3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Märkligt att vi får upp olika produkter, får inte upp ett enda 3080 kort under relaterade produkter.

Ja men som sagt det är många saker som är konstigt när det gäller giganten.

Permalänk
Medlem

Märkligt agerande av Elgiganten. Jag precis som många andra väntar också på ett kort sen release, Drog ärendet till ARN där det ligger just nu men har skrivit både här och till supporten att jag gärna tar bort ärendet från ARN om det löser problemet. Inte ett ord på två veckor nu. Är det någon som blivit uppring och erbjuden kort av Elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Märkligt agerande av Elgiganten. Jag precis som många andra väntar också på ett kort sen release, Drog ärendet till ARN där det ligger just nu men har skrivit både här och till supporten att jag gärna tar bort ärendet från ARN om det löser problemet. Inte ett ord på två veckor nu. Är det någon som blivit uppring och erbjuden kort av Elgiganten?

Det är nog en massiv kö, när beställde du kortet?

Visa signatur

i7 9700k @4.9GHz w/ NH-D14, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmir:

Det är nog en massiv kö, när beställde du kortet?

Typ releasedagen eller dagen efter men det har varit lite turer fram och tillbaka. Oavsett tycker jag att det är dåligt att de inte svarar upp efter att ha varit här i tråden och beklagat sig här och lovar förbättring(spel för galleriet). Kundtjänst har ju uppenbarligen sett mejlen från mig och andra men skiter i att svara.Det har gått ett år och dom har nu sagt att det ska återgärdas.Hur svårt kan det va. Korten har de ju fått in.

Lägger till nedan

Frågan är om de ville förhindra en shitstorm av anmälningar till ARN och att det är damage control att gå in och skriva här, Uppmanar alla att inte vänta på Elgiganten utan dra iväg en Anmälan till ARN om du är missnöjd. Lär skynda på processen för dig att få ditt kort.Tror också att det här är ett rätt tydligt case för alla som väntat och ARN lär döma till vår fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Typ releasedagen eller dagen efter men det har varit lite turer fram och tillbaka. Oavsett tycker jag att det är dåligt att de inte svarar upp efter att ha varit här i tråden och beklagat sig här och lovar förbättring(spel för galleriet). Kundtjänst har ju uppenbarligen sett mejlen från mig och andra men skiter i att svara.Det har gått ett år och dom har nu sagt att det ska återgärdas.Hur svårt kan det va. Korten har de ju fått in.

Lägger till nedan

Frågan är om de ville förhindra en shitstorm av anmälningar till ARN och att det är damage control att gå in och skriva här, Uppmanar alla att inte vänta på Elgiganten utan dra iväg en Anmälan till ARN om du är missnöjd. Lär skynda på processen för dig att få ditt kort.Tror också att det här är ett rätt tydligt case för alla som väntat och ARN lär döma till vår fördel.

Tror inte att det är spel för gallerierna bara att Elgiganten verkar få stora problem när olika avdelningar behöver kommunicera/samarbeta. Vad jag sett har i alla fall någon på Elgiganten onekligen bestämt att korten ska levereras och planerat hur det ska genomföras. Dock såg man igår hur det gick att beställa kort med hjälp av personalen som troligtvis skulle erbjudas till folk som väntar (med tanke på att t.ex gamerock OC såldes avsevärt billigare än vad de erbjöd när de ringde för att avboka). Så alla på Elgiganten har nog inte tagit del av informationen och då är det inte så konstigt att kundtjänst inte svarar när de inte vet vad som gäller. Hade däremot inte blivit förvånad om någon annan plötsligt bestämmer att informationen på Sweclockers inte stämmer och det har aldrig funnits några planer på att erbjuda ersättningskort Så det är nog ändå bäst att som du säger maila och kräva dem på det så att man sedan kan ta ärendet vidare till ARN

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

@Webhallen

Är Webhallen kvar på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

@Webhallen

Är Webhallen kvar på forumet?

Senast aktiv igår om man kollar deras profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericcccs:

Hej

Mailade detta till Webhallen:

"Hej
Har mailat er upprepade gånger gällande min beställning. Ni har inte uppdaterat kön för kortet sedan augusti samt att ni har fått in samma kort men som heter V2 som sålts men då inte till dem som stått i kö i snart 1 år.

Vad händer med oss som beställt detta kort? Följer man utvecklingen så kommer V2 vara det som produceras för att det är begränsat för mining, detta meddelade NVIDIA i våras. Så kommer vi bli ignorerade på en teknikalitet?
Enligt er repesentant på Sweclockers så ska dem som beställt kortet men andra som kontaktat er kundtjänst fått till svar att ni utesluter dem som beställt till tidigare priser.
Hoppas på ett utförligt svar på detta.

https://www.webhallen.com/se/product/338666-ASUS-TUF-GeForce-...
Sålts enligt uppgifter iaf 40 stycken sådana men kön för mitt kort har inte rört sig på 2 månader..."

Svaret:

"Hej Eric.

Det är självklart inte kul att du och många många andra fortfarande väntar på era grafikkort.
Vi förväntar oss fortfarande att få in "v1" kort, men vi vet inte när det blir.

Om du vill köpa ett v.2 kort kan vi självklart avboka din order.

Önskar dig en fortsatt fin dag."

Jag är tämligen säker på att V1 kort av Asus TUF 3080 OC inte görs utan det enbart är LHR och därmed verkar vi som beställt bli ignorerade, det jag fick ut i ett tidigare mail var köplats, men det hjälper ju föga om det inte kommer några kort. Tolkar man detta med tråkiga ögon så kommer man troligen aldrig få kortet. Vill man vara välvillig så kanske det kommer in kort, men inte ett kort har ju dykt upp på 2 månader enligt deras egen uppdatering.

@Webhallen har ni några nyheter än de lite olika svar som kan dyka upp från kundtjänst?

Jag mailade webhallen förra veckan där jag i princip skrev samma punkter som du tog upp. Blev besvarad med: "Tyvärr byter vi inte ut kort. Om du vill köpa en annan variant kan vi avboka ditt första köp så att du kan köpa en ny modell. Önskar dig en fortsatt fin dag".

Med andra ord blev jag totalt ignorerad vad gällde mina frågor kring uppdateringar och varför de inte prioriterar kunder som fortfarande står i kö sen förra året. Jag förstår att personalen inom kundtjänst kanske inte sitter på alla svar och att man inte skall hålla de ansvariga, men snubben som skrev med mig visar ju vilken fantastisk service de har Hoppas att Patrik kan rädda oss som fortfarande väntar, han verkar vara vårt enda hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvvv:

Jag mailade webhallen förra veckan där jag i princip skrev samma punkter som du tog upp. Blev besvarad med: "Tyvärr byter vi inte ut kort. Om du vill köpa en annan variant kan vi avboka ditt första köp så att du kan köpa en ny modell. Önskar dig en fortsatt fin dag".

Med andra ord blev jag totalt ignorerad vad gällde mina frågor kring uppdateringar och varför de inte prioriterar kunder som fortfarande står i kö sen förra året. Jag förstår att personalen inom kundtjänst kanske inte sitter på alla svar och att man inte skall hålla de ansvariga, men snubben som skrev med mig visar ju vilken fantastisk service de har Hoppas att Patrik kan rädda oss som fortfarande väntar, han verkar vara vårt enda hopp!

Börjar namnet på M och slutar på S för den medarbetaren? Jag har provat chatten och telefon och verkar som de bara 1 person som jobbar där 😂

Permalänk
Medlem

Ja det gör det ;), skönt med en one man show. Trist att man blir helt ignorerad och de inte besvarar problematiken med äldre kort som högst troligen inte kommer produceras. Kanske ska ta upp detta med ARN, det är ju en teknikalitet som gjort att vi hamnat mellan stolarna. Är ju i alla andra avseenden utom Mining, samma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@mahava
MSRP för 3080Ti är cirka 12800 kr. Så du betalar 6000 kr extra för ett väldigt mediokert kort. Hade personligen aldrig köpt det kortet för det priset. Av vad jag minns har den modellen också ett irriterande fläktljud men jag är inte säker på det.

Jepp jag besinnade mig och avbokade, det är för många pengar, och det verkar ju inte ens värt till MSRP egentligen, det kom ett 3070 istället jag la rabarber på , även det för dyrt på 8.900 kr men tänker jag köper det och så får man se vad som händer, kanske får jag veva vidare på mitt 2080 lite till, samtidigt får man ju som det tycks en hel del second hand på det, och jag har 30 dagar öppet köp på 3070 kortet , kommer ändå ligga kvar i kartong till Alder Lake prylarna kommer

Edit halkade på tangenten 8.900 kosta de

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jepp jag besinnade mig och avbokade, det är för många pengar, och det verkar ju inte ens värt till MSRP egentligen, det kom ett 3070 istället jag la rabarber på , även det för dyrt på 8.900 kr men tänker jag köper det och så får man se vad som händer, kanske får jag veva vidare på mitt 2080 lite till, samtidigt får man ju som det tycks en hel del second hand på det, och jag har 30 dagar öppet köp på 3070 kortet , kommer ändå ligga kvar i kartong till Alder Lake prylarna kommer

Edit halkade på tangenten 8.900 kosta de

3070 är ju typ som 2080ti, så att lägga så mycket för en så liten uppgradering låter extremt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericcccs:

Ja det gör det ;), skönt med en one man show. Trist att man blir helt ignorerad och de inte besvarar problematiken med äldre kort som högst troligen inte kommer produceras. Kanske ska ta upp detta med ARN, det är ju en teknikalitet som gjort att vi hamnat mellan stolarna. Är ju i alla andra avseenden utom Mining, samma kort.

När bokade du ditt kort nu när du skrev i mailet att du snart väntat 1 år?

Jag fick hjälp och kunde byta mitt V1 Tuf non OC mot V2 LHR OC. Då hade jag precis väntat 1 år, fick mitt kort i 21 september så har inte vart inne i tråden sen dess. Patrik på webhallen har alltid varit aktiv i tråden.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

När bokade du ditt kort nu när du skrev i mailet att du snart väntat 1 år?

Jag fick hjälp och kunde byta mitt V1 Tuf non OC mot V2 LHR OC. Då hade jag precis väntat 1 år, fick mitt kort i 21 september så har inte vart inne i tråden sen dess. Patrik på webhallen har alltid varit aktiv i tråden.

blev erbjuden samma sak i fredags så får mitt kort innan helgen förmodligen..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

blev erbjuden samma sak i fredags så får mitt kort innan helgen förmodligen..

Kontaktade webhallen dig då eller gjorde du det? Om du gjorde det, vilken kanal använde du då?

Har i början av december väntat 1 år. Så det finns nog en hel del som firar och firat 1 år innan mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericcccs:

Kontaktade webhallen dig då eller gjorde du det? Om du gjorde det, vilken kanal använde du då?

Har i början av december väntat 1 år. Så det finns nog en hel del som firar och firat 1 år innan mig.

Jag citerade webhallens Inlägg här i forumet, sen vart det pm. Kunde hämta kort några dagar efter.
Som sagt, har inte vart närvarande i denna tråd efter, kan det vara så att inte lika många kort har kommit in efter september?

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Tror inte att det är spel för gallerierna bara att Elgiganten verkar få stora problem när olika avdelningar behöver kommunicera/samarbeta. Vad jag sett har i alla fall någon på Elgiganten onekligen bestämt att korten ska levereras och planerat hur det ska genomföras. Dock såg man igår hur det gick att beställa kort med hjälp av personalen som troligtvis skulle erbjudas till folk som väntar (med tanke på att t.ex gamerock OC såldes avsevärt billigare än vad de erbjöd när de ringde för att avboka). Så alla på Elgiganten har nog inte tagit del av informationen och då är det inte så konstigt att kundtjänst inte svarar när de inte vet vad som gäller. Hade däremot inte blivit förvånad om någon annan plötsligt bestämmer att informationen på Sweclockers inte stämmer och det har aldrig funnits några planer på att erbjuda ersättningskort Så det är nog ändå bäst att som du säger maila och kräva dem på det så att man sedan kan ta ärendet vidare till ARN

Vet inte om alla de fåtal 3080 korten från elgiganten var ej-LHR, men det kortet jag fick tag på var ett ej LHR kort. Med andra ord så har de nog haft de korten sittandes någonstans väldigt länge.

Kanske har de korten försvunnit på lagret/i någon butik när inventering har gjorts. (Väldigt vanligt att saker inventeras bort och sen hittas igen ett tag efteråt. Var en PC på över 30k som inventerades bort i över ett år på ett ställe jag jobba på).

Tråkigt för dom andra, men jag är väldigt glad iaf att jag lyckades få tag på ett haha.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

3070 är ju typ som 2080ti, så att lägga så mycket för en så liten uppgradering låter extremt för mig

Jo jag vet det, men väldigt sugen få tag i nytt kort så jag kan låta nuvarande rigg gå vidare komplett , avbokade dock 9070t nu imorse då jag lyckades jag nu köpa ett Asus 3070 ti för 6499 kronor på Webhallen imorse , helt galet såg de fanns 25 , lite efter betalning var de slut , inte fått det än men fick att Webhallen packat o sänt iväg nu, håller tummarna kunna få tag i något roligare längre fram men 6500 känns ok för detta iaf o lite pytte mer drag än vanliga 3070 + att de är Asus , och

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jo jag vet det, men väldigt sugen få tag i nytt kort så jag kan låta nuvarande rigg gå vidare komplett , avbokade dock 9070t nu imorse då jag lyckades jag nu köpa ett Asus 3070 ti för 6499 kronor på Webhallen imorse , helt galet såg de fanns 25 , lite efter betalning var de slut , inte fått det än men fick att Webhallen packat o sänt iväg nu, håller tummarna kunna få tag i något roligare längre fram men 6500 känns ok för detta iaf o lite pytte mer drag än vanliga 3070 + att de är Asus , och

6499kr (säker på att det var ’ti’?) är ett mycket bättre pris helt klart! Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

6499kr (säker på att det var ’ti’?) är ett mycket bättre pris helt klart! Grattis!

Jepp, det var denna https://www.webhallen.com/se/product/337085-ASUS-TUF-GeForce-... och vad jag fattar är det typ MSRP pris för NVidias original på 6,500, och kortet har gått iväg också nu så håller tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jo jag vet det, men väldigt sugen få tag i nytt kort så jag kan låta nuvarande rigg gå vidare komplett , avbokade dock 9070t nu imorse då jag lyckades jag nu köpa ett Asus 3070 ti för 6499 kronor på Webhallen imorse , helt galet såg de fanns 25 , lite efter betalning var de slut , inte fått det än men fick att Webhallen packat o sänt iväg nu, håller tummarna kunna få tag i något roligare längre fram men 6500 känns ok för detta iaf o lite pytte mer drag än vanliga 3070 + att de är Asus , och

grattis!

6490 i dagens situation är pangpris för ett sådant kort.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jepp, det var denna https://www.webhallen.com/se/product/337085-ASUS-TUF-GeForce-... och vad jag fattar är det typ MSRP pris för NVidias original på 6,500, och kortet har gått iväg också nu så håller tummarna

Du kan säkert scalpa det för 10k, så du ska skratta dig lycklig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan säkert scalpa det för 10k, så du ska skratta dig lycklig!

Det tänker jag inte göra det ska in i nya datorn, eller gamla om jag väljer avvakta med Alder Lake (skulle säkert även kunna scalpa de DDR5 jag redan fått hem, men det tänker jag heller inte göra isf) . Men man funderar lite när man ser övriga 3070 ligger på runt 10k hos handlarna, varför dök det där bara upp? Är det ingen kö till 3070? Låter de inte folk köa till kort längre? Menar att det nu är "meddela mig," , man får väldigt många frågor , Webbis hade ju säkert kunnat sälja dem för runt 10k , för de är ju vad de tar för några icke-ti de har i lager just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Det tänker jag inte göra det ska in i nya datorn, eller gamla om jag väljer avvakta med Alder Lake (skulle säkert även kunna scalpa de DDR5 jag redan fått hem, men det tänker jag heller inte göra isf) . Men man funderar lite när man ser övriga 3070 ligger på runt 10k hos handlarna, varför dök det där bara upp? Är det ingen kö till 3070? Låter de inte folk köa till kort längre? Menar att det nu är "meddela mig," , man får väldigt många frågor , Webbis hade ju säkert kunnat sälja dem för runt 10k , för de är ju vad de tar för några icke-ti de har i lager just nu

Jag har ingen aning alls, bara ren tur skulle jag säga. Var glad! Jag menade bara att du lätt sparat tusenlappar och att få fått lika prisvärda kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Det tänker jag inte göra det ska in i nya datorn, eller gamla om jag väljer avvakta med Alder Lake (skulle säkert även kunna scalpa de DDR5 jag redan fått hem, men det tänker jag heller inte göra isf) . Men man funderar lite när man ser övriga 3070 ligger på runt 10k hos handlarna, varför dök det där bara upp? Är det ingen kö till 3070? Låter de inte folk köa till kort längre? Menar att det nu är "meddela mig," , man får väldigt många frågor , Webbis hade ju säkert kunnat sälja dem för runt 10k , för de är ju vad de tar för några icke-ti de har i lager just nu

3070 Ti är inte samma kort som 3070 och därav finns det ingen kö. Som många andra har sagt så är detta ASUS kort subventionerat för att säljas till MSRP och därav priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jepp, det var denna https://www.webhallen.com/se/product/337085-ASUS-TUF-GeForce-... och vad jag fattar är det typ MSRP pris för NVidias original på 6,500, och kortet har gått iväg också nu så håller tummarna

Lyckades knipa ett jag också. Returnerar mitt 3080 och behåller 3070ti istället. Grymt pris!

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericcccs:

Kontaktade webhallen dig då eller gjorde du det? Om du gjorde det, vilken kanal använde du då?

Har i början av december väntat 1 år. Så det finns nog en hel del som firar och firat 1 år innan mig.

ja dom skrev på facebook klagat lite här lite facebook och varit dryg kund på deras chat

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Flera dagar har passerat och inte ett ljud från Elgiganten ännu. Någon som faktiskt har fått ett mail med erbjudande om presentkort samt kort eller är det endast de som lyckades överlista säljare i butik som fått tag på kort?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming (LHR)
10 890:-

https://www.webhallen.com/se/product/338660-ASUS-TUF-GeForce-...

Edit: Slut

Hur prissätter webhallen sina kort? Med en tärning? Köpte ett sånt där därifrån för 13.000kr förra veckan.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Hur prissätter webhallen sina kort? Med en tärning? Köpte ett sånt där därifrån för 13.000kr förra veckan.

Skulle tro att det var OC-varianten du köpte, eller hur?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro