Intel Core i9-12900K överklockas till 8 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-12900K överklockas till 8 GHz

Gigabyte vill inte invänta den officiella "Alder Lake"-lanseringen. På Twitter röjer de nu imponerande nivåer för både DDR5-minne och den kommande topprocessorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Samsung Sverige

Modigt att släppa info och möjligtvis bryta NDA:n endast några timmar innan lansering
Att processorn går i 8 GHz är för min del ointressant, överclockning för prestanda är kul, överclockning för att få fram högst klockfrekvens är bleh

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@Samsung Oh shit det är 4nov! Fan va det pirrar i magen

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Asså att köra en kärna i 8 ghz är inget speciellt juuh hade det vart 8ghz på alla 8 kärnor så hade det vart en annan femma

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Modigt att släppa info och möjligtvis bryta NDA:n endast några timmar innan lansering
Att processorn går i 8 GHz är för min del ointressant, överclockning för prestanda är kul, överclockning för att få fram högst klockfrekvens är bleh

//Pontus

Är det 15:00 svensk tid som gäller, eller minns jag fel? Ska bli spännande att se reviews och hoppas SweC har en saftig en de med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Är det 15:00 svensk tid som gäller, eller minns jag fel? Ska bli spännande att se reviews och hoppas SweC har en saftig en de med!

Kollar man på Inet så är releasen 14:00 https://www.inet.se/produkt/5304532/intel-core-i9-12900k-3-2-...

Permalänk
Medlem

14:00 eftersom vi nu har vintertid men USA har det inte förrän den 7:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Ah, tack! Får se om det även gäller reviews/NDA.

Permalänk
Medlem

Kanske gjort med avsikt. De vill väl visa så tidigt som möjligt vem man ska köpa moderkorten av enligt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

14:00 eftersom vi nu har vintertid men USA har det inte förrän den 7:e.

Totaly off topic, men fan vad jag hatar tidsomställningarna - inför normaltid all over the place, all time...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Totaly off topic, men fan vad jag hatar tidsomställningarna - inför normaltid all over the place, all time...

Swatch internet time åt alla! NDA lyfter @583

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bådar gott för Intels 10nm och deras nya arkitektur. Jag tror att 12600K med överklockning kommer bli extremt bra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Spännande! Kan vi förvänta oss skaplig tillgång då Intel har sina egna produktionslinjer?

+ Obligatorisk "Jag utgår från att de inte körde på en PSU från Gigabyte".

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså att köra en kärna i 8 ghz är inget speciellt juuh hade det vart 8ghz på alla 8 kärnor så hade det vart en annan femma

Forsmark ringde och bad dem lägga av, reaktorn orkade inte alla 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Modigt att släppa info och möjligtvis bryta NDA:n endast några timmar innan lansering
Att processorn går i 8 GHz är för min del ointressant, överclockning för prestanda är kul, överclockning för att få fram högst klockfrekvens är bleh

//Pontus

Helt ointressant nyhet som du konstaterat. Det konstiga i situationen är att det inte verkar finnas några oberoende benchmarks ute vad jag kan se, trots att en hel del verkar ha fått hem sina beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Helt ointressant nyhet som du konstaterat. Det konstiga i situationen är att det inte verkar finnas några oberoende benchmarks ute vad jag kan se, trots att en hel del verkar ha fått hem sina beställningar.

14 dagar returrätt och risk för att behöva vänta månader ifall man inte förbeställt är nog så vissa resonerar i alla fall

Oberoende tester och försäljningsstart ska vara 14 idag, så inga processorer ska levereras hem innan dess, men posten kan såklart göra fel

Permalänk
Medlem

Kul,
Men inte så intressant sett till användbarhet.
Det intressanta hade varit hur högt man kan köra alla 8 P cores,
eller åtminstone 4-6 P cores.
Sen användas med en kylning som kan köras 24/7 utan att fylla på kväve eller låta som ett jetplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Helt ointressant nyhet som du konstaterat. Det konstiga i situationen är att det inte verkar finnas några oberoende benchmarks ute vad jag kan se, trots att en hel del verkar ha fått hem sina beställningar.

Folk som fick hem dem i förväg har inte fått något moderkort såvitt jag vet, så de har inte kunnat testa dem. Review embargo lyfter samtidigt som lanseringen, vilket brukar indikera att man kanske inte tror fullt ut på sin produkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oberoende tester och försäljningsstart ska vara 14 idag, så inga processorer ska levereras hem innan dess, men posten kan såklart göra fel

Var väl en del som fått hem DDR5 minne redan.
Men vet inte om Intel har något att göra med det?
DDR5 minne är inte specifikt knutet till Alder Lake/Socket 1700.
Teoretiskt sett skulle du kunna använda DDR5 minne till ett annat system, om du bara hittade ett som klarar av att använda det.

Däremot svårt att göra tester med bara minne om man inte har resten av systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Forsmark ringde och bad dem lägga av, reaktorn orkade inte alla 8

XD

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Vad ska man köra för hårddisk till sitt nya Alder Lake system då? Är det fortfarande SN850 som gäller? Tänkte 1-2 TB.

Permalänk
Medlem

Rätt hilarious att relorden besitts av en FX och en Celeron men Intel ändå förkunnade att de satt nytt världsrekord just genom att validera med XTU som givetvis inte tillåter AMD men inte heller deras egna Celeron ^^

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var väl en del som fått hem DDR5 minne redan.
Men vet inte om Intel har något att göra med det?
DDR5 minne är inte specifikt knutet till Alder Lake/Socket 1700.
Teoretiskt sett skulle du kunna använda DDR5 minne till ett annat system, om du bara hittade ett som klarar av att använda det.

Däremot svårt att göra tester med bara minne om man inte har resten av systemet.

Tror det mest är ÅF som begränsar försäljningen av DDR5 att vara exklusivt till alder lake, för det verkar vara extremt dålig tillgång. Så varje DDR5 som säljs blir ju automatiskt ett moderkort och cpu på samma gång i princip.

Annars finns ju ingen anledning alls att DDR5 inte skulle få säljas fritt när helst någon vill, knappast Intels teknik med deras NDA knutet till sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cytoplasm:

Vad ska man köra för hårddisk till sitt nya Alder Lake system då? Är det fortfarande SN850 som gäller? Tänkte 1-2 TB.

Beror lite på vad du är ut efter som all tid- firecuda 530 eller SN850 för laddnikgstid i spel och overall prestanda- firecuda har bättre endurance i 2TB med 2550TBW jämfört med SN850 som har 1200TBW. Lite lägre pris finns MP600 (inte core eller Pro) som är snäppet segare överlag men har 3600TBW och en bra kylfläns om ditt moderkort inte har det.

Alla är egentligen overkill till bara spel och en billigare PCIe 3.0 typ 970 Evo kommer ge mer eller mindre samma upplevelse tills dess att nya teknologier dyker upp för att emulera den sortens bettende som till xempel PS5 har med snabbstart- och då kanske det blir PCIe 5.0 man vill köra på PC-sidan ändå.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cytoplasm:

Vad ska man köra för hårddisk till sitt nya Alder Lake system då? Är det fortfarande SN850 som gäller? Tänkte 1-2 TB.

Jag har iaf tänkt beställa hem 1st samsung 980 pro 1tb och 1st samsung 980 pro 2tb för C/OS disk + D/Gaming disk, men någon får gärna säga till om det finns bättre alternativ (som konsekvent i flera år har levererat "bäst"/bra grejjer)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Forsmark ringde och bad dem lägga av, reaktorn orkade inte alla 8

Det förklarar elbristen, Spanska överklockare snor våran el producerad av kärnkraft

Permalänk
Medlem

Hmmm
Var det inte fastställt för ett par år sedan att maximal klockfrekvens inte kommer överstiga 6 Ghz?

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Jag har iaf tänkt beställa hem 1st samsung 980 pro 1tb och 1st samsung 980 pro 2tb för C/OS disk + D/Gaming disk, men någon får gärna säga till om det finns bättre alternativ (som konsekvent i flera år har levererat "bäst"/bra grejjer)

Mmm jag valde mellan dem två - Anledningen till att det förmodligen blir en SN850 är för att Amazon.se har väldigt bra pris på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Det förklarar elbristen, Spanska överklockare snor våran el producerad av kärnkraft

Jag hade kunnat sagt Trillo också, men tror inte lika många hade kopplat det till elkraft

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trillo_Nuclear_Power_Plant

Tekniskt sett så exporterar ju Sverige el i stora mängder, dock lär det inte nå Spanien så ofta antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cytoplasm:

Mmm jag valde mellan dem två - Anledningen till att det förmodligen blir en SN850 är för att Amazon.se har väldigt bra pris på den.

Hmm kan inte se att den är nämnvärt billigare på amazon, jämfört med de vanliga sidorna som prisjakt visar? Och den i sin tur är inte nämnvärt mycket billigare än samsungs 980pro?

Men lär ju vara bra diskar båda två så