Permalänk
Medlem

Oklara FPS-drops

Hej!
Jag håller på o bli galen pga oklara fps-drops i flera olika spel och förstår inte varför och skulle vara otroligt tacksam för eventuell hjälp!

Jag har byggt ihop en egen dator i våras med i princip nya komponenter, byggandet gick bra och har inga andra problem med datorn än det som följer. När jag spelar olika spel så flyter det på helt fint, men vid vissa mer eller mindre tunga sekvenser så kan spelen hacka till, FPSen droppar hastigt för att sedan återhämta sig efter någon sekund. Trots biffiga komponenter tex 3070 så händer det på gamla spel som Wow, LOL, även Overwatch, Apex, AoE4, och nu senast igår när jag testade Halo multiplayer. Kan ju ha överseende med spel i beta såklart, men det händer i dom flesta spelet så känns som att felet ligger på min sida. Har försökt uppdatera drivrutiner utan att det hjälper. När jag kollar GPU "load" i taskmanager så går den ner i samband med FPS dropsen. Temperaturerna verkar ligga ok, inte över 80 grader vid full load på GPUn. Jag har två skärmar men har provat att bara köra med huvudskärmen påslagen, samma problem uppstår då. Har provat att köra med bara primära SSD inkopplad och spela från den, har provat att köra spel från andra SSD än där windows är installerat, spelar ej från HDDn. Finns det något annat program jag kan använda medan jag spelar för att bättre "recorda" och luska fram vad som egentligen är problemet? Några andra förslag? Som kuriosa så hade jag liknande problem med gamla datorn, byggde nytt i samma chassi, även gamla HDDn följde med och de gamla SSDerna, men jag har som sagt provat att köra med dom urkopplat.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro N version 20H2
Processor: AND Ryzen 5 3600X 3,8 GHz
Processorkylare: be quiet! Pure Rock 2
Moderkort: MSI B550-A PRO
Minne: Corsair Vengeance DDR4-3600 2x8GB
Grafikkort: MSI GeForce RTX 3070 SUPRIM
Hårddisk: Primära Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB, sekundära Samsung SSD 840 EVO 250GB, Samsung SSD 850 EVO 250 GB, Äldre HDD 2 TB.
Nätaggregat:Corsair HX 650RM 759X V2 750W 80+ Gold
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Skärm: Primär skärm LG 27GL850, sekundär Acer 24" G246HYLbmjj
Temperaturer: 75-80C GPU med full belastning, 33C idle för GPU.

Ångestfyllt att bygga ihop något nytt för att ändå fortsätta gäckas av problem, var ju så stolt och glad över mitt första egna datorbygge Jag är jättetacksam för all hjälp som kan tänkas fås!!

Vänligen
Peter

Permalänk
Medlem

Drivers?

Permalänk
Medlem

Har du testat göra en ren installation av GPU drivers? DDU https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Permalänk
Medlem

Tänker att det kan ju vara mycket som spelar in. Ligger det nåt program som körs i bakgrunden och maxar just vid dessa tillfällen?
Hur är Internetförbindelsen? Den kan ju också droppa och lagga typ

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Drivrutin för grafikkortet är 472.12, ser nu att det faktiskt finns en nyare version.
OS-version 19042.1348

Problemen har funnits över tid, med flera olika drivrutiner för grafikkortet exempelvis. Är det några fler relevanta drivrutiner jag har missat att skriva?

Permalänk
Medlem

Kolla även Energi alternativen i Windows, det kan bugga och windows går ner i energi sparsläge.
Jag fick stänga av MSI dragon center för att fixa att det inte nollställde mina inställningar var gång datorn starta om.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Flera svar hann komma, stort tack!

Jag har provat att göra en ren installation av drivers för ganska länge sedan, problemet höll i sig trots det. Kan naturligtvis prova det igen. Inga andra program vad jag kan se som körs i bakgrunden som helt plötsligt tar kräm, problemen började tidigt i datorns karriär utan en massa saker installerat. Internetförbindelsen är god, 1 gigabit som jag kör trådat. Har inte sett att ms eller ping skulle skjuta i höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Kolla även Energi alternativen i Windows, det kan bugga och windows går ner i energi sparsläge.
Jag fick stänga av MSI dragon center för att fixa att det inte nollställde mina inställningar var gång datorn starta om.

Hmm hur kan jag se att den plötsligt går ner i sparläge? Den är inställd på hög prestanda och har ingen afterburner eller liknande igång. Dragon center har jag inte installerat.

Permalänk
Medlem

Det finns inget program man kan ha igång samtidigt som man spelar som kan underlätta felsökningen?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta kan vara till nån hjälp men i kontrollpanelen under säkerhet och underhåll finns en liten länk som heter tillförlitlighetsövervakaren. Den kanske man kan få nåt svar ifrån alternativt i eventviewer för att se varningar eller så vid dessa tillfällen.
Tyvärr har jag inget förslag på nån recording programvara

Permalänk
Medlem

Är cpun kylig. Hittade inget om den. Vad säger den vid dessa drops?

Edit: är minnena inställda på rätt hastighet i bios?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Vet inte om detta kan vara till nån hjälp men i kontrollpanelen under säkerhet och underhåll finns en liten länk som heter tillförlitlighetsövervakaren. Den kanske man kan få nåt svar ifrån alternativt i eventviewer för att se varningar eller så vid dessa tillfällen.
Tyvärr har jag inget förslag på nån recording programvara

Tack! Provade att titta för gårdagen när jag när jag körde Halo på kvällen, inga rapporter då förutom en windowsuppdatering på dagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är cpun kylig. Hittade inget om den. Vad säger den vid dessa drops?

Edit: är minnena inställda på rätt hastighet i bios?

Bra frågor! Jag har faktiskt inte data på cpu tempen, ska prova det och återkommer! När jag byggde datorn så var jag inne i bios och ändrade till den rätta hastigheten 3600 i bios.

Permalänk
Medlem

Det låter mer CPU relaterat från din beskrivning, samt spelen du nämner. Kollat per kärna om minst en ligger närmare 100%? Sitter minnena i rätt minnesslottar så att du kör dual channel (dubbla bandbredden)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det låter mer CPU relaterat från din beskrivning, samt spelen du nämner. Kollat per kärna om minst en ligger närmare 100%? Sitter minnena i rätt minnesslottar så att du kör dual channel (dubbla bandbredden)?

Alright, tack! Per kärna, menade du temp eller load? Provade att köra Overwatch nu, lyckades inte provocera fram något hack bara för det, men såhär såg det ut för en liten stund sedan https://imgur.com/eLbi6Dv

Ang minnet så var jag väldigt noggrann med att dom skulle in på rätt slots, så det tror jag inte borde vara felet. Går det att kolla på något sätt att det körs med rätt bandbredd?

Som ni kanske märker är jag inte supertekniskt kunnig på detta... Men desto tacksammare för era förslag!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Belastningen för CPU, om en kärna jobbar mer än resterande. I aktivitetshanteraren och UEFI ser du om minnen körs i rätt hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Belastningen för CPU, om en kärna jobbar mer än resterande. I aktivitetshanteraren och UEFI ser du om minnen körs i rätt hastighet.

Okej! I aktivitetshanteraren står det 3600 MHz som hastighet på minnet, så det borde vara korrekt? Försökte ta en printscreen, var någon sekund efter ett hack, man kan se att CPU-kurvan går ner lite grann då, men inte uppenbart att någon core har throttlat? Temperaturen är det väl inget fel på. Av någon anledning visar aktivitetshanteraren bara 1% load på GPU, men i open hardware monitor är det ju korrekt load.

https://imgur.com/CsruJEW
Inzoomat för att lättare se siffror: https://imgur.com/n0EUucf

Minne: https://imgur.com/XMdaJxJ

EDIT: Har nu också gjort en clean wipe a grafikkortsdrivrutin och uppdaterat senaste

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Szentan:

Okej! I aktivitetshanteraren står det 3600 MHz som hastighet på minnet, så det borde vara korrekt? Försökte ta en printscreen, var någon sekund efter ett hack, man kan se att CPU-kurvan går ner lite grann då, men inte uppenbart att någon core har throttlat? Temperaturen är det väl inget fel på. Av någon anledning visar aktivitetshanteraren bara 1% load på GPU, men i open hardware monitor är det ju korrekt load.

https://imgur.com/CsruJEW
Inzoomat för att lättare se siffror: https://imgur.com/n0EUucf

Minne: https://imgur.com/XMdaJxJ

EDIT: Har nu också gjort en clean wipe a grafikkortsdrivrutin och uppdaterat senaste

Ser inga större fel på tempen hellre, speciellt inte om spelar medans och kollar temps efter ett tag.
Övriga drivrutiner också?
Se om diskens användning spikar.

Vilken upplösning/grafikinställning använder du? Har du prövat sänka dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szentan:

Okej! I aktivitetshanteraren står det 3600 MHz som hastighet på minnet, så det borde vara korrekt? Försökte ta en printscreen, var någon sekund efter ett hack, man kan se att CPU-kurvan går ner lite grann då, men inte uppenbart att någon core har throttlat? Temperaturen är det väl inget fel på. Av någon anledning visar aktivitetshanteraren bara 1% load på GPU, men i open hardware monitor är det ju korrekt load.

https://imgur.com/CsruJEW
Inzoomat för att lättare se siffror: https://imgur.com/n0EUucf

Minne: https://imgur.com/XMdaJxJ

EDIT: Har nu också gjort en clean wipe a grafikkortsdrivrutin och uppdaterat senaste

Ändra Ryze n powerplan från Ryzen Balanced till Ryzen Performance

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

pm

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ser inga större fel på tempen hellre, speciellt inte om spelar medans och kollar temps efter ett tag.
Övriga drivrutiner också?
Se om diskens användning spikar.

Vilken upplösning/grafikinställning använder du? Har du prövat sänka dessa?

Nä tempen verkar ju vara under kontroll, det är under kontinuerligt lir och till höger ser man max-tempen under ca 20 minuters play. Är det några andra drivrutiner i synnerhet du tänker på? Windows och grafikkort är ju givet. Provar absolut vilka som helst, vet bara inte vart jag ska börja som kan ha relevans?

Det varierar mellan spel vilka inställningar, Overwatch har jag behövt dra ner till medium och då minskar frekvensen av hack, så ju tyngre inställningar det är desto oftare händer det är min upplevelse. Men känns ju tråkigt, det är klart att jag kan spela på low och kanske få det att funka bättre, men känns ju inte rimligt att behöva göra det med massa dyra fina komponenter i synnerhet inte om det kan finnas ett faktiskt fel som går att åtgärda. Har försökt laborera med tex fullscreen vs borderless windowed, men händer på båda... Kör på 2560x1440 på LG skärmen.

Ska absolut kolla om diskarnas användning spikar!

Skrivet av Herr Kantarell:

Ändra Ryze n powerplan från Ryzen Balanced till Ryzen Performance

Alright, visste inte att det fanns. Har ju på windows performance sedan tidigare, fick också det tipset högre upp, men tror du att Ryzen Perfomance kan göra skillnaden?

Skrivet av Jimmy_johansson:

Tack för ditt pm och till alla som hjälper mig!

Permalänk
Medlem

Provade med Apex nu, maxade inställningar avs grafiken. Bild tagen någon sekund efter hacket, enl en ny fps-mätare så är tempen på CPUn 77 grader? Enl andra mätaren maxar tempen på 81,1 grader på CPU package, är det för varmt?

https://imgur.com/cs9B3Sn
Inzoomat på Hardware monitor https://imgur.com/pjZkmoq

Permalänk
Medlem

AOE4 fick precis en patch som reducerar drops när man pannar kameran. Även på high-end system så droppade prestandan ganska rejält, hur mycket bättre det blir vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

Aha okej, kanske hjälper lite i det spelet iaf då

Permalänk
Skrivet av Szentan:

Nä tempen verkar ju vara under kontroll, det är under kontinuerligt lir och till höger ser man max-tempen under ca 20 minuters play. Är det några andra drivrutiner i synnerhet du tänker på? Windows och grafikkort är ju givet. Provar absolut vilka som helst, vet bara inte vart jag ska börja som kan ha relevans?

Det varierar mellan spel vilka inställningar, Overwatch har jag behövt dra ner till medium och då minskar frekvensen av hack, så ju tyngre inställningar det är desto oftare händer det är min upplevelse. Men känns ju tråkigt, det är klart att jag kan spela på low och kanske få det att funka bättre, men känns ju inte rimligt att behöva göra det med massa dyra fina komponenter i synnerhet inte om det kan finnas ett faktiskt fel som går att åtgärda. Har försökt laborera med tex fullscreen vs borderless windowed, men händer på båda... Kör på 2560x1440 på LG skärmen.

Ska absolut kolla om diskarnas användning spikar!

Alright, visste inte att det fanns. Har ju på windows performance sedan tidigare, fick också det tipset högre upp, men tror du att Ryzen Perfomance kan göra skillnaden?

Tack för ditt pm och till alla som hjälper mig!

Jag har samma problem med dyra komponenter och jag förstår inte vad som är felet, hur har du löst detta?

Permalänk
Medlem

Updaterat BIOS på moderkortet?

Minnena verkar ju vara inställda korrekt, antar att du aktiverat XMP i BIOS för att nå 3600mhz på dem?

Senaste chipset-drivisarna för ditt chipset från AMD?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Personligen har jag märkt av stutter när overlay är på, t.ex Discord och Steam

Permalänk
Medlem

Testat att koppla ur dina gamla hårddiskar? När en hårddisk börjar gå sönder har de en tendens att frysa hela OSet korta stunder.