Permalänk
Inaktiv

Har stötvis tröskat mig igenom Agents of Shield i månader nu, tycker att de första säsongerna var bättre när de höll sig på Terra Firma, och hade mer utomhusscener. Känns som de bytte till så mycket studiofilmning som det varit genom hela säsong 5 och framåt som någon slags trist kostnadsbesparing.

Så en bit in i S6 tog jag paus, började kika på The Mandalorian istället. Tänkte vänta med den tills jag var klar med AoS, men kunde inte hålla mig. Man behöver variation känns det som.

Han som spelar Mandalorianen, vad han nu heter (jag kan inga namn längre inom TV-världen, jag tappade all koll efter 90-talets slut typ), hans röst inifrån hjälmen och buttra, korthuggna sätt att tala påminner mycket om en ung Clint Eastwood tycker jag. Blev precis klar med avsnitt nummer två nyss. Startade bra, måste jag säga.

Lite Lone Wolf and Cub-känsla över serien? Iallafall om Cub hade psioniska krafter, så... Vet inte riktigt vad man ska säga. lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Han som spelar Mandalorianen, vad han nu heter (jag kan inga namn längre inom TV-världen, jag tappade all koll efter 90-talets slut typ), hans röst inifrån hjälmen och buttra, korthuggna sätt att tala påminner mycket om en ung Clint Eastwood tycker jag. Blev precis klar med avsnitt nummer två nyss. Startade bra, måste jag säga.

Lite Lone Wolf and Cub-känsla över serien? Iallafall om Cub hade psioniska krafter, så... Vet inte riktigt vad man ska säga. lol

Härlig analys. Du slog huvudet på spiken. "Lone Wolf and Cub" och Clintans "For a Few Dollars More" är faktiskt inspirationer till serien.
Svenska Ludwig Göransson står för temamusiken.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Arkiv X finns ju på Star! Insåg inte det, så jag blev nästan litet (glatt!) chockad när serien dök upp bland förslagen. Nu behöver jag inte släpa fram min meckiga DVD-samling längre, plus att serien är ju i HD-utförande nu, pilotavsnittet såg mycket bra ut får man säga. Gamla suddiga DVD-bilden kan gå och slänga sig i väggen...

Bredformat dock! Så de har väl beskurit original 4:3-bilden för att fylla moderna TV-apparater; litet besvikande om så skulle vara fallet.

X-Files finns på Viaplay också. Håller på med säsong 11 nu men det är ju dom första nio säsongerna som är bäst.

"Director of Photography John Bartley who started on the second episode of season one: "We shot The X-Files in Super 35 format and framed for 4:3. We protected for 16:9, because we knew it was coming."

Så det är inte beskuret.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Har stötvis tröskat mig igenom Agents of Shield i månader nu, tycker att de första säsongerna var bättre när de höll sig på Terra Firma, och hade mer utomhusscener. Känns som de bytte till så mycket studiofilmning som det varit genom hela säsong 5 och framåt som någon slags trist kostnadsbesparing.

Så en bit in i S6 tog jag paus, började kika på The Mandalorian istället. Tänkte vänta med den tills jag var klar med AoS, men kunde inte hålla mig. Man behöver variation känns det som.

Håller med dig om mycket där. AoS var riktigt bra, men slutade kolla för att det ballade ur lite, men ska nog kolla om den någon gång igen.

The Mandalorian är riktigt bra. Jag var så säker i många avsnitt att det var samma person som spelar huvudrollen i Person of Interest. Precis samma röst och sätt att prata. PoI är förövrigt är riktigt bra lite okänt serie!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mono:

X-Files finns på Viaplay också. Håller på med säsong 11 nu men det är ju dom första nio säsongerna som är bäst.

"Director of Photography John Bartley who started on the second episode of season one: "We shot The X-Files in Super 35 format and framed for 4:3. We protected for 16:9, because we knew it was coming."

Så det är inte beskuret.

Menar inte det där citatet just att det är beskuret? Men att de var medvetna om att det skulle bli det så att de höll allt viktigt inom 16:9-fönstret liksom. Det är ju vad "shoot and protect" innebär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Menar inte det där citatet just att det är beskuret? Men att de var medvetna om att det skulle bli det så att de höll allt viktigt inom 16:9-fönstret liksom. Det är ju vad "shoot and protect" innebär.

Visst går det att tolka åt bägge hållen, men 4:3 versionen använde inte hela negativet, så i 16:9 utgåvan så är det ”ny information” på sidorna, det är inte en beskärning från den gamla 4:3 bilden, utan en ny inskanning. Dock så innehåller serien klipp som inte är i s35 format, och vfx-klipp som inte trivs lika bra i det nya formatet, samt att man fått offra en aning i höjd mot 4:3 versionen.

Edit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Visst går det att tolka åt bägge hållen, men 4:3 versionen använde inte hela negativet, så i 16:9 utgåvan så är det ”ny information” på sidorna, det är inte en beskuren från den gaml 4:3 bilden, utan en ny inskanning. Dock så innehåller serien klipp som inte är i s35 format, och vfx-klipp som inte trivs lika bra i det nya formatet, samt att man fått offra en aning i höjd mot 4:3 versionen.

Jo det varierar säkert mellan olika produktioner. Det är rätt vanligt att man filmar i 4:3 och sen croppar ner det till 16:9 eller 21:9 eller vad för konstigt format man nu vill ha. Tittar man på en studiomonitor så är den ju 4:3 med en ruta (eller flera rutor) som indikerar andra mindre format.

När den nya säsongen kom av Arkiv X så började jag och tjejen kolla på de gamla, kom inte så långt för den var inte riktigt så bra som vi mindes den, men det var ju ganska ofta vissa klipp plötsligt blev väldigt lågupplösta.

Edit: Ditt exempel visar ju på något mellanting, båda bilderna är ju klippta jämfört med varandra, bara på olika ledder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo det varierar säkert mellan olika produktioner. Det är rätt vanligt att man filmar i 4:3 och sen croppar ner det till 16:9 eller 21:9 eller vad för konstigt format man nu vill ha. Tittar man på en studiomonitor så är den ju 4:3 med en ruta (eller flera rutor) som indikerar andra mindre format.

När den nya säsongen kom av Arkiv X så började jag och tjejen kolla på de gamla, kom inte så långt för den var inte riktigt så bra som vi mindes den, men det var ju ganska ofta vissa klipp plötsligt blev väldigt lågupplösta.

Edit: Ditt exempel visar ju på något mellanting, båda bilderna är ju klippta jämfört med varandra, bara på olika ledder.

Ja och därför jag skrev att den är beskuren något i höjdled i jämförelse mot 4:3 utgåvan och att inte hela s35 negativet användes när man gjorde 4:3 produktionen, för trots att ett s35 negativ är 1.33:1 så använde man sällan hela (aldrig?) när man producerade för tv.

Alltså såhär (röda boxen är dock 2.35:1, tänk dig en högre box så illustrera det fallet här)

Men när man pratar om 4:3 produktioner som blivit beskurna till 16:9 så pratar man ofta om att man helt enkelt bara tagit bort information i höjdled, så jag ville bara förtydliga att det inte är fallet här.

Det motsatta kunde ske på 4:3 utgåvor av widescreen produktioner när dom visades i ”Open matte”, och det var därför det dök ner så mycket mikrofoner osv i bild för i tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mono:

Så det är inte beskuret.

Det är främst specialeffekterna jag är fundersam om ifall de faktiskt producerades med 16:9 i åtanke, TV på 90-talet kunde filmas i bredbild - som till exempel Star Trek - men specialeffekter producerades generellt på video i 4:3-format eftersom det var billigare, och även så som serien faktiskt sändes på den tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är främst specialeffekterna jag är fundersam om ifall de faktiskt producerades med 16:9 i åtanke, TV på 90-talet kunde filmas i bredbild - som till exempel Star Trek - men specialeffekter producerades generellt på video i 4:3-format eftersom det var billigare, och även så som serien faktiskt sändes på den tiden...

Ja, du får väl se själv då. Jag hade inga anmärkningar på specialeffekterna.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Ja och därför jag skrev att den är beskuren något i höjdled i jämförelse mot 4:3 utgåvan och att inte hela s35 negativet användes när man gjorde 4:3 produktionen, för trots att ett s35 negativ är 1.33:1 så använde man sällan hela (aldrig?) när man producerade för tv.

Alltså såhär (röda boxen är dock 2.35:1, tänk dig en högre box så illustrera det fallet här)

https://www.widescreen.org/images/Super35_diagram.png

Men när man pratar om 4:3 produktioner som blivit beskurna till 16:9 så pratar man ofta om att man helt enkelt bara tagit bort information i höjdled, så jag ville bara förtydliga att det inte är fallet här.

Det motsatta kunde ske på 4:3 utgåvor av widescreen produktioner när dom visades i ”Open matte”, och det var därför det dök ner så mycket mikrofoner osv i bild för i tiden.

Jo precis det varierar. Tidigare förstörde de ju många filmer med pan & scan då de klippte ner ett brett format till 4:3 men ofta la till flera klipp för att kunna hålla saker centrerade och så. Då fick man ju leta efter "rätt" DVD utgåva för att få WS. Samtidigt var det en del regissörer som filmade långfilmer i 4:3 och croppade dem för bioreleasen men släppte dem i 4:3 på DVD med mer av bilden kvar.

Biofilmer var ju rätt fyrkantiga från början men i och med tevens intåg så började man göra bredare format för att särskilja sig från TV. Idag går det i viss mån i motsatt håll, allt fler biofilmer kommer i 4:3 när vi har slutat att ha sådana TV-apparater hemma, av samma anledning; att erbjuda något annat än vad man kan få hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Idag går det i viss mån i motsatt håll, allt fler biofilmer kommer i 4:3 när vi har slutat att ha sådana TV-apparater hemma, av samma anledning; att erbjuda något annat än vad man kan få hemma.

Vettefan om jag håller med om att det är allt fler, det har väl blivit vanligare och vanligare för imax att köra på 1.9:1 än 1.43:1 eftersom det är formatet för imax digital? Många sensorer för nya generationens 6-8k kameror har också en bredare sensor vid ”open gate” (1.5:1-2.1:1 ish), har svårt att se någon trend tillbaka till 4:3, tror snarare att man kan se t ex justice league som ett undantag, den är ju filmad på s35 och där blir det ju faktiskt 1.33:1/4:3 om man använder hela bilden.

Kan dock absolut bli vanligare med smalare format än 2.35:1-2.40:1 på bio igen. Får väl se hur industrin blir post-Corona också, om man nu vill ha ett smalare format, och om hemmasoffan blir allt mer den primära plattformen kanske till och med 16:9 blir populärt för film. Är ju inte allt för långt ifrån imax digital heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Vettefan om jag håller med om att det är allt fler, det har väl blivit vanligare och vanligare för imax att köra på 1.9:1 än 1.43:1 eftersom det är formatet för imax digital? Många sensorer för nya generationens 6-8k kameror har också en bredare sensor vid ”open gate” (1.5:1-2.1:1 ish), har svårt att se någon trend tillbaka till 4:3, tror snarare att man kan se t ex justice league som ett undantag, den är ju filmad på s35 och där blir det ju faktiskt 1.33:1/4:3 om man använder hela bilden.

Kan dock absolut bli vanligare med smalare format än 2.35:1 på bio igen. Får väl se hur industrin blir post-Corona också, om man nu vill ha ett smalare format, och om hemmasoffan blir allt mer den primära plattformen kanske till och med 16:9 blir populärt för film. Är ju inte allt för långt ifrån imax digital heller.

Överlag håller jag med dig.

Men bildformat som är mer kvadratiska än 16:9 används ju en del vid ju IMAX för att skapa mer vertikal action som är lite unikt, Nolan har väl använt det en del, senaste mission impossible filmen och flera andra.

Men jag tror inte det är en trend som kommer öka nämnvärt.

Jag tycker den här videon som pratar om bildformat genom att jämföra Jurassic Park med dom nya Jurassic World filmerna pratar om hur bildformat kan användas på olika sätt var ganska bra, även om jag har mina invändningar så tycker jag den ändå visar på flera bra exempel:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Idag går det i viss mån i motsatt håll, allt fler biofilmer kommer i 4:3 när vi har slutat att ha sådana TV-apparater hemma, av samma anledning; att erbjuda något annat än vad man kan få hemma.

Att jag inte har hört talas om någon sådan trend är kanske inte så konstigt då jag är typ världens tredje minst informerade person om filmvärlden, men om det skulle vara fallet att det är så så vore det ju värsta arty-farty navelskådnings-raseriet typ. Kan ärligt talat inte föreställa mig något mer idiotiskt urbota puckat än börja göra biofilm i 4:3 bara för att det är ett annorlunda format än en modern TV-skärm.

Det är ju inte DÄRFÖR jag går på bio för fan, utan för att få en mäktig upplevelse! Tokstolleri! Särskilt som det mänskliga ögat har ett bredare-än-högt synfält, att då med flit gå mot ett fyrkantigare format är helt onaturligt.

Skrivet av anon75480:

har svårt att se någon trend tillbaka till 4:3, tror snarare att man kan se t ex justice league som ett undantag, den är ju filmad på s35 och där blir det ju faktiskt 1.33:1/4:3 om man använder hela bilden.

Höll på att smälla av när jag såg att Snyder cut var i 4:3. Trodde ärligt talat det var ett dåligt aprilskämt, att det fanns en "riktig" version att se på istället. Stoppade filmen och gick tillbaks till huvudmenyn; så...näe. Blir väl så när filmregissörer tar sig själva på alltför stort allvar och börjar sniffa sina egna underkläder typ.

Citat:

om hemmasoffan blir allt mer den primära plattformen kanske till och med 16:9 blir populärt för film. Är ju inte allt för långt ifrån imax digital heller.

Marvels ur-Avengers var en så jäkla skön film att titta på hemma just för att den var i 16:9-format. Hela bilden används, inga svarta kanter. Asläckert. Man slår såklart på motion interpolation också, för extra visuell mumma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är ju inte DÄRFÖR jag går på bio för fan, utan för att få en mäktig upplevelse! Tokstolleri! Särskilt som det mänskliga ögat har ett bredare-än-högt synfält, att då med flit gå mot ett fyrkantigare format är helt onaturligt.

Poängen med mer kvadratiska format, när det kommer till blockbusters, handlar om att skapa en än mäktiga upplevelse.

Cinemascope, 2.35:1, och andra breda format kom ju till för att skapa episka vyer på bio.
Vidder som sträcker ut sig och fyller upp ens hela horisontella synfält.

Dom mer kvadratiska formaten som används på IMAX behåller den bredden i förhållande till din sittplats, men lägger till bild vertikal för att skapa en än mer omslutande upplevelse där det händer saker både på bredden och på höjden.

Men, grejen med det där är ju att det bara funkar på just bra IMAX-biografer, det funkar ju inte riktigt som tänkt ens på liemax som det vi har i Sverige och hemma på TV.

Men det är ju också lite det som är poängen, att skapa en mäktig upplevelse du inte kan få någon annanstans.

(Med allt detta sagt så är jag inte riktigt något fan, men har heller aldrig varit på riktig IMAX.)

Skrivet av anon132576:

Höll på att smälla av när jag såg att Snyder cut var i 4:3. Trodde ärligt talat det var ett dåligt aprilskämt, att det fanns en "riktig" version att se på istället. Stoppade filmen och gick tillbaks till huvudmenyn; så...näe. Blir väl så när filmregissörer tar sig själva på alltför stort allvar och börjar sniffa sina egna underkläder typ.

Snyder ville återskapa samma look som serietidningsrutorna har i sitt vanliga format.
Jag tycker ändå det funkade okej även om jag nog föredragit ett bredare format.
Men vissa scener blev väldigt snygga i formatet han valde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Kan dock absolut bli vanligare med smalare format än 2.35:1-2.40:1 på bio igen. Får väl se hur industrin blir post-Corona också, om man nu vill ha ett smalare format, och om hemmasoffan blir allt mer den primära plattformen kanske till och med 16:9 blir populärt för film. Är ju inte allt för långt ifrån imax digital heller.

Jo det finns ju olika trender som drar åt olika håll absolut, men för tio år sedan hade ingen ens tänkt tanken att släppa en biofilm i något i närheten av 4:3 om det inte verkligen var ett radikalt stilistiskt grepp (exempelvis), idag finns det flera stycken. Huruvida det är ett rent estetiskt val från regissören eller om det handlar om att stå ut i utbudet är svårt att avgöra förstås.

Skrivet av anon132576:

Att jag inte har hört talas om någon sådan trend är kanske inte så konstigt då jag är typ världens tredje minst informerade person om filmvärlden, men om det skulle vara fallet att det är så så vore det ju värsta arty-farty navelskådnings-raseriet typ. Kan ärligt talat inte föreställa mig något mer idiotiskt urbota puckat än börja göra biofilm i 4:3 bara för att det är ett annorlunda format än en modern TV-skärm.

Tja, det är ju ett stilistiskt val också förstås. Om regissören tycker att ett visst bildformat passar för en viss film så är det ju upp till den att använda det.

Citat:

Marvels ur-Avengers var en så jäkla skön film att titta på hemma just för att den var i 16:9-format. Hela bilden används, inga svarta kanter. Asläckert. Man slår såklart på motion interpolation också, för extra visuell mumma...

Interpolering? Nej nej.

Permalänk
Medlem

Stör man sig på ”sorgekanter”, har man för liten bildvisare 😝
Och interpolering och all annat bildförsämreri ska vara av! 🙈👀😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Poängen med mer kvadratiska format, när det kommer till blockbusters, handlar om att skapa en än mäktiga upplevelse.

Fast det funkar ju inte på i stort sett alla biografer i det här landet. Finns vaddå, två imax-dukar i hela Sverige eller? Så effekten blir ju den rakt motsatta.

Citat:

Snyder ville återskapa samma look som serietidningsrutorna har i sitt vanliga format.

Kanske han ville det, men han är isåfall korkad. Olika media har olika förutsättningar, man ska använda dem till sin fördel, inte försöka skohorna ner ett media till att efterapa ett annat. Marvel har ju skött det bra med sina filmer där seriehjältar tillåtits bli cinematiska istället. Peter Jackson förstod att om Ringen-filmer som gjordes som böckerna är skrivna där huvudpersonerna håller jättelånga superseriösa tal med ålderdomligt sirligt språk, och reciterar dikt och poesi och sjunger sånger både på dvärgiska och flertalet varianter av alviska med mera - så hade varje film blivit 11 timmar lång typ och världens värsta, sämsta sömnpiller, även för de riktiga Tolkienjuckare som man isåfall försökte vända sig till.

En och annan ikonisk serieruta snyggt återskapad i Watchmen-filmen var ju coolt (och som nörd och serieälskare kände man sig stolt när man kände igen scenen från den ursprungliga grafiska romanen), men att göra en hel långfilm i samma anda är fanimig maximal pretto alltså. Som när jag försökte titta på Sergio Leones Once Upon a Time in The West, med alla sina suuuuuperlånga scener där absolut ingenting händer, ingen säger en enda jävla replik förrän typ 20 minuter in i filmen, och jag inte ens började förstå vad den handlade om förrän mer än halva filmen gått.

Man tar det som blivit ens kännetecken och smetar på mer och mer och mer av det, som att det gör slutprodukten bättre. Gräddkola med en liten nypa salt i kan vara gôtt som fan, men om det är mer salt än kola har det för länge länge länge slutat smaka bra...

I och för sig gillade jag Snyder Cut rätt så bra - det var en fet välproducerad actionfilm - men 4:3-fotografiet, det bästa jag kan säga om det är att när filmen började rulla på så hände det att jag inte tänkte på det alls, vare sig i positiv eller negativ riktning.

Skrivet av Swennis:

Stör man sig på ”sorgekanter”, har man för liten bildvisare 😝
Och interpolering och all annat bildförsämreri ska vara av! 🙈👀😁

40 tum är vad jag har nu, och finansiellt är 55 tum det mesta jag kan sträcka mig till. Och mjukt och fint ska det va, du kan sitta och låta ögonen dina hacka sönder av ryckig 24fps om du vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

40 tum är vad jag har nu, och finansiellt är 55 tum det mesta jag kan sträcka mig till. Och mjukt och fint ska det va, du kan sitta och låta ögonen dina hacka sönder av ryckig 24fps om du vill...

Oj, ja det va litet… 👀 vi har 65” oled för tv tittande och till dramaserier dramafilmer etc
Och 100” på 4k projektorn för actionfilmer/serier, konserter, vissa sportevenemang, sitter 3m ifrån… störs aldrig på ”sorgekanter” , tyckte justice leauge va väldigt vackert, snyggt filmat på stor bild
Och all interpolation och annan skit ska vara av, blir inte alls ryckigt vid 23.976/24hz, men väldigt rätt om bildvisaren är bra
Du kanke kör 60hz mot TVn? Eller är den bara dålig på att hantera 23,976hz...
Såpoperaeffekt är ju sjuuikt störande när sånt är på, målas upp frames som inte finns typ 👀
Annars blir man uppläxad av Tom Cruise 👀😂
Men rätt har han 😝😄
https://youtu.be/1J0Dan0WaZk

Ontopic: En sak jag tycker/märkt… är inte bilden lite mörkare på d+ än andra appar när man använder apple TV? Eller kanske bara inbillning… inte sett så mycket material än, har den mest för ungarnas skull
Eller ja… ungar… dottern är 18 👀😄
Men hon kollar en hel del från ”star”.
Och vi ska se wandavision och den den där andra nya marvelserien snart, hoppas dom är bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Fast det funkar ju inte på i stort sett alla biografer i det här landet. Finns vaddå, två imax-dukar i hela Sverige eller? Så effekten blir ju den rakt motsatta.

Håller absolut med om detta, smalare bild innebär i princip alltid mindre bild så det handlar inte om att ge en "större upplevelse" på något sätt. Imax är ju trevligt men de har ju urvattnat tekniken en del för att få ner kostnaden så kvaliteten på exempelvis de som finns i Sverige är bra mycket sämre än tidigare analoga Imax-biografer.

Citat:

Kanske han ville det, men han är isåfall korkad. Olika media har olika förutsättningar, man ska använda dem till sin fördel, inte försöka skohorna ner ett media till att efterapa ett annat. Marvel har ju skött det bra med sina filmer där seriehjältar tillåtits bli cinematiska istället. Peter Jackson förstod att om Ringen-filmer som gjordes som böckerna är skrivna där huvudpersonerna håller jättelånga superseriösa tal med ålderdomligt sirligt språk, och reciterar dikt och poesi och sjunger sånger både på dvärgiska och flertalet varianter av alviska med mera - så hade varje film blivit 11 timmar lång typ och världens värsta, sämsta sömnpiller, även för de riktiga Tolkienjuckare som man isåfall försökte vända sig till.

En och annan ikonisk serieruta snyggt återskapad i Watchmen-filmen var ju coolt (och som nörd och serieälskare kände man sig stolt när man kände igen scenen från den ursprungliga grafiska romanen), men att göra en hel långfilm i samma anda är fanimig maximal pretto alltså. Som när jag försökte titta på Sergio Leones Once Upon a Time in The West, med alla sina suuuuuperlånga scener där absolut ingenting händer, ingen säger en enda jävla replik förrän typ 20 minuter in i filmen, och jag inte ens började förstå vad den handlade om förrän mer än halva filmen gått.

Man tar det som blivit ens kännetecken och smetar på mer och mer och mer av det, som att det gör slutprodukten bättre. Gräddkola med en liten nypa salt i kan vara gôtt som fan, men om det är mer salt än kola har det för länge länge länge slutat smaka bra...

I och för sig gillade jag Snyder Cut rätt så bra - det var en fet välproducerad actionfilm - men 4:3-fotografiet, det bästa jag kan säga om det är att när filmen började rulla på så hände det att jag inte tänkte på det alls, vare sig i positiv eller negativ riktning.

Man kan ju välja att följa visionen från de som skapade innehållet eller försöka anpassa det efter sin smak (eller gnälla för att det inte följer ens preferenser). En del vill exempelvis ha neutrala hörlurar, andra vill verkligen inte ha det utan vill ha några som ökar på basen kraftigt eller så. En del lyssnar hellre på originalinspelningen från sextiotalet i mono medan andra föredrar en modernare remaster. Personligen försöker jag följa visionen, försöker kalibrera neutralt exempelvis. Jag säger inte att det ena tankesättet är bättre än det andra eller något sånt, men det innebär ju ganska stora skillnader i hur man ser på saker.

Citat:

Ok, men det kanske har med det att göra. 40 tum är inte så stort så det är klart att det kan störa om bilden blir ännu mindre av någon anledning. Angående 24 Hz (eller 23,976) så kan det också handla om din TV, billigare eller äldre modeller är inte så bra på att hantera 24 bilder per sekund utan det blir ofta ryckigt och/eller hackigt. Då kanske interpolering känns bättre. Personligen klarar jag inte av såpopera-effekten så all form av interpolering är avstängd här. Men min TV kan också hantera 24 och 23,976 bilder utan några problem.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sett första säsongen av Loki och väntar med spänning på nästa.

Jag är mäkta imponerad över produktionen och karaktärerna, speciellt Owen Wilsons spelande av Mobius - han har inte haft någon större plats i mitt hjärta när det kommer till skådespelare, men det har helt klart förändrats av dennes insats i serien.

Förväntningarna på handlingen var låga från min sida, detta då jag bara sett Loki som en medioker antagonist i Thor- och Avengersfilmerna, nu har man fått se en helt annan sida av personligheten och den gillas skarpt.

Valuta för pengarna har jag helt klart fått med Disney+.

Permalänk
Konsolgrävare

Lite nyfiken på detta!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Ser coolt ut. Jag gillar anime, ser på det nästan dagligen, men känner ändå lite motvilja till att Star Wars blir japansk anime. Passar inte in med Star Wars universumet tycker jag. Men det ser coolt ut, det kan jag inte förneka. Mixed feelings.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrytaPlanka:

Ser coolt ut. Jag gillar anime, ser på det nästan dagligen, men känner ändå lite motvilja till att Star Wars blir japansk anime. Passar inte in med Star Wars universumet tycker jag. Men det ser coolt ut, det kan jag inte förneka. Mixed feelings.

Jag vet inte. Det känns som att teman och sånt passar ganska bra på något sätt. Star Wars har ju en massa konstiga saker liksom, har du kollat in exempelvis alla Lego-Star Wars-serierna? Eller Rebels? Uslingarna? Star Wars Vintage Droids?

Permalänk
Medlem

Skulle hitta något att titta på tillsammans med barnen och fick se att Luftens Hjältar (63 avsnitt) med svenska röster finns att se!

Kanske funnit ett tag, men det hade jag missat!

Permalänk
Medlem

Nej den är rätt ny.
Själv så väntar jag och dottern på säsong 2 av Bluey, men den kommer nog inte förrän alla avsnitt har visats nere i Australien..

Permalänk
Avstängd

Star Wars Visions var ju ganska bra i alla fall. Det gjorde inget att den var Anime. Väldigt olika stil och kvalité på alla avsnitten, men sevärt överlag.

I övrigt kan jag rekommendera Star Wars Biomes och Star Wars Galaxy of Sounds, de är typ vackra tech demos och var jätterolig att se på när jag precis fick min OLED TV.

Jag såg nyligen Black Widow och Free Guy på Disney+. Det var bra filmer tycker jag, helt klart sevärda.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrytaPlanka:

Star Wars Visions var ju ganska bra i alla fall. Det gjorde inget att den var Anime.

Det ursprungliga konceptet av Darth Vader var ju baserat på den klassiska samurajrustningen, nu finns bara rester kvar av det, främst i hjälmens utformning. Så om Disney slutit cirkeln är det väl inte så förvånande...

Dessutom gavs det ju ut en serie mangaversioner av de tre ursprungsfilmerna en gång i tiden. Har alla volymerna utom de två sista i min seriebokhylla...

Permalänk
Testpilot

Kan rekommendera Gravity Falls om man vill ha något att kolla på med sina barn och har missat den tidigare. Min dotter fastnade helt för det redan när hon var 5 trots att serien helt klart är tänkt för äldre barn. Är inne på 6:e genomkörningen av den nu

Serien är lättast att förklara som ett sorts Arkiv-X för barn med ett nytt mysterium/händelse i varje avsnitt men med ett större sammanhängande mysterium över alltihop som nystas ut genom avsnitten. Den finns bara i två säsonger men storyn är genomtänkt och går över hela serien där allt hänger ihop. Inte alls som alla andra serier där allt återgår till ett sorts normalläge efter varje avsnitt.

Jag har bara sett den dubbade versionen men det är hög kvalité på dubbningen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Kan rekommendera Gravity Falls om man vill ha något att kolla på med sina barn och har missat den tidigare. Min dotter fastnade helt för det redan när hon var 5 trots att serien helt klart är tänkt för äldre barn. Är inne på 6:e genomkörningen av den nu

Serien är lättast att förklara som ett sorts Arkiv-X för barn med ett nytt mysterium/händelse i varje avsnitt men med ett större sammanhängande mysterium över alltihop som nystas ut genom avsnitten. Den finns bara i två säsonger men storyn är genomtänkt och går över hela serien där allt hänger ihop. Inte alls som alla andra serier där allt återgår till ett sorts normalläge efter varje avsnitt.

Jag har bara sett den dubbade versionen men det är hög kvalité på dubbningen.

Jo sonen fastnade för den också. Dubbningen är bra men det är klart att det inte är samma sak med någon random svensk skådis och exempelvis Kristen Schaal som är med i den engelska versionen.

Angående katastrofal dubbning så har jag varit tvungen att se Harry Potter dubbat det senaste, och det är inte bra någonstans.