Permalänk
Medlem

Tv från DYON något att ha?

Kollar på en extratv till sovrummet. Ska bara användas för att kolla på serier någon gång då och då. Snubblade över denna på amazon:

https://www.amazon.se/dp/B08N6Y1H9B/ref=mp_s_a_1_2?crid=AIROK...

Någon som har erfarenhet av detta märke? Kan inte riktigt utläsa om den har inbyggd Google cast?

Permalänk
Medlem

Alla AndroidTV har chromecast inbyggt. Det följer liksom med i paketet.

Ingen erfarenhet om märket, men en gammal sanning är att man får vad man betalar för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla AndroidTV har chromecast inbyggt. Det följer liksom med i paketet.

Ingen erfarenhet om märket, men en gammal sanning är att man får vad man betalar för...

Aaa ok, nej självklart förstår jag att det inte kommer vara en lg oled precis;) men för mina ytterst enkla behov som extratv kanske den ändå duger;)?

Permalänk
Medlem

Modellen är en full-HD TV. Känns omodernt 2021 oavsett pris.

Jag skulle lägga några hundralappar mer för att kunna köpa ett litet kändare märke samt 4k. Även om storleken på 42"-43" inte lär göra under för just 4K så känns det onödigt.

Se ett litet urval i specifik prisklass upp till 3500:- från Prisjakt. Kan du öka din budget upp till 4500:- så har du mängder fler modeller att välja från:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?o=lokal_rank&l=s4695...

Permalänk

Personligen skulle jag, precis som edson säger, lägga någon 1000lapp till och köpa en budget 4k tv istället. att köpa en 1080p tv, i slutet av år 2021. En gång i tiden köpte jag en billig tv, efter 1-2år gick det inte att uppdatera apparna pga minnes och lagringsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

Kollar på en extratv till sovrummet. Ska bara användas för att kolla på serier någon gång då och då. Snubblade över denna på amazon:

https://www.amazon.se/dp/B08N6Y1H9B/ref=mp_s_a_1_2?crid=AIROK...

Någon som har erfarenhet av detta märke? Kan inte riktigt utläsa om den har inbyggd Google cast?

Min far har envisats med att i många år köpa lågprismärken som Finlux, Luxor, Thompson och allt vad dom heter. Dom gick alla sönder på löpande band tills han köpte han en Philips som - ta i trä - nu snurrat några i år. Som kontrast kan jag nämna min instegs Samsung från 2009 (?) fortfarande fungerar. Som sagt, man får vad man betalar för och ibland kan det bli dyrt i längden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Min far har envisats med att i många år köpa lågprismärken som Finlux, Luxor, Thompson och allt vad dom heter. Dom gick alla sönder på löpande band tills han köpte han en Philips som - ta i trä - nu snurrat några i år. Som kontrast kan jag nämna min instegs Samsung från 2009 (?) fortfarande fungerar. Som sagt, man får vad man betalar för och ibland kan det bli dyrt i längden.

Philips sålde ut sin TV-tillverkning för många år sen. Hur kvaliteten nu är vet jag inte. Men den har varit riktigt dålig under många år iaf.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som alltid talar emot bottenskrapsmärkena är att du inte vad du får eller hur bra det är. I bästa fall är det en okey produkt som fyller din förväntan med den rätt tydliga risken är att det är mindre än okey. Och skulle något krångla är supporten kanske begränsad eller obefintlig – vilket man heller inte vet något om.

Man behöver inte lägga till så mycket mer pengar för en produkt från kända namn där man har tillgång till information, svensk support, garantier och EU-godkända elsäkra produkter. Så förstås bara det enkla faktum att det finns miljoner användare världen över som kan berätta hur deras enkla LG, Samsung eller Philips faktiskt fungerar. Få lär veta något om en DYON eller något av de andra tusentals bottenskrapsmärkena som funnits.

Möjligtvis att någon med insyn i de kinesiska fabrikerna kan se att den där modellen är tillverkad i just den fabriken på den gatan i Guangzhou också säljs under 18 olika namn i 18 olika delar av världen. Men det förändrar ju inget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog lägga till pengar och köpa lokalt eller från en stor teknikkedja i Sverige. Spelar ingen roll om jag köper lågbudget till sovrummet eller en värsting OLED till vardagsrummet. Om något händer så är det mycket enklare att köra den till den lokala butiken. Skulle inte köpa ett märke som jag inte hört talas om. Black Friday är runt hörnet...

De flesta pratar om att lågbudget är sämre paneler, men det pratas mycket lite om nätdelar och dylikt. Det är en sak som lågbudget oftast tummar på. När jag arbetade med godsmottagning av tv-repartioner för ett antal år sedan (märke finlux, luxor, grundig, m.m.) så var det ofta nätdelen som inte fungerade. Teknikerna sa att de bygger precis på gränsen med nätagget så det pallar inte i många fall. Sedan kan ju de mer dyra modellerna också ha sämre nätdelar, det vet man ju inte riktigt.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Philips sålde ut sin TV-tillverkning för många år sen. Hur kvaliteten nu är vet jag inte. Men den har varit riktigt dålig under många år iaf.

Poängen är att den lilla merkostnaden jämfört med de mer generiska och superbilliga fabrikaten kan ha betydelse - oavsett märke.
Vet inget om Philips (har ingen själv) men tror de ställer lite högre kvalitetskrav på apparater som skall bära deras namn än t ex en Anderson TV. Om den senare inte är dyrare d v s...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Poängen är att den lilla merkostnaden jämfört med de mer generiska och superbilliga fabrikaten kan ha betydelse - oavsett märke.
Vet inget om Philips (har ingen själv) men tror de ställer lite högre kvalitetskrav på apparater som skall bära deras namn än t ex en Anderson TV. Om den senare inte är dyrare d v s...

Ville bara säga att Philips på TV-apparater är bara en etikett på en tv precis som Andersson, inget mer. Philips TV sektion såldes ut till TPV Technology för rätt många år sen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yogge:

Ville bara säga att Philips på TV-apparater är bara en etikett på en tv precis som Andersson, inget mer. Philips TV sektion såldes ut till TPV Technology för rätt många år sen.

En gammal missuppfattning. Philips TV-avdelning (via ägaren TP Vision) är i allra högsta grad med och utvecklar sin egna produkter och gör något som ingen annan har. Sedan är det olika vem som tillverkar modellerna. Likt att 4- och 5-serier är OEM-skräp med etiketter. Men resten är i allra högsta grad Philips egen teknik.

Samma sak gäller för övrigt Sony, Samsung och för 2022 även Panasonic. Utvecklingen på egen plats. Tillverkning på entrepenad.

Permalänk
Medlem

Philips släppte ju allt 2014, Men du menar att deras tv-sektion lever vidare under tpvision?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yogge:

Philips släppte ju allt 2014, Men du menar att deras tv-sektion lever vidare under tpvision?

Philips har aldrig släppt allt. Som skrivet en missuppfattning.

Danny Tack sitter fortfarande i Belgien (eller om det är nederländerna) och skruvar på nästa generation P5-bildprocessorer och annat som ska ut till 2022-maskinerna.

Permalänk
Medlem

Okej då ska jag inte läsa det som skrivs på Wikipedia bokstavligt. Men hemska mjuk/hårdvaror har jag då haft två gånger om.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yogge:

Okej då ska jag inte läsa det som skrivs på Wikipedia bokstavligt. Men hemska mjuk/hårdvaror har jag då haft två gånger om.

Vet inte vilken Wikipedia-sida du tolkar bokstavligt, men den om TP Vision: https://en.wikipedia.org/wiki/TP_Vision innehåller bara korta meningar om vem som äger vem. Inget om hur Philips fungerar som TV-tillverkare.

Där är Philips alltså lika egna som Sony, Samsung och snart Panasonic. Man designar och utvecklar egen teknik och egna produkter. Någon annan driver fabrikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där är Philips alltså lika egna som Sony, Samsung och snart Panasonic. Man designar och utvecklar egen teknik och egna produkter. Någon annan driver fabrikerna.

Sony har delvis sina egna fabriker faktiskt. Inte för att jag tror det spelar någon roll för kvaliten, men rätt ska vara rätt

Tydligen så är vissa fabriker Sony ägdra andra inte
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vet inte vilken Wikipedia-sida du tolkar bokstavligt, men den om TP Vision: https://en.wikipedia.org/wiki/TP_Vision innehåller bara korta meningar om vem som äger vem. Inget om hur Philips fungerar som TV-tillverkare.

Läste stycket som att de släppte de sista aktieposterna 2014, står inte så mycket mer än ”In January 2014 Phillips transferred the remaining 30% equity interest” på sidan du länkade, såg en lite längre text någon annanstans..