Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Vad har ni för samlarhårdvara?

Jag kan inte vara den enda som har en samling unik hårdvara. Vad har ni liggandes? Finns det någonting mer som ni skulle vilja ha?

Gärna hårdvara som är sällsynt för att den är/var unik eller exklusiv, och inte enbart för att det är gammalt och därmed svårt att få tag på idag.

Permalänk
Medlem

Jag börjar själv med vad jag har.

Processorer:
Binnad Xeon X5680 (bästa av ~10 st.)
Binnad i5 2500K (5.4 GHz i CB15, inte testat mer än så)
Binnad i7 2600K (5 GHz Prime95 1.415 V, bästa av ~ 20 st.)
Binnad i7 2700K (Nästan lika bra som 2600K ovan)
Binnad i7 3770K (Inte särskilt bra, bästa av 5 st.)
i7 4960X (Bättre än 4 st. 4930K som jag har testat)

Har även 5-10 st. 4770K/4790K som jag ska binna någon gång. Borde finnas minst ett bra chip bland dem.

Moderkort:
Maximus III Extreme
MSI Z77 MPower
Maximus V Extreme
Asrock Z87M OC Formula
Gigabyte Z97 G1 Gaming
Rampage IV Extreme
Rampage IV Extreme Black Edition

RAM:
2x2 GB G.Skill Pi DDR3-2000 6-9-6 (möjligen det bästa/snabbaste DDR3-kitet som såldes i butik)
4x4 GB Corsair Vengeance Pro DDR3-2800 (Inte så bra prestandamässigt, men koolt ändå för den höga XMP-hastigheten)
4x4 GB Corsair Dominator 2133C9 1.5V (Samsung D-die, mycket överklockningspotential)
4x2 GB Corsair Dominator GT 1600 7-7-7 (Rätt så bra BBSE-kit)
6x2 GB Corsair Dominator 1600 CL7 (Riktigt bra BFR-kit)
8x8 GB Corsair Dominator 2400 10-12-12 (Möjligen det bästa högkapacitetskitet för DDR3)
2x16 GB G.Skill DDR4-4000 CL14 (Bästa DDR4-kitet på marknaden)

Grafikkort:
HD 5970
HD 6990
Asus HD 7970 Matrix
MSI HD 7970 Lightning
Powercolor HD 7990
Asus R9 290X Matrix
GTX Titan

Saker som jag skulle vilja ha:
Rampage III Extreme Black Edition
i7 990X
5 GHz 1.4- V Prime95 3770K
Corsair Dominator GT 2000 7-7-7, Dominator GTX2 2250 8-8-8, eller liknande
Fler G.skill Pi eller liknande
4x4 GB DDR3-2666 CL10
Maximus VII Impact
Rampage Extreme
Asus HD 5870 Matrix
Asus ROG dubbel-GPU-korten
En riktigt bra 4770K eller 4790K. Hade tidigare en 4790K som kunde köra 5 GHz Prime95 med mindre än 1.4 V men jag var dum nog att sälja den.

Permalänk
Medlem

Tycker det var mycket roligare förr.
Typ socket a tiden samt viss del av 478.

Alla abit moderkort. Speciellt AT7-Max(2), IC7 Max 3 osv.
DFIs färgsprakande brädor.
Solteks gula Socket A moderkort.
Soyos Vita moderkort.

P4C
AMDs socket A, typ Athlon 1200, Palomino, thoroughbred, barton osv.
Låsa upp saker, mecka å ha sig. Överklockning var ju inte som idag.
När vattenkylning var nytt.
Delta 80mm säger jag bara.

Alpha pal 6045 (kylare)
Alpha pal 8045 (kylare)

Gillade även mitt 4870x2

Sist men absolut en av de viktigaste. ATi Radeon 9700pro!

Permalänk
Medlem

2500K som är min HTPC, har dock en 4790K komplett burk som stått i ett år och väntat på att 2500K ska bytas ut men det skulle ju ta minst 10min och det är det ju ingen som har ork till

Har 1-2 core2duo liggandes nånstans tror det är en 2 o en 4core (och nu börjar vi ju nästan att nosa på retro enligt mig!).
Har sen en p4 tror det var 3,0ghz och ett geforce 2 mx 400 som retro spelburk som inte varit påslagen på minst 4 år, och sen en AMD Athlon 64, TNT2 och en celeron 500mhz i nån skräplåda.

Sen "riktig retro" så har jag.
NES
SNES
N-64
MegaDrive
Playstation
Två gamla förstärkare från 80 o 90 talet.

Inget som används dock då jag numera har en MiSTer som stödjer NES/SNES/MegaDrive och playstation är på gång.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

De är trevliga. Tror att jag har ett till 1366 och 775 liggandes någonstans.

Kom på att jag även har det ursprungliga ROG Crosshair. Måste testköra det någon gång.

Skrivet av SuperNova:

Gillade även mitt 4870x2

Sist men absolut en av de viktigaste. ATi Radeon 9700pro!

AMD/ATIs dubbel-GPU-kort är riktigt trevliga. Jag borde försöka få tag på ett 4870x2 själv.

Roligt att läsa Wikipedia-artikeln om 9700 Pro. "R300 would become one of the GPUs with the longest useful lifetime in history, allowing playable performance in new games at least 3 years after its launch." Och själv använder jag regelbundet ett 10 år gammalt HD 7970 för att spela moderna spel. Utvecklingen gick snabbt fram förr!

Permalänk
Medlem

Jag har ett HardSID (original ISA-varianten), HardSID Quattro ISA och Hardsid Quattro PCI. Det är ljudkort som man monterar C64:ans ljudchip på och således kan spela upp icke emulerade härliga låtar på. Allt beställt direkt från Ungern av tillverkaren som nu verkar gått helt under jorden. Kanske inte behöver sägas jag gillar C64-musik. Ångrar bittert jag inte köpte ett av deras USB-anslutna varianter (HardSID4u tror jag det hette). Skulle faktiskt kunna tänka mig betala rätt bra om nån har, hehe.

Har även ett tiotal IBM Model M, olika varianter som jag hittat i skroten på jobbet långt innan de blev så hajpade de verkar vara numera. Jag tyckte det var bra tangentbord bara. Hittade ett sånt där stort för serverbruk med dubbla rader F-tangenter men det passade ju inte datorn så det struntade jag i att ta. Verkar inte varit bästa beslutet har jag förstått nu.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Föredetting

Jag har rätt svårt för att kalla massproducerad hårdvara för "samlarhårdvara" – men med det sagt ligger det nog ett ASUS OC Station i någon låda någonstans.

Hade även ett Gigabyte GTX 580 SOC. Båda är produkter som officiellt lanserades men aldrig såldes. Sedan ett set Corsair GTX2, men det är ändå gränsfall på om det kan kallas exklusivt då de faktiskt såldes av Corsair.

Fick aldrig en AMD TWKR 42, dessvärre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag har rätt svårt för att kalla massproducerad hårdvara för "samlarhårdvara" – men med det sagt ligger det nog ett ASUS OC Station i någon låda någonstans.

Hade även ett Gigabyte GTX 580 SOC. Båda är produkter som officiellt lanserades men aldrig såldes. Sedan ett set Corsair GTX2, men det är ändå gränsfall på om det kan kallas exklusivt då de faktiskt såldes av Corsair.

Fick aldrig en AMD TWKR 42, dessvärre.

Själv skulle jag nog säga att allting som säljs i begränsade mängder och fortfarande är eftertraktat efter flera år kan räknas som samlarhårdvara. Detta inkluderar givetvis dina GTX2 och även många överklockningsmoderkort, grafikkort och minnen.

Såldes aldrig OC station? Är rätt så säker på att jag har en sådan - en separat skärm som monteras i DVD-platserna för överklockning på äldre Rampage-kort.

Permalänk
Medlem

Samlar inte på någon hårdvara tyvärr. Säljer av gammalt så fort jag köper/bygger nytt.

Ångrar dock att jag slängde min Razer Boomslang från 2000 som hade varit kul att ha kvar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Föredetting
Skrivet av TMG:

Såldes aldrig OC station? Är rätt så säker på att jag har en sådan - en separat skärm som monteras i DVD-platserna för överklockning på äldre Rampage-kort.

Jag trodde aldrig det blev en retailprodukt av den, men jag har i så fall fel. Den gjorde allting ASUS OC Panel gjorde (den lilla PCB:n med en pytteliten LED-matrisskärm, inte den stora retailprodukten som följde upp OC Station), fast var betydligt långsammare och sämre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.