Ursäkta för necro av gammal tråd, men inlägget är relevant.
Först ett stort TACK till Mackey för guiden! Har använt den för att göra importdeklarationen själv ett antal gånger nu utan problem. Tyvärr kräver det att man fysiskt tar sig till en tullstation, men kan man göra det (dvs bor i Stockholm) är det inte så komplicerat. Jag frågade en gång Tullverkets kundtjänst varför inte privatpersoner kan importdeklarera digitalt, och de trodde att ett sånt system nog var på väg, så vi får väl hoppas på det.
Sen 2021 har både Tullverket och Postnord ändrat några saker, och Postnord dessutom höjt priset för importdeklaration, så jag tänkte uppdatera med lite aktuell information.
OBS! Jag är ingen expert utan det här gäller samma situation som OP beskriver: privatperson som deklarerar lågvärdeförsändelse under gränsen för tullfrihet, som inte innehåller några märkliga varor som det gäller specialregler för, och som fraktas via Postnord.
1: Postnords kundtjänst är som den är, men brukar inte krångla alltför mycket. Av nån anledning är det lättare att få det där mailet med info om man ringer dem. Mailar man får man goddag-yxskaft-svar i ett par dar först.
2: Postnord har numera två koder för varje kolli: det gamla som kallas "plats-ID för lagerenheten" (oftast BJL) och ett nytt som heter uppläggningsnummer och är unikt för varje paket. Brukar se ut så här: BJG20241120-1234567, och verkar bestå av ankomstdatum och ett löpnummer. OBS att det oftast börjar på BJG eller BJL, men är INTE alltid samma kod som paketets lager-ID! Har fått paket både där de matchat och inte. Nej, jag vet inte varför. Paketen har i alla fall kommit fram, så tydligen ska det vara så.
Plats-ID för lagerenheten ska in i fält 30 (Godsets förvaringsplats) som vanligt. Skriv "Uppläggningsnummer: " + detta nummer tillsammas med kollinummer och all annan varubeskrivning i fält 31.
Tullen var först lite osäkra på var de skulle skriva in uppläggningsnumret i sitt system så att det kommer med, men de brukar ange det som referensnummer och det har gått bra. Se bara till att de får med båda numren så de kommer med på pappret du får ut och ska skicka till Postnord.
3: Pappret, ja. Tullverket har nytt system med nya namn på saker, och pappret du får ut heter inte längre utlämningssedel utan frigörandebevis. Samma sak, nytt namn. Det "tull-ID" Postnord efterfrågar heter nu enligt tullen LRN (local reference number) och står på detta frigörandebevis. Där ska även kollinummer, lager-ID och uppläggningsnummer stå om tullen fört in allt rätt (kolla att allt kommit med).
Det här hade inte Postnord koll på sist, men de ska vara informerade nu. Fota/scanna frigörandebeviset och maila till Postnord som vanligt (dvs svara på mailet från second line som innehåller infon från dem). Om de ändå frågar efter utlämningssedel och tull-ID, förklara att utlämningssedel numera heter frigörandebevis och tull-ID heter LRN och att allt de behöver står där...
4: Om varan är under gränsen för tullfrihet (tror det är 1800 kr nu) ska det i fält 37 stå 4000 i första delfältet och sen C07 (koden för ansökan om tullfrihet) i det andra. Den här infon finns nånstans på Tullverkets hemsida...
5: Postnord har en irriterande ovana att skicka ut påminnelse-sms om att du ska betala moms+importavgift till dem även efter att du betalt och tullen släppt försändelsen. Strunta bara i dem.
Hoppas det här kan vara till nytta för nån. Det låter krångligare än det är. Mackeys guide var som sagt till stor hjälp (all info finns även i guiden på Tullverkets hemsida, men det kan lätt bli lite överväldigande). Innehåller paketet varor med olika varukoder är det bara att använda tilläggsblanketten på Tullverkets hemsida och följa deras instruktioner, det är inte så komplicerat.