Permalänk
Medlem

@Parmenides Du kan inte bara kolla på testonivån för sig. Har du dina siffror kan du räkna ut till exempel fritt och tillgängligt testosteron här: http://www.pctag.uk/testosterone-calculator/. Har du inte albumin så kör du på standardmåttet, det påverkar ej så mycket.

Du kanske har väldigt högt SHBG till exempel.

Samma till @wille61

Sedan är dessa siffror väldigt personliga. Hade du testonivåer på 30 när du var 30 och 15 när du är 45 är du fortfarande väl inom referensintervallet men siffrorna är helt värdelösa för dig som individ.

Men såvida man inte mår dåligt av det i vardagen och inte satsar på att bli någon slags fitnessperson spelar det ingen roll.

Och lol på @AplAy ang. detta:
"Jag såg några yngre personer än mig (typ säkert 25 år eller yngre) med mer definierade muskler och som inte verkade köra till fail vilket de borde göra om det var natty träning och min hjärna ville gnälltänka"

Du kan inte läst många studier och böcker inom träningsfysiologi ifall det är din slutsats. Eller så har du dålig läsförståelse.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har för mig jag läste på Kolozzeum om någon studie som gav implikationer om det hela genom att bara prata om män som fick TRT (av någon annan anledning än träningspreparat) och då fick ökad muskelmassa trots att de var fysiskt inaktiva. Sedan kommer jag INTE ihåg om mängden var mer, mindre eller likvärdig den som tränat under samma tid som dessa män genomgick TRT med fysisk inaktivitet.

Men jag är glad om jag förhoppningsvis snackar goja då jag inte vill känna mig körd (efter 30 sjunker testonivån årligen vilket i sin tur förstör både kropp och psyke). Vad jag förstår så kommer det ta längre tid om man börjar senare och sedan har vi den okända genetikfaktorn: är man en som bygger fort, långsamt eller inte alls pga. otur i genlotteriet? Och frågan är då hur lång tid det tar att få svar på den genetikfrågan eller om man kan ta något gentest för det bara så man vet vilka förväntningar man skall sätta för sig själv.

Tänk någon som började spela basket passionerat som 7-åring men som inte visste hur lång personen skulle bli och så visade det sig att personen bara blev 1,60m lång som 18-åring och stannade kvar där. Hade denna person vetat detta i förväg så hade personen kunnat inse att, "professionell basket är inte för mig så spela för det är kul, inte för att bli någon duktig sådan."

Som tur var är det säkert större chans att man är i "bygg långsamt eller bygg snabbt"-genfacket och inte "bygg inte alls".

Ja, sociala medier har förstört för både tjejer och killar vad gäller realistiska kroppar. Och ännu värre än så: många av dessa så kallade "fitness influensers" vill sälja sina sätt hur de fick sina drömkroppar utan att hänvisa till preparaten - när det var den avgörande faktorn till hur stora kroppar de fick i slutändan när regelbunden träning+protein+sömn är vedertaget (och då menar jag ändå långt ifrån tävlingsinriktade bodybuilding.kroppar).

Kortfattat talat så är jag för närvarande en gnällande nybörjare som vill se snabba resultat. Jag kommer att sluta gnälla när jag köttat på mer och börjat se signifikanta ökningar vilket dessvärre kommer att ta flera månader. Jag har inte kollat hur många veckor jag köttat 4 pass i veckan, skall kolla imorgon och skriva ned så jag ser i almanackan.

Du snackar fortfarande "goja".

Nej kropp och psyke blir inte förstörda efter 30, eller av en något naturlig lägre testosteron nivå.

TRT- testosteron replacement therapy, är inte doping.

Har läst en studie där icke tränande lagt på sig muskler, men det var inga TRT nivåer, kommer inte ihåg exakt men tror det var någonstans 500-600mg testosteron i veckan de fick, dvs långt över vad som är naturligt.
Här är den https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejm199607043350101

Ha inte så bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Du snackar fortfarande "goja".

Nej kropp och psyke blir inte förstörda efter 30, eller av en något naturlig lägre testosteron nivå.

TRT- testosteron replacement therapy, är inte doping.

Har läst en studie där icke tränande lagt på sig muskler, men det var inga TRT nivåer, kommer inte ihåg exakt men tror det var någonstans 500-600mg testosteron i veckan de fick, dvs långt över vad som är naturligt.
Här är den https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejm199607043350101

Ha inte så bråttom.

TRT som det administreras i USA i fitnesskretsar är visst doping. De ligger på >200mg/vecka som lägstados. Och ja, det är utskrivet som TRT, inget annat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

TRT som det administreras i USA i fitnesskretsar är visst doping. De ligger på >200mg/vecka som lägstados. Och ja, det är utskrivet som TRT, inget annat.

Fast då är det inte TRT, att det är på recept förändrar inget, eller menar du att det finns de som ligger på +200mg/vecka i naturlig produktion?💪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Fast då är det inte TRT, att det är på recept förändrar inget, eller menar du att det finns de som ligger på +200mg/vecka i naturlig produktion?💪

"TRT som det administreras i USA"

Enligt doktorerna är det TRT, jo. Det skrivs ut som TRT. Det står TRT i dina journaler. Vad mer behöver du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Jag släpper sidospåret nu och konstaterar bara att jag fortsätter jakten på det manliga kosttillskottet TRT - märk ordet - på egen hand.

Nu blev jag färdig med andra benpasset i veckan vilket markerar 5:e veckan i rad som jag kört 4 pass/vecka. Det går (o)betydligt(?) framåt. Jag kan konstatera att på gymmet så verkar mina vikter i benövningar (6x10 75 kg benböj i smith och 6x9 248 kg i liggande benpress) vara rätt "genomsnittliga" bland många där då jag såg både yngre och äldre som tog samma vikter i bland annat liggande benpress. Detta visar att jag har en lång väg att gå för att bli starkare och muskulösare där sistnämnda är min främsta prioritet.

Varm rekommendation efter träningspass: Ta 3-4 dl mjölk med Star Nutrition Whey Protein Powder Double Rich Chocolate så smakar det bannemig som en blandning av o'boy och pucko! Mjölken bidrar också till vätskeersättningen så perfekt kombination då med pulvret.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Det verkar som om jag har tränat för snabbt med mina reps:

Videon påstår att för snabba reps inte ger tillräcklig stimulering av hypertrofi efter nedbrytningen. Tydligen rekommenderas minst 48 sekunder för 12 reps där varje rep får 4 sekunder (3 sekunders belastning, 1 sekund återställning av lyftrörelsen) för att maximera tiden de utvalda musklerna belastas.

Och det är säkert kopplat till dålig belastning av vissa muskler där jag möjligen belastat fel muskler och gjort rörelsen för snabbt (därmed kompenserat med andra muskler än den avsedda i övningen). Långsam och rätt belastning verkar vara ledordet! Implementerar detta genast från och med måndag.

Det skulle iaf förklara varför jag inte får någon träningsvärk i biceps och brösten trots bänkpress och biceps curls.

Summerande verkar vara: "I only start counting when it starts hurting because they’re the only ones that count.”

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det verkar som om jag har tränat för snabbt med mina reps:
https://www.youtube.com/watch?v=vKDYfRtfqng&ab_channel=ATHLEA...

Videon påstår att för snabba reps inte ger tillräcklig stimulering av hypertrofi efter nedbrytningen. Tydligen rekommenderas minst 48 sekunder för 12 reps där varje rep får 4 sekunder (3 sekunders belastning, 1 sekund återställning av lyftrörelsen) för att maximera tiden de utvalda musklerna belastas.

Och det är säkert kopplat till dålig belastning av vissa muskler där jag möjligen belastat fel muskler och gjort rörelsen för snabbt (därmed kompenserat med andra muskler än den avsedda i övningen). Långsam och rätt belastning verkar vara ledordet! Implementerar detta genast från och med måndag.

Det skulle iaf förklara varför jag inte får någon träningsvärk i biceps och brösten trots bänkpress och biceps curls.

Summerande verkar vara: "I only start counting when it starts hurting because they’re the only ones that count.”

Jag börjar fundera om du bara är här och trollar?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag börjar fundera om du bara är här och trollar?

Hoppas det Får hjärnblödning snart om jag fortsätter läsa skiten.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Jag börjar fundera om du bara är här och trollar?

Vadå? Jag är okunnig och ärlig om att jag har tränat fel den senaste tiden. Att jag sedan vågar erkänna att jag gjort fel är en annan diskussion.

Jag släpper vikter i luften (t.ex. stång i bänkpress) vilket är fel lyftsätt för maximal belastning och därmed träningen i övningen. Detta förklarar varför jag knappt fått träningsvärk i bröstmusklerna.

Jag pratade nyligen med en mer erfaren (10+ år) bodybuilder (ej tävling) som berätta att denna Athlean-X har använt fake vikter i vissa videoklipp så han är dessvärre fel person att lyssna på.

Hursomhelst implementerar jag korrekt lyftsätt från och med måndag när nästa träningspass är.

Vänligen sluta anta att man är ett troll bara för att man inte låter som en genomsnittlig människa.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag pratade nyligen med en mer erfaren (10+ år) bodybuilder (ej tävling) som berätta att denna Athlean-X har använt fake vikter i vissa videoklipp så han är dessvärre fel person att lyssna på.

Killen info om hur man ska träna är ändå legit även om han gjort en tabbe och kört med fakevikter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vadå? Jag är okunnig och ärlig om att jag har tränat fel den senaste tiden. Att jag sedan vågar erkänna att jag gjort fel är en annan diskussion.

Jag släpper vikter i luften (t.ex. stång i bänkpress) vilket är fel lyftsätt för maximal belastning och därmed träningen i övningen. Detta förklarar varför jag knappt fått träningsvärk i bröstmusklerna.

Jag pratade nyligen med en mer erfaren (10+ år) bodybuilder (ej tävling) som berätta att denna Athlean-X har använt fake vikter i vissa videoklipp så han är dessvärre fel person att lyssna på.

Hursomhelst implementerar jag korrekt lyftsätt från och med måndag när nästa träningspass är.

Vänligen sluta anta att man är ett troll bara för att man inte låter som en genomsnittlig människa.

Folk irriterar sig på att du försöker lista ut något hemligt trick för att bygga muskler istället för att bara bygga muskler. Sedan också att varje grej du upptäcker är miraklet som kommer göra dig till Arnold på en vecka. Du har sannolikt inte tränat fel, eftersom att det i princip inte går att träna fel. Att bygga muskler tar tid, och det räknas inte i veckor eller knappt ens månader. Det tar år. Det handler väldigt lite om vad du gör idag eller imorgon, det handlar om vad du gör de närmaste månaderna och åren.

De där vältränade, drogade & fuskande "ynglingarna" du ser på gymmet har sannolikt tränat i 5 år redan. De misstag du identifierar ( ) i deras träning väger lite jämfört med den tiden de lagt ner på att bara lyfta upp och sätta ner tunga saker.

Det är inte konstigt dock att som nybörjare fastna i detaljerna. Men skulle du kika på alla athleanx's videos så skulle du märka att tamejfan allt man gör "is killing your gains." Man måste släppa detta lite, och bara börja nöta på riktigt. För evigt. Folk tränar som idioter och får bra resultat. Allt som behövs är acceptera att det tar tid, och svett.

Men vill du veta det bästa tricket för att bygga muskler som nybörjare? Ett bra program. För du behöver inte lista ut allt det här själv. Det finns folk som redan gjort detta och konstruerat riktigt fina program åt nybörjare som du och jag. Välj ett välrenommerat program. Följ det till punkt och pricka. Du som verkar duktig på att dokumentera vad du lyfter borde ju inte ha något problem att följa ett riktigt program.

Träna hårt, ät bra och sov djupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vadå? Jag är okunnig och ärlig om att jag har tränat fel den senaste tiden. Att jag sedan vågar erkänna att jag gjort fel är en annan diskussion.

Jag släpper vikter i luften (t.ex. stång i bänkpress) vilket är fel lyftsätt för maximal belastning och därmed träningen i övningen. Detta förklarar varför jag knappt fått träningsvärk i bröstmusklerna.

Jag pratade nyligen med en mer erfaren (10+ år) bodybuilder (ej tävling) som berätta att denna Athlean-X har använt fake vikter i vissa videoklipp så han är dessvärre fel person att lyssna på.

Hursomhelst implementerar jag korrekt lyftsätt från och med måndag när nästa träningspass är.

Vänligen sluta anta att man är ett troll bara för att man inte låter som en genomsnittlig människa.

https://www.idrottsforskning.se/styrketraningens-abc-trana-sa...

Varsågod, alldeles gratis och på svenska .

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

@Parmenides Du kan inte bara kolla på testonivån för sig. Har du dina siffror kan du räkna ut till exempel fritt och tillgängligt testosteron här: http://www.pctag.uk/testosterone-calculator/. Har du inte albumin så kör du på standardmåttet, det påverkar ej så mycket.

Du kanske har väldigt högt SHBG till exempel.

Ja så kan det absolut vara, detta test gjordes i ett annat sammanhang. Hade jag fått sätta ihop ett själv bara för att kolla sånt jag tycker är intressant hade fritt och totalt testo, prolaktin, kortisol och kanske serotonin varit kul att kolla men det kostar ju pengar...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

Converse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

Valfria platta sneakers. Converse, stan smith, court point, smash osv.

Jag kör i sockarna istället för gillar inte att värma upp i platta skor och orkar inte ha 3 par skor till gymmet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

För lyft med upphöjd häl kör jag Adidas Powerperfect 3, föredrar personligen något hårdare material än gummi, annars är dom helt ok.

För lyft med jämn sula kör jag ett par Lonsdale brottarskor, tidigare körde jag Converse dock gav sulan upp till slut. Går åt något som är lite stabilare om man kör mycket böj och mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

Adidas spezial, reeboks/nikes crossfitskor, eller någon slags innebandy/innefotbollssko funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

Testa några modeller för Crossfit, har själv Reebok nano 9, hyffsat stabila och komprimeras inte så som löparskor.
Lyfter man lite tyngre är säkert riktiga lyftarskor betydligt bättre, som glad motionär som även kör något Crossfitpass ibland så har de fungerat riktigt bra, betydligt bättre än löparskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

Jag tycker att det funkar bra i strumpor för vanlig byggning, billigt är det också. Om man satsar seriöst på baslyften så är ett par converse för marklyft (& militärpress) en bra idé. Adipower lyftarskor för knäböj tycker jag personligen funkade bra men klacken är rätt hög, man måste prova på ifall man vill ha hög, låg eller ingen klack om man vill använda riktiga böjskor. Många som kör lowbar verkar dock använda vanliga platta skor så man kommer nog långt även med sådana.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Tyckte crossfit-skor lät ganska smart. Ska se om jag kan hitta några sådana som inte är allt för dyra. Annars är ju strumpor/converse inte dumt heller. Måste ut på någon sportbutik och prova lite.

--

Upptäckte nyligen att "step loading" är ett praktiskt och etablerat träningssätt, inte bara lat stagnation som jag trott.. Jag kör fortfarande på vanliga nybörjarvarianten med "linear progress" där jag ökar vikt varje pass för att antingen resetta när jag inte klarar längre, eller sänka reps för att fortsätta öka vikten, på så sätt skjuta upp resetten.

Ifall man inte vet så är step loading en gammal klassisk metod där man nöter på samma vikt "tills den känns lätt," för att först då gå upp i vikt. Man kan också öka volym medan man behåller vikten, alltså en ökning i sets eller reps.

Blev lite sugen på att prova detta ett tag. Att istället för att köra linear-progress typ 70-95% över en ganska lång period för att sedan starta om. Så kör jag helt enkelt samma vikt typ 85% eller nått, varje pass i kanske 2 veckor.

Wave loading är ett annat alternativ där man växlar belastning lite oftare. Träningsprogrammen 5/3/1 använder wave loading.

Diskussionsämnet här är helt enkelt: Vad kör ni och varför? (Samt om ni tycker jag har beskrivet koncepten korrekt eller inte.. )

Lite referensmaterial om man (som jag) inte har stenkoll på dessa koncept:

https://www.chrisadamspersonaltraining.com/linear-wave-step-l...
https://www.youtube.com/watch?v=m1wSYxoy0O8
https://www.youtube.com/watch?v=rTAEx9WDNKg (eli5)

Permalänk
Skrivet av nidarg:

Tack för tipsen. Tyckte crossfit-skor lät ganska smart. Ska se om jag kan hitta några sådana som inte är allt för dyra. Annars är ju strumpor/converse inte dumt heller. Måste ut på någon sportbutik och prova lite.

--

Upptäckte nyligen att "step loading" är ett praktiskt och etablerat träningssätt, inte bara lat stagnation som jag trott.. Jag kör fortfarande på vanliga nybörjarvarianten med "linear progress" där jag ökar vikt varje pass för att antingen resetta när jag inte klarar längre, eller sänka reps för att fortsätta öka vikten, på så sätt skjuta upp resetten.

Ifall man inte vet så är step loading en gammal klassisk metod där man nöter på samma vikt "tills den känns lätt," för att först då gå upp i vikt. Man kan också öka volym medan man behåller vikten, alltså en ökning i sets eller reps.

Blev lite sugen på att prova detta ett tag. Att istället för att köra linear-progress typ 70-95% över en ganska lång period för att sedan starta om. Så kör jag helt enkelt samma vikt typ 85% eller nått, varje pass i kanske 2 veckor.

Wave loading är ett annat alternativ där man växlar belastning lite oftare. Träningsprogrammen 5/3/1 använder wave loading.

Diskussionsämnet här är helt enkelt: Vad kör ni och varför? (Samt om ni tycker jag har beskrivet koncepten korrekt eller inte.. )

Lite referensmaterial om man (som jag) inte har stenkoll på dessa koncept:

https://www.chrisadamspersonaltraining.com/linear-wave-step-l...
https://www.youtube.com/watch?v=m1wSYxoy0O8
https://www.youtube.com/watch?v=rTAEx9WDNKg (eli5)

Jag kör 5/3/1 av några olika anledningar.
1. Ökningarna är inbyggda i programmet så jag behöver inte fundera på det.
2. Med excel filen jag hämtat är det extremt enkelt att logga och följa utvecklingen.
3. Min kropp svarar bättre på tyngre och färre reps än vad den gör på lite lättare och fler reps.
4. Bra för att få upp vikterna i de tre stora (mark, böj, bänk).

Sen är varken linear-progress eller wave loading likt 5/3/1 något som man kan köra i all evighet. Någonstans kommer det ta stopp och man kommer behöva ligga kvar längre på samma vikt innan man kan öka. Min personliga åsikt är att det är väldigt bra program för nybörjare, och jag rekommenderar alltid 5/3/1 eller stronglifts 5x5 för vänner och bekanta som vill börja styrketräna. Båda börjar med relativt låga vikter så man har tid att lära sig teknik men ökar också ganska fort så man känner att det händer något på gymmet.

Senaste 1+ veckan var resultaten dessa för mig böj 175*3, bänk 115*4, mark 210*2.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Diskussionsämnet här är helt enkelt: Vad kör ni och varför? (Samt om ni tycker jag har beskrivet koncepten korrekt eller inte.. )

Lite referensmaterial om man (som jag) inte har stenkoll på dessa koncept:

https://www.chrisadamspersonaltraining.com/linear-wave-step-l...
https://www.youtube.com/watch?v=m1wSYxoy0O8
https://www.youtube.com/watch?v=rTAEx9WDNKg (eli5)

Jag kör väldigt linjärt. Jag sätter ett repintervall för varje övning och försöker slå rep-pb varje pass, när jag nått maximalt antal reps i intervallet ökar jag vikten och börjar om. Det är nog i princip det mest basic som finns i programväg...

Man kör kanske rodd 3 set, 8-12 reps på en lämplig vikt. När man klarar 3 set med 12 reps ökar man vikten så lite som möjligt och börjar om med 3 set om 8 och jobbar sig upp mot 3 tolvor.

Fördel: Enkelt, lätt att modifiera med dropset, supet, klusterset eller vad man nu vill kasta in för att ta ut sig mer eller spara tid.
Nackdel: Ej optimalt, speciellt inte för styrka.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidarg:

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

Hur lustigt det än må låta så har jag sett lyftare med platta tjocksulade sandaler! Varför krångla till det liksom om du enbart skall lyfta skrot? Annars så är det ju att rekommendera att du kör barfota för övningar som just marklyft vilket vissa brukar göra.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Är det någon som har tips på gymskor? Har bara vanliga gympadojor/löparskor just nu och oroar mig över stabiliteten ibland. Vill nog helst inte köpa särskilda "lyftarskor," men något med liknande egenskaper skulle vara bra. Ni vet, platt och hård sula.

Sett en del på gymmet som har dessa, funderar själv på att köpa dessa när mina Merrel Vapor 4 blir för utslitna. Det lär ta ett tag till.

Man får ju tre par skor till priset av ett par Merrel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag kör väldigt linjärt. Jag sätter ett repintervall för varje övning och försöker slå rep-pb varje pass, när jag nått maximalt antal reps i intervallet ökar jag vikten och börjar om. Det är nog i princip det mest basic som finns i programväg...

Man kör kanske rodd 3 set, 8-12 reps på en lämplig vikt. När man klarar 3 set med 12 reps ökar man vikten så lite som möjligt och börjar om med 3 set om 8 och jobbar sig upp mot 3 tolvor.

Fördel: Enkelt, lätt att modifiera med dropset, supet, klusterset eller vad man nu vill kasta in för att ta ut sig mer eller spara tid.
Nackdel: Ej optimalt, speciellt inte för styrka.

Lite diffust ibland men det låter närmare "step loading" där istället för en period på samma vikt baserat på tid, så baserar du mängden tid på prestation. Din variant är vanlig för nybörjare eftersom man ökar ganska fort och ibland kan man nå sitt mål-reps på kanske bara 1-2 pass.

Ett alternativ är också att vid det 3:e eller 4:e passet köra ett amrap på sista settet och basera vikt-avancemang på det. Det kan vara bättre när man är lite mer intermediate eller avancerad lyftare, där man mer vill undvika att maxa för ofta, vilket jag tror är risken när man hela tiden försöker öka i reps baserat på hur det känns. Alltså en risk att man kör till failure varje gång.

Det är squat dag idag för mig och jag ska prova step loading från och med nu. Så jag kommer försöka hitta set/rep som jag vill köra, kanske 4x8, och sedan lista ut vad jag klarar i vikt på det. Sedan ska jag köra det i typ 2 veckor utan modifikation på varken rep, sets eller vikt (kanske kör ett amrap på sista settet var 3:e pass..). Sedan lägger jag helt enkelt på 10kg. Jag är tyvärr dålig på att sköta min loggning men eftersom jag nu bara behöver hålla koll på hur länge jag kört samma vikt så borde till och med jag kunna sköta det.

Permalänk
Medlem

Hej,
Har börjat få problem med höger handled vid bänkpress. Någon som har tips på övningar eller liknande för att få bukt med problemet.
Kör inte speciellt tungt. Tränar på 50-60kg.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Lite diffust ibland men det låter närmare "step loading" där istället för en period på samma vikt baserat på tid, så baserar du mängden tid på prestation. Din variant är vanlig för nybörjare eftersom man ökar ganska fort och ibland kan man nå sitt mål-reps på kanske bara 1-2 pass.

Ett alternativ är också att vid det 3:e eller 4:e passet köra ett amrap på sista settet och basera vikt-avancemang på det. Det kan vara bättre när man är lite mer intermediate eller avancerad lyftare, där man mer vill undvika att maxa för ofta, vilket jag tror är risken när man hela tiden försöker öka i reps baserat på hur det känns. Alltså en risk att man kör till failure varje gång.

Ja det är egentligen för nybörjare, jag tycker inte jag har nått intermediate vare sig i styrka eller muskelmassa så jag är rätt nöjd. Det går lite långsamt framåt, man borde ju egentligen blåmaxa varje set på ett sånt här program men det gör man inte, i alla fall inte om man passerat 30... det blir någonstans 1-2 reps i tanken på många övningar. Därför brukar jag köra rest-pause eller dropset eller någon annan teknik för att öka intensiteten i vissa övningar för att verkligen träna igenom muskeln.

Skrivet av nidarg:

Det är squat dag idag för mig och jag ska prova step loading från och med nu. Så jag kommer försöka hitta set/rep som jag vill köra, kanske 4x8, och sedan lista ut vad jag klarar i vikt på det. Sedan ska jag köra det i typ 2 veckor utan modifikation på varken rep, sets eller vikt (kanske kör ett amrap på sista settet var 3:e pass..). Sedan lägger jag helt enkelt på 10kg. Jag är tyvärr dålig på att sköta min loggning men eftersom jag nu bara behöver hålla koll på hur länge jag kört samma vikt så borde till och med jag kunna sköta det.

Spännande upplägg, jag antar att du inte kan lägga på i varje pass eller varje vecka längre.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,
Har börjat få problem med höger handled vid bänkpress. Någon som har tips på övningar eller liknande för att få bukt med problemet.
Kör inte speciellt tungt. Tränar på 50-60kg.

Det pratas ofta om "stacked joints". När det gäller bänkpress så vill du ha stången i handflatan rakt ovanför handleden, inte ut mot fingrarna. Hade själv samma problem tidigare, löstes genom att ta bort handledslindorna så jag känner direkt om stången ligger fel i handen.