Discshop går i graven – CDON festar på resterna

Permalänk
Melding Plague

Discshop går i graven – CDON festar på resterna

Adlibris avyttrar Discshop och säljer domäner samt varulager till den gamla konkurrenten CDON.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket trist. Handlat mycket på discshop genom åren, problemet för discshops del ligger väl i ”handlat”. Sedan streaming slog igenom så har mitt köpande av fysiska filmer minskat brutalt. Är nog inte ensam om det.

Permalänk
Medlem

Tror mitt senaste köp där var en Friends DVD box för typ 10+ år sen som jag gav bort som present... tror inte jag är ensam om att glömt bort att de existerar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Konsolgrävare

Tråkigt, många av mina UHD filmer är köpta därifrån

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Now that's a name I've not heard in a long time.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Tragiskt, jag har valt att köpa saker ifrån Discshop dom senaste åren även om det varit någon tia dyrare för det har känts som att dom faktiskt bryr sig om film.

Dom har haft mycket och tydlig information, bra system och betyg och lite av ett community som faktiskt tycker om film och fysiskt filmsamlande knutet till sig.

Jag har varit trogen kund där nästan sedan starten och köpt film för tiotusentals kronor.
Nuförtiden blir det kanske bara en handfull filmer om året men discshop har ändå varit mitt förstaval när det kommer till att köpa film.

CDON har gått från att vara en okej sida till att bli totalt skräp sedan dom valt att bli en slags portal istället för egen återförsäljare. Jag undviker i högsta grad den sidan då deras support och information och allt är helt värdelöst.

Det här känns faktiskt orimligt tragiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tragiskt, jag har valt att köpa saker ifrån Discshop dom senaste åren även om det varit någon tia dyrare för det har känts som att dom faktiskt bryr sig om film.

Dom har haft mycket och tydlig information, bra system och betyg och lite av ett community som faktiskt tycker om film och fysiskt filmsamlande knutet till sig.

Jag har varit trogen kund där nästan sedan starten och köpt film för tiotusentals kronor.

CDON har gått från att vara en okej sida till att bli totalt skräp sedan dom valt att bli en slags portal istället för egen återförsäljare.

Det här känns faktiskt orimligt tragiskt...

Instämmer att Cdon blivit mycket sämre med åren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vaknade upp och hade fått detta mail imorse. Trodde först det var ett aprilskämt, men så vaknade jag till och kom ihåg att det är slutet av Oktober. Jag har varit lojal Diamant-kund hos dem i flera år och älskar att köpa film och TV-serier på fysisk media. Streaming må vara smidigt men för bästa kvalité och bevarande är skivor fortfarande king of the hill! Vila i frid Discshop och jag är glad att ert finfina utbud lever vidare någonstans i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://i.imgur.com/3I9yP7Rl.png

Vaknade upp och hade fått detta mail imorse. Trodde först det var ett aprilskämt, men så vaknade jag till och kom ihåg att det är slutet av Oktober. Jag har varit lojal Diamant-kund hos dem i flera år och älskar att köpa film och TV-serier på fysisk media. Streaming må vara smidigt men för bästa kvalité och bevarande är skivor fortfarande king of the hill! Vila i frid Discshop och jag är glad att ert finfina utbud lever vidare någonstans i alla fall!

Känns faktiskt inte riktigt okej att dom bara lägger ner allt med så här kort varsel. :/

Permalänk
Medlem

R.I.P

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tragiskt, jag har valt att köpa saker ifrån Discshop dom senaste åren även om det varit någon tia dyrare för det har känts som att dom faktiskt bryr sig om film.

Dom har haft mycket och tydlig information, bra system och betyg och lite av ett community som faktiskt tycker om film och fysiskt filmsamlande knutet till sig.

Jag har varit trogen kund där nästan sedan starten och köpt film för tiotusentals kronor.
Nuförtiden blir det kanske bara en handfull filmer om året men discshop har ändå varit mitt förstaval när det kommer till att köpa film.

CDON har gått från att vara en okej sida till att bli totalt skräp sedan dom valt att bli en slags portal istället för egen återförsäljare. Jag undviker i högsta grad den sidan då deras support och information och allt är helt värdelöst.

Det här känns faktiskt orimligt tragiskt...

CDON har verkligen blivit totalt skärp. Känns som de tittat på amazon och sen bara slagit bakut och försökt kopiera det men resultat är bara bajs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Känns faktiskt inte riktigt okej att dom bara lägger ner allt med så här kort varsel. :/

Nej, detta kom verkligen som en chock och de hade allt kunnat kommunicera detta tidigare för smidigare övergång.
Tråkigt när en samlingsplats för filmälskare försvinner in i en anonym återförsäljare helt plötsligt bara.

Permalänk
Medlem

Fördelen med Discshop var att de hade filmer som jag inte kunde hitta hos andra däremot så är fysisk media något som minskat med åren.

Permalänk
Medlem

Ptja, var väl väntat detta....
Var en stor kund hos dom under dvd tiden. Köpte på mig en rätt stor samling av filmer & tv serier.
Men sen kom blue-ray/hd-dvd, och frågan om man skulle köpa om hela sin samling igen, eller inte...
För min skull så blev det nej, och ökade inte heller. Blivit via Internet sen dess.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Å vad tråkigt som hemmabiofantast har jag köpt mängder med dvd, blue-rays och UHD filmer därifrån En riktig klassiker.
Ja ja, blir väl att hitta en ny favorit som mest är inriktad på film.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt. Har varit en trogen kund i många år. Och CDON, ja de lämnar en hel del att önska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ptja, var väl väntat detta....
Var en stor kund hos dom under dvd tiden. Köpte på mig en rätt stor samling av filmer & tv serier.
Men sen kom blue-ray/hd-dvd, och frågan om man skulle köpa om hela sin samling igen, eller inte...
För min skull så blev det nej, och ökade inte heller. Blivit via Internet sen dess.

Har Discshop en fysisk butik? Har alltid handlat över internet av dem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert

Jag var diamantkund hos Discshop ända tills idag faktiskt, inte så svårt iofs om man mest nyttjat dem för att köpa LE-boxar från Arrow som ju inte fanns hos andra ÅFs i Sverige vilket blev en smärre nödvändighet efter Brexit. Men efter IOSS blev de helt passé, plus att deras brist på reservationer gjorde att man aldrig var helt säker på om man skulle få det man hade förhandsbokat.

Trots att jag är inbiten filmsamlare köper jag väldigt sällan svenska utgåvor och när jag väl gör det så har ändå CDON fungerat bättre för min del. Lägre priser, inte lika snåla med frakten, mycket trevligare kampanjer med mera, även om hela marknadsportalen känns aningens desperat.

Bortsett från lite bredare importutbud var Discshop mestadels prestigefyllt. My 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Å vad tråkigt som hemmabiofantast har jag köpt mängder med dvd, blue-rays och UHD filmer därifrån En riktig klassiker.
Ja ja, blir väl att hitta en ny favorit som mest är inriktad på film.

Kan varmt rekommendera Filmhyllan som har bra utbud av DVD/Blu-ray/4K UHD (och mer)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

CDON har verkligen blivit totalt skärp. Känns som de tittat på amazon och sen bara slagit bakut och försökt kopiera det men resultat är bara bajs.

Blev det bara bajs, så har dom ju lyckats med att kopiera amazon😜

Permalänk
Medlem

Läste först discatonce och blev förtvivlad. Puh..

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Ha allt på hårddiskar är mycket smidigare.

Permalänk

Tiderna förändras och det är inte konstigt att såna butiker försvinner.
CDON som många pratar om så är säkert tanken bra för att kunna ha kvar verksamheten. Men för mig som kund, så får det allt vara en unik produkt som jag köper från dessa.

När det gäller affärsverksamheter som försvinner så kan nog de flesta säga att de visste detta redan innan. Själv insåg jag runt 1999 när jag fick fiber, att fysisk försäljning av film och musik kommer en dag försvinna. Svårigheten var bara att gissa när.

För att ta IT saker som försvinner så dessa lokala IT-butiker känns förlegade. Kollade snart på en lokal facebook sida för en kommun, där en äldre dam sa att hennes gamla dator var slö och hon ville ha den uppfräschad. En lokal datorbutik sa, detta brukar vi göra.
-Min tanke, folk i den byn som pratar om en dator brukar vara slö sitter säkert med en Intel core duo med hdd och nu ska en IT-firma piffa till den.. (släng skiten och köp nytt)
Jag skulle själv göra en gentjänst emot en bekant där. Datorns värde kostar ungefär likamycket mycket som jag som tekniker kostar 20 minuter för ett bolag. Självklart kändes en omformatering och nyinstallation värt.

Permalänk
Medlem

Trist. Har mer eller mindre hängt med sedan starten. Trots att streaming tagit över till stor del fortsätter jag köpa en del fysiskt media. Det har dock bara blivit en handfull beställningar per år den senaste tiden ☹️

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt att höra. Jag har hängt med sen de startade och köpt massvis via dem. Många serieboxar, men framförallt roade jag mig med att botanisera bland deras importfilmer. De hade verkligen ett bra utbud där, och jag lyckades få fatt i en hel del "smala" filmer. Allting började när jag fick upp ögonen för Emir Kusturica för en herrans massa år sedan, och lyckades hitta ett par titlar på Discshop.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

CDON hade också ett "bäst före"-datum som är passerat ... -CDON kommer också snart gå i graven ...

Permalänk
Medlem

Tråkigt

Jag använder streaming men köper också fysisk media då jag gillar samlaraspekten.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkiga nyheter, helt klart den butik som jag använt mest för att köpa filmer/serier. Hade 4 bokningar som också gick åt skogen, antar jag får beställa om dom hos CDON/Ginza.

Skrivet av Nissling:

Jag var diamantkund hos Discshop ända tills idag faktiskt

Jupp, samma här, har varit det dom flesta åren det senaste årtiondet.

Permalänk
Medlem

Vem finns kvar nu? Ginza?

Finns det några lokala aktörer kvar i någon del av landet?

Permalänk

Trist. Tyckte de hade överlag bättre utbud än exempelvis Ginza när det gäller film