Backblaze visar felstatistik på 190 000 lagringsenheter

Permalänk
Melding Plague

Backblaze visar felstatistik på 190 000 lagringsenheter

Den sammanlagda felfrekvensen för bolagets hårddiskar når lägsta värdet hittills. De följer även upp med mer data om SSD-enheters felfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är detta mest RAID och NAS diskar men vill du att din HDD eller SSD ska leva längre så stäng av växlingsfil om du har tillräckligt med RAM samt minimera din webbläsares disk cash.

Gick efter Backblaze när jag köpe mina 8TB WD red. Tre av fem stannade inom ett år först men ersättarna har snart rullat på i fyra år så det gäller ha lite tur med vilka batcher dom kommer ifrån.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Ganska hög felsannolikt ändå. Då väldigt många lagrar viktig data endast på en enda hdd och den får inte gå sönder.
Men backup är komplicerad. Det var en person på youtube som jobbade med säkerhet som hade riktigt bra backup utanför datorn. Problemet var att han fick inbrott och tjuven tog allt.

Permalänk
Medlem

Synd dem inte hade Toshiba N300. Hade velat se den statistiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ganska hög felsannolikt ändå. Då väldigt många lagrar viktig data endast på en enda hdd och den får inte gå sönder.
Men backup är komplicerad. Det var en person på youtube som jobbade med säkerhet som hade riktigt bra backup utanför datorn. Problemet var att han fick inbrott och tjuven tog allt.

Tar man backup seriöst har man alltid offsite backup. Annars fungerar molnet + lokal hårddisk fint.

Permalänk
Medlem

Går dock att rädda datan i 99 procent av fallen när en disk havererar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska rutten setup om allt fanns i en lokal.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Man blir lite rädd när man tittar på statistiken. Köpte själv ett gäng 16TB diskar (Seagate) till en NAS-enhet för inte allt för länge sen. Jobbar mot den dagligen (och andra diskar) i snitt 10 timmar om dagen, även under helger med rätt "små" filer (bild sekvenser). Den är raid5 och jag har en disk i lådan om skit skulle hända men jag vet inte om min orörda disk fungerar hah.. kanske va DOA, vad vet jag..

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Förvånande ändå att SSDer är lika kassa som snurrdiskar, trodde de skulle klara mer

Har detta med TBW att göra eller är det andra fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förvånande ändå att SSDer är lika kassa som snurrdiskar, trodde de skulle klara mer

Från sweclockersartikeln om Backblazes resultat för SSD vs HDD:

Citat:

Bolaget menar att de inte vet varför skillnaden är så liten eller vad som gör att SSD-enheterna går sönder. De specificerar dock inte vilka modeller de nyttjar, men nämner att varje enhet har en kapacitet på 200 GB och kostade under 50 USD styck.

Kan ha något att göra med den sista biten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Läser man deras länkade artikel om SSD, och som diskuteras när det var aktuellt här på framsidan, så framkommer att man köpt det absolut billigaste skräp man kommit över när det gäller SSD. Sen används dom även till ett annat syfte än deras lagringsdiskar.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan inte dra den slutsatsen från den här statistiken, vad ser du som inte jag ser?

Permalänk
Medlem

Köpte tre st Toshiba X300 10TB från webhallen och inom några veckor började den första strula med "Seek error" i Smart vilket ledde till meddelande i event log i stil med "This drive is predicted to fail" osv. Det mest frustrerande med det hela var att felet kom och gick samt att den unika delen av serienumret på disken är mitt i serienumret snarare än på slutet vilket gjorde det allmänt irriterande att läsa- plockade ur en disk för att ta till webhallen för byta men samma dag fick jag Seek Error på en av de andra diskarna och trodde att jag misstagit mig och dragit ur fel disk. Sedan hoppade problemet runt- bytte en disk och för ett par veckor sedan bytte jag de andra två också- de hade fungerat okej en period just för att jag inte använt servern och specifikt inte något som låg på just de diskarn på ett tag.

Meddelandet i event log dök alltid upp efter att servern gjorde reset efter bluescreen- så trodde ett tag att diskproblemen var ett symptom på något annat problem med server. När jag hade dem i snurrade den sällan längre än 24h, sen jag tagit ut alla tre har den snurrat i veckor.

Seek Errors ska inte orsaka omstart när det handlar om filer om inte på något vis är kritiska för OS, men jag. Vad ska man säga. Sista droppen var när jag flyttade en av diskarna till min 3900X rig som är bra mycket nyare och jag vet är pålitlig och stabil, började kopiera över allt som låg på disken och frustrerande nog funkade det utan några strul alls- tills den var färdig och hade fått stå i någon timme, då vart det en hard reset och "drive predicted to fail" även där.

Webhallen är riktiga polare som alltid- första disken fick jag bytt till en Ironwolf Pro, de andra två till WD Red Plus.
Aldrig mer toshiba

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att detta är sant? Kanske t ex HGST har betalat för att få dem att säga detta? Just saying...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hur vet vi att detta är sant? Kanske t ex HGST har betalat för att få dem att säga detta? Just saying...

De kanske injicerade 5G i vissa av diskarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Från sweclockersartikeln om Backblazes resultat för SSD vs HDD:

Kan ha något att göra med den sista biten...

Ja det kan det verkligen!

Skrivet av Mordekai:

Jag kan inte dra den slutsatsen från den här statistiken, vad ser du som inte jag ser?

Jämför de 4 första datapunkterna i varje serie (som representerar resultatet efter x år från start av test), de sen nästan helt identiska ut, visst ligger ssd kanske 0,4% lägre eller något, men bra mycket högre än jag trodde

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sen tror jag inte de köpte särskilt bra hårddiskar heller för det specifika ändamålet, de skall kunna boota och det skall kunna skrivas loggfiler till dem, inga större problem om någon rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Synd dem inte hade Toshiba N300. Hade velat se den statistiken

Håller med! De är en jävla plague de där n300... hade 5 st 3 har dött... rent helvette!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jämför de 4 första datapunkterna i varje serie (som representerar resultatet efter x år från start av test), de sen nästan helt identiska ut, visst ligger ssd kanske 0,4% lägre eller något, men bra mycket högre än jag trodde

Svårt att förstå vad grafen faktiskt visar och vilken punkt som skall jämföras med vilken. I Artikeln tas en hårddisk upp som det funnits 97 enheter av, nära 10% felmarginal med 95% konfidensintervall. Ganska ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Svårt att förstå vad grafen faktiskt visar och vilken punkt som skall jämföras med vilken. I Artikeln tas en hårddisk upp som det funnits 97 enheter av, nära 10% felmarginal med 95% konfidensintervall. Ganska ointressant.

För hårddiskarna är de data från om med 2013, för ssd:erna data från och med 2018.

Alltså så bör 2014 för hårddiskarna jämföras med 2019 för ssd:erna, osv.

Edit: dock så har de ju troligen köpt billigt när de gäller båda sorters bootdiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För hårddiskarna är de data från om med 2013, för ssd:erna data från och med 2018.

Alltså så bör 2014 för hårddiskarna jämföras med 2019 för ssd:erna, osv.

Edit: dock så har de ju troligen köpt billigt när de gäller båda sorters bootdiskar.

men det har väl använts helt olika? Förstår inte hur datat skulle kunna vara jämförbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Håller med! De är en jävla plague de där n300... hade 5 st 3 har dött... rent helvette!

Ja då stannade du tidigt. Jag plockade på mig rejält innan jag upptäckte skräpet.
Har returnerat en idag så nu är jag uppe i 13st returnerade sedan början av 2020.
Har 10st kvar fördelade på 2 nasar. Håller bara tummarna att inte fler än 2 dör samtidigt.
Har bytt ut dem 13 till WD och dem sjunger på fint.

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte en sekund på. Har man minsta koll på läget (som den här personen får antas ha...) så har man garanterat en off site backup.

Permalänk
Medlem

Inga 18TB drivar med undrar varför kanske för dyra än så öänge

Permalänk
Medlem

Ingen högoddsare att Seagate skulle vara bland de sämsta, som vanligt då alltså.

Sen vore det intressant att se liknande statistik när det gäller SSD:er, vilka märken som håller osv.
Av egen erfarenhet i arbetet (många år och tusentals datorer) har det nog varit Intel-diskar som gått sönder mest. Då ska ju dock sägas att riktiga skräpmärken inte förekommit, utan det är främst de vanligare kända märkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Köpte tre st Toshiba X300 10TB från webhallen och inom några veckor började den första strula med "Seek error" i Smart vilket ledde till meddelande i event log i stil med "This drive is predicted to fail" osv. Det mest frustrerande med det hela var att felet kom och gick samt att den unika delen av serienumret på disken är mitt i serienumret snarare än på slutet vilket gjorde det allmänt irriterande att läsa- plockade ur en disk för att ta till webhallen för byta men samma dag fick jag Seek Error på en av de andra diskarna och trodde att jag misstagit mig och dragit ur fel disk. Sedan hoppade problemet runt- bytte en disk och för ett par veckor sedan bytte jag de andra två också- de hade fungerat okej en period just för att jag inte använt servern och specifikt inte något som låg på just de diskarn på ett tag.

Meddelandet i event log dök alltid upp efter att servern gjorde reset efter bluescreen- så trodde ett tag att diskproblemen var ett symptom på något annat problem med server. När jag hade dem i snurrade den sällan längre än 24h, sen jag tagit ut alla tre har den snurrat i veckor.

Seek Errors ska inte orsaka omstart när det handlar om filer om inte på något vis är kritiska för OS, men jag. Vad ska man säga. Sista droppen var när jag flyttade en av diskarna till min 3900X rig som är bra mycket nyare och jag vet är pålitlig och stabil, började kopiera över allt som låg på disken och frustrerande nog funkade det utan några strul alls- tills den var färdig och hade fått stå i någon timme, då vart det en hard reset och "drive predicted to fail" även där.

Webhallen är riktiga polare som alltid- första disken fick jag bytt till en Ironwolf Pro, de andra två till WD Red Plus.
Aldrig mer toshiba

Ganska osannolikt att alla tre skulle vara dåliga om de inte skadats i transporten då.
Kanske läge att kolla kragget på din server. Har råkat ut på två olika datorer för att dåligt kragg fått diskar att generera oläsbara sektorer. Symtomet är att det börjar bli reallokerade sektorer på disken o det ökar med tiden så man byter disk o det är lugnt ett tag men snart börjar även den nya få reallokerade sektorer. Efter jag bytt kragg så har det fungerat utan problem.
Tror problemet beror på spänningsdippar som gör att huvudpositioneringen inte klarar hålla sig över rätt spår tillräckligt bra.

Såklart är olika diskar olika känsliga för detta, så byta till annat fabrikat kan ju hjälpa (ett tag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ganska osannolikt att alla tre skulle vara dåliga om de inte skadats i transporten då.
Kanske läge att kolla kragget på din server. Har råkat ut på två olika datorer för att dåligt kragg fått diskar att generera oläsbara sektorer. Symtomet är att det börjar bli reallokerade sektorer på disken o det ökar med tiden så man byter disk o det är lugnt ett tag men snart börjar även den nya få reallokerade sektorer. Efter jag bytt kragg så har det fungerat utan problem.
Tror problemet beror på spänningsdippar som gör att huvudpositioneringen inte klarar hålla sig över rätt spår tillräckligt bra.

Såklart är olika diskar olika känsliga för detta, så byta till annat fabrikat kan ju hjälpa (ett tag).

Way ahead of you- provat att driva diskarna från separat nätagg, och som sagt så flyttade problemet med när jag satte dem i min 3900X rigg med ett HX1200i som utan problem kan stå med både CPU och GPU på 100% load i timmar utan minsta strul- när dessa diskar satt i fick den strul direkt.

Men ja, det var någonting med huvudpositioneringen. De var konstiga diskar generellt- högljudda som fan med tydliga ljud av att parkera huvudet från och till, gick alltid 10C varmare än alla andra diskar. Körde ett par loggar med HWinfo64 och problemen dök aldrig upp när diskarna var belastade, utan när de spann men inte gjorde något särskilt tungt.

Nu gillar jag (typ) felsökning av hårdvara men efter månader av att felsöka sporadiskt när jag hade tid, två orelaterade ombyggnaden av servern under vilka jag bytt båda CPUs, nätagg, Chassi, Boot drive, OS, haft diskarna på sata både direkt på moderkortet och på PCIe kort, monterat de två kvarvarande diskarna på dämpade slädar i sin egen bracket och konstaterat att problem följer med diskarna till en annan burk så ser jag ingen poäng med att fortsätta försöka när jag vet att maskinen går perfekt så fort de inte sitter i, bara slöseri med tid. Det är inte ett okänt problem heller- andra som har stött på det på nätet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd

Sladdar/kontakter är en felkälla att kontrollera först, speciellt om disken visar crc-error. Problem? Byt sladdmärke...

Vibrationer och konstiga ljud kan ha att göra med att disken inte är ordentligt fastsatt - kolla skruvar och lösa plåtdelar. Sladden kanske trycker emot en kant och för vidare vibrationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

men det har väl använts helt olika? Förstår inte hur datat skulle kunna vara jämförbart.

I den jämförelsen är det mellan hårddiskar och ssd:er som använts som bootdiskar och för att skriva loggfilar till, inga diskar som använts för lagring. Så samma användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Ingen högoddsare att Seagate skulle vara bland de sämsta, som vanligt då alltså.

Sen vore det intressant att se liknande statistik när det gäller SSD:er, vilka märken som håller osv.
Av egen erfarenhet i arbetet (många år och tusentals datorer) har det nog varit Intel-diskar som gått sönder mest. Då ska ju dock sägas att riktiga skräpmärken inte förekommit, utan det är främst de vanligare kända märkena.

Ja fy fan för Seaskräp, har inte haft en sån disk sedan 2005, kört nära på uteslutande WD och har faktiskt aldrig haft nått haveri.
Dock kör oftast inte raid heller.

Edit: just ja, köpte en extern Seagate usb bla bla bla disk för ett par år sedan, den höll i 2 månader och det enda jag gjorde med disken var att lagra bilder (som jag så klart blev av med)

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB