Jag håller såklart med i stort, kärnkraft kan inte idag byggas marknadsekonomiskt, det finns flr stora risker.
Men om vi nu pratar faktisk kostnad så blir jag lite intresserad ändå...
Vad skulle det kosta att bygga en sol-park som själv kan generera 1GW (motsvarande en reaktor). Konstant generation, även under natten, vintern och när det är molningt.
Vad kostar samma sak för en vindpark i samma storleksordning, som alltså genererar minimum 1GW året runt, även vid extremväder eller molninghet.
Vi kan tillåta dem att missa målet en månad per år som mest, men då ska det vara bra planerbart underhåll.
Jag tror faktiskt inte det blir jättebilligt då, framförallt inte solkraft i Sverige.
Hur mycket yta skulle behövas, hur mycket överkapacitet, hur mycket batterier för att klara väder 90% av tiden, eller 99%, eller 99.9%...
Du ställer exakt rätt frågor. Det är precis denna typen av frågor som den kommande generationen av krafttekniker kommer att syssla med. Själv är jag frestad att ge dig svaret "ain't got a fuckin' clue!".
Kärnkraften har fördelen att den är konceptuellt enkel. Den har den fördelen, helt klart. Den är också välkänd. Jag tror den framtida energiförsörjningen blir allt annat än enkel, vi vet heller inte idag exakt hur det kommer att se ut. Psykologiskt är det stor skillnad på 'känd och enkel' kontra 'okänd och komplex'. En intellektuellt lat gillar kärnkraften.
Mycket kommer att handla om kraftnätet, hur man på ett distribuerat och flexibelt sätt kopplar ihop många olika producenter och konsumenter, alla med högst varierande egenskaper. Detta är något helt annat än vad vi har nu som är rätt mycket stjärnformat och enkelriktat. Vi kommer att behöva investera en hel del pengar över rätt många år i just själva kraftnätet, både i rå kapacitet och i dess intelligens och flexibilitet. Å andra sidan vi gör det bara en gång. Tillsammans med sol och vind är sedan mänsklighetens energiförsörjning fixad för all framtid (eller tills dess mänskligheten bränns upp när solen övergår till röd jätte ...).
Vi har vissa randvillkor i vad som är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Den biten är redan avklarad. Vi vet att vi har teknisk och ekonomisk förmåga att bygga i princip vad vi vill. Resten är en fråga om vad som är optimalt, framförallt ur ekonomisk synvinkel men även inräknat till exempel nationell säkerhet och dito riskhantering.
Hur mycket leveranssäkerhet måste vi ha? Vad kostar olika sätt hantera brister i leveranssäkerheten, typ batterier eller stora nät? Vad hanterar vi med batterier, stora nät, styrbar konsumtion eller med försäkringar och andra ekonomiska styrmedel?
Det finns inga enkla svar. Allt beror på hur du räknar vilket då varierar med tiden och geografisk läge. Svaret kommer att varierar från land till land, från tidpunkt till tidpunkt. Det gäller att vara flexibel. Så småningom kommer det att lugna ner sig, så småningom är sol, vind och dito nät och batteribackup utbyggt och vi kan gå in i en fas med i princip bara underhåll av befintliga anläggningar.
Inget ständigt borrande efter fossila bränslen, inget ständigt eldande av en dyr substans, bara underhåll av anläggningar som inte kräver så mycket underhåll och som man kan antaga kommer att ha mycket lång livslängd.