Dator har börjat starta om vid uppstart, men laddar Windows efter några omstarter

Permalänk
Medlem

Dator har börjat starta om vid uppstart, men laddar Windows efter några omstarter

Eget bygge som fungerat felfritt i 5+ år, har nu börjat krångla en smula. När jag startar datorn så händer det att den stänger ner sig själv innan BIOS och Windows har laddats (man hör det där karaktäristiska knäppet från nätagget (antar jag?) när den stänger ner), och så startar den om. Efter en eller par omstarter så har Windows laddats hittills (peppar peppar) och datorn fungerar som vanligt. Det är inte heller alltid den startar om på det här sättet, ofta laddar Windows på första försöket. Hittills har datorn inte startat om sig själv när väl Windows har laddats, jag kan spela utan problem och Core Temp och GPU-Z visar ingen överhettning, det här händer bara under uppstarten.

Sååå, vad är rimligt att felsöka först? Tacksam för svar.

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit
CPU: i7-4790K (ingen oc)
GPU: ASUS GTX 980
MB: Gigabyte Z97X-SLI-CF
RAM: 16GB DDR3 1600 MHz
PSU: EVGA Supernova G2 750W

+ 2 SSD (OS ligger på ena) och 1 HDD

Permalänk
Medlem

nätaggregat

Börjar med att prova ett annat nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Det här problemet har börjat hända lite oftare, men till slut startar datorn upp och fungerar utan problem, kan som sagt spela vad som helst utan någon överhettning eller några krascher/omstarter.

Skrivet av smiljic:

Börjar med att prova ett annat nätaggregat?

Näe, dels har jag bara det här nätagget, och om det var det som svajade borde jag väl märka det under drift av datorn? Men när den väl startat upp så är det inga problem.

Alla fläktar startar som de ska också, så det verkar inte vara någon nedstängning pga övertemp av CPU:n. Funderar på om det kan vara så enkelt att jag borde installera om Windows, det har nog inte gjorts på ett par år åtminstone, kanske inte ens sedan jag först bygde ihop datorn (dvs sommaren 2015). :-/

Jaja, andra tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Min dator gjorde likadant, som en rutin att starta om efter man tryckt på power knappen. Ingen konstigt egentligen enligt ASUS.
Problemet försvann för mig efter ja uppdaterat BIOS. Kanske värt att testa de?
Testa även stäng av "fast boot" i BIOS om du har någon sådan inställning.

Är det ingen rutin utan lever sitt egna liv med olika antal omstarter etc så skulle jag nog också testa ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Min dator gjorde likadant, som en rutin att starta om efter man tryckt på power knappen. Ingen konstigt egentligen enligt ASUS.
Problemet försvann för mig efter ja uppdaterat BIOS. Kanske värt att testa de?
Testa även stäng av "fast boot" i BIOS om du har någon sådan inställning.

Är det ingen rutin utan lever sitt egna liv med olika antal omstarter etc så skulle jag nog också testa ett annat nätagg.

Jepp, får kolla i BIOS. Men vad är det jag inte fattar angående nätagget? Om det krånglar så borde det väl krångla även under drift när datorn kommit igång och jag kör krävande spel t ex? Eller finns det något motsvarande.. hehe, en liten startmotor i nätagget som kan krångla under uppstart, men om den väl startar så fungerar allt..? Som en bilmotor, menar jag.. inte för att jag kan något om bilar.

Permalänk
Medlem

Jag fick likande och felsökte ett bra tag, sedan drog jag ur en del usb enheter och efter det så slutade problemet, tror det kan ha varit min xbox adapter men inte säker

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vet att trådbumpning inte är uppskattat, men det har gått snart ett år och samma problem gäckar mig så jag tänker att det kanske är okej att lyfta ämnet igen. Se orginalinlägg för beskrivning, och vore jättetacksam om någon har några insikter.

Jag har identiferat tre olika typer av misslyckade/lyckade uppstarter:

1) Datorn (kanske snarare nätagget) börjar starta upp, men mitt bakgrundsbelysta tangentbord tänds aldrig, ej heller min PS4-kontroller, och nätagget knäpper av ganska direkt, och datorn startar sedan om. Detta sker innan moderkortets (Gigabyte) logga visas på skärmen, dvs innan jag ens har chansen att gå in i BIOS-settings.

2) Datorn startar upp, tangentbord och PS4-kontroller lyser upp, Gigabyte-loggan visas på skärmen och jag har möjligheten att gå in i BIOS-settings, men i nästa steg tycks något hänga sig. Skärmen är svart, men jag får en command prompt som blinkar ungefär en fjärdedels skärmslängd snett nedåt höger, från skärmens vänstra övre hörn. Det går några sekunder, sedan klickar (nätagget?) det till, och datorn startar om.

3) Allt startar upp på samma sätt som i nr 2), men efter att Gigabyte-loggan visats och skärmen blir svart så fladdrar command prompten till i exakt det översta vänstra hörnet. Efter det kommer skärm med Windows-symbolen och texten "Windows loading" eller "System loading" eller vad det nu står, och datorn når skrivbordet och sedan är allt frid och fröjd.

Utöver det så har datorn, när den väl en gång startat upp till skrivbordet, och jag senare valt att starta om datorn från Start-menyn, så har den utan undantag bootat upp och laddat Windows och nått skrivbordet.

Jag har planer och resurser för att uppdatera BIOS, uppgradera till Windows 10, och om nödvändigt byta PSU.... men, det sista steget vill jag gärna skjuta på om det går. Dels tror jag inte att mitt EVGA G2 750W har failat (tillverkaren lämnar ju 10 års garanti), men jag tänker också att nästa gång jag byter PSU så byter jag ut samtliga komponenter.

Aja, om någon känner igen ovanstående förlopp så vore jag tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

Idag tog jag tjuren vid hornen och köpte ett nytt nätagg trots allt - men exakt samma fel återstår. o.O PSU:n klickar ifrån inom en eller ett par sekunder, och datorn startar om innan jag når BIOS. Ibland klickar PSU:n inte ifrån, och jag tycker man hör hur den.. svårt att uttrycka det riktigt, levlar upp? Hehe.

Sen gjorde jag en lite dum sak tidigare i veckan, eller snarare oinformerad kanske. Eftersom felet varit ganska konsekvent, och så att säga antingen händer eller inte händer, så tänkte jag att det när jag väl kommit in i BIOS och datorn är stabil, så skulle det gå okej att uppdatera BIOS. Vad jag inte var medveten om är att slutsteget i BIOS-uppdatering kräver en omstart (power cycling kallar de det), och naturligtvis klickade PSU:n (det här var alltså min gamla PSU) ifrån under denna omstart, och det är väl sannolikt att det sabbade BIOS-uppdateringen. Dock inte helt och hållet, jag kan fortfarande komma in i BIOS, och det står att jag har den nya versionen av BIOS, men sedan dess kommer jag inte längre in i Windows, uppstarten fryser på Windows-loggan.

Jag har även försökt installera Windows 10 via ett USB-minne, men även den processen fryser. Aja, om något blev fel med BIOS-uppdateringen hade jag väl en jäkla tur ändå att datorn inte är heldöd.. :/

Under dagen har jag även testat att använda HDMI-kabel till min monitor i stället för DP, ingen skillnad. Jag har kopplat ur mus och tangenbord (de enda periferals jag har utöver monitorn), ingen skillnad, felet uppstår ändå. Jag har kopplat ur lite chassifläktar och front side USB-kabel, ingen skillnad.

En liten framgång nådde jag när jag kopplade en HDMI-kabel direkt från moderkortet till min monitor och startade safe mode för Windows, då kunde jag plötsligt komma in i Windows, och det visade sig även fungera med safe mode + nätverk (det är så jag skriver det här inlägget). Om jag har grafikkortet (PCIe) som primary display option (eller vad det kallas i BIOS) så får jag dock inte välja safe mode, när jag spammar F8 så får jag bara välja mellan att reparera Windows eller starta på normalt sätt.

Sååå.. kul dag. Morgondagens projekt får bli att ta bort grafikkortet och se om PSU:n fortfarande klickar i från. Aja, har någon några tips eller bara glada tillrop så är jag tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

..........................

En liten framgång nådde jag när jag kopplade en HDMI-kabel direkt från moderkortet till min monitor och startade safe mode för Windows, då kunde jag plötsligt komma in i Windows, och det visade sig även fungera med safe mode + nätverk (det är så jag skriver det här inlägget). Om jag har grafikkortet (PCIe) som primary display option (eller vad det kallas i BIOS) så får jag dock inte välja safe mode, när jag spammar F8 så får jag bara välja mellan att reparera Windows eller starta på normalt sätt.

.........................

Plocka ur Grafikortet och kör ett par dagar utan det.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Plocka ur Grafikortet och kör ett par dagar utan det.

Redan gjort, har kört utan grafikkortet sedan i söndags, ingen som helst skillnad. PSU:n klickar ifrån under uppstarten på exakt samma sätt som när grafikkortet satt i. -______- Har även bytt moderkortets batteri..

Det som kvarstår är väl att skruva loss moderkortet, om det på något sätt uppstått någon kortslutning i datorlådan (helt magiskt isf eftersom jag inte rört burken på många år). Annars är det kanske moderkortet eller CPU:n som bara börjar ge upp..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Redan gjort, har kört utan grafikkortet sedan i söndags, ingen som helst skillnad. PSU:n klickar ifrån under uppstarten på exakt samma sätt som när grafikkortet satt i. -______- Har även bytt moderkortets batteri..

Det som kvarstår är väl att skruva loss moderkortet, om det på något sätt uppstått någon kortslutning i datorlådan (helt magiskt isf eftersom jag inte rört burken på många år). Annars är det kanske moderkortet eller CPU:n som bara börjar ge upp..?

Ja, nästa del blir att ta bort moderkortet för att undersöka om det finns svullna/spruckna elektrolytkondensatorer och/eller brustna lödningar på transistorerna som kan ersättas, då främst i övre delen av moderkortet där strömförsörjningen finns.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Ja, nästa del blir att ta bort moderkortet för att undersöka om det finns svullna/spruckna elektrolytkondensatorer och/eller brustna lödningar på transistorerna som kan ersättas, då främst i övre delen av moderkortet där strömförsörjningen finns.

Idag lossade jag på mb för att kolla mellan mb och backplate så att inget satt där som ev kunde kortsluta lådan, men näpp. Kondensatorer och transistorer är nog inget jag är kvalificerad för att inspektera, men moderkortet ser helt normalt ut vad jag kan bedöma, inga uppenbara konstigheter i alla fall.

Jag satte tillbaka grafikkortet innan jag återvände mb till chassit, men efter det så fryser laddningen av den nya Windows 7-installation jag lade in under tiden jag körde med enbart CPU-grafik via HDMI. Kan dock starta safe mode med network, alltså med grafikkortet i..

Aja, egentligen är det skitsamma, 7+ år gamla delar, något kommer faila till slut, MEN JAG VILL VETA..!

Permalänk

Jag skulle säga att det är din ssd som börjar ge upp eftersom du får problem med att boota men inga problem efter

Permalänk
Medlem

Kanske CPU'n som överhettar ifall din kylare blivit dålig. Vad för kylning har du? Under uppstart så maxar ju CPU'n 100% några gånger och då kan den stänga ned ifall kylningen är defekt. Kan även vara tecken på att en lagringsenhet börjar bli dålig så det är värt att kolla upp. Prova boota utan HDD inkopplad och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

sitter cpun hårt nog så alla pins får kontakt med mobot??.. kan vara så att det är värmeexpansionen som gör att alla pins får ordentligt kontakt efter ett par omstarter

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske CPU'n som överhettar ifall din kylare blivit dålig. Vad för kylning har du? Under uppstart så maxar ju CPU'n 100% några gånger och då kan den stänga ned ifall kylningen är defekt. Kan även vara tecken på att en lagringsenhet börjar bli dålig så det är värt att kolla upp. Prova boota utan HDD inkopplad och se om det gör någon skillnad.

Jag har kopplat bort HDD:n och har bara SSD:s kvar, samma omstarter. Min kylare är en Cooler Master Hyper 212, och har fungerat felfritt i 7+ år.. rensade häromdagen bort rejält med damm från kylflänsarna och sänkte idle temp från 35-ish till 23-24, men det gjorde inget för de här omstarterna. Får testa med att kanske ta bort kylaren helt och applicera ny thermal paste..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

sitter cpun hårt nog så alla pins får kontakt med mobot??.. kan vara så att det är värmeexpansionen som gör att alla pins får ordentligt kontakt efter ett par omstarter

Det har jag aldrig tänkt på, datorn har som sagt fungerat felfritt i 7+ år. Men som jag skrev är väl ett alternativ att ta bort kylaren och applicera ny thermal paste. I samma veva vore det kanske lämpligt att lyfta bort CPU:n och kolla dels om något damm har letat sig in där, och som du skriver säkerställa att alla pins har god kontakt med socketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehunter88:

Jag skulle säga att det är din ssd som börjar ge upp eftersom du får problem med att boota men inga problem efter

Heh, ville bara återkoppla till den här tråden eftersom det här kanske är precis vad som var felet. Ingen bryr sig antagligen, men jag köpte en begagnad dator kring den här tiden (2022) och stoppade min gamla i en malpåse. För en tid sedan köpte jag dock ett nytt moderkort, och nyligen byggde jag ihop mina gamla delar i det nya moderkortet. Datorn startade upp en första gång utan några problem, och jag var kvick med ett USB-minne med Windows 10-installation på det, och allt verkade funka.. meeeeen, ibland hängde den sig vid uppstarten, och jag var tvungen att stänga av/sätta på den. Dvs, ganska exakt vad som var problemet med min gamla dator, ibland krävdes det flera uppstarter innan den kom igång så att säga, men väl där fungerade den felfritt. Det verkar även vara fallet med de gamla delarna i det "nya" moderkortet, och vet ni vad - JAG ANVÄNDE SAMMA SSD SOM OS-DISK SOM I GAMLA DATORN!!!!!!!!!!!!!1

Sååå, en viss SSD kan ju ha varit problemet hela tiden. Ska byta ut den så snart som möjligt, och se om problemet försvinner. o.O