Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

De kanske tittade på datan, insåg att han hade max lock på ratten och avskrev det? Du kanske missade det, som verkar veta allt.

Enligt en rapport så har de inte ens kollat onboard videon från Verstappens bil, eftersom de inte hade tillgång till den direkt.
https://the-race.com/formula-1/stewards-made-verstappen-call-...

"As the incident was noted the stewards did take an initial look at it but only had use of the footage that was being broadcast live at the time, which included a helicopter shot and Hamilton’s forward-facing onboard. But the onboard camera being broadcast from Verstappen’s car at the time was the rearward-facing one."

"As the incident did not lead to a full investigation, the stewards also would not have reviewed the telemetry from Verstappen’s car showing his entry speed, braking point and steering inputs."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Enligt en rapport så har de inte ens kollat onboard videon från Verstappens bil, eftersom de inte hade tillgång till den direkt.
https://the-race.com/formula-1/stewards-made-verstappen-call-...

"As the incident was noted the stewards did take an initial look at it but only had use of the footage that was being broadcast live at the time, which included a helicopter shot and Hamilton’s forward-facing onboard. But the onboard camera being broadcast from Verstappen’s car at the time was the rearward-facing one."

"As the incident did not lead to a full investigation, the stewards also would not have reviewed the telemetry from Verstappen’s car showing his entry speed, braking point and steering inputs."

Det är lite märkligt att domarna inte ens tittade på incidenten utan lät Verstappen härja fritt som vanligt. Nåja det bidrog till ett spännande race i vilket fall.

Nu är jag inte heller någon Hamilton-fan (varken Verstappen eller Hamilon), men hur hämtade sig från en DSQ från kvalet till att vinna racet från P10 var en bedrift. Oerhört imponerande även om en ny motor kanske var en bidragande orsak.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Uppmärksammade ett klipp som jag såg nu på morgonen på ett annat forum.
Det här ser VÄLDIGT sus ut!! Man ser ju väldigt tydligt att han drar ratten typ 5mm mot sig precis innan första svängen.
Hur kan det vara att mercedes helt plötsligt blivit löjligt mycket snabbare än resten?? Det är ju inte ens lite jämnt. Alla gånger perez låg bakom ham i mexiko med drs öppen och det hände i princip INGENTING på hela raksträckan??
Hamiltons omkörningar i lördags och igår va mer rena passeringar med den skillnaden på toppfart.. Kul ju när det är verkligen är jämnt mellan bilarna.. not

https://www.youtube.com/watch?v=3ntBGA63Bg8

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Osmanix:

Uppmärksammade ett klipp som jag såg nu på morgonen på ett annat forum.
Det här ser VÄLDIGT sus ut!! Man ser ju väldigt tydligt att han drar ratten typ 5mm mot sig precis innan första svängen.
Hur kan det vara att mercedes helt plötsligt blivit löjligt mycket snabbare än resten?? Det är ju inte ens lite jämnt. Alla gånger perez låg bakom ham i mexiko med drs öppen och det hände i princip INGENTING på hela raksträckan??
Hamiltons omkörningar i lördags och igår va mer rena passeringar med den skillnaden på toppfart.. Kul ju när det är verkligen är jämnt mellan bilarna.. not

https://www.youtube.com/watch?v=3ntBGA63Bg8

Till stor del är det på grund av deras upphängning bak som trycks ner vid en viss hastighet för att försämra luften under bilen, som samtidigt gör den snabbare rakt fram.
För mer genomgående video rekommenderar jag det The Race har gjort:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Till stor del är det på grund av deras upphängning bak som trycks ner vid en viss hastighet för att försämra luften under bilen, som samtidigt gör den snabbare rakt fram.
För mer genomgående video rekommenderar jag det The Race har gjort:
https://www.youtube.com/watch?v=HFDGz7afFKw&ab_channel=THERAC...

Jo men det systemet med att bakdämparen "kollapsar" har jag koll på.
Men att man ser Ham dra bakåt i ratten i slutet på rakan. Är det tillåtet att fysiskt kontrollera ngt med ratten på det sättet? FIA förbjöd ju DAS till i år för att man inte skulle kunna kontrollera ngt med ratten på det sättet. Att bakdämparen kollapsar av sig sj vid ett visst tryck från luftmotståndet är en sak men att manuellt styra det med ratten??
Nu vet vi ju inte om det är bakdämparen som styrs av draget i ratten, det kan vara ngt helt annat som också ökar toppfarten.
Men oavsett ser det väldigt skumt ut med tanke på att DAS förbjöds.

Läste även på ett annat forum:

"Nope, that is illegal. It's was stated last year that the steering wheel wasn't allowed to move in more than one axes. And now there is proof that this year's mercedes car have a two axes steering wheel."

Såååå.. vad tycker vi om detta? Finns ju uppenbara bevis!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Osmanix:

Jo men det systemet med att bakdämparen "kollapsar" har jag koll på.
Men att man ser Ham dra bakåt i ratten i slutet på rakan. Är det tillåtet att fysiskt kontrollera ngt med ratten på det sättet? FIA förbjöd ju DAS till i år för att man inte skulle kunna kontrollera ngt med ratten på det sättet. Att bakdämparen kollapsar av sig sj vid ett visst tryck från luftmotståndet är en sak men att manuellt styra det med ratten??
Nu vet vi ju inte om det är bakdämparen som styrs av draget i ratten, det kan vara ngt helt annat som också ökar toppfarten.
Men oavsett ser det väldigt skumt ut med tanke på att DAS förbjöds.

Läste även på ett annat forum:

"Nope, that is illegal. It's was stated last year that the steering wheel wasn't allowed to move in more than one axes. And now there is proof that this year's mercedes car have a two axes steering wheel."

Såååå.. vad tycker vi om detta? Finns ju uppenbara bevis!

Kollade på hans kvalvarv nu och såg inget konstigt där. Självklart ska är det förbjudet och har dom DAS-liknande grej igen ska dom också få bestraffning för det, men tror inte det är något sånt här. Bilarna inspekteras rätt ofta och borde ha hittat något då. Det man ser i den videon kan bara vara lite spelrum i fästet till ratten också, svårt att se hur det lilla ska ge någon effekt som på något sätt inte ska synas i inspektionen senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Kollade på hans kvalvarv nu och såg inget konstigt där. Självklart ska är det förbjudet och har dom DAS-liknande grej igen ska dom också få bestraffning för det, men tror inte det är något sånt här. Bilarna inspekteras rätt ofta och borde ha hittat något då. Det man ser i den videon kan bara vara lite spelrum i fästet till ratten också, svårt att se hur det lilla ska ge någon effekt som på något sätt inte ska synas i inspektionen senare.

Med tanke på att man vet hur mycket som kan modifieras och mixtras med på de bilarna så skulle det kunna vara ett simpelt elektroniskt system. Även om det bara är en rörelse på 2mm så kan det vara en switch som aktiveras eller avaktiveras med den rörelsen, bara en simpel brytare. Och det kan vara så att den bara är möjlig att göra vid en viss hastighet etcetcetc. Funktionen kan vara låst när bilen står still så att det inte upptäcks vid en besiktning. Kan vara en dold mekanism inne i rattstången till exempel?
Och att det är glapp i fästet till ratten? Nä inte en chans! Prova du att köra en bil och se hur det känns med en ratt som hela tiden glappar och rör sig 5mm.
Oavsett så ser man tydligt att ratten dras bakåt precis innan inbromsningen vilket inte är tillåtet.

Ajja vi får se vad som händer, men oavsett ser det skumt ut!!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att ratten rör sig på grund av geometrin på främre upphängningen som förändras i och med att bakaxeln kolapsar. Man hade då kanske kunnat röra framaxeln om man trycker på ratten men de kanske krävt extremt mycket tryck...inte som DAS.
Men det ser helt klart skumt ut.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan ju vara så att ratten rör sig på grund av geometrin på främre upphängningen som förändras i och med att bakaxeln kolapsar. Man hade då kanske kunnat röra framaxeln om man trycker på ratten men de kanske krävt extremt mycket tryck...inte som DAS.
Men det ser helt klart skumt ut.

Rattstången ska inte röra sig beroende av hjulupphängningen.

Ser mycket suspekt ut det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan ju vara så att ratten rör sig på grund av geometrin på främre upphängningen som förändras i och med att bakaxeln kolapsar. Man hade då kanske kunnat röra framaxeln om man trycker på ratten men de kanske krävt extremt mycket tryck...inte som DAS.
Men det ser helt klart skumt ut.

Men vid en inbromsning ska det isåfall röra sig framåt, Ham drar ju ratten mot sig.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rattstången ska inte röra sig beroende av hjulupphängningen.

Ser mycket suspekt ut det där.

Precis!
Oavsett hur upphängningen rör sig så är kameran fast monterad i chassit precis som ratt och rattstång så det är omöjligt att kameravinkeln ändras också!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Men vid en inbromsning ska det isåfall röra sig framåt, Ham drar ju ratten mot sig.

Baken lyfter vid imbromsningen när heave spring går tillbaka och om någon av de främre rodsen då trycks upp lite av geeomentriförändringen så åker ratten bakåt mot föraren.
Sen kan man fråga sig om det i sig är lagligt heller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Baken lyfter vid imbromsningen när heave spring går tillbaka och om någon av de främre rodsen då trycks upp lite av geeomentriförändringen så åker ratten bakåt mot föraren.
Sen kan man fråga sig om det i sig är lagligt heller.

Det där får du allt illustrera med en bild för det låter helt uppåt väggarna tokigt. Avståndet mellan styrrack och ratt ska inte förändras av att hjulen rör sig. Det är inte som att ratten slår dig i ansiktet om du bromsar hårt i din bil. Racket är fast i relation till chassit.

Permalänk
Medlem

Syftar inte på någon specifik här (har inte läst igenom tråden), men folk runt om på internet som säger att det är något som är helt naturligt med hjulupphängningar och att inte rörelsen har något syfte underskattar Merc något fruktansvärt. Om styrstaget uppträder så där är det av design. Sen om det är något fuffens bakom det är en annan femma.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där får du allt illustrera med en bild för det låter helt uppåt väggarna tokigt. Avståndet mellan styrrack och ratt ska inte förändras av att hjulen rör sig. Det är inte som att ratten slår dig i ansiktet om du bromsar hårt i din bil. Racket är fast i relation till chassit.

Nä precis, det där lät ju helt ologiskt. Ratten och rattstången rör sig ju inte i samband med hur främre upphängningen rör sig..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Kikade vidare i Reddit-tråden om Hamiltons ratt och det har varit så sedan 2018 minst. Det är inte DAS utan verkar mer som att Hamilton drar i ratten vid hårdare inbromsningar. Kikade på lite olika pole-varv och man kan se att ratten rör sig någon millimeter varje gång det är en hård inbromsning.
exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=xyX6aNxL9SQ&ab_channel=FORMUL... (Går inte att embedda, måste ses på YT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Kikade vidare i Reddit-tråden om Hamiltons ratt och det har varit så sedan 2018 minst. Det är inte DAS utan verkar mer som att Hamilton drar i ratten vid hårdare inbromsningar. Kikade på lite olika pole-varv och man kan se att ratten rör sig någon millimeter varje gång det är en hård inbromsning.
exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=xyX6aNxL9SQ&ab_channel=FORMUL... (Går inte att embedda, måste ses på YT)

Det kan vara kameravinkeln men jag tycker inte det ser ut att röra sig/flexa alls lika mycket där. I första videon såg det ut att röra sig flera centimeter.

Något som förvisso talar för att det är flex är att det borde vara väldigt svårt att dölja ett system som påverkar aero, hjul, eller vad det än må vara genom att dra i ratten. Fast man ska förstås inte heller underskatta motorsport-ingenjörernas genialitet när det kommer till fusk.

Det är ju bara fråga Toyota hur man fuskar med stil
https://drivetribe.com/p/infamous-motorsport-moments-toyotas-...

Permalänk
Medlem

Fast grejen med F1 och "fusk" är ju att tillverkaren kan ha frågat FIA redan vid designstadiet om en viss sak är OK.
Och om den får godkänt så håller ju både FIA och tillverkaren tyst om saken.
Så många saker som konkurrenter protesterar om har ju redan testats och blivit godkända.

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag det är lite märkligt att det kanske skilja så j*vla mycket på bland annat hamiltons och bottas toppfart om de nu sitter i "likadana" bilar..
https://f1i.com/news/424702-interlagos-speed-trap-who-is-the-...

Det här e från sprinten i lördags. Se till exempel på verstappens hastighet jämfört med hamiltons. Max låg ju i suget på bottas precis som hamilton låg bakom andra. Ändå skiljer det mer än 20km/h.
Men att hamiltons toppfart är nästan 40km/h högre än bottas är helt orimligt!

Alla gånger bottas fick ny motor så va det inte i närheten av den här prestandaökningen. Bland annat därför jag tror att de gjort ngt mer än bara satt i en ny ICE och tar ut mer effekt ur den.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Sen tycker jag det är lite märkligt att det kanske skilja så j*vla mycket på bland annat hamiltons och bottas toppfart om de nu sitter i "likadana" bilar..
https://f1i.com/news/424702-interlagos-speed-trap-who-is-the-...

Det här e från sprinten i lördags. Se till exempel på verstappens hastighet jämfört med hamiltons. Max låg ju i suget på bottas precis som hamilton låg bakom andra. Ändå skiljer det mer än 20km/h.
Men att hamiltons toppfart är nästan 40km/h högre än bottas är helt orimligt!

Alla gånger bottas fick ny motor så va det inte i närheten av den här prestandaökningen. Bland annat därför jag tror att de gjort ngt mer än bara satt i en ny ICE och tar ut mer effekt ur den.

Det som förklarar skillnaden mellan Bottas och Hamilton, kan ju vara så enkelt att det nya hastighetstricket har inte Bottas fått, bara av den anledningen att han byter stall. Så han ska så lite insikt som möjligt som möjligt i vad det handlar om.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast grejen med F1 och "fusk" är ju att tillverkaren kan ha frågat FIA redan vid designstadiet om en viss sak är OK.
Och om den får godkänt så håller ju både FIA och tillverkaren tyst om saken.
Så många saker som konkurrenter protesterar om har ju redan testats och blivit godkända.

Visst är det så men jag har svårt att se hur nuvarande regler kan tillåta att något kontrolleras genom att dra ratten fram och tillbaka. Den dörren stängdes ju efter DAS.

Skrivet av Osmanix:

Sen tycker jag det är lite märkligt att det kanske skilja så j*vla mycket på bland annat hamiltons och bottas toppfart om de nu sitter i "likadana" bilar..
https://f1i.com/news/424702-interlagos-speed-trap-who-is-the-...

Det här e från sprinten i lördags. Se till exempel på verstappens hastighet jämfört med hamiltons. Max låg ju i suget på bottas precis som hamilton låg bakom andra. Ändå skiljer det mer än 20km/h.
Men att hamiltons toppfart är nästan 40km/h högre än bottas är helt orimligt!

Alla gånger bottas fick ny motor så va det inte i närheten av den här prestandaökningen. Bland annat därför jag tror att de gjort ngt mer än bara satt i en ny ICE och tar ut mer effekt ur den.

Hm, fast 3,6Km/h snabbare än Nikita Marsipan låter ju helt rimligt

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Osmanix:

Sen tycker jag det är lite märkligt att det kanske skilja så j*vla mycket på bland annat hamiltons och bottas toppfart om de nu sitter i "likadana" bilar..
https://f1i.com/news/424702-interlagos-speed-trap-who-is-the-...

Det här e från sprinten i lördags. Se till exempel på verstappens hastighet jämfört med hamiltons. Max låg ju i suget på bottas precis som hamilton låg bakom andra. Ändå skiljer det mer än 20km/h.
Men att hamiltons toppfart är nästan 40km/h högre än bottas är helt orimligt!

Alla gånger bottas fick ny motor så va det inte i närheten av den här prestandaökningen. Bland annat därför jag tror att de gjort ngt mer än bara satt i en ny ICE och tar ut mer effekt ur den.

"We've purposefully selected the speed trap readings from Saturday's sprint race rather than from qualifying as much has been written about Lewis Hamilton's performance in the 24-lap sprint, and for good reason."

Bottas fick nog aldrig DRS i sprinten eftersom han var längst fram. Minns inte om han körde om någon backmarker heller. Hamilton fick väldigt många DRS och slipstream att hjälpa sin toppfart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Sen tycker jag det är lite märkligt att det kanske skilja så j*vla mycket på bland annat hamiltons och bottas toppfart om de nu sitter i "likadana" bilar..
https://f1i.com/news/424702-interlagos-speed-trap-who-is-the-...

Det här e från sprinten i lördags. Se till exempel på verstappens hastighet jämfört med hamiltons. Max låg ju i suget på bottas precis som hamilton låg bakom andra. Ändå skiljer det mer än 20km/h.
Men att hamiltons toppfart är nästan 40km/h högre än bottas är helt orimligt!

Alla gånger bottas fick ny motor så va det inte i närheten av den här prestandaökningen. Bland annat därför jag tror att de gjort ngt mer än bara satt i en ny ICE och tar ut mer effekt ur den.

2 olika setups skulle jag tro.
Högre toppfart fungerar bra på (snabbare) bilar som vill komma upp sig i fältet.
Medans en setup för bäst varvtider kan göra att du fastnar bakom bilar du inte kan köra om på rakorna.
Dom visste ju om att LH skulle få straff för att han tog en ny motor, så aero och utväxling valdes därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det som förklarar skillnaden mellan Bottas och Hamilton, kan ju vara så enkelt att det nya hastighetstricket har inte Bottas fått, bara av den anledningen att han byter stall. Så han ska så lite insikt som möjligt som möjligt i vad det handlar om.

Ja där har du en poäng!!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

"We've purposefully selected the speed trap readings from Saturday's sprint race rather than from qualifying as much has been written about Lewis Hamilton's performance in the 24-lap sprint, and for good reason."

Bottas fick nog aldrig DRS i sprinten eftersom han var längst fram. Minns inte om han körde om någon backmarker heller. Hamilton fick väldigt många DRS och slipstream att hjälpa sin toppfart

Ja men som jag skrev så fick ju max slipstream på bottas typ varje varv men hans toppfart var ändå mer än 20km/h långsammare än hamilton.

I mexiko när perez varv efter varv låg bakom hamilton med vingen öppen plus att han tömde batteriet så kom han inte ens i närheten av hamilton.. Den skillnaden i toppfart som kommit VÄLDIGT plötsligt är i mina ögon väldigt mysko!!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Osmanix:

Ja men som jag skrev så fick ju max slipstream på bottas typ varje varv men hans toppfart var ändå mer än 20km/h långsammare än hamilton.

I mexiko när perez varv efter varv låg bakom hamilton med vingen öppen plus att han tömde batteriet så kom han inte ens i närheten av hamilton.. Den skillnaden i toppfart som kommit VÄLDIGT plötsligt är i mina ögon väldigt mysko!!

Red Bull har väl aldrig haft toppfarten utan fokuserat på kurvorna istället. Mercedes har blivit starkare på raksträckorna tack vare sin upphängning bak och troligen lite mer aggressiv motorinställning nu och hoppas att motorn håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Kikade vidare i Reddit-tråden om Hamiltons ratt och det har varit så sedan 2018 minst. Det är inte DAS utan verkar mer som att Hamilton drar i ratten vid hårdare inbromsningar. Kikade på lite olika pole-varv och man kan se att ratten rör sig någon millimeter varje gång det är en hård inbromsning.
exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=xyX6aNxL9SQ&ab_channel=FORMUL... (Går inte att embedda, måste ses på YT)

Att det skulle vara glapp i rattstången på en F1-bil bör man ju kunna utesluta, så frågan är varför det är där by design. Det här tillägget till reglementet tillkom efter förbudet mot DAS:

Citat:

10.4.2 The re-alignment of the steered wheels must be uniquely defined by driver input to a single
steering wheel permitted to have only one degree of freedom, which must be rotational, and
the relationship between the angle of each steered wheel to the angle of the steering wheel must be a strictly monotonic function.

Rattstången får alltså inte ha någon geometriförändrande funktion i längdled, så frågan är varför den rör sig på Hamiltons bil. Om det inte är någon form av DAS, vad finns det för andra förklaringar?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ja men som jag skrev så fick ju max slipstream på bottas typ varje varv men hans toppfart var ändå mer än 20km/h långsammare än hamilton.

I mexiko när perez varv efter varv låg bakom hamilton med vingen öppen plus att han tömde batteriet så kom han inte ens i närheten av hamilton.. Den skillnaden i toppfart som kommit VÄLDIGT plötsligt är i mina ögon väldigt mysko!!

RB kör med betydligt mer downforce, vilket även var anledningen till att de var så snabba i S2.

DRS + Slipstream och ny ICE som är konfigurerad att hålla 2 500 KM. Bottas har agerat testkanin för en ny ICE och vi ser nu slutprodukten.

Brasilien är en kort bana med två DRS zoner och det är en lång uppförsbacke innan sista kurvan och upp mot mållinjen. En ny motor ger således en extrem fördel just på den banan. Frågan är nu hur mycket den tappar efter det här loppet och särskilt efter nästa lopp. Brasilien är relativt bra för omkörningar, vilket inte nästa bana verkar vara. Endast en DRS zon.

Frågan är hur RB svarar och om t.ex. Lewis får ännu en ny motor i näst sista eller sista loppet?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av fragande:

Att det skulle vara glapp i rattstången på en F1-bil bör man ju kunna utesluta, så frågan är varför det är där by design. Det här tillägget till reglementet tillkom efter förbudet mot DAS:

Rattstången får alltså inte ha någon geometriförändrande funktion i längdled, så frågan är varför den rör sig på Hamiltons bil. Om det inte är någon form av DAS, vad finns det för andra förklaringar?

Fast det är inte rattstången som rör sig utan ratten i sig. Annars skulle kopplingen (eller vad det är på stången) följa med i rörelsen men det gör den inte.

Permalänk
Medlem

Det syns ju också väldigt tydligt på hamiltons varv ifrån kvalet i fredags.
Om man spelar upp i långsammare hastighet så ser man att han gör det typ 1-2 tiondelar innan inbromsning. Det kan ju även vara så att ratten i "normalläge" är närmare honom och att det krävs ganska mycket kraft alltså att han pressar ratten ifrån sig på raksträckan för att påverka vad han nu gör. Och så bara "slappnar han av" vid inbromsning så skjuts ratten mot honom.
Det syns väldigt tydligt även på raksträckan mellan kurva 3 och 4.

https://www.youtube.com/watch?v=TiTdrHl60Io

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb