Apple börjar sälja reservdelar

Permalänk
Melding Plague

Apple börjar sälja reservdelar

Användare som känner sig bekväma med att reparera sina enheter får från nästa år möjligheten att beställa reservdelar direkt från Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får reperations verkstäder som inte är licensierade av Apple beställa delar?

Annars är det ett halvhjärtat försök att stoppa "right to repair" rörelsen.

Permalänk
Medlem

Oj! Det här var ju sjukt bra. Dock kan jag se ett problem om det endast är de senaste årets enheter som får reservdelar. Hjälper inte någon som sitter på en äldre macbook med kasst batteri.

Permalänk
Medlem

Bra, även om det uppenbarligen satt extremt långt inne och behövde tvingas fram.

"Skulle du reparera din enhet själv om du kunde beställa originaldelar från tillverkaren?"

Ja, så länge som det finns tydliga instruktioner för hur det ska gå till. Det är en av anledningarna till att jag har en Fairphone.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Rimligen borde inte detta hindra oberoende serviceställen från att också beställa. Att man överhuvudtaget kan få tag på delarna är jättebra. Att det måste gå via Apple är... Mindre bra.

Men man får hoppas på svallvågor i hela branchen. Andra företag har ju tagit för (o)vana att ta efter Apple, både när de gör bra och dåliga grejer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Får reperations verkstäder som inte är licensierade av Apple beställa delar?

Annars är det ett halvhjärtat försök att stoppa "right to repair" rörelsen.

Ja, det är exakt lika halvhjärtat som IRP-programmet som de drog igång för ett par år sedan. Ser ut att vara samma sak fast för vanligt folk.

Rossman har redan kommenterat: https://www.youtube.com/watch?v=2jCtVDCiY_8

Permalänk

Och varje reservdel kostar som en ny telefon misstänker jag. Eller fraktkostnaden.

Permalänk
Medlem

Vet att dom slagits mycket om detta i USA. en delstat har infört någon lag i stil med "rätten att laga sina egna saker". hoppas det sprider sig till speciellt bilar som kostar multum att laga om man saknar rätt program och koder även om man kan byta delen fysiskt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Får reperations verkstäder som inte är licensierade av Apple beställa delar?

Ja, men det har de kunnat göra tidigare. Apple har släppt på restriktionerna i två steg. Det första steget som togs för ett par år sen (och i princip inte rapporterades alls) var att man gick tillbaka till systemet från innan iPhone, där verkstäder kunde beställa delar ganska fritt (de var tvungna att skicka tillbaka alla utbytta delar till Apple och lite sånt men det var rätt lugnt).

Citat:

Annars är det ett halvhjärtat försök att stoppa "right to repair" rörelsen.

Det ena utesluter inte det andra. Detta är absolut ett svar på right to repair.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hoppas det sprider sig till speciellt bilar som kostar multum att laga om man saknar rätt program och koder även om man kan byta delen fysiskt.

Det finns en del sådana regler gällande bilar redan. Att alla bilar har en OBD2-port och standardiserade protokoll för diagnos är inte för att biltillverkarna är sådana goda och medkännande företag - det är för att det är lag på det. Om vi hade fått datorer och telefoner upp till den nivån så hade mycket varit vunnet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns en del sådana regler gällande bilar redan. Att alla bilar har en OBD2-port och standardiserade protokoll för diagnos är inte för att biltillverkarna är sådana goda och medkännande företag - det är för att det är lag på det. Om vi hade fått datorer och telefoner upp till den nivån så hade mycket varit vunnet.

ja men man kan inte göra så mycket med bilarna trots dessa portar om man inte har rätt program och koder idag. kanske kommer om allt ska vara så miljövänligt som möjligt så är det bäst att kunna laga något själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Får reperations verkstäder som inte är licensierade av Apple beställa delar?

Annars är det ett halvhjärtat försök att stoppa "right to repair" rörelsen.

Själva grejen är att du som konsument skall kunna laga din egen produkt vilket är EXAKT det right to repair är.
Det är inte för att du ska kunna gå till vilket företag som helst och laga dina saker, om du inte kan laga dina Apple prylar själv får du gå till en autheriserad verkstad. Kan lova att Apple kommer börja begränsa möjligheten med privatkopior utav skärmar osv som dom redan har gjort.

Permalänk
Medlem

Så otroligt bra, äntligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Rimligen borde inte detta hindra oberoende serviceställen från att också beställa. Att man överhuvudtaget kan få tag på delarna är jättebra. Att det måste gå via Apple är... Mindre bra.

Men man får hoppas på svallvågor i hela branchen. Andra företag har ju tagit för (o)vana att ta efter Apple, både när de gör bra och dåliga grejer.

Hur kan det vara mindre bra att man måste köpa originaldelar? det där är lite skev inställning.
Oftast vet inte "anders" att reperationen på hörnet kör med piratdelar som inte har samma kvalité och att den verkstaden inte har rätt verktyg för att hålla IP certifieringen utav teflon osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hur kan det vara mindre bra att man måste köpa originaldelar? det där är lite skev inställning.
Oftast vet inte "anders" att reperationen på hörnet kör med piratdelar som inte har samma kvalité och att den verkstaden inte har rätt verktyg för att hålla IP certifieringen utav teflon osv.

Jag har inte sagt att det är mindre bra att man måste köpa orginaldelar. Kruxet är att Apple har förbjudit försäljning av många komponenter till någon annan än just Apple, så det som är mindre bra är att man då måste ha Apple som mellanhand för att få tag på orginaldelar. Självklart är det bättre att kunna köpa än att inte kunna köpa, men som reparationscenter hade man nog hellre sett att man kunde köpa från tillverkaren direkt eller typ digikey istället för att ge Apple mellanhandspengar för att kunna bedriva sin verksamhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Tanken är bra men att byta exempelvis ett glas på en iphone kräver väl också ett antal specialverktyg så jag gissar att första bytet kommer bli liknande som att gå med den till någon som kan. Skillnaden blir också att garantin säkerligen kommer försvinna om du gjort det själv.

Lite som att laga sin bil nu för tiden, inköp av specialverktyg kostar oftast så mycket så det inte ens lönar sig att ens försöka även om allt är möjligt med hjälp av youtube idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hur kan det vara mindre bra att man måste köpa originaldelar? det där är lite skev inställning.
Oftast vet inte "anders" att reperationen på hörnet kör med piratdelar som inte har samma kvalité och att den verkstaden inte har rätt verktyg för att hålla IP certifieringen utav teflon osv.

Har du aldrig köpt en icke originaldel till en bil, skrivare, vitvara etc? Hur kan det vara bra att tvingas att köpa en reservdel från samma tillverkare för att kunna reparera sin pryl? Det är väldigt ohälsosamt för den fria konkurrensen på marknaden och riskerar att sluta i att man måste slänga prylen och köpa en ny för att det inte lönar sig att köpa reservdelen.

Om "anders" inte kan ta reda på om det han betalar för är en originaldel eller pirat så är det ett helt annat problem och mycket av ansvaret ligger där på "anders". Jag går inte till "Leffes bil och plåt" och förväntar mig att hitta Volvo originaldelar i hans sortiment.

Permalänk
Medlem

Specialverktyg underlättar men är aldrig något krav. Att få telefonen vattentät igen efter man spräckt limningen kan vara svårare. Men man reparerar den väl på egen risk. tror inte Apple ger några garantier för det

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Har du aldrig köpt en icke originaldel till en bil, skrivare, vitvara etc? Hur kan det vara bra att tvingas att köpa en reservdel från samma tillverkare för att kunna reparera sin pryl? Det är väldigt ohälsosamt för den fria konkurrensen på marknaden och riskerar att sluta i att man måste slänga prylen och köpa en ny för att det inte lönar sig att köpa reservdelen.

Om "anders" inte kan ta reda på om det han betalar för är en originaldel eller pirat så är det ett helt annat problem och mycket av ansvaret ligger där på "anders". Jag går inte till "Leffes bil och plåt" och förväntar mig att hitta Volvo originaldelar i hans sortiment.

Om Leffes bil och plåt inte kan köpa en viss del för att Volvo har förbjudit tillverkaren av den delen att sälja delen till någon annan än Volvo så tycker jag inte det är Leffes fel att han inte har orginaldelar i sitt sortiment.

Det Apple gör nu är ju att säga att "OK, ni kan få köpa orginaldelar, men vi ska ha en (gissningsvis ganska stor, det är Apple vi pratar om) del av kakan. Det är det jag tycker är fult.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, men det har de kunnat göra tidigare. Apple har släppt på restriktionerna i två steg. Det första steget som togs för ett par år sen (och i princip inte rapporterades alls) var att man gick tillbaka till systemet från innan iPhone, där verkstäder kunde beställa delar ganska fritt (de var tvungna att skicka tillbaka alla utbytta delar till Apple och lite sånt men det var rätt lugnt).

Det ena utesluter inte det andra. Detta är absolut ett svar på right to repair.

Vart får du denna info att verkstäder kunnat beställa delar "ganska fritt" sedan ett par år sedan? Så tolkar jag inte Louis Rossmanns videos i alla fall.
Har Apple sagt det som PR eller har verkstäder sagt det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att lämna in min MBP för att få nya gummifötter på en Apple butik för några år sedan. Höjden av idioti!

TL;DR: Apple säger en sak men gör det samtidigt omöjligt för gemene man att reparera ändå.

Skulle inte bli förvånad om detta är mer ett spel för galleriet. När allt kommer omkring så är majoriteten av Apples produkter numera är hoplimmade eller hoplödda, så bli inte förvånade om det ändå krävs kräver expertis och specialutrustning för att både kunna få isär telefon/dator och sedan också para ihop de nya delarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Haken är väl den att du automatiskt bräcker garantin när du gör reparationen själv där Äpplet också hoppas på att du skall misslyckas med reparationen och sedan köper en ny "telefon" - allt enligt åldringsplanerna!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haken är väl den att du automatiskt bräcker garantin när du gör reparationen själv där Äpplet också hoppas på att du skall misslyckas med reparationen och sedan köper en ny "telefon" - allt enligt åldringsplanerna!

För många gånger har kunder kommit in och bytt batteri hos närmaste parabolbutik, sedan utför de rma hos oss som sålt telefonen. Apple har såklart rätt i det fallet, många är dumsnåla när de kommer till reparationer. Hade de dessutom haft en åldringsplan hade de inte levererat support för telefoner i över 5 år.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte alltid som utvecklingen går framåt.
Tänker jag tillbaka på min gamla Lumia var det bara att kränga av bakstycket, plocka ur det löstagbara batteriet, skruva ur några skruvar och lossa en flatkabel så hade man bytt skärm. Numera går det väl inte ens att byta batteri på ett enkelt sätt på vare sig telefoner eller paddor, kanske skulle det vara krav på detta?

Permalänk
Medlem

Så här borde EU göra för att tvinga elektroniktillverkare att fokusera på hållbarhet:
+50% skattepåslag om produkten inte kan underhållas av dess användare
+50% skattepåslag om det inte är väldigt enkelt gör att byta ut komponenter som starkt påverkas av åldrande (tex batteriet)
+50% skattepåslag om tillverkare inte tillhandahåller reservdelar till produkten i minst 5 år
+50% skattepåslag om tillverkaren prissätter reservdelar oskäligt högt
+50% skattepåslag om produkten inte får uppdateringar i minst 5 år
+50% skattepåslag om produkten inte får säkerhetsuppdateringar i minst 7 år

Borde finansiera EU ett tag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vart får du denna info att verkstäder kunnat beställa delar "ganska fritt" sedan ett par år sedan? Så tolkar jag inte Louis Rossmanns videos i alla fall.
Har Apple sagt det som PR eller har verkstäder sagt det?

https://www.apple.com/newsroom/2021/03/apples-independent-rep...

Programmet lanserades 2019, kom till Europa 2020 och expanderades till resten av världen i mars i år. Det är i allt väsentligt hur det fungerade att laga Macar för typ 10 år sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Själva grejen är att du som konsument skall kunna laga din egen produkt vilket är EXAKT det right to repair är.
Det är inte för att du ska kunna gå till vilket företag som helst och laga dina saker, om du inte kan laga dina Apple prylar själv får du gå till en autheriserad verkstad. Kan lova att Apple kommer börja begränsa möjligheten med privatkopior utav skärmar osv som dom redan har gjort.

Jag förstår det men det kommer vara en minimal andel människor som kommer utnyttja det här, men om det finns verkstäder som kan hjälpa till med reperationen kommer flera utnyttja det.

Nu fick jag ett annat svar på att Apple har öppnat upp sedan förut, men inget jag känner till (är inte så insatt).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Jag förstår det men det kommer vara en minimal andel människor som kommer utnyttja det här, men om det finns verkstäder som kan hjälpa till med reperationen kommer flera utnyttja det.

Nu fick jag ett annat svar på att Apple har öppnat upp sedan förut, men inget jag känner till (är inte så insatt).

Då kan man ta och bli autheriserad service verkstad för Apple då får man den tillgången, så ser inte problemet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Haken är väl den att du automatiskt bräcker garantin när du gör reparationen själv där Äpplet också hoppas på att du skall misslyckas med reparationen och sedan köper en ny "telefon" - allt enligt åldringsplanerna!

Egen reperation täcks utav garantin. Så var det förut iaf när man år 2010 kan det varit fick nya delar så som RAM m.m. skickade till sig när dom misstänkte att RAM var trasig på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Egen reperation täcks utav garantin. Så var det förut iaf när man år 2010 kan det varit fick nya delar så som RAM m.m. skickade till sig när dom misstänkte att RAM var trasig på din dator.

Det lär inte gälla här, det är väldigt stor skillnad på att byta skärm i en mobiltelefon och byta ut ett trasigt RAM