Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av toobypls:

Hade förbokat på Retrospelbutiken och fick meddelande från DHL att det har dykt upp hos ombud imorrse. Dock så hade det levererats till fel ombud som ligger 30min bilresa bort (närmsta ombud till mig är 5 min promenad)... Lagom störande.

Surt. Jag avbeställde min avvaktar har grymt stor backlog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Metroid Dread släpptes ju idag. Är det nån som ska köpa?

Jag är ganska sugen på att spela ett nytt Metroid, men det kommer bara hamna på hög om jag köper nu. Först ska jag ta mig igenom Skyward Sword och Nier Replicant 1.22.. innan jag köper något nytt tänkte jag. Så nästa år kanske

Permalänk
Medlem

Klart sugen på Metroid, men som många andra så är backloggen redan väldigt stor. Just nu betar jag av ps4/5 spel när jag har lite tid över. Men förr eller senare så blir det köp.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Köpte Special Edition, har hunnit köra lite grann på Switch OLED, än så länge tycker jag det är riktigt nice, flyter på som smör och bra med cut scenes etc. Har tittat på gameplay för typ alla Metroid spel innan, samt dragit igenom Zero Mission, Super Metroid och halvvägs genom Samus Returns.

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Har förbokat spelbutiken.se men just nu verkar leveransen fastnat mellan lagerstället och Bring.. tror att inte kommer komma fram innan måndag-tisdag

Permalänk
Medlem

Fasen vad najs med GTA på Nintendo Switch! GTA III, GTA Vice City och GTA San Andreas remastered i Unreal Engine 4. Inga bilder om hur det kommer se ut har kommit men skulle gissa att det är ganska likt originalen med flera förbättringar med UI osv.

https://www.rockstargames.com/newswire/article/3933o7ko43o839...

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om roligt co-op som även är cross-platform med pc. Tänker främst fps.

Permalänk
Medlem

Tips på något bra grepp till orginal switchen? Får handkramp och så här efter 4.5 år kan det var värt att göra något åt det 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Tips på något bra grepp till orginal switchen? Får handkramp och så här efter 4.5 år kan det var värt att göra något åt det 😅

Hört bra om både ZenGrip Pro och Hori split pad, men har tyvärr inte testat de själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Fasen vad najs med GTA på Nintendo Switch! GTA III, GTA Vice City och GTA San Andreas remastered i Unreal Engine 4. Inga bilder om hur det kommer se ut har kommit men skulle gissa att det är ganska likt originalen med flera förbättringar med UI osv.

https://i.imgur.com/zXmZ3VS.png

https://www.rockstargames.com/newswire/article/3933o7ko43o839...

Oj det här missade jag helt! Läste bara att det skulle komma till rockstar launcher så tänkte skippa det helt, men dyker det upp på switchen så kommer jag nog köpa det där Minns hur trist jag tyckte det var att gta 3 till san andreas aldrig dök upp till gcn!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av gulejan:

Skrivet av asarum:

Hört bra om både ZenGrip Pro och Hori split pad, men har tyvärr inte testat de själv

Jag har ZenGrip Pro och den fungerar bra, får inte kramp i fingrarna längre när man spelar handhållet..

Permalänk
Medlem

Undvik Nintendos officiella skärmskydd + väska (enligt mig)

Lite varning för Nintendos officiella Switch OLED skärmskydd som följer med väskan. Uruselt enligt mig.
Förvaringsväska och skärmskydd till Nintendo Switch OLED
Nintendo SWITCH Carrying Case & Screen Protector (OLED) Art.nr: 1020441

Följer bara med ett skärmskydd till OLED och det är svårt att få på plats.
När det väl kommer på plats fick jag ett mitt över skärmen ett streck efter den linje där de två plastskydden mötte varandra som är väldigt svårt att få bort. Vill ju inte trycka för hårt på OLED-skärmen...
Så det fick jag tyvärr slänga.
Undvik skärmskyddet och kör antingen enbart på det som redan ska finnas fastsatt på OLD-skärmen (ta inte bort det!) eller köp ett tredjeparts som är bättre.

Gällande väskan så får Switch OLED precis plats i den.
Jag vågar inte ha något mer än kanske spelkassetter i.
Sladd får plats men jag skulle inte rekommendera det då den kan skada Switchen. Det är ingen hård väska utan ganska mjuk så den kommer inte ge något större skydd. Om du har otur kan något hårt eller knöligt i din packning skapa tryck genom väskan som i värsta fall skadar skärmen.
Jag kommer troligen leta efter en bättre väska, för den här var en besvikelse.

Några rekommendationer?

Permalänk
Skrivet av Benedict:

Lite varning för Nintendos officiella Switch OLED skärmskydd som följer med väskan. Uruselt enligt mig.
Förvaringsväska och skärmskydd till Nintendo Switch OLED
Nintendo SWITCH Carrying Case & Screen Protector (OLED) Art.nr: 1020441

Följer bara med ett skärmskydd till OLED och det är svårt att få på plats.
När det väl kommer på plats fick jag ett mitt över skärmen ett streck efter den linje där de två plastskydden mötte varandra som är väldigt svårt att få bort. Vill ju inte trycka för hårt på OLED-skärmen...
Så det fick jag tyvärr slänga.
Undvik skärmskyddet och kör antingen enbart på det som redan ska finnas fastsatt på OLD-skärmen (ta inte bort det!) eller köp ett tredjeparts som är bättre.

Gällande väskan så får Switch OLED precis plats i den.
Jag vågar inte ha något mer än kanske spelkassetter i.
Sladd får plats men jag skulle inte rekommendera det då den kan skada Switchen. Det är ingen hård väska utan ganska mjuk så den kommer inte ge något större skydd. Om du har otur kan något hårt eller knöligt i din packning skapa tryck genom väskan som i värsta fall skadar skärmen.
Jag kommer troligen leta efter en bättre väska, för den här var en besvikelse.

Några rekommendationer?

Jag köpte samma väska som du men har annan erfarenhet. Skärmskyddet gick väldigt lätt att få på plats utan luftbubblor eller sträck. Är än så länge mkt nöjd.

Väskan uppfattar jag är avsedd för enbart switch + spelkassetter. Sladd får plats men får vikas noga. Det är en mjuk väska så tål ju inte hur mkt våld som helst.

Kanske du fått defekt skärmskydd?

För övrigt tycker jag att Oled modellen är som switch skulle varit från början. Metroid dredd ser väligt bra ut på oled modellen 😀

Permalänk
Medlem

Finns det någon kvalitets joycon med kryss överst. Spelar en del nes/snes spel och gillar inte att göra det med joysticken

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Finns det någon kvalitets joycon med kryss överst. Spelar en del nes/snes spel och gillar inte att göra det med joysticken

Inte säker på vad du menade med joycon i det här läget, men Nintendo har ju släppt både NES- och SNES-kontroller. Varit sugen på en SNES-kontroller själv, NES känns lite överflödigt då SNES-paden duger gott till både och. Ska vara bra kvalité vad jag förstått.

Annars är ju 8Bitdo SN30 Pro väldigt populär för retrospel och kanske lite mer användbar.

Edit: inser nu att kravet på joycon var för att kunna spela handhållet, då är inte mina råd så användbara.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Hori har två varianter, en vänster joycon med d-pad som endast fungerar då den är på switchen. Dvs inte trådlöst.
Sedan finns där även deras Split-pad, som är mer ergonomisk, tänk dig en pro-controller som är splittad i mitten och fästs likt joycons.

Dock har D-paden samma position som vanliga joycons..

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Hade förbokat på Retrospelbutiken och fick meddelande från DHL att det har dykt upp hos ombud imorrse. Dock så hade det levererats till fel ombud som ligger 30min bilresa bort (närmsta ombud till mig är 5 min promenad)... Lagom störande.

Skrivet av Starknight:

Har förbokat spelbutiken.se men just nu verkar leveransen fastnat mellan lagerstället och Bring.. tror att inte kommer komma fram innan måndag-tisdag

Har ni hunnit få era spel från Spelbutiken? Vilken region var det? Retrospelbutiken hade billigaste priset men blev lite tveksam eftersom det inte stod region och vet att de ofta gråimporterar. Har ingen lust att få något USK-märke på spelet eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Har ni hunnit få era spel från Spelbutiken? Vilken region var det? Retrospelbutiken hade billigaste priset men blev lite tveksam eftersom det inte stod region och vet att de ofta gråimporterar. Har ingen lust att få något USK-märke på spelet eller liknande

Oj, har ingen aning, kan kika och meddela när jag kommer hem från jobbet. Generellt inte insatt i detta, vad innebär USK-märke och varför vill man inte ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

När jag fick en mosad (dåligt paketerat) special edition av TLOU på ryska därifrån så slutade jag beställa av dom haha. Skickade tillbaks den och köpte på annat ställe då.

Permalänk
Medlem

Spelat typ 3h av Metroid Dread och än så länge gillar jag det mycket faktiskt. Jag köpte det för att spela bärbart (har stor backlog på saker att spela på TVn) och det är lite jobbigt att sikta med dom små kassa spakarna på joycon tyvärr. Jag har en Pro kontroll men vill som sagt inte spela det på TVn, vet att det finns 3e parts pro kontrollers för bärbart men dom saknar ju gyro och rumble + att det blir en till grej att köpa så jag är lite tveksam till det. Får försöka klara mig med joycons ändå tror jag hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Spelat typ 3h av Metroid Dread och än så länge gillar jag det mycket faktiskt. Jag köpte det för att spela bärbart (har stor backlog på saker att spela på TVn) och det är lite jobbigt att sikta med dom små kassa spakarna på joycon tyvärr. Jag har en Pro kontroll men vill som sagt inte spela det på TVn, vet att det finns 3e parts pro kontrollers för bärbart men dom saknar ju gyro och rumble + att det blir en till grej att köpa så jag är lite tveksam till det. Får försöka klara mig med joycons ändå tror jag hmm..

Hori split pad är grymma att köra handhållet med. Jag ångrade mig inte, saknar rumble for sure men det är värt det. Gyro är inte något jag använt handhållet.

Joycons går ju att modifiera med några tillbehör, kan inte namnet på grejerna dock.

Kan inte fatta att Nintendo inte kapitaliserat mer på utbytbara joycons och formfigurer. Hori har ju licens att köra egna varainter.... men ändå. Antar att grejen med drifting skulle bli mer uppmärksammad

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Oj, har ingen aning, kan kika och meddela när jag kommer hem från jobbet. Generellt inte insatt i detta, vad innebär USK-märke och varför vill man inte ha det?

USK är en tysk åldersmärkning av spel som ofta täcker en stor del av omslagen samt nära nog hela spelkassetten.

Kan tillägga att mina Super Mario Bros Game & Watch från Japan är fria från sånt här trams

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag beställde från retrospelsbutiken och fick en UKV utgåva, grön triangel. Dvs standard engelskutgåva, inga konstigheter.

Skrivet av toobypls:

USK är tyska varianten och märket är typ 3x så stort som pegi-märkningen. Det är ganska fult och jag vill heller inte ha USK-märkta spel i min samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Nej, den ville inte komma igång. Provade ett par gånger att hålla knappen intryckt 15-20 sekunder. Men det enda som hände var att den inte gav något ljud ifrån sig om man tryckte på någon annan knapp efteråt.
Tryckte jag snabbt på strömknappen och väntade ett par sekunder så kunde man få den att låta igen om man t.ex. tryckte på kameraknappen. Men skärmen förblev svart.
Skapade ett ärende hos Komplett som jag köpt den av och senast jag hörde någon så skickade de den vidare till Bergsala så jag får väl ett fint kostnadsförslag snart.

För att följa upp så fick jag inget kostnadsförslag utan Bergsala bytte ut den.

Permalänk
Medlem

Super Mario 3D World + Bowser's Fury
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08HJTLBWR?psc=1&smid=ANU9KP01A...
366 riksdaler, Amazon prime

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffo792000:

Super Mario 3D World + Bowser's Fury
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08HJTLBWR?psc=1&smid=ANU9KP01A...
366 riksdaler, Amazon prime

Även Pikmin 3 är ganska billigt.
Observera att det är troligen tyska utgåvor med stor USK-logga och tysk text på baksidan.

Permalänk
Konsolgrävare

Börjar om 4 minuter!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Börjar om 4 minuter!

Tack! Undrade vad det blir i svensk tid men så kommer jag hem från affären och ser detta. Perfekt!

Permalänk
Medlem

Nästa update, version 2.0, blir den sista som är gratis och lanseras 5:e november i år. Den gör att du kommer kunna besöka Café Roost (där du även kommer kunna bjuda in karaktärer genom Amiibo-kort som släpps samma dag), åka på utflykt med båt med Kapp'n. Du kommer både kunna odla ingredienser och lära dig recept för att tillaga dem till rätter.

Samma dag (med förhandsbokningar fr.o.m. 29:e Oktober) släpps också expansionen Happy Home Paradise - dock inte gratis utan som paid DLC. Priset? $24.99 - eller "kostnadsfritt" om du införskaffar Nintendo Switch Online + Expansion Pack (som blir tillgängligt 25:e Oktober).

Då kommer du, förutom att få tillgång till expansionen, även kunna spela Nintendo 64 och Sega Genesis över tjänsten. Båda konsolerna kommer låta dig spara när du vill - Genesis kommer t.o.m. ha rewind-funktion lite som i Forza Horizon 4 där misstag kan göras men spolas tillbaka i tiden för att sedan undvika dem. Flerspelarkampanjer kommer kunna spelas såväl lokalt (N64) som online (N64+Genesis). Priserna visas för expansion pack bara årsvis, vilket landar på $49.99 för enskilt konto (mot "vanliga" Online för $19.99) och för familjekonto (med upp till 8 användare) landar det på $79.99 mot "vanliga" $34.99. Så rätt saftigt!

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var man kan beställa Nintendo 64kontroll till sverige? Finns t.ex här: https://store.nintendo.co.uk/en_gb/nintendo-64-controller-for...

Men enligt FAQ:n är det bara frakt inom Storbrittanien..?