Moddare konverterar Iphone till USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

USB-C känns inte helt rätt. Den känns omodern. I telefoner skulle jag vilja se någon form av magnetkontakter eller trådlöst. Men klart det finns fördel med att ha samma kontakt i alla produkter, önskar bara att det hade varit något som är bättre än vad USB-C är.

Finns ju adaptrar med sådan funktionalitet ute, t.ex denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/usb-c-l...

Permalänk
Medlem

Ja jag gillar USB-C och ja jag stör mig på de saker som saknar det, men jag tror att det om +10 år kan bli problematiskt med USB-C som lagkrav.
Ett alternativ vore att göra en tillfällig lag som gäller i tex 5 år. Efter det har alla ställt om till USB-C, sedan om någon kan utveckla något bättre så kan vi börja använda det då

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tror mest bara han försökte ta sig an ett kul projekt

Det tror jag också Helt klart ett projekt man kan uppskatta från ingenjörsperspektivet!

Den lite halvt retoriska frågan var egentligen menad mot EU's förslag att just tvinga alla tillverkare till USB-C. Marknaden brukar ha en tendens att självreglera sig enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Brukar inte Kabeln till Lightning gå i sönder efter typ 5 månader vid kabelns ändar?

Typ alla min bekanta med Apple produkter har det problemet med Lightningkabeln.

Jag är inte förvånad när jag ser hur folk hanterar kablarna. Vuxet folk som har ett barns mentalitet när det kommer till hållbarhet.

Jag har haft apple sedan 4S och vad jag kan minnas har endast en kabel gått sönder och den användes i bilen där det drogs ganska mycket i den så det var väntat.

Kanske är jag lite orättvis, sladdarna är ju ganska klena så det är klart att de går sönder lätt men min poäng är helt enkelt att de som köper nya kablar lika ofta som de byter underkläder gör någonting väldigt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det tror jag också Helt klart ett projekt man kan uppskatta från ingenjörsperspektivet!

Den lite halvt retoriska frågan var egentligen menad mot EU's förslag att just tvinga alla tillverkare till USB-C. Marknaden brukar ha en tendens att självreglera sig enligt min erfarenhet.

Ibland och ibland inte, just laddare är ju lite tveksamt om de varit bra eller inte på självreglera sig mot en standard. Börjar ju bli bättre vad gäller just detta, men frågan är om inte det är på grund av just EU.

Marknaden är bra på att relgera sig själv mot vinst, att byta till en standardladdare är inte självklart att det leder till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

En Apple-frälst vän till mig hävdar att Lightning är bättre eftersom det är ett avlångt stift i mitten på honan på USB-C. Den kunde man bryta av om man var klumpig ansåg han. Vad är ditt uttalande om det?

Jag har aldrig haft någon produkt med Lightning-kontakt.

Jag har inte officiell statistik men har aldrig stött på en kontakt som gått sönder. Känns som att det krävs mer än klumpighet. Men försöker man verkligen med flit ta sönder kontakterna så är det nog så att det går snabbare att ha sönder en usb-c kontakt än en lightning-kontakt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kunde inte sagt det bättre själv. Det är hopplöst.

https://www.youtube.com/watch?v=AvFgGtAKe3s

Klockrent 😁

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Rossman borde veta bättre än att säga att Lightning är bara USB 2.0. Apple har sålt iPaddar som körde USB 3.0 över Lightning, så det är inte porten som är begränsande.

Nu påstår han väl inte det själv utan citerar bara fanboys.

Om Apple nu skulle begränsa hastigheten i kontakten artificiellt så är det ju apple som har problem och inte kontakten i sig, så kritiken är fortfarande lika relevant.

Men ja om Apple hypotetiskt tvingades köra usb-c och ströp hastigheten artificiellt så skulle väl samma folk fortsätta hävda samma sak. Rena vansinnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft någon appleprodukt så vet inte hur deras kablar är. Under 20 års användande av diverse USB-kablar har jag bara varit med om en som faktiskt gått sönder och det var en micro-usb-kontakt som började glappa efter ett antal års dagligt användande. Aldrig varit med om att kontakten i någon av enheterna de kopplats in i har strulat.

Så det handlar nog till allra största del på hur man behandlar kablar och kontakter.

Jag bryr mig inte heller så mycket om vilken kabel som gäller bara det är samma överallt. Blev t.ex. lite irriterad när jag fick min lilla BT-högtalare och såg att det var en micro-usb, vilket betyder att jag måste ha med både en sådan och en usb-c till telefonen för att kunna ladda. Det är det som är huvudproblemet i mina ögon.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Någonting säger mig att Apple kommer fimpa laddporten någon gång. Och bara köra induktionsladdning med en triljon tillbehör. Överföring av filer ska väl göras trådlöst det med säkert…

Har haft iPhone sedan iPhone 5 men ibland undrar till och med jag vad de pysslar med. USB-C till USB-C hade väl varit något så förträffligt trevligt…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Skiter egentligen vilket kontakt som väljs, bara det är samma.
Har ju en uppsjö med olika usb kablar men har nyligen beställt en iphone, min första på ca 10år. och nu måste jag ha ny kabel i bilen, ny kabel hemma, ny kabel på jobbet...

Köp en annan lur så slipper du problemet
+du slipper bli mjölkad

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu påstår han väl inte det själv utan citerar bara fanboys.

Han säger ”People are so attached to this USB2 480 megabits per second charging and transferring data...” Det är inte ett citat från en fanboy, det är han som beskriver porten.

Citat:

Om Apple nu skulle begränsa hastigheten i kontakten artificiellt så är det ju apple som har problem och inte kontakten i sig, så kritiken är fortfarande lika relevant.

Men ja om Apple hypotetiskt tvingades köra usb-c och ströp hastigheten artificiellt så skulle väl samma folk fortsätta hävda samma sak. Rena vansinnet.

De begränsar den inte artificiellt, de har bara inte implementerat USB 3.0 i iPhone (om de inte gjort det de senaste, men jag har inte hört att de gjort det i annat än några iPaddat). Gissade i en annan tråd att det berodde på störningar mot Wi-Fi, men det är en ren gissning. Ingen har bett om högre överföringshastigheter i Lightningporten, så de har inte lagt ner någon utvecklingstid på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om det är Linus Sebastian som är med å budar uppåt USD5000 på denna franken-iphone, även fast säljaren hoppas att köparen inte kommer öppna den

Laddar trådlöst på skrivbordet och i bilen.

Det borde av varierande anledningar vara standarden.

Jag tror likt @Elakekocken att Apple snarare arbetar för att få väck ytterligare en hålighet i sina telefoner, men även att man kommer få gehör för detta bland exempelvis miljökämparna samt eftersom att det är framtiden.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Han säger ”People are so attached to this USB2 480 megabits per second charging and transferring data...” Det är inte ett citat från en fanboy, det är han som beskriver porten.

De begränsar den inte artificiellt, de har bara inte implementerat USB 3.0 i iPhone (om de inte gjort det de senaste, men jag har inte hört att de gjort det i annat än några iPaddat). Gissade i en annan tråd att det berodde på störningar mot Wi-Fi, men det är en ren gissning. Ingen har bett om högre överföringshastigheter i Lightningporten, så de har inte lagt ner någon utvecklingstid på det.

Hurdå störningar? Alla andra har ju minst USB 3.0 i en eller annan form sedan flera år tillbaka utan att det fuckar med WiFi så det borde inte vara ett problem.

Sen handlade väl argumentationen just om telefoner. iPads nämns inte alls, så om det inte finns USB3 på iPhones så är kritiken fortfarande lika relevant. Som sagt, om porten klarar USB3.0 men Apple envisas med USB2 och folk rider in på sina höga hästar till Apple's försvar oavsett så är det samma argument och kritiken precis lika relevant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Brukar inte Kabeln till Lightning gå i sönder efter typ 5 månader vid kabelns ändar?

Typ alla min bekanta med Apple produkter har det problemet med Lightningkabeln.

Det ligger något i vad du säger, jag har själv en kabel som har gått sönder på detta sättet, dock under tidsspannet av 2 år. Detta är tillföljd av en dålig kabel med undermålig dragavlastning snarare än kontaktdonets konstruktion.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Det är sjukt mkt gnäll på lightning samtidigt som vi fortfarande har micro-usb på ”mesta”. Skulle 1000x hellre se ett förbud mot micro-usb än lightning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hurdå störningar?

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/io/univ...

Citat:

Alla andra har ju minst USB 3.0 i en eller annan form sedan flera år tillbaka utan att det fuckar med WiFi så det borde inte vara ett problem.

Klart att det går, handlar bara om hur mycket man skärmar. Den typen av avskärmning väger och och tar plats, och behöver man den inte så kan man lägga de atomerna på batteri istället.

Citat:

Sen handlade väl argumentationen just om telefoner. iPads nämns inte alls, så om det inte finns USB3 på iPhones så är kritiken fortfarande lika relevant. Som sagt, om porten klarar USB3.0 men Apple envisas med USB2 och folk rider in på sina höga hästar till Apple's försvar oavsett så är det samma argument och kritiken precis lika relevant.

Nej, för kritiken handlar om porten, där den begränsade hastigheten anförs som ett av problemen med Lightning - att Apple förhindras att öka hastigheten till USB 3.0 för att de inte vill byta port. Det är bevisligen inte sant, eftersom Apple har dragit upp hastigheten över den porten. Det har ingenting med portens form att göra. Apple har inte dragit upp hastigheten av andra skäl - med stor sannolikhet för att ingen bett om det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är sjukt mkt gnäll på lightning samtidigt som vi fortfarande har micro-usb på ”mesta”. Skulle 1000x hellre se ett förbud mot micro-usb än lightning.

Håller med! Apple har kört med två olika kontakter till sina iPhones genom åren, medan det funnits en handfull olika uttag på Android-lurarna under samma period.

Permalänk
Medlem

Nu när alla laptoptillverkare ÄNTLIGEN fallit in i usb-c ledet är det hög tid att även apple gör det.
Micro-usb borde även pensioneras, så man kan nöja sig med en kabel för att ladda allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Nu när alla laptoptillverkare ÄNTLIGEN fallit in i usb-c ledet är det hög tid att även apple gör det.
Micro-usb borde även pensioneras, så man kan nöja sig med en kabel för att ladda allt.

Jag förstår vad du menar men jag vill ändå flika in att alla Apples produkter har usb-c. Förutom deras mobiler då.

Vilket gör det hela ännu konstigare. Man kan ladda och överföra data mellan iPads och laptops med en kabel men inte till deras mobiler.

Permalänk
Medlem

Låter som att vissa i tråden endast laddar sina telefoner och andra saker och besitter 10 olika prylar med usb c laddning och att dom ständigt måste vara ikopplade i ett strömuttag. Skickar själv in laddning på natten när jag lägger mig det räcker hela dagen har en 13pro.

Hör å väpna min laddare har faktiskt suttit i vägguttaget sen den köptes, vad ska jag annars ladda i sängen? laptop? räcker ju med TVn som ger strålningsskador mer skärmar än så och man blir självlysande när man vaknar på morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Låter som att vissa i tråden endast laddar sina telefoner och andra saker och besitter 10 olika prylar med usb c laddning och att dom ständigt måste vara ikopplade i ett strömuttag. Skickar själv in laddning på natten när jag lägger mig det räcker hela dagen har en 13pro.

Hör å väpna min laddare har faktiskt suttit i vägguttaget sen den köptes, vad ska jag annars ladda i sängen? laptop? räcker ju med TVn som ger strålningsskador mer skärmar än så och man blir självlysande när man vaknar på morgonen.

Vissa av oss har ju mer än en device och då underlättar det rent användarmässigt med ett interface to rule them all :).

Jag mainar en Oneplus 8T, har en iPhone 11 i jobbet, airpods pro till båda telefonerna och jobbdatorn som är en HP med usb-c laddning. Idag har jag glömt lightning-kabeln hemma och airpodsen ligger strömlösa, typiskt jobbigt att inte kunna ladda dem med datorladdaren...

i-landsproblem antar jag

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är sjukt mkt gnäll på lightning samtidigt som vi fortfarande har micro-usb på ”mesta”. Skulle 1000x hellre se ett förbud mot micro-usb än lightning.

Det är väl för att det är en artikel om iPhone.
Kolla nyheten om nya raspberry pi zero 2 W
För någon vecka sen. Första kommentaren och många fler sågar den eftersom den har micro kontakt.
Tror inte det finns någon som föredrar micro före C utom någon ekonom som sparar några öre på tillverkningen

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Det är väl för att det är en artikel om iPhone.
Kolla nyheten om nya raspberry pi zero 2 W
För någon vecka sen. Första kommentaren och många fler sågar den eftersom den har micro kontakt.
Tror inte det finns någon som föredrar micro före C utom någon ekonom som sparar några öre på tillverkningen

Det skiljer mer än ören... en c-kontakt löds fast på fram och baksida av kretskortet, långt ifrån alla fabriker har maskiner som kan göra det

Permalänk
Medlem

Han kommer få lön för mödan iaf.

Current bid:US $51,300.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skiljer mer än ören... en c-kontakt löds fast på fram och baksida av kretskortet, långt ifrån alla fabriker har maskiner som kan göra det

Inte dom som jag lött bort/dit.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Inte dom som jag lött bort/dit.

Det brukar vara det argumentet jag sett i alla fall

I stil med denna:

Dock efter att ha googlat lite så ser man ju att det finns åtskilliga varianter som väntat (om jag bara tänkt lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av selar_77:

Han kommer få lön för mödan iaf.

Current bid:US $51,300.00

uppe i 81 000 nu

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Han kan ju skicka ritningarna och en enkelt "how to do" video till Apple.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Låter som att vissa i tråden endast laddar sina telefoner och andra saker och besitter 10 olika prylar med usb c laddning och att dom ständigt måste vara ikopplade i ett strömuttag. Skickar själv in laddning på natten när jag lägger mig det räcker hela dagen har en 13pro.

Hör å väpna min laddare har faktiskt suttit i vägguttaget sen den köptes, vad ska jag annars ladda i sängen? laptop? räcker ju med TVn som ger strålningsskador mer skärmar än så och man blir självlysande när man vaknar på morgonen.

I normala fall räcker batteriet gott hela dagen för mig med. Vissa dagar kan jag dock ha väldigt mycket dödtid på jobbet och då blir det lätt att jag spelar på mobilen och laddningen kan sjunka ganska snabbt och jag behöver ladda. Ovanpå det så kör jag oftast musik eller radio via min BT-högtalare eftersom det inbyggda systemet i de fordon jag kör är skräp. Kan behöva ladda den ibland också och då det är en annan kontakt så behöver jag två olika kablar med mig.

För att åskådliggöra att det som gäller för dig inte nödvändigtvis gäller för alla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2