Secret Lab Titan Evo XL (gamingstol!)

Permalänk
Inaktiv

Secret Lab Titan Evo XL (gamingstol!)

Beställde den här tidigare i somras, och fick leverans (i en fullkomligt gigantisk och lika fullkomligt astung box - över 40 kilo!) i mitten på augusti. Har ägnat tiden sedan dess åt att sitta i den och känna efter hur den är, och betyget är överlag riktigt bra faktiskt.

Secret Lab Titan Evo XL 2022, Classic/Neo Hybrid Leatherette

Det är svårt att beskriva exakt hur stolligt stor lådan den kommer i är, och hur väl inpackad den här stolen är - fraktkartongen är till exempel i TRE lager wellpapp och väldigt tung och styv och tålig, med massor med skumplast som bäddar in alla komponenter och dämpar risken för skador. Min stol anlände till synes helt felfri kan tilläggas.

Titan Evo XL får väl anses halvdyr, typ. Dvs, den kostar mer än dussinstolar, inklusive mycket (kanske det mesta) man kan köpa från IKEA och sådana ställen, men mindre - och ofta betydligt mindre - än vad man får ge för en hel del "riktiga" kontorsstolar från tillverkare som RH, Kinnarps eller kanske då specifikt, Herman Miller. Min stol kostade lite drygt 5000 spänn, medans stolen den ersatte gick på över 12000 för en sju år sedan eller så, vilket var ett fett felköp - rutten design rakt igenom som inte tålde att användas hårt, eller iallafall inte av en lite tyngre person som mig. Den såg fin, modern och rejäl ut när den var ny, men visade sig vara konstruerad och byggd endast för magra hipsters, typ...

Titan Evo XL å andra sidan är specad för användare upp till 180 kilo (!) - vilket är avsevärt mer än vad jag väger tursamt nog, så jag hoppas den ska hålla ett tag för min vikt! Största nackdelen är väl att man delvis får montera ihop stolen själv - förvisso inte världens svåraste uppdrag kanske, men för den med tummen mitt i handen (typ, mig!) och de som inte är så starka så kan det bli lite joxigt, särskilt med ryggstödet som kunde varit enklare att få på plats. Secret Lab förbättrade ryggstödsmonteringen för något år sedan eller två typ genom att sätta dit en fasthållare på ENA sidan av ryggstödsmekanismen - varför de rökte på så mycket att de inte gjorde likadant även på ANDRA sidan också kommer jag aldrig att begripa, men det gör monteringen onödigt meckig, särskilt när komponenterna är såpass stora och tunga som de är. Detta är det enda jobbiga momentet, resten är tämligen enkelt, och så lär man väl bara montera stolen en enda gång så det är inte så farligt på hela taget.

En grej de kunde tänkt på är att vippmekanismen kan monteras åt fel håll - skruvhålen både på fram och baksidan sitter på samma avstånd. Förvisso följer det med en gigantisk anvisning (vilken jag av misstag satte åt sidan då anvisningen var tryckt på baksidan av den tjocka kartongskivan), men ändå. Murphy har ju lärt oss att allting som kan monteras bakvänt kommer att göras så - hade varit en enkel grej att undanröja bara genom att se till att skruvhålen inte matchar framtill och baktill... (Och att märka ut att anvisningarna är på baksidan av det som såg ut att vara ännu ett skyddslager i den extremt välpaketerade fraktlådan!)

Ordentligt stora jäkla stålbultar med rejäla insexskallar medföljer, med vilka man fäster både ryggstödet och den feta vippmekanismen förresten. De har både vanliga brickor och en fjädrande låsbricka för att hålla bulten på plats, känns tryggt! Skönt också att armstöden kommer helt förmonterade, man bara placerar dit de magnetiska armstödskuddarna och så är det klart. Så man slipper gre med det också, såvida man inte vill justera bredden på armstödsstolparna förvisso; de kommer förmonterade med maximalt avstånd. Jag lät dem sitta där även om jag inte är så enormt bredaxlad, då det är rätt skönt med ett större avstånd; ingen risk att låren någonsin ens nuddar stolparna till armstöden då, och armstödskuddarna kan ju skjutas inåt med "4D"-justeringsfunktionen istället (de kan tydligen justeras i alla rumsdimensioner, samt även i tid, tydligen. lolll!)

Väldigt mycket av konstruktionen i den här stolen är i stål vilket känns gediget, även armstöden är väldigt gedigna och byggda med mycket metall, bättre byggda än någon av märkesstolarna jag tittat på, inklusive min förra 12kkr fail-stol och jättedyringen Herman Miller Aeron, vilken har riktigt skramliga och sladdriga armstöd tyvärr! Det är lite spel i kuddarna specifikt även hos Titan Evo, men det är inte alls i samma dimension som många andra stolar, och nästan hela konstruktionen är som sagt i metall. Justeringsfunktionerna för armstöden har dessutom rejäla mekaniska spärrar för alla justeringar och inte bara friktion som håller allt i position som i de flesta andra stolar (vilket då leder till slapphet i längden.)

Så det är tjock, och MYCKET metall som gäller! Den här stolen väger fan SATAN alltså! Typ 35 kilo, och den är jävligt stor också i XL-utförande! Att försöka kånka den ensam är ingen bra idé, man kommer få diskbråck efter 5 meter typ. Bäst att vara två om den måste bäras någonstans.

Allt på XL-storleken är gigantiskt; sittkorset i botten på stolen är helgjuten aluminium och fan det största jag sett på någon stol någonsin. Ingen chans att stolen tippar bakåt när man vippar sitsen och lutar ryggstödet maximalt bakåt. Hjulen är grymma; de rullar lätt som en plätt vilket e gôtt, men utan att stolen glider likt ett bowlingklot för egen massa tvärsöver hela rummet, typ. Vidare så är gasfjädern solid och mycket lättglidande, stolen roterar med bara en nuddning, även om man lutar sig bakåt i den vilket är schysst.

Om man ska gnälla på något mer än monteringen så är det väl att vissa aspekter i konstruktionen är lite oslipade, de mekaniska funktionerna känns förvisso rejäla men primitiva, det skronkar och klonkar i mekanismerna när man vippar stolen och ryggstödet, och fjädern som reser upp ryggstödet igen kunde dessutom varit lite starkare. Undersidan på armstöden har också lite vassa kanter här och där till exempel och det var lite överskott på smörjfett jag fick torka bort därifrån också, samt att hela stolen är kanske litet knarrig; eller mitt ex är det iallafall. Det låter från gångjärnen för ryggstödet och justeringsmekanismen till detsamma, från svankstödsmekanismen, och ibland från fusklädret när det vidrör stolens ryggstödsmekanism. Secret Lab skickade ut ett epost efter jag köpt stolen om detta knarrande - det är väl lite barnsjukdomar i stolens inledande produktion. Jag bryr mig dock inte så mycket - jag vill inte behöva skicka iväg den och sedan montera en ny för något som är så kosmetiskt.

Vill framför allt inte ha tillbaks den fantastiska doften av nyproducerade syntetmaterial heller. Min Evo luktade ganska skarpt i flera veckor efter montering, så det var lite sådär halvjobbigt, typ... Men nu är det helt OK.

Komfort:
Justeringsmöjligheterna är höjd (gasfjäder), vippfunktion (knägunga, med ställbart fjädermotstånd), ryggstödsvinkel, svankstödsdjup, svankstödshöjd, avstånd mellan armstöd, samt justering i höjd, bredd och djup på armstödskuddarna. Och så relativt fri placering av den magnetiska huvudkudden ovanpå det. Justering av djup på sitsen finns ej, sitsen är typ gigantiskt djup jämfört med i princip allt annat än en fåtölj så det behövs inte, såvida man inte är en kort person då förstås, men då ska man ju inte köpa XL-stolen heller...

Jättebra svankstöd för övrigt! Man kan som sagt justera djupet på stödet, samt också höjden i 2022-modellen. Enkelt och lätt att justera så det känns bra med rattar på sidorna om ryggen, men som sagt, det knarrar en del från "ryggraden" i plast som är inbyggd i stolen.

Nackkudden är helt vidrigt skön för övrigt! Helt underbart mjuk och skön, och len som en sommarvind mot kinden, den är ensamt värd hela prislappen! Man kan ta assköna tupplurar i den här stolen. Sitsens kallskum är även det riktigt bekvämt; jag hörde i vissa recensioner på youtube med mera att Secret Labs' stolar var åt det litet hårdare hållet och var därför orolig, men det ska man inte vara tycker då jag iallafall. Sitsen är riktigt bekväm faktiskt, den ger bra stöd utan att ge träsmak. De sluttande sidorna på sitsen är dessutom inte särskilt branta, och klämmer därför inte mot ens lår vilket en del andra gamingstolar kan göra. Å andra sidan är specifikt XL-stolens sits så enormt bred att man får manspreada ganska bra för att ens vidröra sidorna!

Ryggstödets vinklade sidokanter tar heller inte emot på mina överarmar; eventuellt om man är avsevärt längre än mina 181cm så kanske de vinklade sidorna tar emot, men för mig är detta noll problem. Att luta sig åt sidan eller sitta lite på snedden i stolen är inte heller något problematiskt då ryggstödet är så jäkla brett, sidokanterna är inte ivägen då heller.

Så sittmässigt är Titan Evo XL riktigt skön (dubbelplus bra!) Fusklädret är förvisso lite svettigare än tyg, men å andra sidan i princip immunt mot fläckar så jag är inte ledsen att jag valde som jag valde. Vem kunde tro att något så harmlöst som havregrynsgröt skulle ge permanenta märken på ulltyg?! Fan inte jag iallafall!

Efter mer än en månads bruk:
Komfort: 8,5/10
Kvalitet: 8/10
Värde för pengarna: 8/10
(Kan ju ändras med tiden - svårt att veta i förväg.)