Asus lanserar Geforce RTX 3070 Ti med blower-kylare

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Geforce RTX 3070 Ti med blower-kylare

Att AMD och Nvidia inte längre tror på blower-kylare som dumpar värmen ut ur chassit hindrar inte Asus, som utökar serien Turbo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

It blows?

En fläkt, höga RPM, jag har svårt att känna att det är nåt som jag saknar i mitt liv.

Permalänk
Hjälpsam

Sådana här nyheter, gör mig verkligen glad!
Jag har hittat ett svensk ord för kylaren, blåsutkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vill man gå snäppet smalare så finns ju RTX A4000.

Ja, jag vet att det är ett workstation kort och ja, det går att spela på det och ja, det är presterar sämre än RTX 3070 Ti.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Deras kylare på 1080ti Turbo var skräp. Lät illa och kylde inget vidare.
Är denna bra nog, vilket räcker, så varför inte.

Förhoppningsvis har dom lärt sig något på dom här åren.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hade turbo serien 2070 super och 2060 super, kan definitivt övervägas till 3070 om de faktiskt finns i lager.
Och oavsett vad folk tror, blower kylare är bäst!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Konceptet att ta relativt sval luft inne i datorlådan och efter att ha värmt upp den skicka ut den baktill är väldigt sunt i förhållande till att ha ett cirkulerande system där en stor del av luften passerar genom kylaren flera gånger.
Ställer man sedan inga direkta krav på att lösningen ska vara kompakt så kan den bli både väldigt effektiv och ha låg ljudnivå (men relativt dyr).

Permalänk
Medlem

Hade personligen gärna haft en större och maffigare blower kylare, konceptet är bra. hade dom kunnat lägga lite energi och pengar på att ta fram lite tystare fläktar till dom med, så hade nog fler gillat dessa.

Grabbens dator med 3060Ti med blower kylare, blåser ut 75c varm luft från grafikkortet, som annars hade cirkulerat runt i chassit.
Cpu lirar runt på 63c när han spelar, och luften som kommer ut ur chassit är inte i närheten lika varmt som grafikkortets.
Allt som allt så behöver ju inte chassifläktarna varva upp så mycket heller..

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Finns ju uppenbarligen en marknad så det är väl bra att det släpps.

Själv har jag frontmonterad AIO med insug i Push-pull-konfiguration så processorn är helt opåverkad av grafikkortsvärmen, därför föredrar jag öppen kylare. Men har man fultkylare och inte vill att processorn ska behöva bada torrbastu så är väl blower bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra kortet en aning tjockare och montera 2 st blower fläktar ( så den andra fläkten får plats över chippet etc.)?

Permalänk

blower-kylare är väl bästa man kan ha om man kör Sli?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

noctua X "nameofbrand" känns mer som framtiden. vanliga chassi fläktar på graffikorten så dom är bytbara dessutom. Dessa blowers borde förbjudas. har man värme problem i chassit monterar man väll bara lite vettiga chassi fläktar som dumpar värmen ut snabbt.

Permalänk
Hjälpsam

Turbo-serien har många gånger varit enda eller en av få alternativ för highend-kort med 2slots kylare vilket är väldigt trevligt i redigerings, rendering och neuralnetwork maskiner där man gärna vill klämma in 3-4st GPUer per ATXchassi med i övrigt konsumenthårdvara.

Inte så mycket för gemene gamer som kör ett singelkort, men det finns absolut en nisch för Turbo-serien.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag gillar blowerkylare. Så slipper man ha chassifläktar, som ändå bara dammar igen. (Ja, jag städar ur datorn en gång vart 5:e år, men likväl dammar de igen...).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

"Föredrar du blower-kylare på grafikkort?" Nej, men jag föredrar inte heller axialfläktar. Jag föredrar vattenkylning, och då spelar det ingen roll om kortet köps med radial- eller axialfläkt

Oavsett så är det trevligt att det finns alternativ

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Gott. Har ett 2080 Ti turbo på jobbet som fyller sitt syfte.

Hört rykten om att det är just pga att vissa arbetsplatser slutat köpa quadro som gjort att dessa inte dyker upp längre, för Nvidia någonstans satt ner foten och tyckt att tredjepart kan sluta göra workstation/rackchassi-vänliga varianter av konsumentkort.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Många kort följer Nvidias spår i alla ha en blow through design. Ingen verkar dock ta efter att ha bakre fläkten som en blower-kylare. Då får man fördelen med en blower som att varmluft cirkulerar mindre i chassit, men slipper den annars höga ljudnivån relativt andra lösningar

Rimligtvis så hjälper detta också mångas luftflöde generellt i chassin, som enbart har en en 120mm utblås bakom CPUn som standard, vilket ofta är lite vekt om man har lite mer törstig hårdvara

Permalänk
Medlem

Har inte kört Blower gpu sedan GTX 470.
Ska inte uttala mig om de blivit bättre med åren, men den gamla klassikern låter ju hemsk.

Jag ser fördelen med blower kylare i vissa scenarion, men även i dessa situtioner så fungerar 3e parts kylarlösningar väldigt bra då med. hade jättegärna sett och hört en blowerkylare av nyare produkt irl först innan jag överväger att köpa en tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag hatar grafikkort där man skärmat av kylningen och täcker kortet som i fallet ovan. Anledningen är att jag föredrar den mer öppna varianten av kort som finns eftersom jag monterat två fäktar, noctua i en PCI bracket som extra kylning för grafikkortet. Det gör att kortet som jag använder, som stoppar fläktarna vid låg belastning ändå får kylning plus att kortets fläktar endast behövs vid hög belastning. Därav har jag ökat marginalen innan kortet behöver dra igång sina egna fläktar. Funkar utmärkt och ger en dator som är mer tyst vid lätt eller normal användning.

Nu kan man ha vattenkylning men det är inget jag orkar pyssla med.

Permalänk
Medlem

Har ett GTX 1070 Turbo, det funkar bra. Skruvade upp fläktkurvan lite eftersom de verkade prioritera låg ljudnivå som standard (man hör knappt kortet ens under load) och nu är temperaturerna helt jämförbar med andra kort och ljudnivån fortfarande väldigt låg. Bonus är att om man är kall om fötterna kan man hålla dem bakom chassit så blir det varmt och gott.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag hatar grafikkort där man skärmat av kylningen och täcker kortet som i fallet ovan. Anledningen är att jag föredrar den mer öppna varianten av kort som finns eftersom jag monterat två fäktar, noctua i en PCI bracket som extra kylning för grafikkortet. Det gör att kortet som jag använder, som stoppar fläktarna vid låg belastning ändå får kylning plus att kortets fläktar endast behövs vid hög belastning. Därav har jag ökat marginalen innan kortet behöver dra igång sina egna fläktar. Funkar utmärkt och ger en dator som är mer tyst vid lätt eller normal användning.

Nu kan man ha vattenkylning men det är inget jag orkar pyssla med.

Har länge sökt efter en sådan lösning.
Hur har du köpt färdig ram till fläktarna?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Jag gillar blowerkylare. Så slipper man ha chassifläktar, som ändå bara dammar igen. (Ja, jag städar ur datorn en gång vart 5:e år, men likväl dammar de igen...).

/hulle.

Själv tänker jag mig att luft måste dras in i chassit oavsett om grafikkortet använder radialfläktar eller axialfläktar.
Alltså man kan ju skita i chassifläktar om man nu inte vill ha dem. Men dammet lär komma in i chassit vad man än väljer.
Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tänker jag mig att luft måste dras in i chassit oavsett om grafikkortet använder radialfläktar eller axialfläktar.
Alltså man kan ju skita i chassifläktar om man nu inte vill ha dem. Men dammet lär komma in i chassit vad man än väljer.
Eller?

Ja, har man en fläkt ut så blir det ju undertryck, då kommer luften och dammet in där det kan istället för att hamna i fläktfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag gillar blowerkylare. Så slipper man ha chassifläktar, som ändå bara dammar igen. (Ja, jag städar ur datorn en gång vart 5:e år, men likväl dammar de igen...).

/hulle.

Tänk vad enkelt med en fläkt med ett dammfilter som suger in luft i lådan. Aldrig mer damm i chassit och dammfiltret kan du ju rengöra precis när du känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Turbo-serien har många gånger varit enda eller en av få alternativ för highend-kort med 2slots kylare vilket är väldigt trevligt i redigerings, rendering och neuralnetwork maskiner där man gärna vill klämma in 3-4st GPUer per ATXchassi med i övrigt konsumenthårdvara.

Inte så mycket för gemene gamer som kör ett singelkort, men det finns absolut en nisch för Turbo-serien.

Precis. Ska man ha många grafikkort i samma låda så är det "blower"-kylare som gäller.
Finns ju en anledning till att Quadro-korten är av "blower"-typ. För att få ut värmen ur chassit och så att de inte värmer upp varandra för mycket. Quadro-korten har även strömkontakterna på kortsidan för att passa serverchassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tänk vad enkelt med en fläkt med ett dammfilter som suger in luft i lådan. Aldrig mer damm i chassit och dammfiltret kan du ju rengöra precis när du känner för det.

Om man ska vara ärlig så spelar det inte så stor roll. Rensa ur den lite med några års mellanrum? Jag har aldrig märkt någon skillnad. Men då använder jag ett stort ATX-chassi, utan några glasrutor och RGB och sånt... intryckt under skrivbordet där jag inte ser det och orkar inte skruva upp SSD-enheter utan bara slänger in dem i botten på chassiet.

Den verkar tuffa på...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ja, har man en fläkt ut så blir det ju undertryck, då kommer luften och dammet in där det kan istället för att hamna i fläktfilter.

Sant, men den mesta luften kommer nog ändå sugas in där hålen för chassifläktarna är eftersom det ger minst luftmotstånd (stora öppningar), oavsett om det sitter en chassifläkt där eller inte. Men en chassifläkt för insug på lågt varv tycker jag är att föredra, kombinerat med dammfilter som är lätt att rengöra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrsound:

Precis. Ska man ha många grafikkort i samma låda så är det "blower"-kylare som gäller.
Finns ju en anledning till att Quadro-korten är av "blower"-typ. För att få ut värmen ur chassit och så att de inte värmer upp varandra för mycket. Quadro-korten har även strömkontakterna på kortsidan för att passa serverchassin.

Även bra i en liten trång låda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men vad roligt, då kilar jag ner till Webhallen och köper ett sånt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@jorgen69, mmm. Jag köpte via ebay en enklare typ ram-liknande montering. Det är inte den bästa men det gjorde att jag kunde få plats med två stycken 120mm noctua fläktar som sitter mycket nära grafikkortets nuvarande fläktar. På de sättet får jag ett konstant flöde och konstant ljud istället för hemska fläktar som ändrar RPM hela tiden och väsnas. Det finns ju även för 80mm eller 92mm och då får man plats med tre stycken i rad, en monteringsram.

Det är inte dyrt att köpa däremot finns det flera lösningar där fläktarna följer med och redan är monterade, billigare så jämfört med noctuafläktar men om dessa låter mer eller duger lika bra som dyrare fläktar kan jag inte svara på eftersom jag inte test den varianten.

Numera spelar jag inte lika mycket så jag har inte samma behov av denna lösning längre. Men jag kan ju lika bra ha kvar den ändå eftersom det minskar oljud från grafikkortets fläktar som man inte kan påverkar annars för det går ju inte att byta ut eftersom det ofta är en custom lösning. Om man inte väljer att byta till vattenkylning kanske ? inte så bra koll på vattenkylning och hur det fungerar.