samma utmaning?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Utredningar? Alla värmeverk kör väl värmeväxlare. Finns gott om värme efter lågtrycksturbinen, 65 % av effekten eller så.

Kina har visst börjat köra fjärrvärme på ett par av deras AP1000.

Vill man använda värmen kanske man ska titta på högtemperatursreaktorer och att använda de i industriprocesser, men det är nog inte några svårigheter med fjärrvärme förutsatt att du ska bo några tiotals km från verket och att våra är placerade i glest befolkade områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Utredningar? Alla värmeverk kör väl värmeväxlare. Finns gott om värme efter lågtrycksturbinen, 65 % av effekten eller så.

Vill man använda värmen kanske man ska titta på högtemperatursreaktorer och att använda de i industriprocesser, men det är nog inte några svårigheter med fjärrvärme förutsatt att du ska bo några tiotals km från verket och att våra är placerade i glest befolkade områden.

Vattenfall utredde i slutet av 1970-talet tillsammans med Göteborgs energi och Göteborgs hamn möjligheten att hämta fjärrvärme från Ringhals. Enligt slutrapporten skulle man kunna hämta 750 MW (250 MW per turbin plus en i reserv) mot en minskning av elproduktionen på 150 MW. Naturligtvis blev det inget av detta, rapporten kom ju strax efter TMI-olyckan och vem vill ha radioaktivt vatten i elementen?

Jag kan inte länka till rapporten från mobilen men det är första träffen på Google om man söker efter "Ringhals fjärrvärme" och filen ligger hos IAEA.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Thoriumkraftverk eller forska på Fusion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vet inte om jag riktigt litar på dig. Har du någon källa om detta? Efter reaktorn är det knappt någon skillnad på ett vanligt värmekraftverk och ett kärnkraftverk, bortsett från säkerhet givetvis. Om vanliga kraftverk kan extrahera fjärrvärme och trots det få ut kraften ur deras turbiner så borde logiskt ett kärnkraftverk stå inför exakt samma utmaning?

Du behöver inte tro på mig men det var de sista jag hörde i frågan när det utredes att dra fjärrvärme från okg till Oskarshamn. Källan om jag letar upp den får jag ändå inte ge ut då den med stor sannolikhet inte är publik.
Tar vi O3 så har den en temp strax under 300 grader vilket är hälften vad ett värmekraftverk har.

Skrivet av Petterk:

Givetvis går det bygga med nya reaktorer om man bygger en typ med högre temperatur än de vi har idag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Du behöver inte tro på mig men det var de sista jag hörde i frågan när det utredes att dra fjärrvärme från okg till Oskarshamn. Källan om jag letar upp den får jag ändå inte ge ut då den med stor sannolikhet inte är publik.
Tar vi O3 så har den en temp strax under 300 grader vilket är hälften vad ett värmekraftverk har.

Givetvis går det bygga med nya reaktorer om man bygger en typ med högre temperatur än de vi har idag.

Fjärrvärme brukar vara runt 120 °C vid 16 bar ö. Sedan är det lite oklart exakt vilken temp man kan ta ut efter turbinen, men plockar man ut fjärrvärme kommer det alltid vara på bekostnad av elproduktion (sök på rankine cykeln). Och som tråden redan nämnt tog man ett politiskt beslut att inte använda värme från kärnkraftverk till fjärrvärme. Det är såklart möjligt att implementera vid nykonstruktion.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vattenfall utredde i slutet av 1970-talet tillsammans med Göteborgs energi och Göteborgs hamn möjligheten att hämta fjärrvärme från Ringhals. Enligt slutrapporten skulle man kunna hämta 750 MW (250 MW per turbin plus en i reserv) mot en minskning av elproduktionen på 150 MW. Naturligtvis blev det inget av detta, rapporten kom ju strax efter TMI-olyckan och vem vill ha radioaktivt vatten i elementen?

Jag kan inte länka till rapporten från mobilen men det är första träffen på Google om man söker efter "Ringhals fjärrvärme" och filen ligger hos IAEA.

Tack. 750 MW för en förlust av 150 MW låter helt ok för min del. Speciellt när det handlar om en ombyggnation av ett befintligt kraftverk. Det skulle antagligen gå att lösa effektivare om det byggs med den intentionen från början och med 42 år mer erfarenhet.

Älskar en av deras slutsatser:
"Med gjorda antaganden är emellertid kostnaden förGöteborgs uppvärmning större om Ringhalsvärmeväljs framför lokal eldning av kol i Göteborg. Dessutom krävs dubbelt så stor investering omRinghalsvärme väljs."

Bättre att värma Göteborg med kol.

Detta förslag utvärderade även att frakta vattnet med pråm.
"Transporten av hetvattnet sker med ett s k push-barge system, bestående av ett antal pråmar och till dem kopplingsbara framdrivningsfartyg (pushers)."

Nu får jag erkänna att jag inte har så mycket erfarenhet av termodynamik och jag kan inte all terminologi, men jag måste föreställa mig att en rejält dimensionerad värmeväxlare direkt efter lågtrycksturbinen och innan kondenskylaren inte borde kosta så mycket prestanda. Du får fortfarande hela expansionen av arbetsmediet innan den lämnar lågtrycksturbinen och sen får du allt undertryck när mediet väl når kondenskylaren. Om en värmeväxlare kyler ner det från turbintemperatur till närmare rumstemperatur innan det når kondenskylaren så borde det väl inte orsaka någon förlust av prestanda? Till slut får vattnet kondensera och trycket faller oavsett.

Förslaget som de utredde var att avleda ånga från reaktorn till speciella värmekondensatorer, vilket jag misstänker var för att det var ett befintligt kraftverk? Låter mycket ineffektivt. Det läste jag nog fel. Bilaga tre får det att se ut som om ångan kommer efter turbinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

På AP1000 så kör de värme från det sekundära kylsystemet precis som turbinen, vilket är något du låter som du var inne på i tidigare inlägg. Den lilla mängd el man kan förlora vägs snart upp, så vad är problemet ens. Det är inga nya BWRs som byggs och det går att ta ut värmen i tidigare steg där med. El lär du förlora hur du än gör om du ska göra det på en befintlig anläggning.

Givetvis går det att använda ren spillvärme också, processvattnet från rökgasrening och rökgaskondensering är runt 200-250 grader i många verk och används till fjärrvärme. 300 grader mer än tillräckligt och behöver man öka temperaturen kan man ju ta av ångan eller använda annan källa. I fjärrvärmenätet är det ju oftast max 115 °C vintertid.

Problemet för oss är snarare att orten 20 km bort inte behöver all denna värme.

AP1000 byggdes inte med detta i åtanke och det fungerar ändå i Kina utan att lägga ner några större summor och är en reaktordesign som vore aktuell att bygga här, men tyvärr inte i närheten av folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Skulle säga att problemet är att man inte bara kan mata fjärrvärmenätet och leda det ut i Göteborg eftersom det är 50 km mellan Ringhals och Göteborg. Tror det är svårt att bygga mer än 20-30 km. Beznau tappar inte så mycket effekt på elen för övrigt, men det är bara 2600 kunder som får fjärrvärme därifrån och alla ligger inom typ 6 km från verket så förlusterna i nätet är små.

Permalänk
Medlem

Termodynamik var aldrig mitt favoritämne så jag kan inte uttala mig om vad som är möjligt eller inte, jag konstaterar bara att frågan har utretts och att det verkade möjligt om än till ganska hög kostnad.

Planer fanns även på att förse Varberg eller Bua med fjärrvärme men åtminstone vad gällde Bua tror jag det föll på att byn är för liten och att kostnaden per kund blev för hög.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Termodynamik var aldrig mitt favoritämne så jag kan inte uttala mig om vad som är möjligt eller inte, jag konstaterar bara att frågan har utretts och att det verkade möjligt om än till ganska hög kostnad.

Planer fanns även på att förse Varberg eller Bua med fjärrvärme men åtminstone vad gällde Bua tror jag det föll på att byn är för liten och att kostnaden per kund blev för hög.

Där det vore aktuellt att bygga idag finns det ju redan fjärrvärmenät, som i Haiyang. När utredningar gjordes hade inte riktigt fjärrvärme kommit igång i Sverige så man hade också behövt övertala kunder att nyansluta sig. 1980 var det dessutom okej med eldningsolja fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Där det vore aktuellt att bygga idag finns det ju redan fjärrvärmenät, som i Haiyang. När utredningar gjordes hade inte riktigt fjärrvärme kommit igång i Sverige så man hade också behövt övertala kunder att nyansluta sig. 1980 var det dessutom okej med eldningsolja fortfarande

1980 var fjärrvärmen bara 28 år gammal i Göteborg och som citerat i rapporten så inte bara olja rekommenderat utan till och med kol för uppvärmning.
Det verkar inte som de kom fram till några problem med själva värmeutvinningen, bara med transporten till Göteborg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En aktuell analys av nuläget och framtiden för vårt elnät (med fokus på SE4):

https://m.youtube.com/watch?v=NdCwodAk2hk

Det blir intressant om man kommer till situationen att det inte räcker att prisa bort förbrukning utan att man måste sektionera bort den. Något som kan tänka sig att vara den som kopplas bort från elnätet när produktionen inte räcker till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

1980 var fjärrvärmen bara 28 år gammal i Göteborg och som citerat i rapporten så inte bara olja rekommenderat utan till och med kol för uppvärmning.
Det verkar inte som de kom fram till några problem med själva värmeutvinningen, bara med transporten till Göteborg.

Är lite för långt avstånd att bara köra ner det i vanlig fjärrvärme ledning som sagt.

Permalänk

Problemet som jag ser det om man pratar ekonomi för kärnkraften är kortsiktigheten från ägarens sida.
När vattenfall gjorde stora vinster för något år sedan betalade man 10 miljarder till svenska staten i utdelning. Året efter så är det ont om pengar och man börjar skära i projekt och annat på kärnkraftverken. Varför? Det finns inga pengar, de är ju utbetalade till staten. Alltså kommer det i goda tider försvinna mycket pengar till staten. I dåliga tider får man skära ner. Det är inte så att du kan lagra pengar för sämre tider, detta är ju ett bekymmer.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Problemet som jag ser det om man pratar ekonomi för kärnkraften är kortsiktigheten från ägarens sida.
När vattenfall gjorde stora vinster för något år sedan betalade man 10 miljarder till svenska staten i utdelning. Året efter så är det ont om pengar och man börjar skära i projekt och annat på kärnkraftverken. Varför? Det finns inga pengar, de är ju utbetalade till staten. Alltså kommer det i goda tider försvinna mycket pengar till staten. I dåliga tider får man skära ner. Det är inte så att du kan lagra pengar för sämre tider, detta är ju ett bekymmer.

Och andra ägare delar upp det i separata bolag så andra kraftslag kan inte subventionera ny kärnkraft.

Permalänk
Hjälpsam

Kärnkraft är en långsiktig investering som inte våra kvartalsekonomer är förtjust i.
På kort sikt kan man ladda Ringhals igen.
På lång sikt behöver man bygga nya kärnkraftverk, kanske via Vattenfall.
Vi kan inte vara beroende av en kraftförsörjning som bara fungerar blåsiga och soliga dagar, det är tramsigt, vår industri går käpprätt åt helvete.
Alternativt kan man göra som Tyskland, satsa på kolkraft.
Vi har inget val, sol och vind är inget alternativ och elkraft måste vi ha.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rågren:

En aktuell analys av nuläget och framtiden för vårt elnät (med fokus på SE4):

https://m.youtube.com/watch?v=NdCwodAk2hk

Det blir intressant om man kommer till situationen att det inte räcker att prisa bort förbrukning utan att man måste sektionera bort den. Något som kan tänka sig att vara den som kopplas bort från elnätet när produktionen inte räcker till?

Väldigt bra klipp som tar upp en mycket bättre lägesbild än vad många försöker föra fram. Ämnet är komplext - och behöver hanteras därefter.

Nu är jag kanske partisk eftersom Håkan i klippet är en gammal vän som jag inte hört av på några år.
Hur hittade du till den här genomgången?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Väldigt bra klipp som tar upp en mycket bättre lägesbild än vad många försöker föra fram. Ämnet är komplext - och behöver hanteras därefter.

Nu är jag kanske partisk eftersom Håkan i klippet är en gammal vän som jag inte hört av på några år.
Hur hittade du till den här genomgången?

Det är ju fakta han för fram, väldigt sakligt. Det förändras ju inte av att man känner honom Åsikterna om vad man kan göra åt det är en annan fråga och kommer först på slutet - och där kan ju meningarna gå isär. Men innan man uttrycker en åsikt om hur problemet ska lösas så måste man först förstå hur elsystemet fungerar.

Jag är i branschen och fick en länk till klippet i genom mina kontakter där.

Det är som du säger och som kommer fram i genomgången väldigt komplext. Tror att det är många som t.ex. inte förstår att om det blir elbrist på riktigt så finns det bara en utväg - att koppla bort förbrukare. Det är inte så att vissa kommer att få lite mindre el i uttagen utan det kommer att bli strömlöst.