Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Finns det någon icke-OLED TV som står sig hyfsat? (Barn i hushållet...)

Permalänk
Medlem

Finns det någon icke-OLED TV som står sig hyfsat? (Barn i hushållet...)

De senaste åren har jag varit helt övertygad om att min nästa TV skulle bli en OLED, det är något med den svärtan som är extremt tilltalande. Jag vet att risken för inbränningar har minskat senaste generationerna, men med två ganska små barn som gärna lämnar svtplay och liknande pausat i ett par timmar, eller får tag i tangentbordet och ser till att en statisk webbsida visas, så kanske OLED får vänta ett tv-byte till.

Några punkter:

  • 55"-65"

  • TV:n kommer användas till 50% barnprogram, 40% filmer och serier och 10% konsollspelande (XSX, när jag bara får tag i ett...).

  • Ljust rum med mycket fönster.

  • Priset är egentligen inte jätteviktigt, men vill väl inte betala mer än vad jag skulle göra för en bra OLED. Så säg under 11k för 55" och under 17k för 65".

Samsung QN90 verkar ju t.ex. riktigt bra, men tycker inte priset (19k för 55") går att motivera.
Men hur står sig tex Sony Bravia XR-65X90J eller Samsung QLED QE65QN85A?

Eller är det så att OLED är så mycket bättre för priset att man helt enkelt ska bestämma sig för att det är bättre för barnen med starkt begränsad skärmtid?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog ändå gått på en LG Oled. Aktiverat anti burn in och satt igång sleep mode för att få bort eventuella problemen du nämner ungarna skapa.

Annars Samsung Qled eller Sony. Sony finns nedan och Samsung finns via benify billigast men säkert nån annanstans också.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-x93j-65-google-tv-...
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-x93j-75-google-tv-...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vad spelar du ifrån? Inbyggda appar på TVn så sätter iaf min LG på en skärmsläckare rätt så snabbt och har även ställt in det så på min Apple TV.

Jag har två barn också och haft min LG Oled b7 sedan början på 2018 och inte varit några problem även fast det är mycket Youtube, SVT Play osv.

Permalänk
Lego Master

Webhallen har LG C1 55" för 10900 för reggade medlemmar under black week, och 65" för 17k.
https://www.webhallen.com/se/product/334826-LG-2021-55-OLED55...
https://www.webhallen.com/se/product/334822-LG-2021-65-OLED65...

Vi har en 65" OLED hemma, och eftersom jag kör all media via en Nvidia Shield så kickar skärmsläckaren in rätt snabbt (några få minuter), och den stänger av sig själv efter en kvart på paus eller nåt. Tänker att det skyddar panelen rätt bra.
Sen har vi dresserat de små knotten till att stänga av när man går ifrån TVn (Shield-fjärren är enkel nog), och skärmtiden är rätt begränsad också.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Burn-in är nog ingen problem, däremot att rummet är ljus. Sony i så fall, har haft både Sony och LG C9, älskar OLED TVn men saknar djupt Sonys androidbaserad Smart TV. Kunde installera vad som helst i Sonyn typ VPN, Smarttube etc. LGn är väldigt "restricted" i den bemärkelsen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Såvida du har anti inbränning på och inte stänger av funktioner som skärmsläckare (på tvn) så ska det inte vara några problem alls.
Vi har Oled på jobbet som visar orderflöde dygnet runt och dessa har inte bränt in ännu trots några år gamla.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Philips har en speciell teknologi som känner av loggor och dimmar ner dessa. Lägg till en snabb skärmsläckare och du har bra förutsättningar för att det ska gå prima. Men du måste upp på 806/856.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Burn-in är nog ingen problem, däremot att rummet är ljus. Sony i så fall, har haft både Sony och LG C9, älskar OLED TVn men saknar djupt Sonys androidbaserad Smart TV. Kunde installera vad som helst i Sonyn typ VPN, Smarttube etc. LGn är väldigt "restricted" i den bemärkelsen...

Jag tycker inte ens att min B7 är för mörk i vårt stora ljusa vardagsrum?! Ungarna brukar gnälla om vi tittar på TV på morgonen att det är för ljust även 3 meter ifrån vår 65"... Jag kan förstå om man vill ha allt HDR-tryck och känsla av det mitt på dagen men vem har tid att sitta och njuta av en film då? Vem gör det mitt på dagen utan att dra för fönster osv även med en LCD? Jag tycker inte det går ihop.

Nyare Oleds är väl dessutom mycket ljusstarkare än min. Förstår att allt är subjektivt men har svårt att se att någon skulle tycka en ny Oled är ljussvag om man inte jämför med något annat bredvid.

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken The Frame från Samsung, med varierande kvalitet på paneler, men jag har dragit två slutsatser av dem:

  • Aldrig mer en TV utan något som liknar Samsungs "One Connect box" - dvs, en tunn kabel till TV, och kunna koppla in perifernalier där, istället för in i TVn

  • Aldrig mer en TV som inte kan visa ett foto eller annat i viloläge, svart åbäke på väggen kommer inte hända igen

  • Inte en OLED, för TVn kan stå och visa paus-bild på Youtube i flera timmar i sträck när man VABbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Inte en OLED, för TVn kan stå och visa paus-bild på Youtube i flera timmar i sträck när man VABbar

Skärmsläckare som nämnts ovan är din vän.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag hör vad ni säger, det kanske är så att man ska våga sig på en OLED ändå...

Skrivet av Ernesto:

Jag har två stycken The Frame från Samsung, med varierande kvalitet på paneler, men jag har dragit två slutsatser av dem:

  • Aldrig mer en TV utan något som liknar Samsungs "One Connect box" - dvs, en tunn kabel till TV, och kunna koppla in perifernalier där, istället för in i TVn

  • Aldrig mer en TV som inte kan visa ett foto eller annat i viloläge, svart åbäke på väggen kommer inte hända igen

  • Inte en OLED, för TVn kan stå och visa paus-bild på Youtube i flera timmar i sträck när man VABbar

Om det bara var så att "The Frame" fick lite bättre recensioner när det kom till bildkvalitén så vore det en väldigt trevlig lösning. One Connect box är smart, men med eARC (om man nu får det att funka) och en hemmabioreceiver, så klarar man sig ganska långt med en HDMI och en strömsladd på väggen.

Permalänk
Medlem

Jag verkar vara en utav få som har fått burn in. Jag har en LG OLED E7 där nyhetsmorgonsolen med banderoll har blivit inbränd. Skärmsläckare och anti burn-in har använts men har tyvärr lyckats få det ändå. Det syns som tur är bara i röda partier. Min modell börjar ju bli gammal så det har förhoppningsvis blivit bättre, hur som är jag nöjd med den och även nästa kommer nog bli en OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

Jag verkar vara en utav få som har fått burn in. Jag har en LG OLED E7 där nyhetsmorgonsolen med banderoll har blivit inbränd. Skärmsläckare och anti burn-in har använts men har tyvärr lyckats få det ändå. Det syns som tur är bara i röda partier. Min modell börjar ju bli gammal så det har förhoppningsvis blivit bättre, hur som är jag nöjd med den och även nästa kommer nog bli en OLED

Tekniken för att skydda mot sånt ska ha blivit bättre sedan 7-serien.

Permalänk
Bildexpert 📺

När jag "stresstestar" OLED-TV för att se hur snabbt retention uppstår och hur snabbt det klingar av är det väldiga skillnader idag mot hur det var 2016-2018.

Jag måste trixa mig förbi skärmsläckarsystem på en modern OLED. Statisk bild (testbilder, pausad film etc.) dämpas annars efter bara någon minut ned till bråkdelar av ljusstyrkan. Så var det inte tidigare utan då kunde jag bara trycka på med statisk bild där systemet kanske efter ett par minuter bestämde sig för att halvera ljusstyrkan men sedan började tända upp igen gradvis.

OLED-panelen blir ljusare ju varmare den körs. Jag ser med konstant mätande att antalet nits i mätfönstret stiger och hur snabbt det stiger. På äldre paneler når det någon form av maxnivå efter 30-40 sekunder. Från kanske 280 nits till 350 nits på 20 sekunder. På 2021-modeller har det ökat sakta i flera minuter. Kan börja på exempelvis 380 nits och stanna på 450 nits. Detta maxvärde minskar direkt panelen får lite vila. Det gjorde det inte på 2016 och 2017-paneler utan minskningen var långsam.

Retention på en 2016 och 2017 panel kunde synas i flera minuter efter jag testat. 5 minuter statisk testbild ≈350+ nits gav en grön efterglöd som klingade av på kanske hälften av tiden. 2017-panelerna var mindre känsliga men retention kunde fortfarande vara där någon minut efteråt.

På en OLED G1 med Evo-panelen gick det i perioder över 450 nits i fem minuter. Jag hann ta tre bilder med kameran där man svagt kan se lite retention. Sedan var all synlig retention borta. Kan ha rört sig om totalt 10 sekunder.

Philips driver panelen hårdare. På OLEDD806 började testbilden runt 350 nits och driver lite snabbare mot 470+ nits jämfört med G1:ns panel. Men annars samma beteende. Retention klingade av något långsammare och var borta inom 30 sekunder.

Philips är fortfarande den mer riskfyllda tillverkaren här. Men även då är 2021-Philips inte i närheten så känsliga som någon av de äldre panelerna. Så allt är relativt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Laxpudding:

När jag "stresstestar" OLED-TV för att se hur snabbt retention uppstår och hur snabbt det klingar av är det väldiga skillnader idag mot hur det var 2016-2018.

Jag måste trixa mig förbi skärmsläckarsystem på en modern OLED. Statisk bild (testbilder, pausad film etc.) dämpas annars efter bara någon minut ned till bråkdelar av ljusstyrkan. Så var det inte tidigare utan då kunde jag bara trycka på med statisk bild där systemet kanske efter ett par minuter bestämde sig för att halvera ljusstyrkan men sedan började tända upp igen gradvis.

OLED-panelen blir ljusare ju varmare den körs. Jag ser med konstant mätande att antalet nits i mätfönstret stiger och hur snabbt det stiger. På äldre paneler når det någon form av maxnivå efter 30-40 sekunder. Från kanske 280 nits till 350 nits på 20 sekunder. På 2021-modeller har det ökat sakta i flera minuter. Kan börja på exempelvis 380 nits och stanna på 450 nits. Detta maxvärde minskar direkt panelen får lite vila. Det gjorde det inte på 2016 och 2017-paneler utan minskningen var långsam.

Retention på en 2016 och 2017 panel kunde synas i flera minuter efter jag testat. 5 minuter statisk testbild ≈350+ nits gav en grön efterglöd som klingade av på kanske hälften av tiden. 2017-panelerna var mindre känsliga men retention kunde fortfarande vara där någon minut efteråt.

På en OLED G1 med Evo-panelen gick det i perioder över 450 nits i fem minuter. Jag hann ta tre bilder med kameran där man svagt kan se lite retention. Sedan var all synlig retention borta. Kan ha rört sig om totalt 10 sekunder.

Philips driver panelen hårdare. På OLEDD806 började testbilden runt 350 nits och driver lite snabbare mot 470+ nits jämfört med G1:ns panel. Men annars samma beteende. Retention klingade av något långsammare och var borta inom 30 sekunder.

Philips är fortfarande den mer riskfyllda tillverkaren här. Men även då är 2021-Philips inte i närheten så känsliga som någon av de äldre panelerna. Så allt är relativt.

Superbt.
Men här pratar vi ju kortvarig image retention, men hur är det med den mer långsiktiga "åldringen" av pixlarna/dioderna? Precis som plasma kommer ju en OLED-pixel degenereras över tid ju mer den används. Om några används mer eller mindre än andra kommer väl det ändå synas på lång sikt, även om image retention inom en session är väldigt kort?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shudnawz:

Superbt.
Men här pratar vi ju kortvarig image retention, men hur är det med den mer långsiktiga "åldringen" av pixlarna/dioderna? Precis som plasma kommer ju en OLED-pixel degenereras över tid ju mer den används. Om några används mer eller mindre än andra kommer väl det ändå synas på lång sikt, även om image retention inom en session är väldigt kort?

Det finns inget som tyder på detta utan detta med att OLED "åldras snabbt" verkar vara en faktoid baserat på vad som är nackdel med OLED så som tekniken utvecklades på 90- och 00-talet. Samt vad som observeras på andra OLED-tekniker. De fyra vita dioderna som är basen för varje pixel på LG:s WRGB-OLED är just vita där färgerna kommer från filter. Detta med att exempelvis blå diod slits snabbare applicerar inte där.

Rtings burn-in-test visar med tydliga grafer att efter 10 000 timmar är ljusstyrka och färgomfång det samma trots ganska hård körning.

Däremot vet jag – och har bekräftat flera gånger om – att vita lysdioderna i LCD:er förändras snabbt efter bara något år och ett par tusen timmar. Den gula fosforn försvagas medan den blå dioden behåller sin styrka. Vitbalansen blir därför blåare och blåare med tiden och till slut krymper även färgomfånget när det inte längre går att alstra tillräcklig ljusenergi i gröna och röda våglängder.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inget som tyder på detta utan detta med att OLED "åldras snabbt" verkar vara en faktoid baserat på vad som är nackdel med OLED så som tekniken utvecklades på 90- och 00-talet. Samt vad som observeras på andra OLED-tekniker. De fyra vita dioderna som är basen för varje pixel på LG:s WRGB-OLED är just vita där färgerna kommer från filter. Detta med att exempelvis blå diod slits snabbare applicerar inte där.

Rtings burn-in-test visar med tydliga grafer att efter 10 000 timmar är ljusstyrka och färgomfång det samma trots ganska hård körning.

Däremot vet jag – och har bekräftat flera gånger om – att vita lysdioderna i LCD:er förändras snabbt efter bara något år och ett par tusen timmar. Den gula fosforn försvagas medan den blå dioden behåller sin styrka. Vitbalansen blir därför blåare och blåare med tiden och till slut krymper även färgomfånget när det inte längre går att alstra tillräcklig ljusenergi i gröna och röda våglängder.

Så det är bara en missuppfattning och "old news" att en OLED inte skulle gå att köra som skrivbordsskärm, tex?
LTT hade ju en video på temat för inte så länge sen, där de hade burn ins och refererade till en annan 'tuber som upplevde rejäla retentions:

Det känns som att det finns rätt isärgående uppfattningar eller "sanningar" om OLED, och innan jag vet exakt hur det funkar i längden vågar jag fan inte kasta 11k+ på en OLED-panel att köra daily som skärm.

Alltså missförstå mig rätt. Jag älskar OLED-tekniken och de fördelar den ger i bildkvalitet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shudnawz:

Så det är bara en missuppfattning och "old news" att en OLED inte skulle gå att köra som skrivbordsskärm, tex?
LTT hade ju en video på temat för inte så länge sen, där de hade burn ins och refererade till en annan 'tuber som upplevde rejäla retentions:
https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

Det känns som att det finns rätt isärgående uppfattningar eller "sanningar" om OLED, och innan jag vet exakt hur det funkar i längden vågar jag fan inte kasta 11k+ på en OLED-panel att köra daily som skärm.

Alltså missförstå mig rätt. Jag älskar OLED-tekniken och de fördelar den ger i bildkvalitet.

Ah, denna ständiga Linus...

Bemöter en del av misstagen i den videon här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1647479-tv-apparater-n...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Laxpudding:

Ah, denna ständiga Linus...

Bemöter en del av misstagen i den videon här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1647479-tv-apparater-n...

Fair enough. Men det låter ju ändå som att jag måste vara uppmärksam på exakt hur jag använder skärmen för att undvika potentiella problem; trixa med peak brightness, använda lightmode för att jämna ut ljusstyrkan över panelen osv.

Jag vill ha en skärm/TV som "bara funkar". OLED verkar inte riktigt leva upp till det just nu, om jag inte använder den till saker som redan faller inom ramen för fair use utan tanke.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skickar några smidiga länkar som beskriver tv-apparaterna väldigt väl. Q80A är avsevärt mycket sämre än förra årets Q80 modell.
Om jag minns rätt skall färgkalibreringen vara bättre på Sony ur lådan så du får bättre färger. Hade jag varit i din sitts hade jag valt den som jag får bäst pris på då alla är väldigt bra! Men finns småskillnader som att Sony kan ha twitch vilket ej Samsung kan...

Q90T https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90t-qled
QN90A https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90a-qled
Q80T https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80t-qled
X95J https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x95j
XH9505 https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x950h

Bra priser på Sony just nu.
Förra årets toppmodell LCD: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153454/sony-65-x...
Årets näst bästa LCD modell (Finns även i 75" för 14990kr): https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-x93j-65-google-tv-...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att det som hårdvarumässigt åldras snabbast i en tv är kondensatorerna för det är där det brukar sparas in på modern billig konsumentelektronik, dessutom så kommer troligen smartfunktionerna att överges inom ett par år så de blir obrukbara långt innan resten av tvn (själva bildvisningen) är slutkörd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tackar ödmjukast för all information och alla länkar! Inte helt oväntat så verkar det inte finnas något riktigt rätt svar, men den är helt klart intressant att man för samma pris som en 55" OLED får en 65" LCD med bra betyg. Men också intressant att t.ex. X950H får kritik för dåliga betraktningsvinklar, det trodde jag inte var ett problem med en modern tv. Och vad mycket bättre OLED är där.

Men, att t.ex. du @Laxpudding verkar övertygad om att problemen med moderna OLED är kraftigt överdrivna, är ju helt klart en vikt i vågskålen för OLED.

Får ta och mäta lite till för att veta hur stor TV jag behöver, känns som valmöjligheterna är för många för att ha även det som en öppen parameter.