Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,
Har börjat få problem med höger handled vid bänkpress. Någon som har tips på övningar eller liknande för att få bukt med problemet.
Kör inte speciellt tungt. Tränar på 50-60kg.

Hur håller du stången? Känns som du håller fel om handleden tar stryk på sådana lätta vikter.

Handleden skall knappt stressas utan du skall ha stången i handen så den ligger över underarmen i handen när du pressar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,
Har börjat få problem med höger handled vid bänkpress. Någon som har tips på övningar eller liknande för att få bukt med problemet.
Kör inte speciellt tungt. Tränar på 50-60kg.

Har haft liknande problem. Var i handleden gör det ont? För mig va lösningen att testa lite olika greppbredder. Lite smalare grepp än max, typ ring- eller lillfingrarna på ringen, så försvann problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Har haft liknande problem. Var i handleden gör det ont? För mig va lösningen att testa lite olika greppbredder. Lite smalare grepp än max, typ ring- eller lillfingrarna på ringen, så försvann problemet.

Jag har väldigt rörliga handleder och får ont precis under tumroten från handlflatssidan sett.
Kan testa att köra smalare, men tycker det tar bättre/bättre stretch med brett grepp =/

Ring- lillfinger på innersta cirkeln, ELEIKO-stång?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har väldigt rörliga handleder och får ont precis under tumroten från handlflatssidan sett.
Kan testa att köra smalare, men tycker det tar bättre/bättre stretch med brett grepp =/

Vart i handen håller du stången under lyftet? Ligger stången långt bak i handen, nära fingrarna så är det stor risk att man flexar handleden för mycket och kan få ont. Ett tips är att hålla stången så långt ner i handen som möjligt medan du ändå får tummen och fingrarna runt stången. För mig innebär det att stången ligger tvärs över tumroten och ca 1-1,5cm in i handen ovanför handleden, rakt ovanför benet i underarmen.

Permalänk
Medlem

SL-stänger har 2 ringar.
OL-stänger har 1 ring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av laht:

Vart i handen håller du stången under lyftet? Ligger stången långt bak i handen, nära fingrarna så är det stor risk att man flexar handleden för mycket och kan få ont. Ett tips är att hålla stången så långt ner i handen som möjligt medan du ändå får tummen och fingrarna runt stången. För mig innebär det att stången ligger tvärs över tumroten och ca 1-1,5cm in i handen ovanför handleden, rakt ovanför benet i underarmen.

Jag har alltid kört stacked joints. Med stången långt ned. Kör jag "fel" med stången uppemot fingrarna känns det mycket skönare även om det ser helt galet ut, men gör mindre ont. Ska prova med smalare grepp vilket jag tycker är synd för jag gillar att träna med väldigt brett grepp.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara greppet, kan vara att du rör underarmarna knasigt.

Är det inte greppet skulle nästa gissning vara att du rör armbågsleden för mycket horisontellt när du pressar istället för att föra ner armbågarna närmre kroppen för en korrekt bänkpress.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

SL-stänger har 2 ringar.
OL-stänger har 1 ring.

Nja, Eleiko både SL och OL-stänger har endast 1 ring "per sida". Är det dubbla ringar så är det förmodligen något snik märke, typ Casall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Nja, Eleiko både SL och OL-stänger har endast 1 ring "per sida". Är det dubbla ringar så är det förmodligen något snik märke, typ Casall.

Eleiko har stänger med dubbla ringar. Inte officiella tävlingsstänger men de är vanliga på gym. Jag har till och med sett dem testas och tillverkas i fabriken.

Dock har du rätt. "Riktiga", tävlingsgodkända, stänger har bara ett streck och "gymstängerna" kan ha 2, även Eleiko.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet att det anses lite töntigt att klaga på folk som släpper stången från midjehöjd på marklyft.. men fan jag tål det inte! Det irriterar mig djupt. Högsta jag kör är 140kg dock så jag har sannolikt inte kommit till de vikterna där det är attraktivt att släppa stången. Men jag tror ändå att det inte handlar om vikt, utan att det handlar om ett beslut att helt enkelt lyfta på det viset. Att man bestämmer sig för att "nä nu vill jag visa alla hur tungt jag lyfter!" Det är också sånt där ljud som jag tror irriterar åhörare men inte producenten, precis som att dra gaffeln på porslin. Folk fattar kanske inte riktigt hur störande det är.

Eller så är det mycket möjligt att det bara är jag som är överkänslig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Vet att det anses lite töntigt att klaga på folk som släpper stången från midjehöjd på marklyft.. men fan jag tål det inte! Det irriterar mig djupt. Högsta jag kör är 140kg dock så jag har sannolikt inte kommit till de vikterna där det är attraktivt att släppa stången. Men jag tror ändå att det inte handlar om vikt, utan att det handlar om ett beslut att helt enkelt lyfta på det viset. Att man bestämmer sig för att "nä nu vill jag visa alla hur tungt jag lyfter!" Det är också sånt där ljud som jag tror irriterar åhörare men inte producenten, precis som att dra gaffeln på porslin. Folk fattar kanske inte riktigt hur störande det är.

Då lär du avlida dagen du går till en riktigt lyftarklubb där folk kör OL och släpper vikten från över axlarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Tycker inte att det är någon big deal då man släpper i marklyft. Stör mig MYCKET mer på folk i lurar/in ears som släpper grejer i maskiner m.m. Det skramlar ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker inte att det är någon big deal då man släpper i marklyft. Stör mig MYCKET mer på folk i lurar/in ears som släpper grejer i maskiner m.m. Det skramlar ordentligt.

Är det lugnt om man inte har lurar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det lugnt om man inte har lurar?

Ja, då lider de åtminstone lika mycket som jag gör. Share the loooooad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tyvärr har jag mer än 30kg att gå ner. Mitt problem är dock tidbrist, som idag och igår så var det jobba. Jag kommer dock prioritera mig själv nu och hålla vikten och bra skick kräver mindre ansträngning än att gå ner.

Nå när man är i bra skick så 2-3 gånger i veckan bör man nog besöka gymmet. På sommaren är det nog enklare att bara öppna dörren och börja springa.

Hitt rätt mängd mat (underskott på kalorier), proteinrikt, kalorisnålt så kan du mycket mat och bli riktigt mätt varje måltid.

Det och tid, även om du skriver att du har tidsbrist, du skall ju ändå äta och, har gått ner runt 15kilo sedan nyår.

Man behöver inte träna på gym för att gå ner i vikt. Fokusera på att hitta balans i vardagen (matmässigt) och inte stoppa i dig en massa kaloririkt skräp, nu antar jag bara efter som jag inte känner dig såklart.

Schyssta matlådor är otroligt underskattat, finns bra videos på youtube om allt.

Har hantlar och gummiband vid tvn och datorn, det räcker gott och väl för att behålla musklerna (proteinrik kost, hjälper till att behålla musklerna man har).

Lycka till!

https://www.youtube.com/watch?v=PUG3ZLu64M0

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Då lär du avlida dagen du går till en riktigt lyftarklubb där folk kör OL och släpper vikten från över axlarna.

Jo precis men det är ju lite vad som förväntas där. Jag skulle ju inte gå till en atletklubb och sitta i bensparken och gnälla på att folk för oväsen. Man vill ju inte heller vara den som säger att man inte får föra lite oväsen i även vanligt gym, men tyvärr stör jag mig på det. Kanske problemet är att mattorna på plattformarna inte dämpar så mycket som man skulle önskat? Men sedan så är det möjligt att jag är särskilt ljudkänslig. Gillar inte hög musik eller högljudda fordon heller.

Brukar alltid kika på vad folk lyfter när de producerar (enligt mig) onödigt mycket ljud, och jag dömer dem hårt om det är lättare än vad jag klarar..

Sedan håller jag med att det är lika eller mer irriterande när folk smäller med viktmagasin också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Eleiko har stänger med dubbla ringar. Inte officiella tävlingsstänger men de är vanliga på gym. Jag har till och med sett dem testas och tillverkas i fabriken.

Dock har du rätt. "Riktiga", tävlingsgodkända, stänger har bara ett streck och "gymstängerna" kan ha 2, även Eleiko.

Jaså, det var mer än jag visste, my bad!

Är den av "styrkelyft" typ i form av tjocklek, räffling, kullager osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Ja det är egentligen för nybörjare, jag tycker inte jag har nått intermediate vare sig i styrka eller muskelmassa så jag är rätt nöjd. Det går lite långsamt framåt, man borde ju egentligen blåmaxa varje set på ett sånt här program men det gör man inte, i alla fall inte om man passerat 30... det blir någonstans 1-2 reps i tanken på många övningar. Därför brukar jag köra rest-pause eller dropset eller någon annan teknik för att öka intensiteten i vissa övningar för att verkligen träna igenom muskeln.

Spännande upplägg, jag antar att du inte kan lägga på i varje pass eller varje vecka längre.

Alltså jag tycker det där är så svårt. Det är väl bara sitt absoluta PR (inte nödvändigtvis 1rm) man kan titta på när man ska se om man fortfarande är nybörjare eller intermediate. Men eftersom jag svänger så mycket i reps och vikt så är det jäkligt svårt att bedöma hur det faktiskt står till. Särskilt på knäböj som är den enda övningen jag har bestämt att tillämpa en ganska strikt "step loading" så är jag nog inte intermediate än, jag är som bäst avancerad (om ens det) nybörjare. Egentligen borde jag prova detta på bänk eller marklyft där jag är lite mer avancerad.

Men nu kör vi på knäböjen! Klarade 4x8 (eller 5x8.. tappade räkningen på sets med risk att jag överkompenserade) på 90kg. Vikten valdes ganska random. Borde kanske t.o.m gått lite högre men 8 kändes ändå hyfsat tungt, mer tekniktungt än muskeltungt dock. Ska nöta detta nu ett tag (3 pass i veckan). Sedan om 2-3 veckor så tar jag nog i lite och tittar på vart mitt 1rm ligger någonstans. Förhoppningsvis har man utvecklat lite mer teknik då också. Känner att jag måste ta med mobilen till gymmet och filma mig lite för att kolla att det inte ser helt galet ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Då är det ungefär på samma ställe som jag har haft ont. Svårt att beskriva eftersom jag inte kan termerna, men jag ger det ett försök. När jag kör med brett grepp hamnar handlederna längre ut från kroppen än mina armbågar, vilket gör att handen böjs in mot kroppen och det gör ont där du beskriver. Jag håller med om att brett grepp är trevligare i övrigt (dessutom lyfter man oftast mest så, om man bryr sig om sånt) men det kan ju kanske va värt att variera?

Har du två "ringar" på stången så är det den inre som gäller. Har du bara en får du kolla om det är styrke- eller tyngdlyftningsstång. Du ska ha en styrkelyftsstång

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Jag tränade på företagsgym ett tag, där var en kollega som släppte ~220 pannor från midjan i set efter set. Efter en stund kom en mycket arg chef ner och berättade för vederbörande att det lät som jordbävning på hela kontoret. Lyftarkarriären höll på sabba den vanliga karriären där...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

En fråga angående handledsvärk i bänkpress.. visst får väl alla ont när man kommer upp till en viss vikt? Eller gör jag fel i att ta detta för givet?

Det gör bara ont precis efter man satt tillbaka stången på stativet, går sedan över på några sekunder. Det gör alltså ont när man släpper av trycket från skivstången. Gör inte ont medan man pressar och känner inte av något utanför gymmet. Detta gäller från och med ~95kg för mig.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur man kan träna för att få bättre kontakt med bröstmusklerna? Jag får i princip noll träningsvärk i bröstmusklerna när jag kör tungt (45 kg) eller lätt (30 kg) i bänkpress eller flying cables (20 kg-50 kg), och då kör jag ändå kontrollerat tempo, så någonstans gör jag fel eller har oerhört underutvecklade bröstmuskler... Har ICKE råd med PR så det kommer inte ens på fråga, varav jag frågar här.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon som vet hur man kan träna för att få bättre kontakt med bröstmusklerna? Jag får i princip noll träningsvärk i bröstmusklerna när jag kör tungt (45 kg) eller lätt (30 kg) i bänkpress eller flying cables (20 kg-50 kg), och då kör jag ändå kontrollerat tempo, så någonstans gör jag fel eller har oerhört underutvecklade bröstmuskler... Har ICKE råd med PR så det kommer inte ens på fråga, varav jag frågar här.

Jag har tränat i ca 3-4 år och har aldrig fått träningsvärk i bröstmusklerna. Jag får det knappt ens när jag tar någon vecka uppehåll och sedan kör bröst ganska hårt. Dock kör jag alltid hög frekvens så volym och intensitet är aldrig extrem. Det tog säkert också över 6 månader innan jag fick ens pump på riktigt i bröstet, och det var först med maskin fly. Idag får jag även ganska bra pump från skivstångsbänkpress, men fortfarande bättre med maskin flyes..

Prova kör 3-4 dropsets på flyes i maskin, med typ 30 sek hold på sista set också. Kan du få träningsvärk så lär du få det då.

Grym video med massa tips: https://www.youtube.com/watch?v=uFfELBeUCkY

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

En fråga angående handledsvärk i bänkpress.. visst får väl alla ont när man kommer upp till en viss vikt? Eller gör jag fel i att ta detta för givet?

Det gör bara ont precis efter man satt tillbaka stången på stativet, går sedan över på några sekunder. Det gör alltså ont när man släpper av trycket från skivstången. Gör inte ont medan man pressar och känner inte av något utanför gymmet. Detta gäller från och med ~95kg för mig.

Jag tränar på 140-160kg och maxar då och då utan handledsvesvär. Men jag har alltid varit väldigt fysiskt aktiv sedan liten gosse så mina handleder kanske är lite härdade.

Har jag varit borta från gymmet i några veckor så känns det obehagligt i händerna första bänkpasset.
Men det borde ju vara ett vanligt problem

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Testa en pec deck-maskin, gärna av den här typen med kuddar där du sätter underarmarna så att du inte ens behöver tänka på vad du har för vinkel i armbågsleden. Tryck till ordentligt i toppläget när armbågarna pekar rakt fram och akta så att du inte går ner för långt i bottenläget och gör illa axlarna.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd

Med glädjande besked kan jag berätta att jag har kört 4 pass per vecka (1 överkropp, 1 underkropp, 1 vila, 1 överkropp, 1 underkropp) nu i 7 veckors tid i sträck. Bara kötta vidare! Och det känns fantastiskt varje gång man är färdig med passet även om olika pass kan kännas olika.

Fråga till den Erfarna: Enligt en snubbe jag snackat med så är det inte nödvändigtvis viktigt att man känner fruktansvärd träningsvärk (eller överhuvudtaget någon) efter träningspass. Viktiga verkar vara att man känner belastning i musklerna man vill träna och bryta ned och att man känner den där smygande fail-känslan (att det blir jobbigare för varje set för samma muskelgrupp).

Exempelvis körde jag 8x10 70 kg benböj i smith idag och känner igen märkvärdig träningsvärk efteråt men visst var det jobbigt. Och jag har visst ett ryggproblem också med diskarna (men skapar separat tråd för det). Hursomhelst så är gymmande fantastiskt skönt även om man inte alltid känner sig supertaggad att dra dit! Bara gör det. För man ångrar sig ALDRIG när man väl har varit där och köttat. (okej, ska väl vara om du blir förlamad resten av livet pga. träningsmisstag)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Med glädjande besked kan jag berätta att jag har kört 4 pass per vecka (1 överkropp, 1 underkropp, 1 vila, 1 överkropp, 1 underkropp) nu i 7 veckors tid i sträck. Bara kötta vidare! Och det känns fantastiskt varje gång man är färdig med passet även om olika pass kan kännas olika.

Fråga till den Erfarna: Enligt en snubbe jag snackat med så är det inte nödvändigtvis viktigt att man känner fruktansvärd träningsvärk (eller överhuvudtaget någon) efter träningspass. Viktiga verkar vara att man känner belastning i musklerna man vill träna och bryta ned och att man känner den där smygande fail-känslan (att det blir jobbigare för varje set för samma muskelgrupp).

Exempelvis körde jag 8x10 70 kg benböj i smith idag och känner igen märkvärdig träningsvärk efteråt men visst var det jobbigt. Och jag har visst ett ryggproblem också med diskarna (men skapar separat tråd för det). Hursomhelst så är gymmande fantastiskt skönt även om man inte alltid känner sig supertaggad att dra dit! Bara gör det. För man ångrar sig ALDRIG när man väl har varit där och köttat. (okej, ska väl vara om du blir förlamad resten av livet pga. träningsmisstag)

DOMS brukar man bara få när man gör något nytt. Tränar man samma muskel flera gånger i veckan så försvinner det. Om det betydde att man inte längre byggde muskler så skulle det vara ett extremt stort problem inom styrketräningen Så utan vetenskapligt stöd så kan man ju säga att det sannolikt inte är särskilt stort problem att inte få träningsvärk.

DOMS är ju å andra sidan då en bra indikator att man precis tränat en eventuellt underutvecklad rörelse eller muskel. Så det är ju inte fel att ibland få träningsvärk för då vet du att du förbättrar något som kanske har börjat släpat. Så logiskt från detta så borde man kanske byta övning oftare än man sannolikt gör. Jag nöter tricep pushdown dag in och dag ut i flera månader eller t.o.m år. Skulle säkert få träningsvärk om jag helt plötsligt började köra skullcrushers, viktade dips eller nått sånt.

Bra jobbat förresten! Kul att du känner att det är givande att gymma. Jag känner samma sak. Ibland har man ingen större lust att gå, men man är alltid nöjd efteråt.

----

Min vecka har känts givande. Först körde jag PB på bänkpress 5x3 @ 100kg. Samma pass så kör jag vikingpress och man kan tänka sig att axlarna borde vara lite slitna efter bänken men de var fan bättre än de någonsin varit. Kändes som nysmorda. Är alltid feg när det kommer till axlarna för jag vill inte göra illa mig där. Brukar köra typ 4x15@15kg på vikingpressen men när axlarna kändes så oförtjänt bra så blev jag sugen på att köra lite lågreppare och se vad jag klarar. Drog upp till 5x35kg och där kände jag att jag måste hejda mig för nu började det kännas i ryggen.. 35kg känns väldigt lite men jag är ovan att stående pressa någon vikt alls. Men ändå ett ökat PB på över +100%

En annan sak var att jag skulle köra 5x3 på 130kg marklyft. Istället så blev det 140kg på stången och tänkte äh jag kör lite 1or istället då. På sista settet så bestämde jag fuck it yolo och körde typ 5 reps, och på sista rep bar jag skivstången till ställningen också. Innan detta så var 140kg mitt 1rm. Det är kul att se vad man faktiskt kan lyfta om man är oförsiktig. Men samtidigt så känns det som att jag absolut hade kunnat producerat ett diskbråck där eller nått. Varför är det så svårt att ALLTID vara försiktig!? Samtidigt tänker jag, om man var såhär vårdslös hela tiden, fan vad starka man skulle kunna bli. Risken att göra illa sig ökar väl exponentiellt också, men förstår varför vissa blir starkare än andra, de satsar på styrka och bryr sig inte om de gör illa sig eller inte. Och de som har tur/genetiska fördelar som håller dem hela & friska, är också de som blir starkast. Veckans insikt.

Det är i valet och kvalet just nu om jag ska börja pusha mig själv hårdare.. eller fortsätta min försiktiga väg och prioritera långsiktig ledhälsa..

Permalänk
Medlem

Även jag har börjat få lite rutin på att lyfta vikter och ser nu oftast fram emot träningspassen. Har nu kört tre pass i veckan sedan augusti. Hade innan dess endast varit på gym en handfull gånger under mina 30år i livet och då aldrig kört fria vikter. Nu är det fria vikter som gäller hemma i källaren.

Lite lågt i tak men annars blev denna yta perfekt.

Och om jag fattat termerna rätt från tidigare i tråden så kan jag nu säga att jag är med i 100kg klubben. Kör 60/22,5/22,5 kg i marklyft/benböj/bänkpress. Inte direkt något att skryta med men man måste ju börja någonstans. Har mest övat teknik med endast stång fram till nu och tänker inte öka mer än tekniken håller för. Märker att teknikträningen ger resultat, framförallt i benböj där jag gått från instabila, ömmande och knakande knän till att kunna känna mig stabil och säker under passets alla repetitioner.

Målet nu är att fortsätta träna med ökande vikter och att när jag fyller 40 så vill jag kunna känna att detta hemmagym var en bra investering 😊

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Även jag har börjat få lite rutin på att lyfta vikter och ser nu oftast fram emot träningspassen. Har nu kört tre pass i veckan sedan augusti. Hade innan dess endast varit på gym en handfull gånger under mina 30år i livet och då aldrig kört fria vikter. Nu är det fria vikter som gäller hemma i källaren. https://i.ibb.co/PrDtcy3/IMG-20211002-132222.jpg
Lite lågt i tak men annars blev denna yta perfekt.

Och om jag fattat termerna rätt från tidigare i tråden så kan jag nu säga att jag är med i 100kg klubben. Kör 60/22,5/22,5 kg i marklyft/benböj/bänkpress. Inte direkt något att skryta med men man måste ju börja någonstans. Har mest övat teknik med endast stång fram till nu och tänker inte öka mer än tekniken håller för. Märker att teknikträningen ger resultat, framförallt i benböj där jag gått från instabila, ömmande och knakande knän till att kunna känna mig stabil och säker under passets alla repetitioner.

Målet nu är att fortsätta träna med ökande vikter och att när jag fyller 40 så vill jag kunna känna att detta hemmagym var en bra investering 😊

Grymt! Gillar gymmet, men hade varit väldigt nice att ha lite grejer hemma också. Eller åtminstone i sommarstugan. Det du har är ju precis vad som behövs.

Räknar du med stången förresten när du nämner vikt? Vill inte kritisera försiktighet, men om du fortfarande kör med bara stången (+2x1.25kg plåtar) efter 2-3 månader så är det dags att börja lägga på vikter. Tror form byggs bäst om man också belastar musklerna samtidigt. Rörelse under belastning är ju vad du vill öva. Inte bara rörelsen. Det är ju inte yoga vi håller på med

Men naturligtvis bestämmer du själv hur du vill köra. Jag vet ju inte dina förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Testa en pec deck-maskin, gärna av den här typen med kuddar där du sätter underarmarna så att du inte ens behöver tänka på vad du har för vinkel i armbågsleden. Tryck till ordentligt i toppläget när armbågarna pekar rakt fram och akta så att du inte går ner för långt i bottenläget och gör illa axlarna. https://post.healthline.com/wp-content/uploads/2019/04/PecDeck_Gym_1200x628-facebook.jpg

Pec deck är värdelöst.

Nu har bluffaren Axon plagierat denna artikeln i vanlig ordning men informationen är ändå bra.

https://fitnessformen.se/artiklar/darfor-ska-du-undvika-pec-d...

Citat:

Den främsta anledningen till varför du bör undvika pec-dec är att övningen blir väldigt skadlig på grund av överarmens placering. Den utförs i en position där axeln är som allra svagast och där kravet på en stabil främre ledkapsel är som störst. Denna position stressar förutom alla de främre strukturerna i axelleden även rotatorkuffen, som befinner sig i ett väldigt trångt och ofördelaktigt läge.

Jag kämpar just nu mot att kunna göra viktade chins med hela kroppsvikten i extravikt. Har hittils klarat av 70kg (98kg + 70kg) för 2 reps. Sista 30kg lär vara jävligt att få till.

Visa signatur