Apple skalar upp M1-systemkretsen till proffsnivå

Permalänk
Medlem

Hur ska PC-sidan kunna mobilisera mot Apple? Upplever inte att det ens finns en strategi hos Intel eller AMD
Om Intel and AMD öppnar upp för ARM/RISC-V, har dom konkurrens mot 20 nya företag över en natt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Eller Vega 56. Poängen är att så går det inte räkna och översätta över olika arkitekturer.

Det var just därför jag sa teoretisk

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Hur ska PC-sidan kunna mobilisera mot Apple? Upplever inte att det ens finns en strategi hos Intel eller AMD
Om Intel and AMD öppnar upp för ARM/RISC-V, har dom konkurrens mot 20 nya företag över en natt.

Det handlar väl mer om Microsoft? Om Windows och alla våra spel och program presterar bättre med en ARM-CPU från exempelvis Qualcomm eller Mediatek på desktop så bryr jag mig inte ett dugg om det inte är Intel eller AMD.

Mobilt lär vara förlorat mycket snart för x86.

Förtydligande.
Permalänk
Skrivet av Novdid:

Det handlar väl mer om Microsoft? Om Windows och alla våra spel och program presterar bättre med en ARM-CPU från exempelvis Qualcomm eller Mediatek på desktop så bryr jag mig inte ett dugg om det inte är Intel eller AMD.

Mobilt lär vara förlorat mycket snart för x86.

Och mobilt går idag emot att vara det enda folk har förutom gamers. Så mycket tjötande jag har haft på olika företag att jag hellre vill ha en desktop, men det har varit lönlöst. Alla ska idag ha laptops, man får anpassa sitt jobb därefter. Det finns säkerligen många idag som får välja desktop, men denna andel krymper snabbt för varje år.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Då är 13” m1 ditt alternativ 16/256 för ca 18-19

Det finns "i princip" ingen mening med att specca en M1 med 16GB och 512 GB. Air 18k, Pro 13" 21k. Jämfört med 14" Pro med M1 Pro för 24k.

De flesta kan tänka sig en Air med 8GB och 512GB för 15,5k. Den självklara uppgraderingen efter det, är en 14" Pro för att få 16GB och M1 Pro, men 8500kr extra är lite saftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Du får vad du vill, bara du betalar.

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/14-tum

Roade mig med att maxa ut 16 tummaren, med 32 GPU kärnor, 64GB minne och 8 TB lagring (plus mjukvaran FCP och LP).
80 385kr blir du av med då.

inget ting ju jemfört med med en maxad mac pro då ligger priset lite under 800tkr

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Du beskrev precis en iPad pro

Nej, för jag vill ju inte förlora någon av funktionaliteten hos MacBooken, såsom möjligheten att köra program för macOS. Sedan så har jag visserligen aldrig använt en iPad med keyboard-fodral men inbillar mig att det inte kommer kännas särskilt stabilt att sitta med i knät eller soffan.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Riktigt cringe att tjejen i Apples video presenterade det som något smått revolutionerande att de (åter)infört "taktila knappar" istället. Jösses…

Smått revolutionerande? Så tolkade inte jag det. Tyckte hon sa det i förbifarten då ”pro's” uppenbarligen saknat det taktila som touch-bar:en inte kunde ge.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Otroligt imponerad över de framsteg Apple gör på CPU och GPU delen med sin egna silicon.

Ska bli riktigt intressant med benchmarks som bör landa nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Hur ska PC-sidan kunna mobilisera mot Apple? Upplever inte att det ens finns en strategi hos Intel eller AMD
Om Intel and AMD öppnar upp för ARM/RISC-V, har dom konkurrens mot 20 nya företag över en natt.

Jag tror vi kommer se fler ARM-chip mot "PC" och Windows. Chromebooks är ARM baserade men det är senare ARM arkitekturer som verkligen fått ett uppsving.

Microsoft har eller jobbar för ARM stöd i Windows 11. Det är bara en tidsfråga till ARM baserade "PCs" kommer.

Trots imponerande prestanda hos de olika M1orna så är det fortfarande bärbara plattformar vi snackar om.

Till desktop finns det idag starkare CPUer speciellt i multitrådat och betydligt starkare GPUer. Men till en helt annan energieffektivitet. Det ska bli intressant att se vad apple kan komma med här.

Jag är lite sugen på en 14" men vet inte om jag är redo att gå över till apples ekosystem. Jag har en rätt ok Pc laptop och en stark desktop.

@Yoshman nämnde att Apple har docker support och att han kört nån linux dist där. Kunde vara intressant med en guide för vad han kör och hur han satte upp det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Intel kommer nog med något eget ARM. Det är framtiden på ström/el-kritiska enheter.

Varför finns inte dessa på Prisjakt ännu? Kollade el-giganten också men lika tomt där, de är väl släppta redan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Än Vadå? En 3080-GPU för laptops drar såklart mindre än 3080 för stationära datorer. Apple säger i sin presentation att deras nya chip ligger på avsevärt mindre effekt vid jämförbar prestanda när det jämförs med ett 3080 för laptops. Mer exakt 100 watt mindre, vilket är väldigt stor skillnad.

Jag vet inte det, många oportade spel flyter på helt ok redan på vanilla M1 (Rise of the tombraider användes ju t.ex. som exempel när processorn lanserades), så detta kan ju inte annat än bli bättre. 🤷‍♂️

Låt mig omformulera frågan.

Finns där motsvarande konsekvent grafik/processorprestanda som drar mindre el än M1 PRO/MAX på marknaden idag?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Går det att skala upp gpu prestanda på MI:an? Tillåta mer watt för mer prestanda. Galen prestanda man skulle få för bl.a. gaming.

Och jag kikade lite i steam. Spelen där kräver ju intel/amd cpu:er på macos.

Skulle vara najs att överge microsoft som os för min gaming dator. Men då krävs det att spelen fungerar på apples kisel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Går det att skala upp gpu prestanda på MI:an? Tillåta mer watt för mer prestanda. Galen prestanda man skulle få för bl.a. gaming.

Och jag kikade lite i steam. Spelen där kräver ju intel/amd cpu:er på macos.

Skulle vara najs att överge microsoft som os för min gaming dator. Men då krävs det att spelen fungerar på apples kisel.

Nej

Samt dessa är nog inte primärt tänkta som "spel-datorer" skulle jag tro. Kul bonus för de som ev är intresserade av spel, men det är väl flest barn/ungdomar kanske? De har nog inte råd med dessa ändå, då finns där billigare och en uppsjö av alternativ på marknaden.
Själv ser jag fördelar med applikationer som rendering, video- och bildeditering samt musikproduktion.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror vi kommer se fler ARM-chip mot "PC" och Windows. Chromebooks är ARM baserade men det är senare ARM arkitekturer som verkligen fått ett uppsving.

Microsoft har eller jobbar för ARM stöd i Windows 11. Det är bara en tidsfråga till ARM baserade "PCs" kommer.

Trots imponerande prestanda hos de olika M1orna så är det fortfarande bärbara plattformar vi snackar om.

Till desktop finns det idag starkare CPUer speciellt i multitrådat och betydligt starkare GPUer. Men till en helt annan energieffektivitet. Det ska bli intressant att se vad apple kan komma med här.

Jag är lite sugen på en 14" men vet inte om jag är redo att gå över till apples ekosystem. Jag har en rätt ok Pc laptop och en stark desktop.

@Yoshman nämnde att Apple har docker support och att han kört nån linux dist där. Kunde vara intressant med en guide för vad han kör och hur han satte upp det.

Det är numera superenkelt att komma igång med Docker även på Apple-kisel: bara gå till Dockers "getting-started" sida.

Man kan köra både Linux/ARM64 och Linux/x86_64 på Äpple-kiselt
Naturligtvis bättre prestanda om man kör Linux/ARM64, men rullar på helt OK även på Linux/x86_64

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Går det att skala upp gpu prestanda på MI:an? Tillåta mer watt för mer prestanda. Galen prestanda man skulle få för bl.a. gaming.

Och jag kikade lite i steam. Spelen där kräver ju intel/amd cpu:er på macos.

Skulle vara najs att överge microsoft som os för min gaming dator. Men då krävs det att spelen fungerar på apples kisel.

Apple har Rosetta 2 för att översätta x86-kod, däribland spel. Även fast det inte är lika effektivt så är prestandan fortfarande hög.

Frågan är väl hur länge Rosetta 2 hänger med, Rosetta togs väl så småningom bort efter övergången till Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Hur ska PC-sidan kunna mobilisera mot Apple? Upplever inte att det ens finns en strategi hos Intel eller AMD
Om Intel and AMD öppnar upp för ARM/RISC-V, har dom konkurrens mot 20 nya företag över en natt.

Relevant fråga, men som så ofta annars är inte en enstaka komponent avgörande, det är hela ekosystemet runt komponenten som avgör dess framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Skulle vara najs att överge microsoft som os för min gaming dator. Men då krävs det att spelen fungerar på apples kisel.

Om man ser ett egenvärde med att lämna Windows för gaming är nog Steam Deck en vettigare väg.
Dels har det med OS-kompatibilitet att göra, och om man verkligen vill utnyttja Apples GPU:er kräver de i vilket fall en del lågnivåkod som är skriven för TBDR rendrerare och inte IMRs.
Det skall bli intressant att se hur gamingmarknaden under MacOS utvecklas, men...jag håller inte andan, precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror vi kommer se fler ARM-chip mot "PC" och Windows. Chromebooks är ARM baserade men det är senare ARM arkitekturer som verkligen fått ett uppsving.

Microsoft har eller jobbar för ARM stöd i Windows 11. Det är bara en tidsfråga till ARM baserade "PCs" kommer.

Windows 11 gjorde mig faktiskt lite skeptisk på denna punkten. Eller ja det kommer iof säkert komma, men, jag hade en lite förhoppning att Microsoft skulle ligga kvar på 10an tills dom gjorde en mer eller overhaul av windows med en ny cross-platform kärna. Windows 8/10, ARM for windows & Windows 11 är alla tecken på att dom fortsätter med en lapptäcke och gör saker halvdant, har inga förhoppningar alls på att dom kommer lyckas göra någon bra övergång till att bli mindre platformsberoende eller komma från deras legacy problematik. Windows blir bara mer och mer förvirrande. Trots administratör av en stor windowsmiljö, och windows-användare sen 3.11 så är jag rätt säker på att mitt nästa daily driver system inte kommer köra ett OS från microsoft i grunden.

Permalänk
Medlem

Kan man få prestanda i nivå med 1080ti i dualboot windows eller ännu hellre via rosetta så att alla spel fungerar så hade det lätt varit värt 50 000 för mig. Fördelarna med att ha den prestandan helt mobil är värd 15-20 000 bara i sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är numera superenkelt att komma igång med Docker även på Apple-kisel: bara gå till Dockers "getting-started" sida.

Man kan köra både Linux/ARM64 och Linux/x86_64 på Äpple-kiselt
Naturligtvis bättre prestanda om man kör Linux/ARM64, men rullar på helt OK även på Linux/x86_64

Har du gjort din egen docker container eller laddat ner någon färdig? Vilken linux dist kör du? Du kan skicka PM om du inte vill svara här

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Kan man få prestanda i nivå med 1080ti i dualboot windows eller ännu hellre via rosetta så att alla spel fungerar så hade det lätt varit värt 50 000 för mig. Fördelarna med att ha den prestandan helt mobil är värd 15-20 000 bara i sig självt.

Går det ens att duaboota? Kanske är löst, men minns det var problem med det på M1/ARM när dessa släpptes för något år sedan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Windows 11 gjorde mig faktiskt lite skeptisk på denna punkten. Eller ja det kommer iof säkert komma, men, jag hade en lite förhoppning att Microsoft skulle ligga kvar på 10an tills dom gjorde en mer eller overhaul av windows med en ny cross-platform kärna. Windows 8/10, ARM for windows & Windows 11 är alla tecken på att dom fortsätter med en lapptäcke och gör saker halvdant, har inga förhoppningar alls på att dom kommer lyckas göra någon bra övergång till att bli mindre platformsberoende eller komma från deras legacy problematik. Windows blir bara mer och mer förvirrande. Trots administratör av en stor windowsmiljö, och windows-användare sen 3.11 så är jag rätt säker på att mitt nästa daily driver system inte kommer köra ett OS från microsoft i grunden.

Nu är jag inte insatt, men är inte Windows 11 bara Windows 10 med läppstift? Eller har de skrivit om hela koden?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Går det ens att duaboota? Kanske är löst, men minns det var problem med det på M1/ARM när dessa släpptes för något år sedan.

Ingen aning, problemet är väl att det inte finns något windows som fungerar på M1-arktitekturen men det kanske kan komma ett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Windows 11 gjorde mig faktiskt lite skeptisk på denna punkten. Eller ja det kommer iof säkert komma, men, jag hade en lite förhoppning att Microsoft skulle ligga kvar på 10an tills dom gjorde en mer eller overhaul av windows med en ny cross-platform kärna. Windows 8/10, ARM for windows & Windows 11 är alla tecken på att dom fortsätter med en lapptäcke och gör saker halvdant, har inga förhoppningar alls på att dom kommer lyckas göra någon bra övergång till att bli mindre platformsberoende eller komma från deras legacy problematik. Windows blir bara mer och mer förvirrande.

Vad skulle behöva ändras menar du? Finns det uppenbara problem med arm-versionen (förutom att den körs på undermålig hårdvara)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Går det att skala upp gpu prestanda på MI:an? Tillåta mer watt för mer prestanda. Galen prestanda man skulle få för bl.a. gaming.

Och jag kikade lite i steam. Spelen där kräver ju intel/amd cpu:er på macos.

Skulle vara najs att överge microsoft som os för min gaming dator. Men då krävs det att spelen fungerar på apples kisel.

Vill du kolla upp vilka spel som funkar, antingen native eller som i de flesta fall via Rosetta-emulering kan du kolla här:
https://applesilicongames.com/

Det där med att det står x86 som krav i Steam kommer nog ändras med tiden, men än så länge funkar emuleringen rätt bra, i vissa fall får man bättre prestanda på en M1 mac via emulering än man fick med förra generationens macbook pro med intel CPU. Det behöver ju inte alltid betyda att prestandan är BRA, men det är ändå imponerande att man lyckas få bättre prestanda trots ett emuleringslager som ligger och kör.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Nu är jag inte insatt, men är inte Windows 11 bara Windows 10 med läppstift? Eller har de skrivit om hela koden?

Inte hela förstås, men det är ju skillnader. Till exempel ska schedulern vara omskriven för att kunna hantera Alder Lake bättre, iom att den har två saker som inte funnits på vanliga x86-datorer: olika typer av kärnor (performance resp. efficiency) och HT/SMT men enbart på vissa kärnor, så att de har 16 kärnor men bara 24 trådar.

Lagrings-stacken ska också vara omskriven och mer optimerad för DirectStorage.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur M1 presterar i 3d applikationer (som blender, unity etc)?

Har en stationär ryzen 5900x med ett RTX3080.
Främsta anledningen jag kör Nvidia är pga RTX har Nvidias Iray, hårdvarukodning för bla realtidsrenderingar etc. Man undrar ju litegrann hur pro/Max står sig mot riktiga grafikkort. Upp till 64GB delat minne är ju svårslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Någon som vet hur M1 presterar i 3d applikationer (som blender, unity etc)?

Har en stationär ryzen 5900x med ett RTX3080.
Främsta anledningen jag kör Nvidia är pga RTX har Nvidias Iray, hårdvarukodning för bla realtidsrenderingar etc. Man undrar ju litegrann hur pro/Max står sig mot riktiga grafikkort. Upp till 64GB delat minne är ju svårslaget.

Här är en video som går igenom det. Videon är gammal och de kör blender via Rosetta (emulering). Blender har uppdaterats till att köra nativt på Apple Silicon sedan dess, så prestandan bör vara bättre nu än det va när denna video laddades upp.

https://www.youtube.com/watch?v=y04uPXDElt4

Här kan du lätt söka efter program och se om de är uppdaterade för M1.
https://isapplesiliconready.com/

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Eller Vega 56. Poängen är att så går det inte räkna och översätta över olika arkitekturer.

Nja, det går, problemet är att man jämför ren beräkningskraft vilket oftast inte går att utnyttja helt utan någon flaskhals. Amd Vega 7 var välkänd som usel på spel (troligtvis är flaskhalsen för få ROPs), men otroligt snabb i compute, te x mining.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600