[GUIDE] Deklarera Kinapaket själv och slipp Postnords avgift

Permalänk
Medlem

Japp har fått skicka in detta en gång.
Sen tog det ca 4 veckor innan dom skickade vad jag skulle betala.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hehe närmsta expedition verkar ligga i Norrköping för mig. Det blir nog dyrare än att betala 75kr själv.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hade jag haft kontor i Växjö så sure.. Men att åka ca 8-10 mil enkel resa är ju dyrare än avgiften. Tycker dock fortfarande avgiften är extrem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40045:

Jättebra guide! Tackar och bockar!

Några "tips" till andra som tog mig en maaaaassa telefontimmar med både Tullverket och PostNord att lista ut:

  1. PostNord kommer att påstå en rad olika saker som går ut på att du "måste" betala deras 75 kr. Jag har vid olika tillfällen fått dessa utläggningar:

    • "De 75 kr ska täcka vår hantering och lagring av försändelserna tills dess att förtullning är klar. Även om du deklarerar själv måste du betala vår avgift"

    • "Jag är ny. Jag ser ingen 3-bokstavskod. Nu har jag pratat med min coach och hon säger att det inte finns en sån kod"

    • "Den koden generaras först efter du har betalt, den existerar alltså inte ännu så du kan inte få den"

    Alla dessa är felaktiga så det gäller att stå på sig och tydligt förklara att du:
    "begär att själv hantera deklaration och inbetalning av moms till Tullverket"
    Helt plötsligt säger dom:
    "jag pratade just med Kollega B som kommer att mail:a ut alla instruktioner + koden. Det är aaaaldrig någon som efterfrågar detta så jag hade ingen aaaaning".
    Ditt mål är att få detta mail! Så be bara att få prata med högra instanser eller ring igen och hoppas på någon annan.

  2. Bokstavs-koden som ska stå i fält 30 är det förvirring om. Jag var på tullklareringsexpeditionen i Frihamnen i Stockholm efter att att ha pratat med Tullverkets kundtjänst som sa att "det räcker nog om du säger att paketet ligger i Rosersberg, dom hjälper dig på klareringsexpeditionen". Det gjorde dom inte. I Frihamnen sa dom istället att denna kod 'inte syftar på ett lager, utan är unik för varje försändelse'. Detta är fel. Det är också fel som PostNord försökte hävda att koden skulle genereras efter betalning. I mailet jag slutligen fick visade det sig att "Dina försändelser lagerhålls på Postnords terminal i Rosersberg, plats-ID för enheten är BJL" (3 försändelser hade samma plats-ID i detta fall).

  3. Bilderna finns tillgängliga på länken där man kan betala till PostNord, precis under total-summan finns länken "Visa bild på försändelsen". Alltså via https://portal.postnord.com/betalamoms/search

Jag kan intyga nedstående:
I mailet skriver PostNord:
"När du deklarerat, betalat och fått din utlämningssedel (punkt 6 & 7 i tullverkets instruktion) ska du uppvisa utlämningssedeln för oss.
Detta gör du genom att scanna eller fotografera utlämningssedeln och mejla den till kundservice.secondline.se@postnord.com senast 14 dagar efter mottaget mejl. Vi kommer efter det stämma av uppgifterna och därefter släppa din försändelse för vidare distribution till dig."

Du verkar ha haft otur med så mycket strul, för mig har det bara varit att sitta i telefonkö och sedan förklara för handläggaren mitt ärende så har jag fått mailet med koden för postterminalen. Bra att du lyfter detta så folk kan stå på sig ifall de får samma behandling.

Permalänk
Medlem

@Mackey

Kul guide.

Man inser också att 75 kr är väldigt lite i förhållande till alternativkostnaderna som uppstår av att göra det själv.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Hade ingen aning om detta. Blir sugen på att beställa lite paket bara för att kunna säga fuck off till Postnord

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av anon40045:

Har någon nånsin blivit ombedd när de låter postnord sköta deklarationen att skicka in iköpshandlingar? Det verkar som att tullen godkänner deras deklarationer utan, men kräver när man gör det själv! Är statistik på det en offentlig uppgift man kan begära ut?

Jag har fått skicka in kvitto till Postnord om avsändaren inte satt dit någon CN22-blankett. Senare ändrade Postnord systemet så att dessa försändelser istället skickas tillbaka till avsändaren utan att mottagaren kan göra något åt saken. Jag har aldrig behövt skicka in kvitto om det funnits en CN22-blankett även om beloppet varit uppenbart felaktigt med tanke på vikt och volym.

Skrivet av LudvigLindell:

Hehe närmsta expedition verkar ligga i Norrköping för mig. Det blir nog dyrare än att betala 75kr själv.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade jag haft kontor i Växjö så sure.. Men att åka ca 8-10 mil enkel resa är ju dyrare än avgiften. Tycker dock fortfarande avgiften är extrem.

Skrivet av Sveklockarn:

Man inser också att 75 kr är väldigt lite i förhållande till alternativkostnaderna som uppstår av att göra det själv.

Det största problemet är att ta sig till Tullverket med alla papper eftersom det är så få tullkontor och de flesta endast har öppet under kontorstid. Andra moment i deklarerandet antar jag att man vänjer sig vid om man gjort det några gånger. Det som skulle behöva göras för att förenkla det hela är alltså att Tullverket skulle behöva göra så att deklarationen kan skickas med post eller elektroniskt över Internet.

Behåller Tullverket kvittot från butiken? Vad händer om kvittot är på ett språk som tulltjänstemannen inte kan läsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Behåller Tullverket kvittot från butiken? Vad händer om kvittot är på ett språk som tulltjänstemannen inte kan läsa?

Jag fick inget tillbaks i alla fall men hade ju bara skickat en kopia med skulle aldrig skicka/lämna in ett orginal, särksilt inte till posten.
I mitt fall så var det för att styrka värdet på innehållet+eventuella fraktavgifter.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Jag fick inget tillbaks i alla fall men hade ju bara skickat en kopia med skulle aldrig skicka/lämna in ett orginal, särksilt inte till posten.

Jag har aldrig varit med om att jag haft ett originalkvitto på papper innan en försändelse passerat tullen. Finns det ett papperskvitto ligger det i försändelsen som jag ju då inte ännu fått ännu.

Skrivet av grizzly666:

I mitt fall så var det för att styrka värdet på innehållet+eventuella fraktavgifter.

Vad var det för språk på kvittot? Jag får en massa kvitton på japanska och undrar vad som händer om tulltjänstemannen säger att han inte kan läsa kvittot för att det är på fel språk.

Permalänk
Medlem

Det har du ju rätt om!
Nu när jag tänker efter så fick jag en förfråga om att styrka/bekräfta värdet på innehållet+frakt och det jag gjorde var tog en screenshot på orderhistoriken samt en på orderbekräftelsen jag fått i mailet.
Tror även att jag tog en från banken på betalningen med men inte helt 100% på det.

Jag tror att det var ett mail jag fick (kan ha varit sms men tror inte det, och det var inte brev) och det var troligen ett mail med adress man ej kunde svara på men med svars adressen i mailet (eller smset).
Så skickade mailet med 2-3 screenshots och det var allt.

Tror att allt jag fått när jag handlat från kina/japan/etc har varit på eng.
Så har ingen aning om det men gissar att om dom inte kan läsa det så har dom troligen en skyldighet (kan dock ha fel!) i att översätta/få det översatt så dom kan läsa det.
Men samtidigt får man nån slö jävel som säger att dom ej kan göra det så får man troligen bråka väldigt mycket för att nåt ska hända.
Samma sak kan ju tekniskt sett även hända med ett engelskt dokument då inte alla kan engelska.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Hehe närmsta expedition verkar ligga i Norrköping för mig. Det blir nog dyrare än att betala 75kr själv.

Beror på, har du 1 paket värt 1000kr så är postnord fine... Har du 15 paket som är värda 45kr/st är det troligen bättre att palla sig till tullen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40045:

Beror på, har du 1 paket värt 1000kr så är postnord fine... Har du 15 paket som är värda 45kr/st är det troligen bättre att palla sig till tullen

Underförstått menade ju jag för ett enstaka paket och inte flera.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Man har kunnat göra viss export/tullklarering elektroniskt i många år i Sverige. Men det var några år sedan jag var inblandad. Men jag har bara erfarenhet av exportklarering. Importklarering verkar inte fungera på samma sätt? Förr kostade det en slant att vara ansluten till det elektroniska tulldatasystemet.
Sverige är dåliga på elektroniska system inom myndigheter, både på detta och effektivitet hos myndigheter tycker jag har försämrats/halkat efter mycket de sista åren.

Man måste ha tillstånd för att lämna elektronisk deklaration. Det går att söka på Tullverket men är knappast värt det om man inte importerar för större summor regelbundet.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Jag fick inget tillbaks i alla fall men hade ju bara skickat en kopia med skulle aldrig skicka/lämna in ett orginal, särksilt inte till posten.
I mitt fall så var det för att styrka värdet på innehållet+eventuella fraktavgifter.

Enligt reglerna ska handlingar in i original men man kan ju säga att man har beställt online och det är den enda handlingen man har, har inte fått något på papper.

Tullvärdet är rätt enkelt att beräkna på såna här importer. En superförenkling är att allt du har betalat för att få varan till EU:s gräns är en del av tullvärdet. Sen finns det lite beräkningar man kan göra om det t.ex. är flygfrakt. Allt finns i väldigt EU-byråkratiska bilagor man får lusläsa när man börjar jobba på Tullverket med sånt

Det är svårare när det handlar om t.ex. oljetankers där oljan kan byta ägare flera gånger under en seglats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40045:

Jag vill uppmuntra andra att skriva in de plats-IDn de får ut, så vi kan bygga en lista...

Kan bekräfta att min försändelse, som befinner sig på Rosersberg (SEROSB), också har plats-ID BJL.