Rekommenderade tillbehör till iPhone 13mini?

Permalänk
Medlem

Rekommenderade tillbehör till iPhone 13mini?

Har just skaffat min första nya mobil sen iPhone SE (1) och inser att ganska mycket har hänt.
Förstår att jag behöver skaffa en adapter från lighting till 3.5mm och en ny USB adapter för att kunna ladda i väggen.
Utöver det så kikar jag såklart på ett nytt skal av typen klassisk plånbok med viklock.

Men sen kommer vi till dom här lite mer avancerade sakerna:
En trådlös laddstation, är det stor skillnad på den Apple säljer själv och andra modeller?
Hur fungerar det som kallas för snabbladdning, behöver jag en specialladdare för det eller sker det automatiskt oavsett laddare?
Tänker köpa skyddsplats till displayen men funderar även på om man kan köpa något liknande till kamerorna för att undvika att det kommer smuts och repor där, finns det något som ni rekommenderar?

Är det något annat du tycker är viktigt att ha i en ny iPhone som jag inte har tänkt på ännu?
MVH

Permalänk
Medlem

Jag säger: less is more. Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara.

- Du kan använda samma laddare som till din iPhone SE om du vill. Den är troligen bara på 5W, men om du liksom de flesta andra laddar telefonen över natten så spelar det ingen roll.

- Telefonen stödjer Qi-laddare och då är det ingen skillnad på Apples egna kontra andras. Telefonen har också stöd för MagSafe, där laddaren och telefonen sitter ihop med hjälp av magneter. Även här finns både Apples egna såväl som tredjepartstillverkade produkter. Välj den som verkar bäst.

- När du säger skyddsplast för skärmen så förutsätter jag att du menar skyddsglas. Plast är helt odugligt som skydd och försämrar användarupplevelsen markant. Kameraglasen är gjorda i ett härdat material och väldigt svåra att ha sönder. Skaffa ett skal vars tjockaste punkt är högre än kamerorna (nästan alla skal är designade så) så har du fullgott skydd redan. Jag skulle inte oroa mig för damm.

- Du behöver inte en specialladdare för snabbladdning, däremot behöver du en kraftfull laddare (dvs en med hög effekt = hög watt/W).

I övrigt: testa använd telefonen med de tillbehör du redan har och komplettera sen vid behov, snarare än att köpa tillbehören i förväg.

Mycket nöje

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

En trådlös laddstation, är det stor skillnad på den Apple säljer själv och andra modeller?

Det är Qi-standarden, så det laddar lika fort. Apple säljer Magsafe-sladdar som sitter fast i telefonen så att man kan ladda trådlöst när man ligger i sängen med telefonen.

Citat:

Hur fungerar det som kallas för snabbladdning, behöver jag en specialladdare för det eller sker det automatiskt oavsett laddare?

Det är USB Power Delivery, vilket är det vanligaste i laddare idag. Alla laddare som har en USB-C port lär stödja det.

Citat:

Tänker köpa skyddsplats till displayen men funderar även på om man kan köpa något liknande till kamerorna för att undvika att det kommer smuts och repor där, finns det något som ni rekommenderar?

Rekommenderar absolut inget skärmskydd, och skall du förbålt ha det, använd ett fodral med ett skydd av glas i så fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

- Du kan använda samma laddare som till din iPhone SE om du vill. Den är troligen bara på 5W, men om du liksom de flesta andra laddar telefonen över natten så spelar det ingen roll.

Då även min nuvarande laddare sjunger på sista versen så måste jag ändå fixa en ny, iallafall en ny adapter för USB-C

Skrivet av Gorian:

- Telefonen stödjer Qi-laddare och då är det ingen skillnad på Apples egna kontra andras. Telefonen har också stöd för MagSafe, där laddaren och telefonen sitter ihop med hjälp av magneter. Även här finns både Apples egna såväl som tredjepartstillverkade
produkter. Välj den som verkar bäst.

Menar du att det finns laddstationer där mobilen kan ligga och ladda trådlöst som använder olika system? Ett där den bara laddar trådlöst och ett där man sätter fast mobilen med magneter?

Skrivet av Gorian:

- När du säger skyddsplast för skärmen så förutsätter jag att du menar skyddsglas. Plast är helt odugligt som skydd och försämrar användarupplevelsen markant. Kameraglasen är gjorda i ett härdat material och väldigt svåra att ha sönder. Skaffa ett skal vars tjockaste punkt är högre än kamerorna (nästan alla skal är designade så) så har du fullgott skydd redan. Jag skulle inte oroa mig för damm.

Att ha en mobil utan en extra skyddsfilm framför skärmen ser jag som direkt oansvarigt om man inte vill få repor på skärmen
Och med tanke på hur dyrt det är att byta skärm på en mobil så skulle jag aldrig våga köra utan.

Skrivet av Gorian:

- Du behöver inte en specialladdare för snabbladdning, däremot behöver du en kraftfull laddare (dvs en med hög effekt = hög watt/W).

Hur många watt anses vara mycket? (Snabbt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Då även min nuvarande laddare sjunger på sista versen så måste jag ändå fixa en ny, iallafall en ny adapter för USB-C
Menar du att det finns laddstationer där mobilen kan ligga och ladda trådlöst som använder olika system? Ett där den bara laddar trådlöst och ett där man sätter fast mobilen med magneter?
Att ha en mobil utan en extra skyddsfilm framför skärmen ser jag som direkt oansvarigt om man inte vill få repor på skärmen
Och med tanke på hur dyrt det är att byta skärm på en mobil så skulle jag aldrig våga köra utan.
Hur många watt anses vara mycket? (Snabbt)

- Notera att själva telefonen fortfarande har Lightning-port. Medföljande laddkabel har dock USB-C i andra ändan, så vill du använda den behöver du en laddare med USB-C kontakt.

- Ja, det finns olika varianter. Qi är en "generell" standard. MagSafe är ett Apple-påhitt som möjliggör snabbare laddning och att telefonen hålls uppe i olika positioner, typ som denna:

MagSafe har en maxeffekt på 15W medan Qi:s maxeffekt är 7,5W.

- För snabbladdning behöver du laddare på 20W eller mer.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har just skaffat min första nya mobil sen iPhone SE (1) och inser att ganska mycket har hänt.
Förstår att jag behöver skaffa en adapter från lighting till 3.5mm och en ny USB adapter för att kunna ladda i väggen.
Utöver det så kikar jag såklart på ett nytt skal av typen klassisk plånbok med viklock.

Men sen kommer vi till dom här lite mer avancerade sakerna:
En trådlös laddstation, är det stor skillnad på den Apple säljer själv och andra modeller?
Hur fungerar det som kallas för snabbladdning, behöver jag en specialladdare för det eller sker det automatiskt oavsett laddare?
Tänker köpa skyddsplats till displayen men funderar även på om man kan köpa något liknande till kamerorna för att undvika att det kommer smuts och repor där, finns det något som ni rekommenderar?

Är det något annat du tycker är viktigt att ha i en ny iPhone som jag inte har tänkt på ännu?
MVH

Enligt mig är det lättaste...
Köp en officiell Iphone puck (väggadapter) på 20w. (då får du snabbladdning också)
Skaffa en officiell adapter för lightning till 3.5mm om du fortfarande kör med det dvs. Annars trådlösa lurar med BT.

Skal kan jag inget om men sambon köpte nåt på nätet som hon är nöjd med.

Skippa trådlös laddstation, dyrt och tappar det roliga ganska snabbt.

Screen protector av GLAS, ej plast. Kostar inte mycket, typ en hundring för 2 stycken. Då kan du göra om ifall du failar första monteringen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Att ha en mobil utan en extra skyddsfilm framför skärmen ser jag som direkt oansvarigt om man inte vill få repor på skärmen

Skärmen är av härdat glas, så länge du inte har grus i fickorna är det lugnt. Plastfilm är bra om man har sprucken skärm så flisorna hålls på plats, att repa glaset tror jag är väldigt ovanligt om man inte gnuggar skärmen med grus eller spetsigt porslin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Skärmen är av härdat glas, så länge du inte har grus i fickorna är det lugnt. Plastfilm är bra om man har sprucken skärm så flisorna hålls på plats, att repa glaset tror jag är väldigt ovanligt om man inte gnuggar skärmen med grus eller spetsigt porslin

Ja alltså det är ju inget man strävar efter ska hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Skärmen är av härdat glas, så länge du inte har grus i fickorna är det lugnt. Plastfilm är bra om man har sprucken skärm så flisorna hålls på plats, att repa glaset tror jag är väldigt ovanligt om man inte gnuggar skärmen med grus eller spetsigt porslin

Jag kör med plastfilm på min iPhone 12 Mini och tycker det fungerar perfekt. Däremot så verkar det vara svårt för många att montera skärmskydden på rätt sätt.

Min pappa på 75+ är expert på att antikbehandla prylar och lyckades repa sin iPhone 12 Mini på mindre än två veckors tid. Detta trots att han använde ett plånboksfodral. Numera sitter det en proffsmonterad (av mig ) tunn plastfilm på skärmen.

@Stan Carley:
Kolla skärmskydd på Fyndiq.se. Har både köpt plastfilm och skärmskydd i härdat glas därifrån Mitt skärmskydd i plastfilm har börjat få repor efter att suttit på telefonen sedan i januari, så tänkte själv montera glaset här snart.

Att köra utan skärmskydd känns däremot bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att köra utan skärmskydd känns däremot bara dumt.

Aldrig använt skärmskydd till telefonen, och inga synliga repor någonsin. Ett skal som sticker upp nån mm över skärmens nivå klarar det mesta, och så länge man inte lägger telefonen i samma ficka som nycklarna räcker det. Skall man absolut ha ett skärmskydd så är det härdat glas som gäller, absolut inte plast.

Möjligen kan det vara en annan sak om man har en telefon som är så stor att den inte går ner i fickan på ett bra sätt, men här är det ju en mini så det problemet finns inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT