Amazon Sverige fyller ett år – SweClockers följer upp

Permalänk
Melding Plague

Amazon Sverige fyller ett år – SweClockers följer upp

Amazons intåg i Sverige rörde inte riktigt om så mycket i grytan som vissa befarat eller hoppats på. Vi tar tempen ett år senare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Handlar bara saker som inte existerar i andra svenska butiker

Permalänk
Medlem

Behövde få tag i en ram till min Steady-cam. Har kollat överallt, beställt från flera svenska butiker som lovat leverans inom 4-6 dagar utan resultat. Betalade till slut en tusenlapp extra och fick grejerna på några dagar från Amazon. För mig är det ett typiskt köp på amazon.se, har hänt liknande saker flera ggr under året.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita alls på pricerunners statistik, deras indexering är ofta helt uppåt väggarna fel.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Dom kommer så småningom. Däremot tror jag inte på något domedagsscenario för större etablerade svenska e-handlare på grund av Amazon.

Med det sagt - det ska bli intressant att se årets Black Friday och Prime Day med tanke på hur ansträngda olika logistikkedjor är just nu. Amazon säljer ju Instant Pot som borde bli årets julklapp när Svensson upptäcker hur bra såna är. Såg Crockpots svar inne på NetOnNet och Elgiganten så det rör sig. Köpte nyss en Contour ShuttleExpress att ha med i datorväskan - Dustbin var en femhunka dyrare än Amzn! Så, genom att sälja unika grejor och att kapa priserna på udda prylar kommer man att ta volymer.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Är det billigare där handlar jag där. Sedan tycker jag att sidan är sämre än t.ex. inet där man kan se hela sortimentet bättre samt att man vet att det är just grafikkort som visas. Söker jag nu på rtx 3080 får jag med någon mus från asus i resultaten.

Såg man kunde välja grafikkort nu explicit, men ändå kom det med någon backplate också

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Handlat en del udda grejor där, dom har en hel del som inte finns i andra svenska butiker

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Svårt att faktiskt hitta det man letar efter med deras översättning.

Permalänk
Medlem

Handlar där det är billigast.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig någonsin att handla på Amazon. Det lovar och svär jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Man kan lika väl handla på Biltema. Nej, jag diggar inte amazon Sverige.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Handlar bara saker som inte existerar i andra svenska butiker

Samma här, Amazon har ersatt Ebay/Wish för mig. Slipper handskas med kinaavgiften, fått snabbare leveranstid, möjligheten till hemleverans gratis och fri frakt med mitt Prime-medlemskap. Haft Prime Video sen de lanserades i Sverige så Prime-medlemskapet som kom i höstas har varit mest plus i kanten.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har handlat en del själv men mest småsaker och kläder. Större elektronik kommer jag nog fortsatt köpa av "lokala" aktörer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har handlat lite småsaker därifrån.

Inte ofta jag gör men är främst grejer man inte hittar någon annanstans. Typ sånt jag annars brukade köpa från brittiska (innan brexit) och tyska Amazon samt även ebay och aliexpress. Datordelar och annan dyr elektronik köper jag helst inte därifrån utan då går jag till de mer etablerade svenska återförsäljarna där jag vet vad jag får och att vilken service jag kan vänta mig om något pajar.

Har dock hittat en till nisch där Amazon är ganska relevant: Böcker.

Idag domineras ju svenska bokindustrin av Bokus och Adlibris. Och som student är det ofta extremt frustrerande att ha att göra med dem p.g.a. långa leveranstider, minimala studentrabatter, usel kundservice och överlag höga priser.

Hos Amazon däremot hittar jag typ alltid de kursböcker jag behöver bra mycket billigare än Bokus/Adlibris, ofta t.o.m. typ liknande pris vad en någorlunda sliten kopia går för på begagnatmarknaden. Och utöver det så är leveranstiderna ofta närmare 1-3 dagar i stället för 1-3 veckor.

Ett exempel är en programmeringsbok vi skulle ha förra terminen. 650 kr kostade den hos de svenska bokjättarna, eller 620 kr med studentrabatt. Beräknad leveranstid typ 8-12 dagar, 7-10 om du betalade extra för "expressleverans".

Amazon hade samma bok för straxt över 400 kr och kunde leverera redan dagen efter med fri frakt ¯\_(ツ)_/¯
Begagnade exemplar låg på typ 350-400 om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en del från Amazon. Nästa uteslutande är det sma mekaniska komponenter till min 3d-skrivarmoddning. Det finns två stora problem med amazon som jag inte lyckas komma runt.
1. Den svenska översättningen för att det i många fall är helt omöjligt att förstå vad det är som säljs. Jag tror inte Tolken 97 hade gjort ett sämre jobb.

2. Jag vet inte varifrån sakerna skickas. Ibland skickas det från Sverige och kommer dagen efter. Ibland från Europa och då är leveranstiden någon vecka och ibland är det från Nordamerika eller Asien och då kan leveranstiden vara en månad. Eller så kommer det på 3 dagar tack vare någon expressfrakt.
En gång fick jag till och med ett mail efter en månad om att varan hade utgått så det blev ingen vara. #detblevingencd

För mig är amazon en konkurrent till Ali express och Ebay. Inte till Webhallen och Inet.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Handla en grej från Amazon, pga motsvarande produkt var dubbelt så dyr hos Autopartner. Men nej, jag är för våra egna bolag och emot Amazon, Inet, Webhallen har gjort mycket för oss genom åren och ger en bättre och tryggare försäljning än vad ett stort Amazon någonsin kan göra i mina ögon. Så nej. Jag kommer inte generellt handla av Amazon, givetvis så kommer det hända, men de är typ en gång om året max.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jaha, så Amazon finns i Sverige, det visste jag inte, och skall genast glömma

Permalänk
Medlem

Nej, och kommer inte handla därifrån oavsett pris. Möjligtvis om det inte finns någon annanstans , men annars nej. Amazon's arbetsmoral och hur man behandlar sina anställda känns väldigt långt ifrån Sverige. Fortsätter stödja dom svenska återförsäljarna så som Inet och Webhallen för mina tech-köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Wickman:

Vi .. har inga planer på att sälja vårt sortiment genom Amazon och hoppas att kunderna föredrar grym kundservice och att handla lokalt av ett helt Svenskt företag som går att ringa, maila och prata med på Svenska!

Där har vi en kille som fattat.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Lego Master

Hämtade precis ut ett paket från Inet på lokala postombudet. Besvarar det frågan?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jaså redan ett år sedan man skrattade halvt ihjäl sig. Good times.

Permalänk
Medlem

Amazon är det sämsta företaget som existerar.

Beställde en produkt en gång, kunde följa produkten till Holland. 2 dagar senare stod det ”delivered”

Försökte febrilt få klarhet i vad som hänt genom deras bottar, men inget hände. Inga svar eller dyligt.
Jag har beställt prylar från hela världen. Detta har aldrig hänt mig. 400kr har jag förlorat med. Kommer aldrig någonsin handla från dem igen. Världens sämsta upplevelse.
Obs detta gäller Amazon.UK

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Jaså redan ett år sedan man skrattade halvt ihjäl sig. Good times.

Ja herregud va roliga vissa översättningar var.

För den som missat:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1611849-amazon-roliga-...

Permalänk
Medlem

"Just nu skulle jag säga att det finns få anledningar för svenska konsumenter att handla från Amazon; svenska e-handlare erbjuder redan ett brett utbud och snabba leveranser."

Huvudet på spiken. Plus att jag är ganska rädd att de skulle konkurrera ut lokala aktörer om de blev för stora. Gemene man kanske tillslut bara tänker att "Jamen de är ju billigast" utan att ta med i beräkningen att de göder Bezos som redan har pengar så det räcker. Det är min åsikt i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Brukar handla deras felprisade varor.

Permalänk
Medlem

Fick tag på en 3080 där för 8500, så Jeff var nästan förlåten för sina synder ett tag, sedan åkte han till rymden för skojs skull.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Handlat en hel del hos Amazon på grund rejäla överpriser på motsvarande varor i Sverige, eller som är vanligast, att varan faktiskt inte finns hos några svenska ÅF.

Studentlitteratur går att få billigare ny än begagnad i sverige, och svenska bokÅF är hemska. Mestadels verktyg som köpts in i övrigt..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har gjort några riktiga fynd på Amazon. Bra leveranstid överlag och faktiskt överraskande bra service.

Köpte ett mobilskal som aldrig dök upp. Mejlade supporten som meddelande att man haft problem med leveranstid från företaget. Fick mitt skal dagen efter och en vecka senare kom det ett skal till ☺️
Deras hemsida är ju en riktigt jäkla djungel men den har ju inte alltid varit så. Vet inte varför de tappat så mkt senare åren.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte handlat mycket teknik alls, men jag har inte ens varit inne på sidan... trodde de öppnade för några månader sen som mest

Permalänk
Medlem

Skulle mer kalla dem en konkurrent till cdon och eBay än nämnda aktörer.
Har köpt en del udda saker där som inte går att hitta hos andra förutom eBay/wish osv, har funkat bra hittills!