Apples omåttligt populära putsduk dissekeras

Permalänk
Melding Plague

Apples omåttligt populära putsduk dissekeras

För den som besväras av tung plånbok kan Apples putsduk för 250 kronor lätta bördan, men i dagsläget är tvålagersduken bristvara till följd av hög efterfrågan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Gröntvätta ''Greenwashing '' den och smäck dit ytterligare 25% av priset.

https://www.google.com/search?q=Greenwashing&oq=Greenwashing&...

Permalänk
Medlem

Jag sa ju att den skulle sälja. Med en sådan kundbas är det svårt att göra produkter som floppar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fel att på något vis klandra Apple för det här. Om det över huvud taget är något fel som gjorts ligger skulden hos folk som köper sånt här.

Jag gillar Apples produkter och har till och med den där kontroversiella MagSafe powerbanken som fick så mycket skit, men den här duken måste man ju vara ett speciellt fan av Apple för att skaffa tycker jag.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Inväntar spänt det officiella Apple-toapappret för alla stunder man sitter på toaletten och slösurfar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Inväntar spänt det officiella Apple-toapappret för alla stunder man sitter på toaletten och slösurfar.

Tror dom inte vill bli associerade med...skitprodukter

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Alltid tappat bort putsdukarna, tills jag fixade Kjells cleaning kit där allt körs in under korken när man är klar. Bra skit och rejält nog för tv och insidan på bilrutan. Under hundralappen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Alltid tappat bort putsdukarna, tills jag fixade Kjells cleaning kit där allt körs in under korken när man är klar. Bra skit och rejält nog för tv och insidan på bilrutan. Under hundralappen.

https://i.imgur.com/LcYwhfE.png

Haha komiskt nog så är den lilla ljusblåa mikrofiberduken i din bild exakt det jag fick med mina nyköpta Hoya-glasögon, dock var den så liten att jag köpte en större svart mikrofiberduk från Classe som ändå är minst lika skonsam mot glaset.

Dessutom diggar jag att Apples putsduk kallas för "Tim Cooks toapapper"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tydligen kan enligt Apple en vanlig mirofiberduk skada nano-textur glas (Pro Display XDR och valbart på iMac 2020).

https://support.apple.com/en-us/HT210229

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Tydligen kan enligt Apple en vanlig mirofiberduk skada nano-textur glas (Pro Display XDR och valbart på iMac 2020).

https://support.apple.com/en-us/HT210229

Då är det ju inte så konstigt att det är så stor efterfrågan på putsduken. När Apple officiellt säger att man bara kan använda deras putsduk.
Sen så är min gissning att Apple har fler kunder som väljer att följa företagets officiella hållning, än några andra företag överhuvudtaget. Möjligtvis något bilmärke då.
Men det blir lite bisarrt när människor inte reflekterar ens en kort stund vad de lägger sina pengar på. Sådant här beteende gör mig lite mörkrädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Tydligen kan enligt Apple en vanlig mirofiberduk skada nano-textur glas (Pro Display XDR och valbart på iMac 2020).

https://support.apple.com/en-us/HT210229

Ja alltså. Det var så pinsamt att läsa sweclockers-medlemmars posts på förra tråden och säkert snart också denna. Det är som att rationellt tänkande tappas bort för vissa när dom läser "Apple".

Så eftersom alla redan börjat repetera sina skumma reaktioner från förra tråden så citerar jag bara mig själv..

Skrivet av Teddis:

Tycker det är ganska relevant att nämna att duken existerar för att klara av Nano-texturglas. Nej jag skulle inte ha testat 3-packet dukar från LIDL om jag ägt en sån skärm.

En sån här duk följer med sådana produkter (finns som alternativ för high-end imacs samt 6K-skärmen), men tidigare behövde du kontakta Apple direkt för att få tag på en ny om du tappade bort den. Det här blir rimligtvis enklare.

Nej jag betvivlar att Apple planerade att mjölka "apple sheep" med denna. Nej jag tror heller inte det var någon briljant marknadsföringsplan. Det var bara en grej som dök upp på shoppen om man letade och sen gjorde säkert någon på reddit en grej utav det och här är vi med 5 sidor av nonsens på swec-forum

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Tydligen kan enligt Apple en vanlig mirofiberduk skada nano-textur glas (Pro Display XDR och valbart på iMac 2020).

https://support.apple.com/en-us/HT210229

Jag kan nog tycka att de kunde lagt pengarna på att göra tåligare skärmar men man ska inte underskatta hur duktiga Apple är på att skapa nya behov och sen produkter för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Tydligen kan enligt Apple en vanlig mirofiberduk skada nano-textur glas (Pro Display XDR och valbart på iMac 2020).

https://support.apple.com/en-us/HT210229

apple hävdade att man inte skulle rengöra glaset på deras telefoner med desificerande våtservetter eftersom kemikalier i dessa skadar ytbehandligen.

Sen hände covid-19.

Och plötsligt så var det helt okej att använda våtservetterna.

Permalänk
Medlem

Apple är modern tids alkemister.

Varför Samsung, Google eller någon annan inte skulle lyckas med samma bedrift beror helt enkelt på att Apple har ett starkare varumärke än sina konkurrenter.

Jag försvarar inte putsduken - men det är ändå ett tecken på att Apple som företag har lyckats.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Lika kul varje gång, vanliga saker till fantasipriser.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

apple hävdade att man inte skulle rengöra glaset på deras telefoner med desificerande våtservetter eftersom kemikalier i dessa skadar ytbehandligen.

Sen hände covid-19.

Och plötsligt så var det helt okej att använda våtservetterna.

Ptja, alkohol är dåligt för det oleophobiska lagret oavsett Covid, så då får man väl anta att Apple har rätt om putsduken.

Permalänk
Medlem

Alltid tacksamt att göra sig rolig över Apples priser, sen att Eizo säljer putsduk och rengöringsvätska för 300kr är en annan sak

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Alltid tacksamt att göra sig rolig över Apples priser, sen att Eizo säljer putsduk och rengöringsvätska för 300kr är en annan sak

Fast Eizos kit kostar egentligen 120-130Kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Tydligen kan enligt Apple en vanlig mirofiberduk skada nano-textur glas (Pro Display XDR och valbart på iMac 2020).

https://support.apple.com/en-us/HT210229

Är inte hela grejen att nanotextur-ytor ska vara självrengörande? Om ytan redan stöter bort vatten och fett på ett effektivt sätt så ska det väl liksom inte behövas en putsduk? Om det ändå gör det, och sen dessutom måste ha ett äpple tryckt på sig för att inte skärmen ska skadas så verkar det ju som en enda stor bluff.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast Eizos kit kostar egentligen 120-130Kr.

Hur menar du "egentligen"? Det jag söker fram kostar då 300kr om man ska beställa.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag brukar skölja mina äpplen innan jag äter dem, tror inte en putsduk får bort bekämpningsmedel så bra.

Permalänk
Medlem

Hoppas nästa års modell har inbyggd AirTag, så man inte tappar bort den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Ja alltså. Det var så pinsamt att läsa sweclockers-medlemmars posts på förra tråden och säkert snart också denna. Det är som att rationellt tänkande tappas bort för vissa när dom läser "Apple".

Så eftersom alla redan börjat repetera sina skumma reaktioner från förra tråden så citerar jag bara mig själv..

Det finns mikrofiberdukar för optiska applikationer och det finns andra man torkar diskbänken med. Känsliga ytbehandlingar är inte en appleuppfinning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det finns mikrofiberdukar för optiska applikationer och det finns andra man torkar diskbänken med. Känsliga ytbehandlingar är inte en appleuppfinning.

Fast antireflexbehandlingar på optiskt glas är inte särskilt repkänsliga. Typiskt sett tål de lika mycket som glaset, eller nära det. Papper och liknande duger fint att tvätta såna ytor med.

Nåt annat än antireflexbehandling finns ingen anledning att ha på en bildskärm. Sen ska förstås en bildskärm inte ha glas heller, utan plast, men det är en annan sak...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast antireflexbehandlingar på optiskt glas är inte särskilt repkänsliga. Typiskt sett tål de lika mycket som glaset, eller nära det. Papper och liknande duger fint att tvätta såna ytor med.

Nåt annat än antireflexbehandling finns ingen anledning att ha på en bildskärm. Sen ska förstås en bildskärm inte ha glas heller, utan plast, men det är en annan sak...

Vilket papper menar du? Finns ju allt mellan dass och sand att välja på, där jag inte skulle rekommendera det sistnämnda…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vilket papper menar du? Finns ju allt mellan dass och sand att välja på, där jag inte skulle rekommendera det sistnämnda…

Klart man kan spela dum. Du och alla andra som läser vet vad som avses.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Haha som om inte google etc är galet avundsjuka för att de inte kan sälja produkter till applepriser. Bara att tacka och ta emot som företag ju om man kan sälja sina produkter så här.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Inte svårt att veta hur Apple kan tjäna så otroligt mycket pengar. Köp en sak för två spänn, sätt dit Apple logo och ta 250 pistoler och alla vill ha den. Nog för att de gör bra grejer men kom igen.

Synd bara att den inte är kompatibel med iPhone 5 bara......

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Absolut väntat, människor är korkade varelser (eller ursäkta, får)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Klart man kan spela dum. Du och alla andra som läser vet vad som avses.

Okej, tack för svaret…