Helgsnack: Vilka retrosystem använder du?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka retrosystem använder du?

Har du en Commodore 64 med tillhörande skärm eller ett Super Nintendo som du fortfarande använder och spelar på än idag?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brorsans N64 spelas det på ibland (inga laddningstider ) och flickvännens PS2 går varmt ibland när man vill se några gamla DVD-filmer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har fysiskt en Amiga 500 eftersom jag har haft från 64an till Amiga 4000 när de var inne men idag är det RPIemuleringar som används för det är så mycket smidigare och Amigan är mer en kul pryl att ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De här som är inpluggade för tillfället, och som jag aktivt spelar på

Edit: ursäkta dammet!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har en NES och SNES mini...... och en dator jag kan köra retro på. Men kör inte så mycket retro längre då tiden inte räcker till....... eller läggs på annat kanske ska sägas.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Digital Alpha PWS 500AU upgraderad till 600AU spec.

CPU, Alpha EV56 600Mhz, 64bit RISC, 4st pipilnes, 96K L2 cache, 4Mb externt L3 cache, 128bit buss.
896Mb PC66 i par om två för 128bit bred, ECC.
18Gb SCSI.
Permedia 2 8Mb grafikkort.
Den kör NT 4.0 för alpha och har FX!32 x86 emulator för att köra x86 binärer i windows. Den körde linux förr men har haft stabilitetsproblem så fick bli NT för enklare underhåll och det verkar stabilt nog.
Har även en x86 dator på ett ISA kort i den med P3 600.

Athlon 850@956Mhz, L1 brygga upplåst så den kör 294Mhz FSB med DDR i 294Mhz och är vattenkyld.
Stock buss är 200Mhz men öka bussen ger mycket extra prestanda.
GeForce 256 SDR.
Sata Sil3114 kort
2st Voodoo2 8Mb, ska uppgraderas till 12Mb då jag köpt hem 40st minnes kapslar så alla mina V2 8Mb ska bli 12Mb.

Detta är mitt primära 99/00 system för Brain Drain Lanen och det är snabbt, mycket snabbt.
Kör 120Hz Trinitorn skärm då den kan pumpa ut 120fps i det mesta i snitt.

Min snabbaste och biffigaste 486.
CPU är en AMD 133Mhz 5x86 eller också känd som X5 eller P75, det är trots namnet en 486 CPU och ingen 586 men den är som sagt en högt klockad 486, högre än intel hade och den har stort L1 cache så snabb.
Externt 256Kb cache.
64Mb ram.
DAC960 SCSI kontrollerkort med sin egna Intel i960 CPU, troligen lika snabb som 486 processorn, 16Mb cache.
18Gb 10K SCSI disk.
10Mbit PCI nätverkskort.
S3 Virge DXgrafikkort med 3D stöd, har skrivit enkla demos som den orkar dra runt.

Jag har även en Mac G4 Sawtooth från 1999.
Uppgraderad från 350Mhz med en moddad 867Mhz CPU @ 800Mhz med 2Mb L3 cache.
2Gb PC100 ram.
GeForce 3 ti200 moddat till GeForce3 för att OS 9/X inte stödjer TI modellerna sedan bios flashat med Mac Firmware.
Sil3112 sata kort flashat med OS X firmware.
2st 64Gb SSD enehter, en via IDE to SATA marvel adapter för OS 9.
Voodoo2 12Mb, ett Creative Blaster. Det kan användas i OS 9 men även av virituella Windows 98 maskiner med Passtrough så VM'et native kan köra GLIDE spel, Skitcoolt!

Jag lagar en hel del åt mig och andra, har ett sweclockers galleri och en YT kanal.
Länkar finns i min signatur.

Mitt senaste projekt var att laga en kompis GeForce 4 MX 460, lite mer ovanligt budget kort med väldigt snabbt ram som i detta fall var sönder så fick reballa och byta ut ena minnet som kom från ett donator 9700PRO tror jag.

Jag och många finns även på Discord om ni vill vara med och spela gamla spel eller snacka retror datorer eller kanske ha nån hjälp med att felsöka eran retro dator eller liknande.
Länkar finns på braindrainlan.tk

Permalänk
Medlem

Räknas Sandy Bridge 2500k som retro än? 🤓

Permalänk
Medlem

Jah har flertalet gamla system och dom används som (eller helt enkelt är) spelsystem av mig, fast det går i periodvis hur mycket jag använder dom och just nu är jag inne i en period med nyare PC-spel Har en enorm backlog när det gäller PC och nu är det verkligen en guldålder för spel... tror aldrig det funnits så mycket bra spel som nu, allt var inte bättre för

Tror det är mest Atari ST (STE), Amiga, C64 och DOS-PC jag använder mest av retrosystemen, har även en massa arkadspel men det intresset har varit i dvala länge nu.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem

Använder och använder... har mest en massa projekt som aldrig blir riktigt klara

Ett par 486or, en fin 286a, några Socket 7 system och ett par Pentium 2/3 runt 400-500mhz. Och en ruggigt fin Athlon slot A i världens sunkigaste skrotchassi.

Retro är kul som sjutton men det blir ofta mer meka än använda.... men det är lite det som är charmen också

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Använder? Jag har en Ultimate64, en Commodore 128 (+1571) och en Commodore C64C (+1541 & 1581 och en 1764 REU) inkopplade som används då och så. Mest Ultimate64 eftersom den är lite mer behändig så här år 2021.

Liggades på hyllan i förrådet finner man en Sun SparcStation 10, Nintendo GameCube, Playstation 2 (den är retro!).

Permalänk
Medlem

Min Atari ST kastade jag tyvärr för många år sen, men jag har kvar mitt NES! Ska det spelas så blir det dock retropie. Jag är för bekväm för att vara purist.

Permalänk
Medlem

Sega Mega Drive 16-bit och jäkla massa spel. Har fyra oanvända kontroller när de som används har gjort sitt.
Inkopplad i en 21” tjock-TV från JVC - den med inbyggd VHS-spelare dessutom. Det var fräckt att ha i pojkrummet på 90-talet.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har massor av saker i kartonger i garaget, flera c64or med tillhörande skrivare och annat skoj, spectravideo, amiga 500 ett par ataris i princip alla spel konsoler från nintendo 8 bit och framåt och flera spel till dessa också. bilden till artikeln påminner om pojkrummet man hade på 80 talet. någon gång man drar igång något gammal sega eller nintendo system och spelar lite men där stannar det oftast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har ingen retro PC men en del retro konsoler. Spelas minst en gång i veckan iaf.
Alla konsoler (vissa moddade) är inkopplade med RGB kablar från retrogamingcables till en Sony PVM 20M2MDE och en Hydra full auto scart Switch. Sedan är det Everdrives, PSIO, Satiator och GBI det körs med när det gäller roms. Har även original spel såklart.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Bildexpert

För mig finns det inget skiljetecken mellan retro och nytt rent ideologiskt. Jag älskar TV- och datorspel från alla epoker och utesluter aldrig något för dess ålder. Så har det varit i hela mitt liv. Spelar regelbundet på Nes, Mega Drive, Super Famicom, PC-Engine med mera helt enkelt för att jag tycker det är kul. Affektionsvärdet är i princip obefintligt, jag kör på i vart fall.

Absolut närmast hjärtat ligger Sega Saturn och Dreamcast. I min bok lyckades Dreamcast göra ett större intryck på mig under de knappa två åren den fanns på marknaden än något som gjorts de 20 åren som gått sedan dess. Helt fantastisk liten maskin.

Här är mitt vardagsrum. Spelar nytt, gammalt och ser på film på en och samma skärm. Det är en BVM-A24, multisync så allt från 240p till 1080i blir prima. Går att ordna 1440i med lite pill också men inget jag har laborerat med.

Permalänk
Medlem

Har VIC20, C64, A500 och A1200. Tyvärr har jag varken ork, plats eller tid för dem, så de ligger i förrådet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fan vad kul tråd jag har dock inget kvar av retro men får mig tänka på denna video

https://www.youtube.com/watch?v=Rjne0gJ9XT8

dom verkar ha roligt iaf this brings memory back then 85-90´s

Mer Mysiga lan

https://www.youtube.com/watch?v=mN7oJMmW7j8

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har en Amiga 500 och svartvita Game Boy som det spelas på ibland :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Fan vad kul tråd jag har dock inget kvar av retro men får mig tänka på denna video

https://www.youtube.com/watch?v=Rjne0gJ9XT8

dom verkar ha roligt iaf this brings memory back then 85-90´s

Mer Mysiga lan

https://www.youtube.com/watch?v=mN7oJMmW7j8

Jepp jag var med och hostade det, @Necrodude är skaparen av lanet och det lär bli fler nu när Corona restriktionerna lyfts.

Hade min Athlon 850@956 där då, körde Matrox G400 då, snabbt kort det med, slickar GeForce 256 i hälarna.

jag fick låna ut maskinen till en kompis flickvän.
Lärde henne bli beroende av Open Transport Tycoon Deluxe också XD

Permalänk
Medlem

Det enda jag använder är Spectaculator och STeem för att få den där retrokänslan.
Sen upptäcker man att det inte var bättre förr....

Vissa saker är bättre att ha kvar i ett rosenskimrande minne....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Min sjukt trevliga AT maskin såklart!
ASUS T2P4 med en Intel 233MHz MMX (just nu).
256MB EDO RAM, TAG RAM finnes såklart.
VooDoo3 2000 PCI.
Soundblaster AWE64-GOLD (inte på bilderna).

Mmm!

Clean för att vara en gammal dator:

Japp, en AT låda med utdragbara fack för alla diskar och MB!

Permalänk
Hedersmedlem

Går varm vet jag inte, men äger en Amiga 500 som ett tag var rejält upphottad men nu är stock.
Äger dessutom en Apollo Vampire 4 SA, dvs en Amiga klon, samt en MiST FPGA som kan laddas med en uppsjö firmwares för att bete sig som gamla datorer och konsoller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Jah har flertalet gamla system och dom används som (eller helt enkelt är) spelsystem av mig, fast det går i periodvis hur mycket jag använder dom och just nu är jag inne i en period med nyare PC-spel Har en enorm backlog när det gäller PC och nu är det verkligen en guldålder för spel... tror aldrig det funnits så mycket bra spel som nu, allt var inte bättre för

Tror det är mest Atari ST (STE), Amiga, C64 och DOS-PC jag använder mest av retrosystemen, har även en massa arkadspel men det intresset har varit i dvala länge nu.

https://i.imgur.com/wfxTzxZ.jpeg

https://i.imgur.com/D1yJD3Y.jpg

https://i.imgur.com/oQ2qJop.jpg

https://i.imgur.com/ynHPOye.jpg

Du borde köra retrobright på den stackars Atarin! Funkar även med väteperoxid (säljs som hårblekning) och UV-ljus (solen kan funka under sommaren)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jepp jag var med och hostade det, @Necrodude är skaparen av lanet och det lär bli fler nu när Corona restriktionerna lyfts.

Hade min Athlon 850@956 där då, körde Matrox G400 då, snabbt kort det med, slickar GeForce 256 i hälarna.

https://youtu.be/pcOE3DXi10g

jag fick låna ut maskinen till en kompis flickvän.
Lärde henne bli beroende av Open Transport Tycoon Deluxe också XD

i denna här videon var jag och såg live på Dreamhack min första år jag var där tror det var 2004-2005 ca tror även att han jonas som sjunger "Dota låten" var där med då fick träffa han irl också. har ej kvar mina filmer jag filmade där då min hårddisk gick sönder hade inte hunnit ta backup på alla videos

https://www.youtube.com/watch?v=0EIsrOYFpCg

minns ej vem som vann. lite dåligt minne nu för tiden

man blir ju sugen på skaffa sig äldre grejer nu o göra ett fint lan

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

i denna här videon var jag och såg live på Dreamhack min första år jag var där tror det var 2004-2005 ca tror även att han jonas som sjunger "Dota låten" var där med då fick träffa han irl också. har ej kvar mina filmer jag filmade där då min hårddisk gick sönder hade inte hunnit ta backup på alla videos

https://www.youtube.com/watch?v=0EIsrOYFpCg

minns ej vem som vann. lite dåligt minne nu för tiden

man blir ju sugen på skaffa sig äldre grejer nu o göra ett fint lan

Du borde komma in på vår discord, enklare att sourca delar också om man skaffar lite kontakter så slipper man ebay ockerpriser.

Jag var på DH nångång 2001 tror jag, var även där när Athlon XP 2400+ precis släpptes och köpte första av 300 komplett.se fick in.
Då var man KUNG!

Hostade även en battlenet server med läckt Warcraft3 beta, tyvärr tappat bort ISO'n, hade varit kul att hosta WC3 beta igen XD

Permalänk
Medlem

Det är ett par år sen nu, men det mest retro jag spelade på då var en Sinclair ZX Spectrum+.
Står nu i kartong på 21 tums tv:n i takförrådet.

Permalänk
Avstängd

Har egentligen bara ett par PSP som jag emulerar gamla spel på. Blir kanske VITA framöver men PSP är ganska härlig och liten att ha med sig.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Enda jag har just nu är en tjock-tv, men inget att koppla in. Är sugen på ett N64, dock inte sugen på att lägga ut 4000kr på everdrives, kablar, konsol, handkontroller etc.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Har ett NES som det blir lite super Mario 1 på mellan varven.
Sen ett SNES som det körs en hel del Tetris Attack i 2 player
Min förra fru fick ansvaret att sälja av mina NES dubbletter för ett antal år sedan men det var tydligen för komplicerat att sälja rätt låda så den som kom och hämtade skratta nog hela vägen till banken sen.

Annars har jag en Megadrive som det blev en del Kalle anka på tills kontrollen la av.

Resten av skrotet samlar mest damm.

Permalänk
Medlem

Just nu är allt nedpackat och staplat där det finns plats efter att vi fick hela källaren vattenfylld i samband med ett rejält skyfall för någon månad sedan.
Vanligtvis brukar jag oftast ha en av de lite äldre PC-maskinerna (roterar mellan några olika, från Pentium II till Core 2) redo för användning om andan faller på - vilket brukar hända några gånger per månad.
Finns en handfull avstannade projekt också. Tänkte bl.a. sätta ihop något snarlikt min första, egna PC... men funderar på att ge upp då ett Voodoo-kort kostar hutlöst mycket nuförtiden.
Har även en C64 och en Amiga 500 som jag _vill_ använda, men saknar en tillräckligt gammal TV-apparat. Vägrar lägga tusenlappar på en vettig uppskalare för att kunna plugga in dem i den där "Smart-TV'n.
Har börjat bekanta mig vid tanken på att kanske sälja av lite prylar och helt enkelt gå emuleringsvägen istället. Börjar väl bli för gammal för nostalgi och krångel.