Råd för bygge av stationär server dator för utveckling

Permalänk
Medlem

Råd för bygge av stationär server dator för utveckling

Hej, tänkte be om hjälp angående kompontentval för bygge av dator!

- Operativsystem: Ubuntu Linux
- Användningsområde: Utveckling (mer specifikt parallella byggen, integrationstestning, benchmarks och experiment)
- Kommer stå hemma, typ i skåp bredvid TV eller i förrådsrum, utan monitor.
- Prioritering: Linuxkompatibilitet, stabilitet, robusthet och prestanda.
- Gärna i lager i Webhallen, eller iaf inte med lång leveranstid.
- Budget: 29.560 kr
- I framtiden kommer det möjligtvis finnas behov av kraftigare grafikkort, så bra om det finns utrymme för det (men inte det viktigaste).

Förslag på komponenter:
https://www.webhallen.com/cart/326491,256273,331139,236123,31...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Direkta frågor som jag har

  • Behövs prestandan av en SSD undrar jag?

  • Behöver du den exotiska kylningen på processorn?

  • Nätagget känns overkill som bara den

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/dUJDA

Du behöver b550 eller x570 för pci gen4 om du vill få ut max av ssd'n annars är det bara bortkastat.
Måste det vara Mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyller:

Du behöver b550 eller x570 för pci gen4 om du vill få ut max av ssd'n annars är det bara bortkastat.

Toppen, tack, hade missat! Så b550 eller x570 it is.

Skrivet av Zyller:

Måste det vara Mini?

Tja, tycker det är praktiskt med lite mindre, ökar alternativen vart den kan ställas.

Men det är avvägning - vad innebär det för praktiska nackdelar med mini? Antar att kylning/luftflöde blir lite sämre, men innebär det ökad risk för instabilitet/slitage om man inte tänker överklocka? Har inte satt ihop dator på lääänge, så har lite dålig koll :).

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Skrivet av Dinoman:

Behövs prestandan av en SSD undrar jag?

Tja, alltid trevligt med snabb storage :), kör en del workloads som borde gynnas av det. Så definitivt SSD, sen behöver det ju inte vara den absolut snabbaste (vet inte hur den föreslagna SSD:n positionerar sig relativt där). Har en SSD som den här någon avsevärd inverkan på temperaturen av datorn?

Skrivet av Dinoman:

Behöver du den exotiska kylningen på processorn?

Antagligen inte? Å andra sidan står den ju inte för sån stor del av priset, så ger det något är det trevligt. Men ingen aning om den ger något avsevärt eller inte? Vad är annars ett bra, lättare alternativ?

Hur orolig behöver man vara för att skada moderkortet med en tyngre fläkt som NH-U12A? Ser att inet inte monterar tyngre fläktar än 750 gram för risk för skador vid frakt, men webhallen menar på att de paketerar det säkert ändå. Men om man sen fraktar den själv, bör man skruva loss fläkt, eller räcker det att ställa med fläkt uppåt och vara lite försiktig?

Skrivet av Dinoman:

Nätagget känns overkill som bara den

Tack, håller helt med, går ner några snäpp där.

Permalänk
Medlem

Du har ju valt rätt fina komponenter men moderkortet är skräp.
Gå ner på nätagget och upp med moderkortet.

Jag testade den vägen en gång och det gick inge vidare så därför
är mitt tips bättre moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Du har ju valt rätt fina komponenter men moderkortet är skräp.
Gå ner på nätagget och upp med moderkortet.

Jag testade den vägen en gång och det gick inge vidare så därför
är mitt tips bättre moderkort.

Tack! Ser t.ex. https://www.webhallen.com/se/product/319197-ASUS-TUF-GAMING-B... bra ut, eller skulle du rekommendera något annat (och isf varför)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elrond:

Tack! Ser t.ex. https://www.webhallen.com/se/product/319197-ASUS-TUF-GAMING-B... bra ut, eller skulle du rekommendera något annat (och isf varför)?

Ja den funkar bättre än den första du hade som förslag.
B550M och X570 har liknande strömförsörjning men den förstnämnda har bara
PCIe 3.0 och den sistnämnda PCIe 4.0

För framtidens skull skulle jag ta X570.
Exempelvis denna om du nu vill
ha litet format.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

För framtidens skull skulle jag ta X570.
Exempelvis denna om du nu vill
ha litet format.

Tack! Uppdaterade komponenter:
https://www.webhallen.com/cart/326491,331139,236123,311673x2,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elrond:

...
- I framtiden kommer det möjligtvis finnas behov av kraftigare grafikkort, så bra om det finns utrymme för det (men inte det viktigaste).

Om du ändå ska köpa ett GT1030 så hade jag rekommenderat att du väljer
ASUS GeForce GT1030 GDDR5-varianten och inte GDDR4. Prismässigt samma men prestandan mkt bättre.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.