Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

USA granskar Nvidias ARM-affär

Permalänk
Melding Plague

USA granskar Nvidias ARM-affär

Nvidias förvärv av ARM möter motstånd även i USA, som blir den tredje konkurrensmyndigheten att inleda utredning av affären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Inget konstigt att flertalet instanser världen över vill granska en sådan här stor affär.

Tvärtom mot vad EU tror så gynnar denna affär innovation då Nvidia har kapital att förvalta och utveckla ARM.

Att de är oroliga för inlåsningar kan "enkelt" åtgärdas i kontrakt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad skönt att de tittar på detta, samma myndigheter som inte kan utreda sig själv om ett våldsamt uppror skett. Det kommer landa i det bästa för konsumenten. /S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Valonen:

Vad skönt att de tittar på detta, samma myndigheter som inte kan utreda sig själv om ett våldsamt uppror skett. Det kommer landa i det bästa för konsumenten. /S

Jag tror inte FTC utreder uppror.

Men i övrigt, bra att det kommer ögon på det, igen. Det är klart att Nvidia vill skaffa sig konkurrensfördelar, det är ju trots allt ett bolag. Men om det finns några ondskefulla världsdominansplaner bakom är oklart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inget konstigt att flertalet instanser världen över vill granska en sådan här stor affär.

Tvärtom mot vad EU tror så gynnar denna affär innovation då Nvidia har kapital att förvalta och utveckla ARM.

Att de är oroliga för inlåsningar kan "enkelt" åtgärdas i kontrakt.

ARM ägs av Softbank Group, som har 6 gånger mer omsättning än nVIDIA och 20 gånger mer kapital. Men bra analys annars

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

ARM ägs av Softbank Group, som har 6 gånger mer omsättning än nVIDIA och 20 gånger mer kapital. Men bra analys annars

Tror i den takten Nvidia växer så minskar dessa sex gånger snabbt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ernesto:

ARM ägs av Softbank Group, som har 6 gånger mer omsättning än nVIDIA och 20 gånger mer kapital. Men bra analys annars

Må så vara, men det beror även på hur man förvaltar kapitalet samt vilket kunnande man har inom området och vad man gör med det.

Tror Nvidia skulle vara en betydligt bättre ägare än Softbank.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Må så vara, men det beror även på hur man förvaltar kapitalet samt vilket kunnande man har inom området och vad man gör med det.

Tror Nvidia skulle vara en betydligt bättre ägare än Softbank.

Ja de är ju kända för att kunna förvalta öppna specifikationer.

Missförstå mig rätt, om det går bra för nVIDIA går det bra för mig, jag gillar företaget och har investerat i det, men jag tror nVIDIA är helt fel ägare till ARM, då deras affärsmodeller helt går isär och har få gemensamma nämnare. Ett köp av ARM kan och kommer leda till att jag blir rikare, men det kommer leda till att ARM blir sämre "för världen" och jag som konsument kommer få det sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

ARM ägs av Softbank Group, som har 6 gånger mer omsättning än nVIDIA och 20 gånger mer kapital. Men bra analys annars

Värt att notera är att enligt de siffror jag hittat lade Nvidia strax under 4 miljarder USD på R&D i år medan de senaste siffror jag hittat för ARM (2019) var investeringarna i R&D under 1 miljard USD. Observera även att intäkterna från ARM för Softbank Group ligger under 2 miljarder USD per år, så för Softbank att investera mer i R&D känns tämligen osannolikt.

Tror personligen att ARM går en långsam död tillmötes i allt annat än Apple-produkter om inte en ny ägare villig att investera stort i ARM tar över.

Permalänk
Medlem

Dessa konkurrensmyndigheter är det skadligaste som finns för marknaden. Nvidias köp av ARM är det bästa som kan hända. De kommer satsa stenhårt på utveckling och har mer resurser för det än ARM. Om nuvarande kunder känner att skon inte passar och Nvidia är dumma finns det offantliga resurser att skifta marknaden mot andra arkitekturer, och stor sannolikhet för konkurrens mellan olika alternativ.

Konkurrensmyndigheterna är dock främst intresserade av att behålla status quo, vilket kommer leda till stagnation. Lustigt nog ivrigt påhejade av teknikentusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

ARM ägs av Softbank Group, som har 6 gånger mer omsättning än nVIDIA och 20 gånger mer kapital. Men bra analys annars

Men hur stor del av denna omsättning och kapital är från ARM ?

Om ett investmentbolag köper upp många olika bolag i olika branscher så finns det möjlighet att investmentbolaget går bra i helhet. Men att enskilda företag som ägs av investmentbolaget kan fortfarande gå dåligt.

Lite som om jag köper aktier exempelvis.
Jag kan gå back på vissa aktier även om jag går plus totalt.

Om ett företag blöder pengar och man inte tror sig ha bra möjligheter att göra det lönsamt inom rimlig tid så kanske man vill göra sig av med det företaget även om man har råd att ha kvar det.

Softbank Groups totala omsättning eller kapital säger inte mycket om hur lönsamt/olönsamt just ARM är för dem.

Själv skulle jag gärna se mer satsningar på RISC-V och jag tror att de som är oroliga för vad Nvidia gör med ARM hade varit mer benägna att lägga mer resurser på RISC-V om Nvidias ARM köp går igenom.

Samtidigt som Nvidia är ett bolag som har resurser och kunnande att ta ARM vidare och utveckla det mer.

Permalänk
Medlem

Sälj det till Intel/amd så får vi X64A uppsättning

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dessa konkurrensmyndigheter är det skadligaste som finns för marknaden. Nvidias köp av ARM är det bästa som kan hända. De kommer satsa stenhårt på utveckling och har mer resurser för det än ARM. Om nuvarande kunder känner att skon inte passar och Nvidia är dumma finns det offantliga resurser att skifta marknaden mot andra arkitekturer, och stor sannolikhet för konkurrens mellan olika alternativ.

Konkurrensmyndigheterna är dock främst intresserade av att behålla status quo, vilket kommer leda till stagnation. Lustigt nog ivrigt påhejade av teknikentusiaster.

Nu blev jag nyfiken, har du exempel på hur konkurrensmyndigheter skadat marknaden och när det lett till stagnation? Du menar alltså att vi inte ska ha någon reglering över huvud taget, eller missförstår jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu blev jag nyfiken, har du exempel på hur konkurrensmyndigheter skadat marknaden och när det lett till stagnation? Du menar alltså att vi inte ska ha någon reglering över huvud taget, eller missförstår jag?

Här finns en bra artikel:
https://mises.org/library/antitrust-policy-both-harmful-and-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror inte FTC utreder uppror.

Men i övrigt, bra att det kommer ögon på det, igen. Det är klart att Nvidia vill skaffa sig konkurrensfördelar, det är ju trots allt ett bolag. Men om det finns några ondskefulla världsdominansplaner bakom är oklart.

Det gör de nog inte

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag må vara blind, men hittar inget i din länk där marknaden tagit skada och stagnerat - exemplen i artikeln är 80-100 år gamla förutom Microsoft 2001, men vad jag vet har inte den marknaden tagit skada eller stagnerat - ännu.

Du får gärna peka (citera) på något specifikt/relevant i din länk som styrker din tes.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir nej. Det behövs mer konkurrens inte mindre.

Permalänk
Medlem

FTC motsätter sig inte att ett Amerikanskt företag skaffar sig en monopolliknade position.
De vill undersöka när de kan förhindra ARM för Kineserna, nu eller direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

FTC motsätter sig inte att ett Amerikanskt företag skaffar sig en monopolliknade position.
De vill undersöka när de kan förhindra ARM för Kineserna, nu eller direkt

Det låter lite väl konspiratoriskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inget konstigt att flertalet instanser världen över vill granska en sådan här stor affär.

Tvärtom mot vad EU tror så gynnar denna affär innovation då Nvidia har kapital att förvalta och utveckla ARM.

Att de är oroliga för inlåsningar kan "enkelt" åtgärdas i kontrakt.

Kan nog inte hålla med dig, jag kan inte erinra mig ett enda fall där Nvidia tagit på sig ledartröjan för något öppet.
- CUDA
- Physics
- Hairwork
I många fall har det resulterat i att tekniken dött i sin proprietära trädgård.

Lägg till att det är allmänt känt att Nvidia inte drar sig för fulspel i det dolda, GPP

Jag tror att om Nvidia tar över ARM blir det början till slutet på ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan nog inte hålla med dig, jag kan inte erinra mig ett enda fall där Nvidia tagit på sig ledartröjan för något öppet.
- CUDA
- Physics
- Hairwork
I många fall har det resulterat i att tekniken dött i sin proprietära trädgård.

Lägg till att det är allmänt känt att Nvidia inte drar sig för fulspel i det dolda, GPP

Jag tror att om Nvidia tar över ARM blir det början till slutet på ARM.

I alla fall för fysik så är det ju tvärtom, Nvidia köpte Ageia och gjorde om PhysX från en proprietär fysikmotor som krävde specialhårdvara till en open source fysikmotor som kan köra på det mesta. Om Nvidia inte hade gjort det så hade PhysX troligtvis bara varit en parentes i historien istället för en av de i dagsläget mest använda fysikmotorerna i spel.

Permalänk
Medlem

Lyckas alltid läsa texten som "Nvidias fördärv av ARM"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan nog inte hålla med dig, jag kan inte erinra mig ett enda fall där Nvidia tagit på sig ledartröjan för något öppet.
- CUDA
- Physics
- Hairwork
I många fall har det resulterat i att tekniken dött i sin proprietära trädgård.

Lägg till att det är allmänt känt att Nvidia inte drar sig för fulspel i det dolda, GPP

Jag tror att om Nvidia tar över ARM blir det början till slutet på ARM.

Cuda är väl inte direkt dött?